Zoals mijn kleine 4-jarige neefje: ik ben géén kleuter!
Het gaat Sauber voor de wind. In de voorgaande seizoenen waren ze constant de drager van de rode lantaarn. De rijders hadden geen talent, maar brachten voldoende geld mee om het team niet kopje onder te laten gaan. Het eens zo trotse team van Peter Sauber was gedegradeerd tot het nieuwe Minardi.
Maar dit seizoen is er veel veranderd. Er is een samenwerking met Alfa Romeo en met name LeClerc is een verademing. Op dit moment staan ze negende in het constructeurskampioenschap, in plaats van stijf laatste. Met 27 punten hebben ze nog zicht op de achtste plaats, waar Toro Rosso staat met 30 WK-punten. De invloed van Alfa Romeo (onderdeel van FCA) doet vermoeden dat Sauber nu een B-team is van Ferrari (ook onderdeel van FCA).
Dat is volgens Frederic Vasseur, teambaas van Sauber, absoluut niet het geval, zo laat hij weten aan het Duitse Motorsport-Total. Hij wil van Sauber een financieel gezonde toko maken met hun eigen management en faciliteiten. Hij is ervan overtuigd dat de locatie in Hinwill (Zwitserland) van toegevoegde waarde is met hun hoogstaande windtunnel.
De invloed beperkt zich volgens Vasseur enkel ‘op het gebied van techniek’. Hij vergeet daarbij even de coureurs te melden. Kimi Raikkonen (die de komende twee seizoenen bij Sauber rijdt) komt natuurlijk van Ferrari en Charles Leclerc gaat juist voor Ferrari rijden volgend seizoen. De nieuwe coureur voor Sauber, Antonio Giovinazzi heeft ook een Ferrari achtergrond. Maar Vasseur meldt dat dat het enige is: “voor 99% wordt de auto in eigen fabriek gebouwd”. Oordeel zelf na het lezen van deze uitgebreide analyse over de huidige Sauber C37.
ericc zegt
Ik dacht dat Haas heb B-team was. Zijn zij het c-team? Of andersom?
berlinetta zegt
@ericc: Haas maakt volgens mij alleen gebruik van Ferrari-techniek.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Haas koopt echt werkelijk alles in. Zelfs hun chassis, komt van Dallara geloof ik. Wat dat betreft vind ik Haas het minst sympathiek qua team.
toniominestrone zegt
@viezefreddyw: Wel het meest geslepen, wanneer je op de centjes moet letten kan je beter de componenten inkopen bij een topteam ,Williams blijft tegen beter weten in componenten zelf ontwikkelen en produceren om nog achteraan in het veld rond te rijden.
viezefreddyw zegt
@toniominestrone: Wel het meest geslepen inderdaad. Zonde ook van Williams. Ik snap ergens wel dat ze het allemaal zelf willen ontwikkelen. Williams is natuurlijk wel een team met veel allure. Maar op den duur moet je dat aan de kant schuiven. Ik ben benieuwd of ze dat kunnen in die tent.
skinnybmw zegt
@viezefreddyw: Ooit waren ze het meest vooruitstrevende qua techniek met de FW15C in 1993 en zijn active suspension. Werd wel al snel verboden. En was Williams niet het eerste team dat een goed KERS-systeem had ontwikkeld?
lekkaah zegt
@viezefreddyw: uiteindelijk is alles gekocht..
justsomebody zegt
@viezefreddyw: “voor 99% wordt de auto in eigen fabriek NAgebouwd”
Kvgorp zegt
Ff over de headerfoto. Wat Sitten die motorkappen raar. Recht zit veel hoger dan links. Niet echt heel symmetrisch of wel?
Kvgorp zegt
@kvgorp: zitten*
cr37 zegt
@kvgorp: kan zijn dat de linker radiator meer koeling nodig heeft. Je kan het doen door de headrest te openen (gleuven naast het hoofd van de coureur) of de achterkant te openen zodat de lucht er makkelijker uit kan. Asymmetrisch is niet ideaal maar je wil zo veel mogelijk performance houden dus als je een beetje downforce houdt door een kant dichter te houden doe je dat
bmwfreak038 zegt
@cr37: symmetrie is alles
bcbraems zegt
@bmwfreak038: wat een zever. Elk circuit is ofwel links- of rechtsdraaiend, en hierdoor alleen al zie je ontzettend veel asymmetrie. Kijk maar naar de setups die gebruikt worden.
hans75 zegt
@kvgorp: Typisch Alfa Romeo… zal wel bedoeld zijn om de kentekenplaat ergens te kunnen monteren ;-)
tjorque zegt
@kvgorp: dat lijkt mij gewoon de schaduw van de spoiler die niet recht naar beneden valt hoor
w0o0dy zegt
Overigens wel een leuk weetje.. door de brede voorvleugels van tegenwoordig hebben de meeste teams geen eigen windtunnel meer nodig maar gaan ze vrijwel allemaal naar Toyota. De voorvleugels duwen een groot deel van de luchtstroom naar buiten (de wielen) IPV tussen wiel en cockpit door. Hiervoor is een veel grotere/bredere windtunnel nodig als je een full size windtunnel test wil doen. Doe je dat bijvoorbeeld in de tunnel van Sauber dan kaatst de luchtstroom van de muren af en verstoort je analyse. Anyway, ik ben zo’n nerd die dat soort dingen leuk vind.
lekkerlinksrijden zegt
@w0o0dy: geen nerd, iemand met iets meer interesse dan de gemiddelde. Info altijd goed, thx
w0o0dy zegt
@lekkerlinksrijden: & @2wheeler: & @justsomebody:
Filmpje over “outwash”
https://api.motorsport.tv/embed/BC9Q299j?autoplay
2wheeler zegt
@w0o0dy: agh joh, elke gek z’n gebrek?
qoekje zegt
@w0o0dy: je zou toch zeggen dat dat ook met CFD kan.
Waarom zoon dure wind tunnel ?
harrie zegt
@qoekje: Omdat je je CFD data wil verifiëren. Het blijft een simulatie/benadering.
Design_Driven zegt
@qoekje: Wij doen hier op werk ook CFD, het geeft een goed beeld en is in veel gevallen genoeg. Maar bij zaken waar de kleinste variaties een verschil maken wil je het nog altijd in het echt testen. Zeker geluid (voor F1 niet zo een probleem) wil nog wel eens afwijken van wat je uit CFD data mag afleiden.
cr37 zegt
@w0o0dy: Formule 1 teams mogen geen full size wind tunnel tests doen. De windtunnel modellen zijn 50% of 60% (omdat dat de enige maten zijn waarin Pirelli banden levert). De voorvleugels hebben niks te maken met de breedte van de tunnel maar de stap van 50% naar 60% wel. Dat is waarom Force India en McLaren inderdaad naar Toyota zijn gegaan. De breedte van de tunnel is belangrijk omdat een te smalle tunnel voor teveel blokkage zorgt. Een aantal teams hebben nog steeds een eigen tunnel waar een 60% model in past zoals Ferrari, Mercedes, Renault, Red Bull, Toro Rosso en Williams. Ik dacht dat Sauber ook nog hun eigen tunnel gebruikte maar dat weet ik niet zeker. Ik ben ook een nerd in dit soort dingen en heb het geluk in de industrie te werken
w0o0dy zegt
@cr37: schaal 1:1 mag niet oke. Maar ik ben laatst tegen het verhaal aan gelopen dat de brede voorvleugels outwash veroorzaken en dat de meeste windtunnels te klein/smal zijn om daar juiste analyses te doen. De aanpassing van de voorvleugels terug naar minder turbulentie en dus betere Aero om een concurrent te kunnen volgen zou kunnen betekenen dat de rol van de eigen windtunnels weer meer belangrijk wordt. (Als het verhaal kloot), ik ben geen techneut en werk ook niet in “the industry”.
justsomebody zegt
@w0o0dy: iedereen heeft recht op zijn “afwijking” bedankt voor de extra toelichting??
berlinetta zegt
Waarom geheimzinnig doen over iets waar je je niet voor hoeft te schamen? Ik vind het alleen maar mooi. Eerst was Sauber echt een nietszeggend team, was alleen maar wachten tot ze kopje onder zouden gaan. Hun coureurs stelden niks voor. Nu is het een team dat leuk kan meedoen in de middenmoot en goede coureurs heeft.
viezefreddyw zegt
Wel of geen B-team van Ferrari, ze doen lekker mee! Fraaie auto’s, met Leclerc een goede rijder, meer spanning in het middenveld. Alleen maar winnaars wat dat betreft.
Dat doelloos achteraan rijden wat ze voorgaande jaren deden heeft niemand wat aan.
Design_Driven zegt
Titel; Ik vind hem helemaal mooi.
Dutchdriftking zegt
Ik vindt het in ieder geval een van de mooiste wagens op de startgrid. Ook wat waard.
justsomebody zegt
@dutchdriftking: bij F1 gaat het om de eerste plaats op basis van snelheid niet als concours voor de mooiste auto ;-)
Gulli zegt
Sinds de fabrikanten verplicht zijn om gelijk materiaal aan de klanten te leveren gaat het anders ineens een stuk beter met Sauber