Ook wordt duidelijk welke elektrische BMW de eerste elektrische M wordt.
Over de nieuwe BMW M3 en M4 zijn de meeste woorden wel gezegd. Vergeet je even de grote grille (en dat is lastig), dan is er wel één ding duidelijk: het zijn stiekem gewoon weer heerlijke kanonnen. 480 of 510 pk en allerlei leuke gimmicks om je drifts te analyseren: dat is gewoon allemaal wel heel leuk. Leve de zes-in-lijn voor deze modellen.
Verandering
Zoals we allemaal weten, moeten we die benzinemotoren omarmen zo lang het nog kan. Achter de schermen werkt BMW hard aan M-modellen waar een benzinemotor geen rol meer speelt. Is het mogelijk om die auto’s een beetje als een M te laten voelen? Markus Flasch, de grote baas van BMW M, legt uit.
De eerste
Om te beginnen: we wisten al dat een elektrische BMW M in de maak is, dat werd laatst duidelijk toen de BMW i7 M60, een elektrische M760Li werd genoemd. Het spits wordt echter afgebeten door de BMW i4. Deze elektrische vierdeurs coupé kregen we eerder dit jaar te zien en is grotendeels exact wat we van deze ‘Model 3-concurrent’ mogen verwachten. Vierdeurs coupé betekent sportiviteit en dus is deze i4 een perfecte start.
Moeilijkheden
Dat wordt dus een soort elektrische M4. Een elektrische BMW M is volgens Flasch toch relatief lastig. Aan getallen schiet het niet tekort bij elektrische auto’s, kijk maar naar bijvoorbeeld de Model S Plaid of de grote jongens als Rimac en Koenigsegg. Toch zijn ‘high performance batterijen’ nog niet op het gewenste niveau van BMW M. Ook zijn de door Flasch beschreven ‘laterale krachten’ moeilijk om goed te krijgen in een elektrische auto. Simpel gezegd: bochtenwerk is lastig omdat elektrische auto’s vrij zwaar zijn.
Geluid
BMW heeft ook haar geluid goed op orde en dat is ook een uitdaging voor elektrische auto’s. Die hebben namelijk geen geluid. BMW zou eventueel speakergeluid kunnen toepassen, zoals ze al langer doen. Maar Flasch noemt het momenteel nog ‘iets waar we onze wetenschap op moeten toepassen’. Dit is misschien wel de grootste uitdaging: hoe kun je een elektrische motor goed laten klinken?
Hiërarchie
Wat we kunnen verwachten qua specs is allemaal nog toekomstmuziek, wel weet Flasch dat ze niet volledig krankzinnig gaan op het gebied van kracht. De M-baas bevestigt dat de M3 en M4 boven de i4 komen qua snelheid. Of zoals Flasch het formuleerde: de i4 M wordt een performance, terwijl de M3 en M4 high performance zijn. We moeten er maar aan geloven, in ieder geval lijkt BMW haar best te doen. (via CarAdvice)
reactief zegt
Ofwel, onze EV techniek loopt mijlenver achter, maar de M///-arketing afdeling wil graag een M versie van een EV.
mpgc zegt
@reactief: of wel BMW gaat niet voor de puberale getalletjes maar wil een electrische M bouwen die ook stuurt als een echte M.
jmeverts zegt
@mpgc: als dat zo is zullen de puberale getalletjes dat uitwijzen
reactief zegt
Ja, maar er wordt hier dus letterlijk gezegd dat ze dat sturen ook niet onder de knie krijgen met de EV…
Ook best puberaal om dat puberaal erin te gooien toch?
ronnys zegt
De kans is groter dat het meer iets als op de benzine versie pakken we meer marge dus die moeten we niet in de weg zitten….
reactief zegt
Daar heb je ook een punt!
Rick-dos zegt
Ik moet zeggen dat ik de nieuwe M3 echt wel er goed uit vind zien. Vooral in het zwart met M Performance pakket en velgen.
https://g80.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1760828
Pascal zegt
Mee eens, ik vind ‘m er ook gewoon lekker uit zien al zijn de bumpers op die zwarte voor mij te overdreven. Ik neem gewoon die groene wel.
focusrs1 zegt
Ziet er zo gewoon goed uit!
SvenskaAeroplanAB zegt
@Rick-dos: MET kentekenplaat in elk geval, scheelt al de helft…
Pascal zegt
Zo’n i4 ziet er goed uit, zou zomaar eens een goede reden kunnen zijn om volgende keer weer eens een BMW te kiezen!
Technisch slaat het nergens op dat de i4 geen betere performance dan de M4 krijgt; dat kan alleen maar door een keuze voor positionering komen. Dat verandert dan wel bij de volgende generatie, al is het maar omdat je anders met de gemiddelde Model 3 Performance rondjes om een i4 rijdt; dat zal het doorgaans sportieve BMW vast ook niet leuk vinden.
rs999 zegt
Jah.. ?
Wat moe je met die strond tesla’s voor wat knaken trek je in 3sec van 0 naar 100
Ik denk zelf dat bmw M divisie helemaal in de war is hierdoor
Spoilers, ceramische schijven het stelt niets meer voor..
superman zegt
@rs999: strond ????? Of bedoel je stront zoals poep. ????
911targa zegt
@rs999: ja, want autorijden gaat om wie het snelst Nasr de 100 km kan. Hoe je de bocht doorgaat of remt, maakt niet uit.
vaakbenjetebang zegt
“BMW heeft haar geluid goed op orde”? Smaken verschillen. De F8x-M’s (en dus ook de M2) klinken nergens naar. Desgewenst wel erg luid, maar zeker niet fraai. Om over de verdrietig stemmende speaker-geluiden maar niet te spreken.
degrotemuis zegt
Je bent me voor. Om bij de 3 te blijven: Het geluid van een E30, 36, 46, 9x M3 was mooi, mechanisch, een mooie balans tussen inlaat geluid, motor en uitlaatgeluid die alleen maar mooier werd bij meer toeren. Nu gebruiken ze speakers om het binnen nog ergens naar te laten klinken en evt een bak lawaai buiten dat klinkt als een 20 euro Aliexpress kopie van een akrapovic brulpijp. Ook de M2, al klinkt die voor mijn gevoel wel beter dan de M3.
Als BMW M het geluid nu zelf zo geweldig vindt, kunnen ze vast wel hetzelfde setje speakers in hun MEV hangen.
neymar zegt
Wat een bak de nieuwe M3! Absoluut de grote vedette!
flutterby zegt
Als je de elektromotor niet hoort dat trap je niet hard genoeg.
lekkerlinksrijden zegt
@flutterby: of je hebt goede isolatie
Pascal zegt
Eerst is het argument dat je bij EV’s beleving mist als je niks hoort en als er dan wel (uit ervaring best leuk trouwens) geluid blijkt te zijn als je een EV goed intrapt, dan is de isolatie weer niet goed. Zo is er natuurlijk altijd wat! Man man man….
lekkerlinksrijden zegt
@Pascal: sarcasme, ken je dat. Prettig weekend
Pascal zegt
Ik heb er weleens van gehoord… en nee het laat zich helaas niet erg eenvoudig overbrengen via 1 zinnetje op internet. Ook fijn weekend!
flutterby zegt
@lekkerlinksrijden: wat is er nu weer mis met de isolatie van de Taycan? Klik, zzmmmhhhhh. Heerlijk terwijl je organen samen geperst worden.
Een startende ICE (5+ cilinders) kan ik nog wel waarderen, maar tijdens het rijden vind ik het motorgeluid maar veel praatjes en weinig actie.
mashell zegt
@flutterby: als er niet zoveel actie is zorgt het geluid dat het nog wat lijkt. Daarom denken de puristen dat het nodig is. Ze zouden eens een oude MX5 moeten rijden, dakje open veel lawaai de grootste lol maar eigenlijk gaat het helemaal niet snel. Het geluid en de wind belazeren je zintuigen.
goodvibrations zegt
Gewoon accepteren dat elektrisch anders is.. Zou het wel erg leuk vinden als je (voor de grap) een arsenaal iconische BMW’S zou kunnen selecteren waarbij je het geluid van die auto’s hoort.. En “geprogrammeerde” schakelmomenten voelt.. Voor de rest gewoon een goede elektrische auto neerzetten… Vindt wat Tesla nu doet ook geniaal de sandwich constructie met batterijen.. Hoop dst de Duitsers ook creatief te werk gaan straks.. Techniek blijft mooi.. Ook als het elektrisch is.. Al ervaren we (althans ikzelf) het als wat minder emotie..
Pascal zegt
Dát is nog eens een goed idee. Graag het geluid van een E36 M3 CSL dan. Verder snap ik het gedoe over geluid nooit zo, 99% van het volk beweegt zich voort met 1.4TSI’tjes en 2.0TDI’s. En als je dan toevallig wel een dikke BMW rijdt komt het geluid alsnog over de speakers.
MarcoM zegt
Alweer BMW? Kom op Autoblog, kom eens wat vaker met andere merken, het begint echt op te vallen onderhand.
kevertje zegt
Onder de EV-fabrikanten is er een stilzwijgende wedstrijd bezig om de lelijkste velgen ooit te ontwerpen. Ik vrees dat BMW dit gaat winnen, met stip boven Mercedes en Hyundai. Voor de rest heeft een gemiddelde grasmaaier een leukere grille – geef mij maar een Briggs & Stratton boven een electrische maaier zonder geluid.