
Je. Gelooft. Het. Niet.
Effe lekker ongenuanceerd ergeren, omdat het kan. Natuur & Milieu heeft onderzoek gedaan naar de CO2-uitstoot van nieuwe leaseauto’s en wat blijkt? Leaseauto’s worden smeriger! Dat had werkelijk niemand verwacht toen de fiscale voordelen voor (plug-in) hybrides en andere zuinigheidswonderen verdwenen en iedereen per 1 januari 2017 dus hetzelfde tarief betaalt. Even los van rijders van zuivere EV’s inderdaad, want die leasen tegen 4% in plaats van 22% bijtelling.
Verder maakt Natuur & Milieu zich grote zorgen om de occasionmarkt, want da’s uiteindelijk waar al die afgedankte leasebakken terecht komen. Hun conclusie: doordat het Nederlandse wagenpark weer viezer wordt is het vrijwel onmogelijk om aan het klimaatakkoord van Parijs te voldoen. Kolencentrales, anyone?
Toch heeft N&M een puntje en dat heeft betrekking op het verschil tussen verbruikscijfers op papier en in de praktijk. Die discrepantie is namelijk groeiende en da’s onhandig. Zeker als je wilt weten hoe ver een bepaalde EV nou écht kan komen op een volle acculading. De organisatie pleit dan ook voor eenduidige Europese regelgeving die een einde maakt aan het (groeiende) verschil tussen theorie en praktijk, maar dat mag intussen geen nieuws meer heten.
Bovendien zitten er ook voordelen aan de lage theoretische verbruikscijfers, aangezien die bijvoorbeeld in Nederland worden gebruikt om de hoogte van de af te dragen belastingen mee te bepalen. Hoe lager de uitkomst op de NEDC-cycle, hoe minder BPM. Uiteindelijk is het milieu wel de Sjaak.
Foto: de geslaagde Opel Insignia (rijtest)
Op papier viezer ja, in de praktijk valt dat reuze mee. We weten allemaal dat die Mitsubishi Foutlanders minimaal 1 liter op 10 kilometer verbruikten, maar op papier wel lage uitstoot want iemand heeft er een stopcontact aan gesoldeerd.
@ihrte: Een vriend van me heeft een Outlander. Ik denk serieus dat hij de enige is in NL die geen PHEV heeft. Ik heb er anders never nooit niet een gezien! Als die gestroomlijnde circustent serieus 1 op 10 zou halen dan verbaast het me. Hij is wel zuinig als je alle 7 stoelen zou vullen. Denk dat z’n baas het niet zou waarderen als hij Sterre’s halve hockeyteam dagelijks mee naar z’n werk neemt…
@cloverleaf: Een Outlander non-PHEV is in Nederland nog zeldzamer dan een Bugatti Chiron :)
Mijn ervaring: hoe kleiner de motor, hoe groter het verschil tussen de fabrieksopgave en praktijkverbruik…
@dawwg: true. Al mijn zescilinders (E46 328i, E36 328i en E46 330d) komen met een beetje beleid makkelijk in de buurt van de opgegeven cijfers. De benzine wat moeilijker want je geeft wel vaker gas ivm geluid of kortere stukken, maar de diesel zit met gemak op de fabriekscijfers en dat terwijl ik altijd 140 cruise en nooit zuinig optrek.
@dawwg: en dat terwijl mijn moeder’s 500 Twinair de helft soms met moeite haalt. Zelfs met 100 op de cruise.
@cloverleaf: Als je erop let zul je zien dat er best nog wel wat non-phevs rijden. Het verschil van buiten is minimaal, dus als je er niet op let zie je het niet.
De phev versie rijdt overigens beter, dus als je geen zeven zitplaatsen nodig hebt kan je die beter nemen.
@yupyup: Ik let er dus op! Echt een zeldzaamheid!
@cloverleaf: Dan zal het aan omgeving liggen, want hier zie je ze regelmatig!
@ihrte: idd, Natuur & Milieu heeft wel in 2016 onderzoek gedaan naar hoeveel meer de auto’s uitstoten tov de fabrieksopgave, maar heeft dit niet gedaan bij de auto’s van 2015. Gevaarlijke beeldvorming van Natuur & Milieu. Deze organisatie ken ik ook van de impressies en onderzoeken van windmolenparken op zee: totaal niet objectief!
OT: in 2015 was het verschil met de fabrieksopgave een stuk groter dan in 2016. Zoals wij allemaal weten is de PHEV niet zo heel zuinig in de praktijk. Vorig jaar ging een collega van mij op vakantie met de sleurhut achter zijn Outlander: om de 180-200 km stoppen om te tanken …
@por100: Eigenlijk best gek dat er maar weinig hybrides zijn met een diesel en elektromotor. Die combinatie lijkt mij een stuk makkelijker, ook voor het opladen van de auto. Een 2 liter turbodiesel sleurt makkelijker aan een 1600 kg zware auto dan een benzine van de zelfde omvang en vaak nog een stuk zuiniger ook.
Op het werk heb ik ook een gekkie met een Outlander PHEV, dat kreng zuipt meer dan mijn xc70 terwijl ik een 5 cilinder rijdt met een grote turbo. Onder de 100 is de Outlander misschien zuiniger
@dieselkameel: Wat? Een 2 liter turbo benzine gaat moeilijker trekken aan een 1600kg auto dan een 2 liter turbo diesel? Het is pas sinds kort dat diesels net zo krachtig zijn als benzine (wel turbo met turbo vergelijken)
Daarnaast, waar ga je die diesel hybride verkopen? Stel je wil een hybrid maken die je wereldwijd wil verkopen, dan ben je knettergek als je een diesel hybrid maakt. Buiten Europa associeert helemaal niemand diesel met schoon. En terecht ook. Je zult met een dieselhybrid nog steeds moeite hebben met de Amerikaanse NOx norm.
Daarbij komt dat een elektromotor je toch in staat stelt om snel op te trekken in lage toeren. Neem een Prius, daar zit alles behalve een sportieve motor in (echt een eco regeling) maar hij is lekker vlot. De benzine motor met eco regeling (en zonder turbo) biedt bijzonder weinig koppel onderin, maar dat wordt compleet opgevuld door de elektromotor.
Zelfs sportwagens doen dat tegenwoordig, en je kunt daarna lekker doortrekken op de benzine motor, waar een diesel juist snel begint dood te vallen, want die levert onderin.
Je ziet dat de hybrides van VW met benzine turbo en die van Volvo met turbodiesel nog steeds niet zo zuinig kunnen rijden als een Prius. Je moet ook geen turbo combineren met hybride, tenzij zuinigheid niet je doel is. En diesel is dus ook niet handig vanwege het werkgebied.
@fanboy: 10 jaar geleden waren Turbo diesels ookal sterker dan gelijkwaardige Turbo benzines hoor (op de paar extra sportieve modellen na); sterker nog, Turbo benzine motoren zijn juist qua koppel er meer op vooruitgegaan de afgelopen 10 jaar dan turbo diesels …
@dieselkameel: idd, de C- of E 300 Bluetec Hybrid , danwel de V60 plug-in zouden voor een eerdere keus zijn, desnoods tweedehands lease. Geen idee, waarom die zoveel minder zijn aangeslagen dan de PHEV, hoewel de V60 niet onsuccesvol is/was.
@por100: De V60 D6 heeft veel power hoor, vandaar dat hij zoveel verkocht is. Ik kon hem helaas niet leasen anders had ik het gedaan. De pure trekkracht dat die auto heeft maakt hem ideaal om te rijden. Met de 2.0 5 cilinder diesel was hij misschien nog wel een slag zuiniger en lichter geweest, maar goed. Een Prius of een Outlander vind ik gewoon helemaal niets, als je zoals ik 200-300 kilometer per dag op de snelweg rijdt is een benzine hybride gewoon niet zuiniger dan een diesel. Mijn baas (ook autogek) heeft liever niet dat we in van die zeikende linksrijdende hybrides rijden gelukkig
@dieselkameel: Maar die Outlander PHEVs kunnen flink zuipen ja.
Echter, bij mij in de wijk staan er twee Outlander PHEVs net als alle andere PHEVs (en Tesla) altijd braaf te laden op de oprit. Die komen hier mooi geruisloos door de straat.
Boven de 100km/u gaat echter de elektrische drive uit helaas.
Als je zo’n Outlander PHEV keurig net 100 ziet rijden dan is ie dus waarschijnlijk bewust goed bezig.
@fanboy: ik betrap mij weleens op iets langzamer dan rechts gaan, als er een PHEV achter mij zit (uiteraard rijd ik dan harder dan wettelijk). Na een interne strijd van 5 seconden kom ik dan toch maar tot de conclusie dat links blijven plakken gewoon rete-irritant is, en dan ga ik ook voor die bumperklevende PHEV aan de kant.
@por100: Als het een 130km/u snelweg is, kun je ook gewoon 137km/u rijden, komt die PHEV er nooit langs :)
@dawwg: Welke PHEV gaat niet harder dan 137?
@fanboy: Klopt, als je ze keurig oplaadt en er mee rijdt zoals er gereden mee moet worden zijn ze lekker zuinig. Ik vind het op een N weg gruwelijk irritant als zo’n Outlander precies 100 of nog iets langzamer gaat rijden, dan houdt de zuinigheid van iemand anders mij op, wat mij in principe weer geld kost.
@por100: ik snap je punt en dat heb je zeker. Maar tegenover organisaties als dit staat een enorme autolobby die van het liegen en bedriegen hun core business hebben gemaakt.
Wat de uitstoot betreft: een afname in de uitstoot betekent nog steeds niet een afname van CO2 in de atmosfeer. Dat gebeurt pas als je geen CO2 meer uitstoot. Dat auto’s nog steeds veel CO2 uitstoten, hoe je dit ook berekend, is slecht voor het milieu. Er wordt simpel gezegd in Nederland niet hard genoeg gewerkt aan het terugdringen van CO2 uitstoot.
@ihrte: Zelfs ik ben het hier mee eens. Een Foutlander met een lege accu sleept vele extra kilo’s aan dood gewicht mee. De reguliere benzineversie is dan zuiniger!
Dat dit soort organisaties überhaupt nog open deuren kunnen vinden om in te trappen. Maar goed, gelijk hebben ze wel.
@berlinetta: nee, in principe hebben ze dus geen gelijk. Hetgeen zij de auto-industrie verwijten met een te groot verschil tov de fabrieksopgave, doen zij omgekeerd net zo fout:
op papier is de hele handel viezer, maar in de praktijk is dat maar te betwijfelen, als mensen nu normale superb gaan rijden ipv een outlander PHEV, dan zijn ze op papier minder zuinig, maar in werkelijkheid dus : ZUINIGER –> daarom haalde ik in mijn post hierboven de gevaarlijke subjectiviteit van Natuur & Milieu aan. Daar verzet ik mij fel tegen, omdat ik ook hart voor een duurzame wereld heb, maar met zulke organisaties speel je ‘ignorance’-lobby alleen maar in de hand.
@por100: Ik bedoelde eigenlijk dat ze gelijk hebben wat betreft het uitblijven van eenduidige regelgeving.
@berlinetta: daar kan ik mij ook in vinden, scusi
@berlinetta: nou volgens mij vragen ze om de fiscale voordelen terug ipv echte oplossingen…
@berlinetta: Ik vind het nog knapper van de onderzoeksbureaus’s, die daadwerkelijk de open deuren op papier zetten en daar geld voor kunnen vangen bij dit soort instanties.
Hij is vieeeeeessssszzz Patrick!
Zucht… Jongens, eerder die plee doorspoelen na het schijten en niet stiekem even sniffen of je nog altijd even rot bent. Scheelt al een hoop CO2 dampen
EU is vrijheid van verkeer en goederen, totdat je een auto gaat importeren. Dan wordt er opeens iets verzonnen als importbelasting uit het jaar kruik, gebaseerd op theoretische verbruikscijfers die enkel te behalen zijn bergje af windje mee en 40 bar in je bandjes. En die importbelasting is ooit ingesteld om de binnenlandse auto industrie te beschermen en de werkgelegenheid te waarborgen.
On-topic. Juist, kolencentrales anno 2017. Zucht…
@cloverleaf: vrijheid van goederen geld ook voor auto’s hoor, alleen niet voor kentekens ;)
@cloverleaf: Nouja, wat let je om naar de rechter te stappen en te bepleiten dat de Nederlandse wetgeving in strijd is met de Europese recht op vrij verkeer van personen, diensten en goederen in Europa?
@edge: Tijd, Geld en (daar komtie….) Energie.
@cloverleaf: Vergeet de dichtgetape’te naden, verwijderde achterbanken, reservebanden, rechterbuiten spiegels niet… tell sell is nog betrouwbaarder wat dat betreft :)
@dawwg: ik ben zo blij dat de importeur dat doet ipv mij een loer draaien om meer belasting te betalen.
Ahh paniek, of zoiets.
Dit heb ik al jaren geroepen, zolang de bijtelling laag blijft op zulke autos zijn ze interessant, met hoge bijtelling niet meer.
Had al niks anders verwacht. Overigens vind ik het een hele goede verandering, mensen kopen/leasen ook weer meer met emotie hun auto, ipv alleen maar kijken naar de bijtelling zoals voorgaande jaren het geval was…. alleen maar goed voor de occasionmarkt in een x aantal jaar
Om de (nieuwe) kolencentrales nu alweer te sluiten, lijkt mij ook geen goede optie. Ten eerste is de vervuiling van die dingen minimaal en ten tweede reken dan ook de vervuiling mee van aanleg/bouw alternatieve energiebron. Of importeer de elektriciteit gewoon uit Duitsland of Polen uit een oude, vieze bruinkool centrale. Goed voor je geweten.
@henkp1: Kernenergie, getijden energie….
@henkp1: die nieuwe kolencentrales hadden nooit gebouwd mogen worden. Daar had de regering nooit een vergunning voor mogen afgeven. Dat ze er staan en af zijn is geen reden om ze in gebruik te nemen. Internationale afspraken mbt uitoot zijn gewoon van hoger belang dan kapitaalvernietiging. Dan klagen de bedrijven die de centrales exploiteren de regering maar aan.
Ik las ergens ook al dat Trump de VS wil terugtrekken uit het klimaatakkoord van Parijs. Als zo’n groot land zich niet aan de afspraken gaat houden, zijn die paar leasewagens en occasions van ons ook maar een druppel op de gloeiende plaat.
@edge: Het is nu allang een wassen neus, want China is de grootste industrie en verstookt zo ongeveer 60% van de totale steenkool consumptie; ofwel: meer dan alle andere landen bij elkaar ! De groei aan jaarlijkse vervuiling daar is groter dan de besparing van het Westen bij elkaar … dus wij moeten bloeden voor een paar procent in de marge terwijl de grootverbruikers vrijuit gaan. Niet dat ik tegen vergroening ben, zeker niet, maar wel tegen de valse voorwendselen en oneerlijke kostenverdeling die het hier tot gevolg heeft.
@dawwg: ik weet niet hoe het bij jou was maar mij mij op school en bij mijn ouders was “ja maar zij mogen het wel” nooit een valide argument.
Stichting Natuur & Milieu, niet bepaald de meest objectieve instantie als het om auto-onderzoekjes gaat.
@jippie: Het is de grootste Foutlander leasert van Nederland, dus in mijn optiek eerder een onderdeel van het probleem dan van de oplossing…
Die een na laatste zin: ” Uiteindelijk is het milieu wel de Sjaak”. Dat is voor mij het brekende nieuws van vandaag! Dat ik dat nog mag meemaken op Autoblog! En dat op mijn oude dag (snif)…
Enige doel van dat soort wassen neus organisaties is vooral de burgers met het Dogma ‘Wij zijn schuldig bestraf ons” te indoctrineren.
@spylegion:
Ze noemen het een onderzoek ..
Tis natuurlijk gewoon weer just another subsidie aanvraag ..
@lincoln: zeg je nationale postcode loterij lot dan maar op. Die financieren deze club namelijk ook. No Biemer for you!
@spylegion: iemand die dogmatisch is indoctrineren? Dat zou dus niet nodig moeten zijn.
@spylegion daar ben ik het helemaal mee eens, de politiek zou ik daar ook aan toe willen voegen
Ik dacht dat dit artikel zou gaan over dat leaseauto’s steeds minder vaak gewassen worden. Want dat is een enorme maatschappelijk probleem waar maar weinig aandacht voor is, de woekerprijzen die wasstraten durven te vragen. Meer dan €10 voor een grotendeels geautomatiseerd proces dat maar twee dagen resultaat heeft en waarbij ze ook nog het lef hebben die smerige wax op je voorruit te sproeien is echt veel te veel.
@mashell: Ik dacht dus precies hetzelfde, dat leaseauto’s niet schoongemaakt worden. Ik dacht dan meer aan de binnenkant, want als je soms naar binnen kijkt bij sommige auto’s…
8-10% van de schadelijke uitstoot in NL komt van wegtransport incl. vrachtvervoer (CBS). Lekker nivelleren en alle personenauto’s aan de schandpaal!
@thomasbol: aangezien de meetmethode voor vrachtwagens strenger is blijken in de praktijk vrachtwagens de opgegeven co2 cijfers te halen of zelfs te verbeteren waar dit bij personenwagens omgekeerd en soms meer als verdubbelen in de praktijk
Dit is toch helemaal niet zo’n verassende uitkomst? Met de komst van de nieuwe bijtellingsregels zullen er veel minder mensen gaan kiezen voor een elektrisch/hybrid model. Het gladstrijken van de 22% klasse maakt dat we weer zonder schaamte voor de dikste motor kunnen kiezen…
@freezzr: tuurlijk. Hoewel het natuurlijk wel zo is dat de BPM over de CO2 uitstoot en daarmee het verbruik gaat. Een dikke motor is daarmee altijd duurder. Een duurdere wagen betaal je in de lease helaas meerdere malen aan mee. Een hogere catalogus waarde geeft een hogere leaseprijs en een hogere bijtelling. Het is dus nog altijd zinvol om voor de zuinigste motor te gaan. Alleen de keuze in modellen is nu veel groter. Als je bijvoorbeeld de stoelen in de 308 k*t vindt dan kost het niet de hoofdprijs om een nu in plaats daarvan een Golf of een Astra te kiezen,dat was in het 14% regime wel zo.
Tja en ook hier is weer zo een makkelijke oplossing voor te bedenken.
Namelijk laat de bijtelling betaald worden over de verbruikte brandstof. Iemand die dus veel moet tanken omdat ie continu aan t knallen is met zijn PHEV wordt dan ook daarop afgerekend, iemand die dat niet doet beloond. Lijkt mij toch allemaal zo simpel.. isdieregeringnouzodomofzijnwijzoslim?
@tvr1974: bijtelling is de belasting over het genoten privevoordeel van het ter beschikking hebben van de leaseauto voor prive ritjes. Wat heeft het brandstofverbruik, wat uiteraard primair door de zakelijke kilometers veroorzaakt wordt, daar nou mee te maken?
Ik geef je hierbij dus een compliment: jij bent precies even slim als de regering!
@mashell: ik vind het helemaal geen gekke gedachte. Het aantal liters brandstof is het enige echte eerlijke vergelijkmateriaal. De werkelijkheid ipv de fabrieksopgaves.
@mashell: mijn tekst en uitleg was misschien niet geheel duidelijk… wat ik bedoel; schaf de bijtelling af, en laat het bedrag dat via de brandstof terugkomen. Ofwel doe boven op de brandstof een bijtellingskwartje oid. De gebruiker gaat dan betalen.. ook de buitenlandse kentekens die hier dan rond rijden betalen dan mee. Natuurlijk is een elektrische auto nog niet voor iedereen betaalbaar dus daar moet je dan cat voor bedenken. Iemand die een (en die is er al a/b/c/d segment enz. Iemand die een Tesla kan leasen van €2000 pmnd kan best wat meer betalen voor t gebruik van de wegen enz. Aan de andere kant wordt hij dan ook beloond voor t schoon rijden. Iemand die een aygo koopt omdat hij nog geen electro kan betalen betaald dan naar ratio relatief weinig omdat de auto weinig uitstoot, goedkoop rijdt en het een a-segment autotje is. Enz.
Het is gewoon allemaal een oneerlijk systeem. Wij hebben binnen ons bedrijf 80 auto’s op de weg en ik ben de enige die liever een leuke auto had dan een leuke netto-milieu-subsidie die wij kunnen krijgen als we voor een 1.4tje of 1.6je kiezen. Want het bedrijf wil graag duurzaamheid uitstralen.
In de praktijk verbruikt mijn GTD heel erg veel minder dan al die 14 procent meganes en 308jes, maar betaal toch een bak bijtelling meer.
@dennisdd: geld hè.
Geslaagd en Opel in 1 zin? Bah. En volgens mij zijn de boeken nog niet open dus hoezo geslaagd.