“Wegen? Waar wij heengaan hebben we geen wegen nodig.”
We weten niet of het Russische bedrijf Avtoros – niet te verwarren met tokkie-omroep AVROTROS – deze slogan hanteert voor de achtwielige Shaman, maar we raden het ze van harte aan. Hun bouwsel is namelijk op een onderstel met niet minder dan acht aangedreven én meesturende wielen gezet. Bovendien wordt het gewicht van de Shaman, een stevige 4 ton, over een groot oppervlakte verdeeld, wat de schade aan het terrein moet beperken.
De Shaman is zo’n zes meter lang, drie meter hoog, tweeënhalve meter breed en heeft een bodemvrijheid van 45 centimeter. Onder de kap ligt een 3.0-liter turbo diesel van Iveco, die 180 pk en 350 Nm levert (geen nood, wie meer vermogen wil kan dat krijgen). Schakelen gaat met een handbak met zes versnellingen en de topsnelheid ligt op 80 km/u.
Dit achtwielige monster bestuur je vanuit een soort cockpit in het midden. Een spartaanse werkplek vanwaar je de aandrijving kunt instellen. Je hebt daarbij de keuze uit drie opties. In de On road-modus verrichten de vier voorste wielen het stuurwerk, in Off-Road-modus sturen de achterste vier wielen in tegengestelde richting mee, en er zit een Crab-modus op, waarbij alle acht wielen dezelfde kant op draaien en je de Shaman zijwaarts kunt laten bewegen. Lijkt ons een uitkomst voor baanwissels in het drukke Russische verkeer.
De Shaman wordt op bestelling gebouwd en kan worden uitgerust met diverse inrichtingen. Met losse zetels of met twee bankjes tegenover elkaar. De prijs is op aanvraag, dus dan weet je het wel. Nou Dan, we zien de Shaman binnenkort wel op je Instagram-account verschijnen.
RT’s videoreportage over de Avtoros Shaman 8X8 check je HIER.
Edge zegt
En nu graag met 1000pk, anders houd ik het wel bij de G63 6×6 hoor.
bfvo zegt
Tokkieomroep. Makkelijk hoor…
rob5nismo zegt
Dan ploeg je over alles en iedereen heen met zon machine
3246cm252kw zegt
Nou nou nou ook niet echt prestaties. Doe mij maar een Hummer als het moet…
bastiaangt zegt
@3246cm252kw: Zoals een Italiaanse bandenboer ooit zei: “Power is nothing without control.” Ik denk dat je met die 350nm op 2500kg best aardig uit de voeten kunt. Sterker nog, hiermee kom je waarschijnlijk verder dan met een Hummer. In de Amerikaanse filosofie “Power!!!! Who needs control???” geloof ik toch iets minder.
3246cm252kw zegt
@bastiaangt: ja is ook zo alleen is er negens in NL terrein waar je het deze auto moeilijk kan maken en richting afganistan ofzo zal ik nooit gaan… Ja Dakar achtig iets wel maarja dan is dit ook te makkelijk…
wouteraerox zegt
Ik wil hem! Zie het al helemaal voor me, vriendin ophalen voor een etentje met dit bakbeest!
Maar die 180 pk diesel is wel wat mager voor een 2,5 ton zware vrachtwagen..
Iemand die weet wat de andere motoropties zijn?
numpty zegt
@wouteraerox: Is niet nodig hoor. Kijk naar de ‘oude Defender’ van Land Rover.
Die was te krijgen met de Rover Benzine V8, maar de betere optie was de Turbo-Diesel uit een Ford Transit. Bakken met koppel en dus nooit stoppen met trekken. In ruw terrein heb je geen snelheid nodig maar trekkracht. Ik denk dat die mensen daar bewust gekozen hebben voor de 3.0 Iveco. Die zal het best stukken beter doen dan de lompe Russische troep welke als alternatief gebruikt kan worden.
rolov zegt
Dan heeft net een 6×6 van 8 ton dollars wat hij al een hoop geld vond. Dus denk niet dat hij hem haalt ;)
enrique zegt
Wat een naam. Ik dacht al even: wat heeft AVROTROS nóu weer gekocht?
c-ad zegt
Lust de Volkswagen Tristar Concept rauw.
rocky zegt
Mooi is trouwens anders maar hij is wel lekker stoer, hoor :-)
reistje zegt
Kost hij slechts 100.000 euro? Dat vind ik nog redelijk weinig.
En vooral het gewicht valt erg mee ik zou minstens het dubbele gokken.
stationcar zegt
Wat een domme toevoeging: ’tokkieomroep’, dat slaat ook weer echt helemaal nergens op. Slaat écht helemaal nergens op, het is gewoon een omroep net als alle andere toch?
Naja, whatever. je zet jezelf dom neer dat is alles.
Rob zegt
@stationcar:
Naja, de TROS is toch een beetje het SBS van de publieke omroepen…
850t5r zegt
@Rob: Avrotros heeft hoogstaande programma’s net als sbs, liefhebbers van die zenders vinden de televaag ook zo’n journalistiek e kwaliteitskrant. Woonwagen-tv/krant avant la lettré…
Rob zegt
@850t5r:
Woomwagen-TV.., ook een leuke. Campingzender vat het ook altijd wel goed samen. Maar mijn favoriet blijft toch wel frikandellentelevisie ;-)
numpty zegt
Zoals al dit soort ‘build-to-purpose’ semi militaire vehikels; supervet !
En natuurlijk heft een G63AMG6x6 meer uitstraling, maar deze komt echt wel verder in de woeste natuur. Als de Russen ‘iets’ kunnen is het wel off-road voertuigen bouwen zonder enige nonsense. Jammer alleen dat Vladimir z’n arrogantie ervoor gezorgt heeft dat de levertijd van je nieuwe Avtoros 8×8 zojuist op ‘onbepaald’ gezet is…
Nog even wachten dus.. :)
gearhead zegt
350Nm uit een 3 liter turbodiesel??
Beutje weinig niet?
nvn1993 zegt
2,5 ton? Dat is gewoon een lichtgewicht voor zon bakbeest zeg
SimonMc zegt
-edit: thanks, is aangepast!-
gerritdriessen zegt
-edit: Houd het aub netjes- In het artikel staat 4ton!!
norge zegt
Wedden dat een SJ beter door het terrein heen komt? Hoeft tie zijn 4×4 waarschijnlijk nog geeneens in te schakelen..
hoglard zegt
Lekker voor de wintersport.