Dit is legendarisch spul. In de voetsporen van de originele Abarth 500 en 600’jes, de Renault 5 turbo komt er binnenkort een fabelachtig nieuw race-autootje kijken.
Aznom? Ik moest meteen aan exclusief en flamboyant tuningspul denken. Zij zorgen dan ook voor de aankleding van het interieur. Bij deze Fiat 500 draait het verder alles behalve om looks. Ze is aangepast door dezelfde ingenieurs verantwoordelijk voor de Codatronca. Net als de Corvette-powered supercar zal ook het oversturend koekblikje binnenkort in Monaco (Top Marques) staan te stralen.
In plaats van een nieuwe klein rwd scheurijzer te ontwikkelen demonteren de ingenieurs bij deze Fiat de achterbank, achteras en motor. De auto blijft voor een groot deel origineel Fiat. Zelfs de 1.4 turbo van Abarth wordt hergebruikt achterin de auto. Wel dan met achterwielaandrijving! Het geheel hangt in een ingenieus dubbel-wishbone subframe (oranje). Wegligging gegarandeerd en extra onderstreept door een nieuwe set Bilstein schokdempers. Na de ombouw is de ‘500’ wel definitief een tweezitter.
Bij het ontwerpen is gezocht naar een ideale wegligging en stuureigenschappen. Ik kan mij bij dit project ook eigenlijk geen andere uitkomst voorstellen.
Mocht enkel een laag gewicht en achterwielaandrijving je niet over de streep trekken: er komen 2 motor-uitvoeringen. Standaard produceert de 1.4 turbo in deze “Central Motor R230” 230pk. In racetrim krijg je naast een rolkooi en sperdifferentieel zelfs 280pk. Road legal. Per jaar is er een productie van 30 gepland. (plaatje met opklik)
tvrspeedsix zegt
En nu de vraag hoe gaan ze het geheel koelen? net als vroeger??
Freewarefreak zegt
@tvrspeedsix: Op dezelfde manier als nu. Met de aanwezige water en oliekoelers die al in de neus zitten van een normale Abarth. Alleen de slangen worden wat langer. Heb je wel eens een opengewerkte Enzo gezien? Over lange koelslangen gesproken.. zo werkt dat dus.
tvrspeedsix zegt
@Freewarefreak:
En de airintakes gebruikt men via de onderkant?
Freewarefreak zegt
@tvrspeedsix: Ik neem aan dat ze de gewone airintakes gebruiken die de gewone Abarth ook gebruikt. Zo niet.. dan wachten we samen af tot die af is, kunnen we het mooi uitvogelen. ;)
tvrspeedsix zegt
@Freewarefreak: ik geloof dat we ons antwoordt hebben :P
Freewarefreak zegt
@tvrspeedsix: Ja! :) Ik vond de oplossing overig niet erg mooi. Er hadden wel strakkere intakes op gekunnen. Meer rond e.d. meer laten passen bij de auto. En dan zeker ze niet contrasterend zwart doen. In carrosseriekleur vallen ze minder op. Bij een Ferrari maken ze de intakes ook niet in een andere kleur. Hoort bij de auto.
bpc zegt
prachtig moet meer gebeuren ! gewoon het idee ookal rijd hij even scherp al een oceaantanker
een beetje het zelfde concept als dit
http://www.youtube.com/watch?v=I96S9vygn1o
http://www.extreme-sportscars.com/smart_mini/index.html
ck92 zegt
bruut :D
Jochempie zegt
Meer van dittum af-fabriek please! PLEASE!!
jdp1234 zegt
cool!!!
killioq zegt
Hier wil mijn boodschappen wel in doen, kikke dingetje
wouter070 zegt
Heerlijk!
Benjamin1 zegt
Heeft de abarth niet standaard een 1.4 turbo?
Jochempie zegt
@Benjamin1: Nee… Ja.
Freewarefreak zegt
Gave auto wordt dat. Krijgen we eigenlijk het Renault Clio V6 idee weer terug. Ben benieuwd, 1.6 turbo met 230 PK.. in een Fiatje 500! :shock: Hoe zal dat rijden?
En hij moet vast een waanzinnig interieur krijgen vol leer e.d. Aznom bekleed echt strak. Maar heren Aznom ga alstublieft niet over the top. Geen tijgerprint dashboarden aub.
NLBUURMAN zegt
Aznom omdraaien: Monza? klinkt trouwens best leuk; 280pk op heel weinig kilo!
Dino2400 zegt
@Freewarefreak : “Aznom bekleed echt strak”
vind je? ziet er juist uiterst knullig uit. Kijk naar het borduursel op foto 1:cheap.
De drie bibberstiksels naast elkaar op de achterkant van de hoofdsteun: niet goed..
En dat geplooide leer op de achterkant van de stoel op de onderste foto is helemaal de limit.
Nog afgezien van de kwaliteit van het leer en de kleurstelling…
Freewarefreak zegt
@Dino2400: Je hebt wel gelijk, maar “strak” is meer een soort turbotaal uitdrukking. ;) Bedoel ik mee alles in het leer trekken. Of het echt mooi glad zit.. daar moet ik je gelijk in geven. En die kleurstelling, helemaal waar, maar daar riep ik dan ook al over van “Aznom doe dat nou niet!” ;)