We sluiten het jaar af met een lekkere knaller: een AWD sportcoupé voor 75 mille. Dat is nog eens lekker shoppen!
Uiteraard bewaren we de leukste aanvragen voor het laatst. Het is immers voor ons ook een feestmaand. We kregen van Autobloglezer Jort (nee niet Kelder) die op zoek is naar een AWD sportcoupé voor heel specifieke doeleinden. Hij heeft voor zakelijke doeleinden een elektrische auto, een Mercedes-Benz EQC. Die auto gaat binnenkort ook vervangen worden (en ja, de aanvraag daarvan ligt al bij ons in de digitale brievenbus).
Jort wil al heel erg graag en heel erg lang een Porsche 911. Hij is nu in de financiële positie dat dat mogelijk is. Niet een nieuwe, maar een gebruikte voor 70-75 is zeker mogelijk. Daar kun je absoluut een 911 voor kopen. Dan rijst de vraag: welke? En een andere vraag die Jort had: kun je voor dat geld niet iets beters kopen? Want 911’s zijn relatief duur, dus kun je niet veel meer waar voor je geld krijgen?
Sportcoupé met AWD
Jort gaat de auto gebruiken voor alle plezierritten en diverse tripjes door Europa, waaronder de wintersport. Zijn huidige hobby-auto (een BMW M Roadster uit 1999) is nu te oud en te specifiek om elke dag te rijden. Daarom zoekt Jort een sportcoupé met AWD, zodat ‘ie ook in de regen naar buiten durft en op wintersport kan.
Wat Jort overigens absoluut niet wil, is dat we uitkomen op een Audi S5 of zo. Het moet echt een sportmodel zijn, niet een tweedeurs gebaseerd op een sedan. Het moet wel een beetje bijzonder zijn om de M Roadster te vervangen. Kortom, wat is er allemaal mogelijk?
De wensen en eisen voor een AWDsportcoupé voor Jort kun je hieronder bekijken:
Huidige auto’s | EQC400 (zakelijk), BMW M Roadster (fun), Audi Q3 (vrouw) |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / Privé: | Beide, maar voornamelijk privé |
Jaarkilometrage | 17.500 km |
Brandstofvoorkeur | Hybride mag, maar niet te veel EV (zoals een BMW i8 ofzo) |
Reden aanschaf auto | zoek een AWD sportcoupé die je elke dag kunt rijden |
Gezinssamenstelling | Vrouw en drie kinderen (hoeven er niet in te passen, ik ga er zelf in rijden) |
Voorkeursmerken/modellen | Heel saai, maar ik kom uit op een 911 met vierwielaandrijving |
No-go modellen | coupés als de Audi S5, BMW 650i xDrive enzo |
Waar halen wij de cijfers vandaan:
- Benzineprijs: € 2,216 voor 98 E5 (United Consumers)
- Motorrijtuigenbelasting: belastingdienst (provincie Utrecht)
- Verzekering: gemiddelde van diverse aanbieders (10 schadevrije jaren, 40 jaar oud, allrisk)
Porsche 911 Carrera 4 (991)
€ 73.950
2014
115.000 km
Wat is het?
De standaardkeuze. Dat is saai, maar ook omdat de Porsche zo verschrikkelijk goed is. In dit geval gaat het om de Carrera 4 van de 991-generatie. De 991 is een bijzonder volwassen generatie met een zeer fraai interieur dat nog steeds niet verouderd oogt. Ook het exterieurdesign mag er zeker zijn: in vergelijking met de huidige 992 is de 991 een elegante verschijning.
Hoe rijdt het?
Tja, niet als een echte 911. De 991 heeft elektrische stuurbekrachtiging en bij vroege exemplaren is de besturing echt heel erg doods. Ook is de motor dichter op de achteras geplaatst bij de 991, waardoor je minder dat pendule-effect hebt dat een 911 karakteriseert. Ook voegt de Carrera 4 wat extra gewicht toe, terwijl deze basisuitvoering vrij bescheiden is qua vermogen met 350 pk. De motor klinkt overigens uit de kunst. Niet zo mooi raspend als een Mezger, maar het is alsnog typisch 911. Ook is de balans perfect als je een allrounder zoekt voor elke dag. Het is ook een relatief lichten zuinige auto!
Kosten Porsche 911 Carrera 4 (991)
- Verbruik: 1 op 9,62
- Brandstofkosten: € 336
- Gewicht: 1.425 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 77
- Verzekering: € 130
- Totale kosten per maand: € 543
Onderhoudsprognose
Deze kostenpost vergeten mensen nog weleens. Een 911 is een auto die specifiek als sportwagen is ontworpen en de onderhoudskosten zijn daar ook naar. Veel unieke onderdelen dus voor lekker hoge prijzen. Ook kan niet iedereen aan sleutelen.
Afschrijvingsprognose
De 911 is een perfecte investering als je niet veel wil verliezen aan afschrijving. 911’s blijven altijd geld waard. Ook een Carrera 4 kun je later nog prima verkopen. Zelfs 996-jes beginnen tegenwoordig duur te worden, dus met de 991 zit je behoorlijk safe. Waar je wel rekening mee moet houden is dat Porsche-kopers behoorlijk veeleisend zijn, dus je moet ‘m onderhouden bij een Porsche-dealer of specialist met goede reputatie, niet de dorpsgarage om de hoek.
Audi R8 4.2 (Type 42)
€ 71.900
2012
95.000 km
Wat is het?
De (verborgen) heilige graal als het gaat om de supersportwagen van Audi. Het feit dat Audi met een dergelijke auto kwam, blijft bijzonder. Zonde dat ze er net mee gestopt zijn. Dit is een late versie van de Type 42-generatie, van na de facelift en na de laatste technische update. Dat betekent een 4.2 motor met nog wat meer vermogen. Belangrijker is dat de transmissie ingrijpend is verbeterd: In plaats van de R Tronic-transmissie heb je de S Tronic en man wat is dat een verschil. Ook qua afwerking en materiaalgebruik is dit een zeldzaam geslaagde auto. Collega @jaapiyo zou zeggen dat dit echt ‘Peak Audi’ is.
Hoe rijdt het?
Ondergetekende heeft zelf een A6 3.0T gehad en kan bevestigen dat deze R8 precies het tegenovergestelde is! De Audi R8 rijdt magistraal, delicaat en betrekt je enorm bij het rijden. De besturing is precies en biedt zowaar gevoel. Het onderstel is stevig, maar zeker niet te hard. De 4.2 motor (die wel een sportuitlaat kan gebruiken) is alsnog voldoende om de kont om te gooien. Ja, bewust overstuur in een Audi. Als we moeten muggenziften: het is niet een HEEL erg snelle auto. Een gechipte diesel blijf je wel voor hoor, maar met een gechipte Golf R heb je het knap lastig. Maar ja, als je je daar druk om maakt, dan mis je het punt van de R8.
Kosten Audi R8 Coupé S Tronic (Type 42)
- Verbruik: 1 op 6,4
- Brandstofkosten: € 505
- Gewicht: 1.565 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 85
- Verzekering: € 170
- Totale kosten per maand: € 760
Onderhoudsprognose
Audi’s zijn nooit goedkoop in onderhoud. Maar in dit geval heb je de techniek in een raszuivere supercar en niet in grote zware stationwagon. We snappen op zich wel waarom men meteen de V10 koos: die zijn sneller, verbruiken nauwelijks meer (is niet mogelijk) en zijn nauwelijks duurder in onderhoud.
Afschrijvingsprognose
De aandacht gaat vooralsnog heel erg uit naar R8’s met handbak op het moment. Maar qua rijsensatie zijn deze S Tronics zeker niet te versmaden. Sowieso zijn er relatief weinig R8’s met achtcilinder van dit bouwjaar, de meeste zijn de tiencilinders. Qua afschrijving is het natuurlijk altijd koffiedik kijken, maar deze uitvoering zal relatief gezien het meest verstandig zijn qua aanschafwaarde versus de verkoopwaarde.
Nissan GT-R Black Edition (R35)
€ 69.995
2012
55.000 km
Wat is het?
Godzilla! Een Japanse supercar die de Europese concurrentie vermorzelde. Het is een unieke auto op uniek platform met een unieke motor. De super-Nissan is nog altijd in productie en kan in principe nog prima meekomen met de concurrentie als het gaat om prestaties. Deze generatie is eentje van na de eerste facelift. Let op: de Nissan GT-R kreeg geregeld kleine upgrades, dus check het daadwerkelijke bouwjaar, niet alleen de eerste registratie.
Hoe rijdt het?
Monsterlijk! De consensus is dat deze auto al het werk voor je doet en je slechts de passagier bent. Dat is absoluut niet waar, de GT-R is een intense beleving. De GT-R biedt alles in overvloed: het gaat af als een kanon, op de Autobahn verwijs je iedereen naar de rechterbaan en op de Nordschleife kun je de snelste Porsches pesten. Het is onvoorstelbaar hoe breed het repertoire is van de Nissan GT-R. Nadeeltje? De bak van deze bouwjaren is nog vrij ‘ruw’ en het geluid dat de VR38DETT voorbrengt is niet echt fraai. Check hier een piepjonge Wouter achter het stuur van R35!
Kosten Nissan GT-R (R35)
- Verbruik: 1 op 6,2
- Brandstofkosten: € 522
- Gewicht: 1.740 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 93
- Verzekering: € 145
- Totale kosten per maand: € 760
Onderhoudsprognose
Het is een Nissan en die kunnen niet kapot. Dat is natuurlijk kolder, ook met een Nissan GT-R kun je flink het schip in gaan qua kosten. Zeker als je een exemplaar hebt gehad van iemand die er nét eentje kon betalen en beknibbelde op het onderhoud (geldt voor alle auto’s natuurlijk). De transmissie (de GR6) is het zwakste punt van de auto. Check even of de originele bak er nog in zit (veelal vervangen) en sowieso of de auto relatief soepel schakelt. Verder zijn er veel getunede exemplaren: dat hoeft niet slecht te zijn, maar check wel even wie het heeft uitgevoerd en welke onderdelen er zijn toegepast.
Afschrijvingsprognose
Hier gebeurt er iets vreemds: toen de Nissan GT-R net op de markt kwam, was het een relatief betaalbare auto. Maar naarmate de jaren voorbij streken en de auto allerlei verbeteringen kreeg, ging de prijs omhoog en flink ook. Dit heeft ervoor gezorgd dat vroege exemplaren nauwelijks zijn afgeschreven. Ze zijn dan ook behoorlijk waardevast. De latere exemplaren schrijven alsnog weinig af omdat er maar een handjevol van zijn in Europa.
Jaguar F-Type R (X152)
€ 63.995
2015
40.000 km
Wat is het?
Een Jaguar F-Type! Dat is min of meer de opvolger van de Jaguar XK, maar toch ook weer niet. Bijzonder: de F-Type staat op een ingekort onderstel van de XK, vandaar dat de auto ondanks zijn aluminium chassis en koetswerk niet bijzonder licht is. De F-Type R was destijds het topmodel met de grootste motor en vermogen totdat de SVR kwam. Het mooie aan de ‘R’ is dat de auto niet is getooid met overbodige spoilers, de F-Type is een beauty in deze uitvoering:
Hoe rijdt het?
Dit is een monster, maar compleet anders dan de Porsches. Een Porsche is behoorlijk delicaat, deze Jaguar is een rauwer beest. De 5.0 V8 motor leeft echt: het vibreert, brult en maakt diepe indruk, ook al doe je rustig aan. Of een Porsche sneller is, boeit je allerminst: dit klinkt namelijk veel beter. Die vierwielaandrijving leek destijds wat onorthodox op een sportieve Jaguar-coupé, maar in dit geval is het maar goed ook. Je blijft anders last hebben van wielspin.
Kosten Jaguar F-Type R AWD (X152)
Verbruik: 1 op 7,32
Brandstofkosten: € 442
Gewicht: 1.730 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 93
Verzekering: € 160
Totale kosten per maand: € 695
Onderhoudsprognose
Het is maar hoe je er naar kijkt. Als je kijkt wat je voor de deur hebt staan (een fraaie exoot met bijzondere motor) valt het eigenlijk heel erg mee. Natuurlijk zijn banden en remmen vervangen wat prijziger, maar dit zijn behoorlijk doorwrochte auto’s met relatief weinig echte aandachtspunten. Check vooral of alle elektronische gadgets functioneren. Het enige écht belangrijke punt is de distributieketting. De spanners kunnen het soms langzaam gaan begeven, waardoor er minder spanning op komt te staan. Vervangen is mogelijk, maar kost je zo 5 mille. Luister de motor (koud!) En check of je een ratelend geluid hoort.
Afschrijvingsprognose
Dit is wel een dingetje, want Jaguars hebben een wat stijlere afschrijvingscurve dan Porsches. Dat komt natuurlijk ook een klein beetje door die BPM-taks, welke enorm drukt op de nieuwprijs van de Jaguar. Maar ook in het buitenland – waar er geen BPM is – zien we dat Jaguars wat harder afschrijven en blijven afschrijven. Doe er vooral je voordeel mee, want je hebt nu voor 64 mille een modern uitziende Jaguar met supercharged V8. Zoals Youp van ’t Hek zei over inruilwaarde: ik ga er in rijden, niet in ruilen.
YOLO: Porsche 911 Turbo (997)
€ 72.500
2007
90.000 km
Wat is het?
We moesten toch eventjes terug naar Porsche. Want we hebben misschien de verkeerde aangeraden. Kijk, die 911 Carrera 4 (991) is een geweldige allrounder voor als je in Zwitserland woont je en je dagelijks in een 911 wil rondrijden. Maar Misschien wil je voor je 70 mille toch iets meer spektakel: en dat krijg je met deze 911 Turbo!
Hoe rijdt het?
De 997 heeft een paar voordelen ten opzichte van de 991. Zo is de auto kleiner. Ook is de besturing hydraulisch, waardoor je veel meer gevoel hebt. De turbomotor is een pareltje: een 3.6 liter Mezger met dubbele turbo’s met een ouderwetse turbokick. Zo’n indirect ingespoten zescilinder klinkt ook veel beter. Is het dan allemaal hosanna: nou, de veren en dempers staan bij deze bouwjaren nog op standje ‘pensionado’. Het is behoorlijk comfortabel en zou wellicht iets strakker mogen, alhoewel dat soepele karakter zeker niet week is. Een goede schroefset kan een waardevolle toevoeging zijn.
Kosten Porsche 911 Turbo (997)
- Verbruik: 1 op 7,44
- Brandstofkosten: € 435
- Gewicht: 1.645 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 85
- Verzekering: € 150
- Totale kosten per maand: € 670
Onderhoudsprognose
Een oudere auto met nog exotischere onderdelen. Ja, dat gaat nog duurder zijn. Een voordeel is dat de 997 Turbo een Mezger-zescilinder heeft, dus geen issues met IMS, RMS en PMS. Dat is een serieuze kostenpost die je kunt omzeilen. De rest van de puntjes kun je wel even meenemen:
Afschrijvingsprognose
Ten opzichte van een 911 GT3 schrijft een Turbo harder af. Turbo’s zijn nieuw duurder, maar gebruikt goedkoper. Dus dat voordeel heb je er al uit. Voor de toekomst hoef je niet bang te zijn: er staat Porsche op en het is nog eens een Turbo ook. Als we kijken naar de 996 (zijn voorganger), dan zal ‘ie zeker boven de 50-60 blijven.
Conclusie AWD sportcoupé
Dus ja, wat moet je nu gaan doen? De Porsche 991 lijkt inderdaad de meest verstandige keuze te zijn, maar we keken onze ogen uit toen we zagen wat je nog meer voor dat geld kunt krijgen. De Audi is net zo bruikbaar als de Porsche, maar is exotischer. Ondergetekende zou de Jaguar kiezen: bloedmooi, een waanzinnige motor en het past precies bij de wensen en eisen van Jort (niet Kelder) die de aanvraag heeft gedaan. Alhoewel die Nissan ook sensationeel is, zeker voor dat geld.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
petroldrinker zegt
Was een Ftype SVR (niet de R dus, maar SVR die er nog boven staat) niet met AWD geleverd? dan zie ik dat als een goede optie, en een stuk unieker dan de zoveelste 911 in de wijk…
Ik zou overigens persoonlijk voor een V10 R8 gaan, zonder uberhaupt een seconde over de andere autos in dit lijstje na te denken
Gallardo niet mogelijk?
petroldrinker zegt
Budget oprekken naar de €100,000-110,000 en je kan ook een Ferrari FF kopen, V12 N/A, AWD, voldoet aan alle eisen en je hebt echt iets bijzonders., en lijkt mij beter te gebruiken voor wintersport dan de genoemde opties….
Iets als onderstaand:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/ferrari-ff-6-3-v12-atelierauto-carbon-lenkrad-sitzklima-benzine-rood-a6588a07-38ca-4f8c-b36b-ce1dddbdfca5?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=1&position=1&search_id=13payfocby8&source_otp=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=unknown
weetikveel zegt
Daar past ook een veel hoger kostenplaatje aan vast wanneer je hem daadwerkelijk wil gebruiken én onderhouden…
Rob zegt
Het budget oprekken, dat is nog eens een praktisch advies.
Dat de autoblog redactie daar nooit opgekomen is.
bunnylebowski zegt
Maser Gran Turismo met 4.7l V8
Alpine A110
Bentley Continental GT
Mercedes-Benz S500 coupe / SL500 (ik vind dit wel echt anders dan een S5 of 650i)
Als je echt ballen hebt een Aston Martin Vanquish
SpiderIV zegt
leuker en leuk die 1e twee maar geen AWD wat aanvrager om de een of andere reden wil
bunnylebowski zegt
@spideriv goede die had ik gemist. Waarschijnlijk voor de jaarlijkse ski vakantie ;).
Mijn keuze zou trouwens zonder twijfel de 997 turbo zijn en dan die Porsche infotainment upgrade uitvoeren die Wouter ook had gedaan
kniesoor zegt
Stuk voor stuk begeerlijke oto’s (duh) en dat maakt het lastig kiezen. Voor mij zou het gaan tussen de 991 (beschaafd en een in alle opzichten competente allrounder) en de GT-R omdat die na een beetje opvoerwerk (650 peekaa is echt meer dan genoeg) zo achterlijk hard en zonder onnodig drama van z’n plek gaat, dat je er keer op keer blij van wordt. Eén nadeel van een GT-R : een stuk minder geschikt voor iemand van bovengemiddelde lengte dan een 991.
SpiderIV zegt
De Jaguar natuurlijk. Als je een dergelijk bedrag uitgeeft dan wil je toch iets specialers dan weer een 911 in de straat/dorp !
lekkerlinksrijden zegt
100 procent eens, plus het is en blijft een schoonheid.
JelmerS zegt
Die Jaguars schrijven hier toch ook niet meer zo hard af? Uniek genoege auto die nog prima te onderhouden is, dat zie ik niet zo snel gebeuren met die Nissan
racerx zegt
Ikzelf zou sowieso een R35 GT-R pakken, maar iemand die Jort heet met voorkeur voor een 911 ga je niet blij maken met een Nissan ben ik bang. ;-) De 997 Turbo vind ik een heel sterk advies eigenlijk, sluit beter aan bij de wens van betrokkene dan de 991. Het blijft een auto voor erbij, dat moet wel spektakel geven. Een 997 Turbo doet dat in overvloed, een 991 Carrera 4 in mindere mate. Die heeft geen AWD nodig en dat zegt genoeg eigenlijk.
Otua zegt
Die Jaaaag springt er toch wel echt uit, wat is dat toch een ontzettend mooie wagen. Die dubbele dubbele uitlaten maken hem bruut maar toch nog enigszins elegant. In combinatie met zo’n heerlijk brullende V8 en het zijn van een veel zeldzamere auto (698 op nl kenteken sinds 2013 tegenover ongeveer 5000 911s sinds dat jaar) lijkt het me een inkoppertje. De GT-R blijft ook een ontzettend dik ding maar lijkt mij meer gemaakt voor een andere doelgroep en ik vind de R8 niet zo mooi oud worden. Ik wens Jort veel succes met het maken van deze keuze, het is een luxeprobleem die ik graag zou willen hebben
Benny_Weisz zegt
Koop je met je verstand? De GT-R
Koop je met je hart? De 997 Turbo
hehe zegt
Ik vind de 997 Turbo niet echt YOLO.
Het Mezger blok is erg betrouwbaar, afschrijving waarschijnlijk nihil.
Ik vind hem echter te soft als weekend fun auto, dit is gewoon een perfecte daily.
Maar als je er mee op wintersport wilt, is een Porsche misschien wel de beste keuze.
golf1985 zegt
Een van de 2 porsche’s. Neig zelfs dan naar de 997
V8Vantage zegt
Voor mij zou de keus ook de Jaguar zijn. Die 4×4 snap ik ergens wel maar toch ook weer niet helemaal. Met alleen RWD heb je veel meer en makkelijker correctie mogelijkheden op glad dan met 4×4.
Als het gaat om vertrouwen in jezelf, neem rijvaardigheid trainingen zoals Dolf Dekking die aanbiedt. Het gaat bij dit soort auto’s tenslotte om plezier, vind ik. Die trainingen zorgen ervoor dat je enorm veel plezier gaat beleven van het giga potentieel van deze auto’s waar je zonder misschien niet eens over de 50% van het kunnen zult gaan. Een paar honderd euro en een dagje investeren is dat zeker wel waard.
EJS zegt
Doe mij maar die Jag of the R8 – die R8 is precies zoals ik hem het liefst zou willen,met V8 en Stronic. Graag met open dak, in een fel kleurtje ^^
Pordon zegt
Jammer dat de 997 niet zo mooi oud wordt. Het verschil met de 991 is wat mij betreft enorm. Mijn keuze zou de 991 zijn uit dit lijstje. Al zou ik zelf eerder kiezen voor een S500 coupé als ik een dikke allround coupé zou wensen.
Jurgen zegt
Wie gaat er nou met een zo’n auto op wintersport? Past nog geen fatsoenlijke skiset in
kniesoor zegt
Die skiset huur je, behalve de schoenen, op bestemming. Wel zo makkelijk.
frederik zegt
Iemand die ook nog wat lol wil op weg naar de Alpen? Ik ben zelf met m’n 996 en een maat op wintersport geweest. Snowboards passen schuin over de achterzitjes. Winterbanden en gaan! Je verlengt je vakantie met twee dagen, want de heen- en terugreis horen er nu ook bij.
Met ski’s zet je er gewoon dakdragers op. Nul probleem en heb je nog wat meer ruimte in de auto ook.
Dutchdriftking zegt
De 997 turbo(s) met een onderstelaanpassing en een chipje om de R35 voor te blijven dan maar? R8 facelift of handbak, de V8 klinkt met de juiste uitlaat ook hemels. Als je heel goed zoekt kan je voor dit budget ook een nette 360 Modena vinden. Dat is pas Yolo!
tenaci zegt
Zeker de Jag! Als je dit stuk slaat wil je geen PC Hooft Golfje. Met alle respect voor Porsche, want het is natuur vrijwel foutloos, maar juist daardoor toch 13 in een dozijn.
jlvanleeuwen zegt
Je kan het ook anders bekijken, begin in de 911 die toch niet hard afschrijft en ga met 2 jaar de overstap maken in de jaguar die verder is afgeschreven. Heb je 2 fantastische auto’s en weer een reden om langzaam te gaan zoeken naar wat anders.
MaartenD zegt
In tegenstelling tot vele andere mensen vind ik de 911, een aantal versies daargelaten, een dodelijk saai model, vlees nog vis, nul emotie…
seggie zegt
Die 997 tutbo klinkt echt niet beter dan die ongeblazen 3.6 uit de 991.1. Ik zou voor de F-type gaan.
deepep zegt
Als het advies F type is, dan kan je bijna niet om een AM V8 vantage handbak heen, nog mooier lijnenspel en betrouwbare techniek, onderhoud is even duur als een 911. Audi R8 met gated handbak ook erg goede optie.
https://coolclassicclub.com/collectibles/aston-martin-vantage
mc96 zegt
Bij het lezen van de titel verheugde ik mij al op het lijstje. Maar het valt me eigenlijk een beetje tegen. Op zich fraaie auto’s maar allemaal behoorlijk oud en net niet de uitvoering/ generatie die je wil hebben. Ik zou voor dit geld denk ik gaan voor een bijna nieuwe M240i.
Hupke zegt
Moet de 75k op?
Als een Nissan GTR een optie is zal een GR Yaris op papier geen indruk maken, maar ik rijdt er liever in dan een Jag f-type of Porsche op de wegen in Benelux.
Is wel absoluut geen autobahn cruizer en denk niet dat ik ermee op wintersport zou gaan. Moet fantastisch rijden in de bergen, maar de weg ernaartoe zou te zwaar uitvallen.
rollingstoned zegt
De Jag zou mijn voorkeur hebben van dit lijstje, anders de Carrera 4.
Stefje zegt
De beste optie, die past in het plaatje, is een 997 GTS 4. Alle emotie, betrouwbare motor ipv dat waardeloos onbetrouwbare plofding in de 991 (nog erger dan de 996) en gewoon een dijk van een auto.
De Turbo is leuk voor dagelijks, maar emotieloos.
Rob zegt
Ik begrijp de kritiek op Porsche nooit zo dat ze ‘saai’ zouden zijn. Het zijn eigenlijk hele unieke auto’s:
Zachte ronde vormen (met name de ‘basis’modellen), motor op de achteras, boxermotoren; geen enkele andere sportauto lijkt op een Porsche. En de keuze is enorm. Van nog net straatlegale racewagens tot comfortabele bejaarden modellen; het kan allemaal. Toch wel een uniek concept in mijn ogen.
Persoonlijk vind een Porsche 911 op zijn mooist in de ‘bejaarden’ uitvoering. En de ultieme variant daarvan is de 997 Targa. Wat natuurlijk geen Targa is, maar gewoon een panoramadak. Als je een exemplaar met zilveren of zwarte lak i.c.m. rood interieur kan vinden, heb je in mijn ogen de mooiste Porsche 911 ooit:
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/PORSCHE-911-Carrera-Targa-4S–997–3816_39.jpg
petroldrinker zegt
Het probleem vd 911 is dat het gewoon een saaie keuze is die vrijwel iedereen maakt als ze zeg 150K nieuw op een sportauto kunnen stukslaan, daarbij vind ik het rijden in een 911 nou niet heel speciaal of bijzonder, Wat voor mij enorm veel afbreuk doet aan de auto, is dat er vele verschillende uitvoeringen zijn, maar niet echt heel odnerscheidend van elkaar zijn ofzo, voor een Leek is een 911 Turbo hetzelfde als een 911 carrera, beetje jammer dat je dan 2 a 3x zoveel uitgeeft alleen… Wat overigens ook niet meehelpt voor een 911 is dat je ze overal tegenkomt, als je zo een bedrag voor een speciale hobby auto uitgeeft, wil je toch niet dat er op elke straathoek een andere versie/generatie van jou auto er staat? doet toch een beetje afbreuk aan dat speciale gevoel
Een goede vriend van mij rijdt al jaren Porsche 911’s, en waren volgens hem by far de beste (sport)autos die je kan kopen etc (niemand persoonlijk dat zo veel en hard horen roepen), totdat hij afgelopen jaar een x mee ging in onze F430, hij heeft sindsdien zijn 911 verkocht en is opzoek naar een Ferrari, een 911 toch niet de beste keuze?
Rob zegt
En misschien voldoet ie niet helemaal aan het eisenlijstje, maar als je echt iets bijzonders wil: Fisker Karma.
Ja, het is formeel een sedan, maar daar merk je niks van. Het is vooral een bloedmooie auto.
En ik meende door de hybride aandrijflijn een 4-wiel aangedreven auto.
Oopelkadet zegt
Ik vind de vraagstelling verwarrend.
Er is een zakelijke EV, die mogelijk vervangen gaat worden maar toch is er iets anders nodig wat ook als daily gaat fungeren?
Het mag geen Audi S5 zijn, moet bijzonder zijn maar geeft gelijk toe dat zn eerste keuze een 911, inderdaad de saaiheid zelve is op sportautogebied.
Gezien de maandelijkse (benzine) kosten voor bovenstaande autos zou ik eea nog eens goed overwegen.
Wil je power, dan zou ik een KIA en of een Tesla model 3 Long Range kopen. Veel goedkoper en doe iets leuks met de tienduizenden euros die je overhoudt.
Wil je perse een 911, koop dan een 964 Carrera 4. Dát is een bijzondere, oer Porsche waar je veel meer Porsche gevoel aan overhoudt. De 993 heeft platte koplampen, de 996 waterkoker, de 997 en 991 gewoon niet interessant. De turbo gaat huilen naast een Tesla. Sterker, alle obovengenoemde Posrche moet je alleen kopen als je de Porsche dealer/monteur blij wil maken en je echt van je geld af wilt.
Jaguar: nooit. Echt nooit doen. Audi; idem. Nissan GT-R: koop oordoppen. Dat is geen daily maar een track day monster.
Als het dan echt een AWD coupe moet zijn: ga eens een Lexus RC rijden. Fan-tas-tisch. Of een Mercedes E AMG coupe 4 matic. Die rijden geweldig. Maar wil je echt AWD en sportcoupe en apart, wellicht naast je EV: spaar nog even 20k erbij en koop een Ferrari FF. Die heb je nu rond een ton.