De Aventador opvolger mag nog voor de laatste keer gebruik maken van de overheerlijke twaalfcilinder.
Je zou het niet direct zeggen, maar de Aventador is een oudje. Het model staat al sinds 2011 in de showrooms, ongeveer gelijk met de iPhone 4 (!). Natuurlijk, er is in de tussentijd wel iets aan het vlaggenschip veranderd. Echter, het zijn nooit ingrijpende wijzigingen geweest. Ander bumpertje, nieuwe velgen, iets meer vermogen, ander kleurtje: dat werk.
Nu doet Lamborghini het traditioneel altijd rustig aan met zijn vlaggenschepen met twaalfcilinder. De Countach, Diablo en Murciélago gingen ook erg lang mee. Nu kan het ook zijn dat Lamborghini zelf ook niet weet wat ze moeten doen. De hoofdattractie van de Aventador is diens magistrale V12. Dat wordt anno 2021 gewoon gezien als een misdaad tegen de mensheid.
Aventador opvolger
Er zijn twee manieren hoe Lamborghini dit kan aanpakken: downsizing of elektrificatie. Nu zit niemand te wachten op een viercilinder turbo of elektrische Lambo. Dus wat moet je dan doen? Simpel, bewandel de 918 Spyder-route. Dit houdt in: een bijzonder dikke V12, met net voldoende elektromotoren om aan alle uitstootnormen te voldoen. Volgens Autocar is dat ook hetgeen dat gaat gebeuren.
De motor zal een 6.5 liter grote V12 blijven. Hoeveel vermogen en koppel deze levert is niet bekend, maar het zal niet veel afwijken van de 750 pk die de Italianen er nu uithalen. De Aventador-opvolger is al enkele keren uitgesteld. Dat elektrificatie noodzakelijk is, weet Lamborghini. Maar ze willen zoveel mogelijk de Lamborghini-sfeer overbrengen, dat is lastig met elektromotoren. Er is geen geluid en de benodigde accu’s zijn zwaar.
Ultiem compromis
Volgens Stepahn Winkelman zijn ze nu bezig om het ultieme compromis aan het vinden tussen maximale lol, maar binnen de emissies-eisen. Lamborghini heeft gekeken naar een systeem waarbij de voorwielen elektrisch worden aangedreven en de achterwielen door de verbrandingsmotor (zoals bij de Ferrari SF-90), maar volgens Lamborghini is deze oplossing te zwaar.
De kans is groot dat Lamborghini gaat eindigen met een oplossing zoals deze bedacht is voor de Lamborghini Sián. Die had een ‘supercapacitor’ tegen de transmissie. Deze kon de auto ondersteunen in stadsverkeer, maar voor de Nürburgring of Autobahn heb je nog altijd die V12. Het nadeel is dat je relatief weinig elektrische kilometers kunt afleggen, het voordeel is dat het gewicht niet te veel toeneemt. In de Sián woog de elektromotor/generator precies 34 kg en leverde deze 35 pk.
De Aventador opvolger wordt verwacht in 2022. Eerst is het nog de beurt aan de hybride Urus. Alle informatie over de hybride Urus kun je lezen in dit artikel.
petroldrinker zegt
Het zal mij benieuwen, heb de Aventador nooit mooi gevonden (in tegenstelling tot een Murciélago), dus ben benieuwd of de volgende dat wel weer wordt…
sowieso winning dat de V12 behouden wordt :)
s2000vtec zegt
Niet mooi ? Dan ben je niet goed bij je hoofd zou ik zeggen. Jij bent zeker iemand die een VW Tiguan mooi vindt…..
87sandyd zegt
@s2000vtec: Gast, dim ff man. Hij mag een auto toch niet mooi vinden? En al vindt hij een Tiguan mooi, what’s the deal?
Respecteer iemands mening
petroldrinker zegt
Zou haast denken dat je er afgelopen avond niet bovenop gemogen hebt bij vrouwlief en dat af reageert op anderen, gezien hoe je reageert ga ik er niet eens verder op in.
geen1234 zegt
Ik snap niet dat ze hiervoor geen ontheffing of zo regelen. Alsof er zoveel v12’s zijn, en dan rijden ze ook nog amper.
Je moet toch dromen blijven handhaven. Het is toch diep triest dat kids/studenten de turbo fluitketel en plofjes als maatstaf hebben, en niet een atmosferische v12.
geen1234 zegt
“magistrale V12. Dat wordt anno 2021 gewoon gezien als een misdaad tegen de mensheid. ”
Cilinders maken niet uit. Het maakt uit hoeveel je er mee rijdt. Ik denk dat een Prius/Tesla gemiddeld meer vervuilt dan welke v12 dan ook.
flatsix010 zegt
@geen1234: Dus jij wil kilometerheffing?
flow82 zegt
@flatsix010: dat zou, in welke vorm dan ook, wel eerlijker zijn. Om je een idee te geven, hier in Jakarta betaal ik een x-bedrag aan wegenbelasting per jaar, maar daarbij betaal ik ook apart om van de tolwegen gebruik te kunnen maken. Rij ik niet over die wegen, dan blijft het bij het basis bedrag aan wegenbelasting. In de praktijk maakt het mij werkelijk geen reet uit dat ik c.a een euro per keer kwijt ben aan de tol. Vaak ben ik nl. sneller dan via de normale wegen.
povel zegt
@flatsix010: Ja zeker! Geen wegenbelasting, mooi naar je werk in een electrogebakje en dan in het weekend knallen met je v8/v10/v12/v16
s2000vtec zegt
Tuurlijk kaken cilinders uit. Waarom denk je anders dat er zo veel 3 cilinders zijn….
Richmond zegt
tuurlijk gaat niet alleen om het aantal cilinders en de cilinderinhoud, als die stilstaat verbruikt die niet. Maar iedere km die ermee gereden wordt kunnen zat priussen rijden en nog vervuilen ze minder. Zo’n prius rijdt 1 op 20 ofzo tegen 1 op 4 voor een Aventador. Moet je veel km’s maken met de prius om meer te vervuilen dan een Aventador.
ttr6 zegt
slechts 5 keer meer…..een Aventador zal max 3.000 km/jr rijden. Als ze dat al halen. Reken maar uit hoeveel ze vervuilen tov een dagelijks woon werk verkeer auto
wimof zegt
Intensieve veeteelt is in ruime mate (65%) verantwoordelijk voor de NOx uitstoot, het wegverkeer 25% in België.
Laat die 12 ciminders waar ze zijn, In sportwagens en Jaguar’s
Dutchdriftking zegt
Tja, hybride met net genoeg stroom om de BPM te drukken dan maar ;).
Nino zegt
Hopelijk met een bak van deze tijd. Hoe zou de V12 onder vol vermogen klinken met een PDK achtige bak.