Dat er in ochtend- en avondspits geregeld ongelukken gebeuren, dat zou je helaas bijna een wetmatigheid kunnen noemen. Wat we nog niet wisten, is als de avondspits maar liefst twee keer zo dodelijk is als de ochtendspits. Dat blijkt uit de ‘Kerncijfers Verkeersveiligheid’ van Rijkswaterstaat. In 2009 kwamen tussen zeven en acht uur ’s ochtends 54 mensen om in het verkeer. Tussen vier en vijf ’s middags waren dat er 113.
Ook in de jaren voor 2009 vielen in de avondspits twee keer zoveel dodelijke slachtoffers. Er is nog geen onderzoek gedaan naar de exacte oorzaken, maar er kan wel naar worden gegist.
Volgens de ANWB is het tijdens de avondspits gemiddeld 20 procent drukker dan ’s ochtends. ’s Middags zitten er ook recreanten (met minder ervaring) op de weg, terwijl het ’s ochtends voornamelijk woon-werkverkeer is, aldus Arnoud Broekhuis van de ANWB Verkeersinformatie.
Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen van XTNT denkt dat vermoeidheid aan het eind van de dag ook een rol speelt. Daarbij kunnen mensen een slechte dag hebben gehad en de irritatie afreageren in het verkeer door iets agressiever te rijden. Onderweg naar huis hebben mensen doorgaans meer haast dan onderweg naar hun werk, hetgeen ook effect heeft op de rijstijl. (bron: bnr, radiofragment)
bosnialove zegt
“twee keer zo dodelijk – dan – ochtendspits.” ‘Als’ veranderen in ‘dan’. ;)
Dennis zegt
@bosnialove: Je hebt het mis.
“Twee keer zo groot als…” en niet “Twee keer zo groot dan…”
Dus ook “twee keer zo dodelijk als…”
Esprit_de_Flandre zegt
@dennis: Idd, of ’twee keer dodelijker dan…’
Megakix zegt
@bosnialove: het is:
1) groter dan..indien er geen relatieve basis is
2) groter als..indien het een relatieve basis kent van 1…dus ‘groter als’ is correct. Basis is 100% en het is dus 2 x groter als 100%.
Megakix zegt
@Megakix: ofwel nominaal versus procentueel…het artikel heeft z’n basis bij ‘procentueel’. Dus correct geschreven.
bosnialove zegt
@Megakix: Het is ‘dan’. -> Lees mijn reactie bij meneer Volvo.
dikke_luuk zegt
Onderweg naar huis hebben mensen doorgaans meer haast dan onderweg naar hun werk, hetgeen ook effect heeft op de rijstijl. –> Logisch……
Freewarefreak zegt
@dikke_luuk: Haha… in de morgen is in de baas zijn tijd.. boeie.. in de avond is je eigen tijd. Dan wil je wel sneller ja.. dan ligt er een visje koud te worden.. ;)
bosnialove zegt
Toch? Of heb ik het fout. :P
jochemvolvo zegt
@bosnialove: het is een lastige, maar ik zeg ook dat het “dan” is.
hectorae86 zegt
@jochemvolvo: 2 keer dodelijker dan, of 2 keer zo dodelijk als, klopt wel.
bosnialove zegt
@jochemvolvo: Het is gewoon ‘dan’. ;) ‘Als’ gebruik als iets net zo groot is, in dit geval is de avondspits het dubbele aantal dodelijker DAN de avondspits. :)
Citrofiel zegt
Haha, als/dan, het blijft moeilijk voor sommigen.
OnT: Ik zal wel bij die recreanten horen en dus de avondspits gevaarlijker maken. Aan de andere kant: Volgens mij zou ik als ik ’s ochtends zou rijden een veel groter gevaar op de weg zijn. Ik heb nogal de tijd nodig om wakker te worden. ;)
Jokkebrok zegt
@bosnialove: fail
Esprit_de_Flandre zegt
@bosnialove:
’twee keer zo dodelijk als…’ of ‘twee keer dodelijker dan…’
Jokkebrok zegt
Het lijkt me logisch dat je moe bent na een werkdag, maar ’s ochtends kan je soms nog niet goed wakker zijn…
Wie zal het zeggen…
Esprit_de_Flandre zegt
@Jokkebrok: Ja, maar als je moe bent rij je ook meestal trager. Als je opgefokt bent rij je sneller.
gregorius zegt
Avondspits tussen 4 en 5. Lekker bezig mensen; tussen 4 en 5 huiswaards! Dat is toch verdorie geen werken!
Alwood zegt
Vanavond maar weer eens met m’n leven spelen dan :P
lowrider46 zegt
het is ‘als’, voor de duidelijkheid
Dev zegt
De resultaten vergen nog enige nuance.
Wat zouden de gevolgen zijn voor de resultaten als 7 tot 9 in de ochtendspits werd gerekend en 4 tot 6 voor avondspits?
Zijn bijvoorbeeld aanrijdingen met fietsers en voetgangers meegerekend? Mij lijkt namelijk het aantal fietsers en voetgangers bij voorbaat hoger in de “avondspits”.
In hoeverre heeft de redelijk ijzige winter van 2009 invloed?
VeniVidiVici zegt
Zeg Als/Dan zeurkezen, het moet zijn, “…Is DAT de avondspits maar liefst twee keer zo dodelijk is DAN de ochtendspits” want met DAN geef je een verschil aan van ongelijke dingen en met ALS een vergelijking van dingen die gelijk/even groot zijn. En aangezien dat in dit stukje aangegeven wordt dat de avondspits 2x dodelijker is dan de ochtendspits is het een ongelijk verschil en gebruik je DAN.
Was de ochtendspits net zo dodelijke als de avondspits dan was het ALS geweest.
Dus Dennis het staat fout geschreven :)
Esprit_de_Flandre zegt
@VeniVidiVici: Nope, het is als, want, zoals je zegt, gelijk/even groot.
2x Ochtendspits = Avondspits (qua dodelijkheid)
VeniVidiVici zegt
@Esprit_de_Flandre: Volgens mij had jij voor begrijpend lezen een onvoldoende op school :)
hectorae86 zegt
@VeniVidiVici: In tegendeel, ik denk juist dat hij een stuk beter was DAN jij ;)
Check dit maar eens:
http://www.onzetaal.nl/advies/zoveeldan.php
VeniVidiVici zegt
@hectorae86: Dan en Als heeft niks met begrijpend lezen te maken hoor :) Maar inderdaad als dat stukje waar is waar je naar linkt dan is het gewoon DE uitzondering op de regel. Blijft leuk dat Nederlands :?
Esprit_de_Flandre zegt
@VeniVidiVici: Wij Vlamingen hebben geen begrijpend lezen op school. Daar zijn we te intelligent voor ;)
realhustler zegt
Ik sluit me aan bij VeniVidiVici.
Als = gelijk
Dan = ongelijk
Joerek zegt
avondspits 20% drukker dan ochtendspits. hebben we het hier dan alleen over de filelengte, of gewoonweg het aantal auto’s op de weg? Volgens mij weet de ANWB dat niet, dus ik ga uit van het eerste. Er kan dus best nog meer dan 20% auto’s op de weg zijn…
Daarnaast is het opzich een kleine moeite om van deze 160 dodelijke ongevallen de oorzaak stuk voor stuk uit te zoeken om een goed oordeel te geven over de oorzaak van het dubbele aantal dodelijk ongevallen. Hoeveel van dit is eenzijdig? Hoeveel is door onoplettendheid? Mogelijk omdat het later is speelt alcohol meer een rol? Hoeveel op de snelweg? Wat is dat het verschil tussen 8 en 9 uur en 17 en 18 uur?
Lijkt me wel belangrijk om zoiets meer uit te zoeken voordat er klakkeloos een persbericht uitgaat met een simpele vergelijking tussen 2 uren… Makkelijk scoren, wellicht dat de vergelijking tussen 8-9 uur en 17-18 uur veel minder ver van elkaar ligt. Nu wordt er geopperd dat doordat het later is men wellicht agressiever rijdt, maar dat is op niets berust. Een agressievere rijstijl gaat vaak een-op-een met ontzettend grote alertheid, wat wellicht belangrijker is om een ongeluk te voorkomen dan vermoeid met het verkeer meerijden.
Jantje_555 zegt
tijdens de ochtendspits ben ik nog veel te slaperig om normaal te rijden dus rij ik veel trager en dus voorzichtiger, savonds ben ik goed wakker en rijd ik zoals in het weekend :P
As_long_as_it_is_fast zegt
Denk dat vooral de argumenten in de laatste paragraaf een grote rol spelen. Het is namelijk ook zo dat de meeste ongevallen binnen een straal van x km rondom de eigen woning gebeuren, gewoon omdat je de wegen kent en de route en aldus minder oplettend wordt. Hetzelfde geldt volgens mij voor werk- woonverkeer, dus de argumenten liggen in de vermoeidheid, agitatie, het naar huis willen,…
majinstar zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
xilver zegt
@majinstar: Mensen zoals jij bezorgen BMW een slecht imago. Ik begin stilaan het faillissement van BMW (ondanks dat ik er aandelen van heb) te wensen opdat jij je kop zou houden…
Cantago zegt
Mensen willen altijd sneller naar huis dan naar hun werk, en aangezien je aan het eind van de dag minder fit bent is het nogal logisch dat er dan meer ongelukken gebeuren!
Justawheelchairguy zegt
Logisch denk ik?