En dat ondanks de rechtszaken!
Bochten die grondig worden aangepakt, de baan die breder wordt gemaakt, rechtszaken die roet in het eten gooien. Al sinds de start van de werkzaamheden bij Circuit Zandvoort waren er vraagtekens over de haalbaarheid van de Grand Prix Zandvoort in mei 2020. Toch gaat het volgens directeur Robert van Overdijk allemaal goedkomen en lopen de werkzaamheden op schema. Sterker nog: de organisatie streeft ernaar om de baan komende februari in gebruik te kunnen nemen, zodat ze in april kunnen beginnen met de opbouw van de Formule 1-race. Vanmorgen hield de organisatie een persconferentie op het circuit waar de werkzaamheden aan de gang zijn.
De grootste aanpassing aan het circuit is de toevoeging van de twee kombochten. De Hugenholzbocht (derde) en de Arie Luyendijkbocht (laatste) worden twee van deze kombochten, waarbij laatstgenoemde een hellingspercentage van maar liefst 32 procent krijgt. Het idee van de laatste kombocht is dat de Formule 1-auto’s daar tijdens de GP met open DRS-vleugel en hoge snelheid doorheen kunnen rijden, zo zei Van Overdijk eerder.
De bereikbaarheid van het circuit is nog wel een punt van zorg. Het circuit rekent namelijk op 104.000 bezoekers. Het is de bedoeling dat die massa gespreid naar Zandvoort trekt. Uit een enquête zou blijken dat een derde van de bezoekers met de trein wil, het circuit wil echter ook dat mensen met de bus gaan. En mensen die binnen 7,5 kilometer van het circuit wonen, worden ‘gestimuleerd’ om te voet te komen. Wie hoopte op een boot- of helikopterreis heeft pech, dat gaat het circuit niet doen. Alleen de paar helikoptervluchten die contractueel verplicht zijn gaat Zandvoort toestaan. (Via NOS)
Beeld: VolkerWessels
caspart zegt
Goedzo, gewoon doorgaan en niet laten afleiden door een stel beroepsklagers.
Erik zegt
@caspart:
Dat heet nu democratie en maar goed ook, ook al zijn het beroepslagers.
Kijk maar eens wat met WOB-procedures al naar boven is gekomen bij de overheidsinstellingen dankzij de journalistieke onderzoeken. Dat heeft menig VVD’r al de kop gekost de afgelopen jaren.
lekbak zegt
@erik2907: beroepsklagers zijn juist het tegenovergestelde van democratisch. Dat is een kleine groep mensen die door een grote bek dingen voor elkaar krijgen waar de grote massa het helemaal niet persee mee eens is.
mashell zegt
@caspart: als ik de foto zo zie heeft die directie inderdaad ruim voldoende mogelijkheden hun kop in het zand te steken.
caspart zegt
@mashell: jij moet naar een Veganisten forum verkassen, wat doe je hier?
bernoulli zegt
@caspart: precies. Mensen vergeten volgens mij dat het al een circuit is. Het is niet alsof er een nieuw circuit wordt gebouwd in een stukje ongerepte natuur.
karaya zegt
Zag een oud kruidenvrouwtje op tv vertellen dat Formule 1 niet meer van deze tijd was.
Die kijkt zeker het populaire Formule E.
rhellema zegt
Hatsikidee, knallen met die hap. Laat al die beroepszeikers maar lekker zeiken, gewoon aanpakken dat circuit en in mei een mooi feest maken!
gwnbmw zegt
Slechts 1/3 met de trein. Mochten er hier nog meer zijn die gaan, ga met de trein. Ben al meerdere keren naar de jumbo race dagen geweest met de trein, werkt perfect. Rustiger als de spits.
berlinetta zegt
Het lijkt erop dat het ook nog echt gaat lukken! Goed nieuws dus.
Ben ook heel benieuwd naar die kombaan. Ik hoop dat we daar flink wat actie op gaan zien.
brammetjedeb zegt
Precies op tijd voor de paring van de roodgebefte duinwipper.
ghost zegt
Maak gewoon een mega parkeerterrein ergens nabij waar nog ruimte is, de Floriade ofzo. En laat daar pendelbussen vertrekkken. In Duitsland meermalig naar de Messe in Düsseldorf geweest. Daar parkeer je op een groot parkeerterrein met zelfs een eigen afslag vanaf de snelweg. Aldaar staan rijen met pendelbussen klaar, om de continue stroom van mensen te kunnen vervoeren. Werkt prima.
harrie zegt
@ghost:
Was toch ook al het plan, toegangswegen gaan dicht.
jesper_schouten zegt
@ghost: max 4000 plaatsen daar kom je niet heel ver mee, al is lijn 300 wel ideaal om naar Haarlem station te gaan.
Dizono zegt
@jesper_schouten: ik denk dat ze bij de Ikea Haarlem ook iets moeten gaan verzinnen om het parkeerterrein niet helemaal vol te hebben met niet-klanten. Gelukkig kan ik zelf gewoon met de fiets =)
jesper_schouten zegt
@dizono: Ik kan zelfs in Zandvoort slapen als ik wil maar ik kijk toch liever thuis op de bank.
ghost zegt
@Dizono: lucky bastard!
ghost zegt
@jesper_schouten: nee, mee eens. Moeten minstens 16.000 zijn.
jesper_schouten zegt
@ghost: max 4000 plaatsen daar kom je niet heel ver mee, al is lijn 300 wel ideaal om naar Haarlem station te gaan. (reactie was opeens weg)
baklava zegt
Nu de accommodaties nog.
Dutchdriftking zegt
Met een voor vanaf Amsterdam centraal is zo gek nog niet… als ik toch nog kaarten krijg gaan we lekker fietsen.
Joel_D zegt
Ik kan gelukkig met de fiets vanaf Bennebroek. :)
flow82 zegt
Ik begrijp de weerstand niet tegen verplicht OV (bus) vervoer van/naar NSstations en het circuit. Een jaartje geleden ging dit prima tijdens de Ryder-cup in Parijs. Daarnaast biedt het ook voordelen op het gebied van veiligheid. Je kan mensen gefaseerd in en uit laten stromen en screening is ook beter te regelen.
Breinstein zegt
Ik lach de ballen uit mijn broek:
“En mensen die binnen 7,5 kilometer van het circuit wonen, worden ‘gestimuleerd’ om te voet te komen.”
Succes met 1,5 uur heen en 1,5 uur terug lopen om Max aan het werk te zien.
Richmond zegt
Hier drone footage van de kombocht: https://www.motorsport.com/f1/news/zandvoort-drone-banked-corner-build/4605912/