Blijven leuke projecten, die lichtgewicht gebakjes. Ook deze Avatar Roadster kan op een duimpje omhoog rekenen.
Als er één ding is waar de Britten in gespecialiseerd zijn, dan is het wel in lichte sportauto’s bouwen. Avatar is een new kid on the block en presenteerde op het Autosport International evenement te Engeland hun creatie.
En ook deze auto is weer een pareltje. Over het uiterlijk ben ik nog niet helemaal uit, maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt met de prestaties. De Roadster doet zijn kunstje met een optionele 2.3 liter grote Ecoboost motor, die Ford momenteel levert in de Focus RS. Net als bij de hete hatch, levert het blok ook in de Roadster een lekkere 350 pk. Een andere lichtvoetige Brit die deze motor aan boord heeft is de Zenos E10 R.
Als instapmodel biedt de Roadster echter een tweeliter viercilinder, afkomstig van de Focus ST. Maar dankzij een gewicht van slechts 695 kilogram is ook deze instapper nog steeds verbluffend snel. Een 0-96 mp/u moet in 3.9 seconden gedaan zijn en de topsnelheid bedraagt 240 km/u. Specificaties van de hetere versie met RS-motor zijn helaas niet vrijgegeven, maar deze zullen enigszins vergelijkbaar zijn met die van de Zenos. Een sprint naar de honderd in ongeveer drie seconden en een vergelijkbare topsnelheid met de instapper, omdat deze versnellingsbakken worden afgesteld op het betere circuitwerk. Avatar zal volgend jaar 25 units bouwen van de Roadster.
volvologisch zegt
Sportwagen in zijn puurste vorm, lichtgewicht met veel pk’s. zo heurt het!
edjehaze zegt
Nehhh
pudi zegt
@edjehaze: waarom niet?
koenigsegggone1 zegt
@pudi: vanwege zijn uiterlijk gok ik
ghost zegt
Hebben!
pomoek zegt
Leuk qua prestaties, hopelijk is de prijs redelijk, aan die koplampen moet nog eens ernstig worden geredesigned.
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem leuk!
gregorius zegt
Zo’n kitcar koop je voor op het cirtcuit.
Wil je iets wat heel speels en nimble is, koop je een caterham; vaak qua prijs ook het meest interessant.
Wil je iets wat makkelijk en snel over het circuit te jagen is: oude touring car en evt opvoeren.
Voor alles daar tussen in, heb je dit soort projecten. Uiteindelijk zal de koper kijken naar hoe het te rijden is, hoe het te onderhouden is en wat de prijs is.
Dat er een hoop standard-Ford in zit, is goed hier.
Pk/kg zit ook aardig.
Maar als de prijs meer is als de concurrentie: zullen ze niet veel verkopen.
terminator zegt
Ben ik de enige die aventador las?
sanderm3 zegt
@terminator: nee
ronnys zegt
Van 0-96 mph dus 0-160 km/u in 3,9 sec dat is serieus.
Ik bén echter bang dat het 0-60 mph moet zijn.
Wel eem heerlijk ding!
dutchcorvette zegt
Lelijk.. Wel speelgoed
mrrallycross zegt
Zijn die Ford aandrijflijnen zo goedkoop of zijn ze gewoon kwalitatief erg goed?
reistje zegt
@mrrallycross: Betaalbaar en kwalitatief goed. Bovendien wilt Ford ze graag leveren waardoor je ze in veel kitcars/lichtgewicht gebakjes ziet.
JanJansen zegt
@reistje: en de blokken zijn van aluminium, dus lekker licht. Daarnaast worden ze geleverd met Europese goedkeuring waardoor de afzetmarkt aanzienlijk groter wordt.
addiction4cars zegt
Damn wat n dikke wagen zo om te zien!
jeppie zegt
Ben ik de enige die eerst Aventador las??
gieltj zegt
@jeppie: ja
potjak zegt
Nope, doet het niet voor mij
gieltj zegt
Vind de voorkant een beetje op de renault Spider lijken.. verder wel geinig karretje
clarkson zegt
Wat gaaf zeg! Het ontwerp spreekt me ook wel aan. Hebben!
koenigsegggone1 zegt
Ik vind hem afgrijselijk