De Alpina B4 Gran Coupé is de mooiste M3 die geen M3 is. Maar toch ook weer wel. De ultieme daily?
Over het algemeen hebben de meeste Duitse premium-merken elkaar redelijk ‘onder schot’. In elk populair segment hebben ze alledrie een aanbieding. In heel sommige gevallen laten BMW, Audi en Mercedes-Benz elkaar gaan. Zo is er geen Audi of BMW-concurrent voor de Mercedes-Benz G-Klasse. BMW en Mercedes hebben geen antwoord op de Audi A1 CityCarver, R8 en RS5 Sportback. Die eerste twee zijn logisch, de laatste niet.
Maar eindelijk is ‘ie er! Dit is namelijk de Alpina B4 Gran Coupé. BMW Motorsport heeft aangegeven dat ze geen M4 Gran Coupé gaan bouwen, dus mag Alpina dat stukje van de markt hebben. Dat is op zich niet nieuw, want van de vorige generatie 4 Serie GC was er immers ook geen M-versie. De Alpina B4 heeft dus het rijk alleen, samen met de Audi RS5.
490 pk!
De Alpina B4 Gran Coupé (G26) is een serieuze auto. Onder de kap zien we een 3-liter zes-in-lijn uit de BMW M3, zij het met iets andere (in Nederland gebouwde) turbo’s. In de B3 is de motor goed voor 462 pk, maar nu levert de S58 precies 490 pk. Dat is 40 pk meer dan de Audi RS5 tot zijn beschikking heeft. De prestaties staan dan ook op een iets hoger peil. De 0-100 km/u sprint is in 3,7 seconden achter de rug, dankzij de achttraps automaat én standaard Allrad-vierwielaandrijving. De topsnelheid is 301 km/u.
Volgens Alpina is echter het onderstel het meeste onder handen genomen middels het Alpina Sport Suspension. Ondanks dat sommige grappen dat het gechipte BMW’s zijn met lelijke striping, is het bijzonder om te zien hoeveel onderdelen ze aan het onderstel vervangen. Over de striping gesproken, je kunt zelf kiezen of je de Dekoset erop wil.
Wielen B4 Gran Coupé
Uiteraard zijn er ook 20 spaaks wielen aanwezig. In dit geval zien we alleen een setje 20 gesmede wielen. Daaromheen zitten Pirelli Sottozero Series II ALP-banden. ‘ALP’ staat voor Alpina en betekent in dit geval dat de band in specifieke Alpina-specificatie is gebouwd.
Prijzen voor Duitsland zijn ook bekend: 91.800 euro. Dat is best een goed aanbod, de minder exclusieve B3 Bi-Turbo sedan kost ongeveer 10 mille minder.De auto is vanaf heden te bestellen en nu al te configureren. De eerste exemplaren worden in juli 2022 afgeleverd.
Meer lezen? Dit zijn 15 extra praktische Alpina 3 Series!
Cuprafan123 zegt
@willeme ik dacht de C63 s sedan het antwoord is op de RS5 sportback. En de Mercedes AMG GT S of R het antwoord op de R8? Als ik even zo kijk naar model positionering leek dat me het meest logisch.
willeme zegt
@cuprafan123:
Goede! De AMG GT wordt niet gebouwd en Audi heeft weer geen directe concurrent voor de C63S Sedan. Het klopt wel dat het ‘min of meer’ een concurrent is. Echter, het is geen lijnrechte concurrent. Uiteraard is het heel discutabel ;-). Als je een rijtest wil organiseren, heb je zeker gelijk.
Cuprafan123 zegt
@willeme
Het loopt heel erg door elkaar heen. De vraag is, is de x7 of de Q7 dan niet weer een concurrent voor de G63? En de X6 dan weer concurrent voor de GLE coupé?
rrk147 zegt
@Cuprafan123: nee, want daar zit nog de GLS, al niet als AMG of Maybach.
BRT zegt
@Cuprafan123: De C63 is een sedan/station en concurreert met een RS4.
BRT zegt
@Cuprafan123: De C63 is een sedan/station en concurreert met sedans/stations als een M3 en RS4.
OlivierF zegt
Is het een band met Alpine of Alpina specificaties?
Sottozero is een winterband dus dan zou het gaan over de alpen; alpine? Dan staat ALP dus niet voor Alpina.
OlivierF zegt
De ALP staat toch voor Alpina, dus dan staat er een tikfoutje in de tekst.
https://www.pirelli.com/global/en-ww/road/the-art-of-perfect-fit
Overigens is de Sottozero wel een winterband dus het lijkt me waarschijnlijker dat hij hier op Pirelli P Zero staat.
Richmond zegt
@OlivierF: het is beide. Alpina heeft een eigen homologatie voor banden en wil dat die banden ook alleen maar door andere banden met die specificaties vervangen worden. BMW doet dat ook met * markering. En Audi en Mercedes ook weer op hun eigen manier.
Dutchdriftking zegt
Niet heel verrassend, maar daarom niet minder lekker.
lexis zegt
Jammer dat Alpina er geen andere “nose” op heeft gezet dat zou pas een mooie turning en upgrade zijn.
racerx zegt
Ontzettend fraaie auto, maar die snuit kan ik helaas niet aan wennen. Gelukkig kan ik ‘m toch niet betalen.