Another McLaren in the wall…
Je hebt eindbazen en eindbazen. Voor ondergetekende komt Nick Mason in aanmerking voor de titel Eindbaas der Eindbazen. Ten eerste omdat het de drummer is in één van de betere bands van het afgelopen millennium, Pink Floyd. Maar voornamelijk vanwege zijn supercarcollectie. Deze is om van te smullen. Als een programma als Top Gear een Ferrari Enzo nodig heeft voor een test kloppen ze bij Nick Mason aan.
Nick Mason heeft zijn supercars niet alleen in een garage staan, hij gebruikt ze ook waar ze voor bedoeld zijn. Sterker nog: hij racet er ook daadwerkelijk mee. Bumper aan bumper racen met een Ferrari 250 GTO? Geen probleem. Een Aston Martin DB4 Zagato tot het uiterste tergen? Nick Mason doet het gewoon. Vandaag was De Heer Mason bezig om zijn McLaren F1 GTR de sporen te geven op het Goodwood circuit. Waarom is deze McLaren F1 GTR zo bijzonder? Het is chassisnummer #10R, waarmee de vrije oefeningen zijn gereden voor de 24 uur van Spa in 1996. Het is een van de weinige GTR’s die omgebouwd is voor straatgebruik.
Dat ging helaas minder van een leien dakje dan gehoopt. De F1 GTR is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken en heeft ook geen elektronische hulpmiddelen (“We don’t need no traction control“). Helaas, helaas verliest Mason (toch een verdienstelijk stuurman) de controle waardoor de peperdure auto de vangrail in glijdt. De beelden check je hier op AutoJunk.
Nick Mason is niet gewond geraakt en/of overleden en blijft 73 jaar.
lincoln zegt
Kill the hippie ..
nasty zegt
Die laatste zin. Laughing my ass off :D
Edge zegt
Niks dat ze bij McLaren niet met een beetje TLC kunnen oplossen. En inderdaad, liever dit dan dat het ding stof staat te happen in een of andere kelder.
VeniVidiVici zegt
Ach ja, sir Rowan Atkinson heeft destijds zijn gehavende McLaren F1 ook mooi laten repareren dus met deze komt het vast ook wel goed.
Robert zegt
@venividivici: volgens mij waren de reparatiekosten hoger dan de aanschafprijs – gek genoeg niet economisch total loss, want de auto was intussen een veelvoud waard geworden. Zal voor deze McLaren ook niet anders zijn.
VeniVidiVici zegt
@RRRobert: Dat bedoelde ik ook ;-)
Rob zegt
Ja, der is wel een leuk evenementje gaande daarzo. Je kunt gewoon live meekijken trouwens: https://www.youtube.com/watch?v=nAsf2wUrdAc
Vooral de jaren 20/30 racewagens die flink op hun donder worden gegeven zijn indrukwekkend om te zien. In je Bugatti a enkele miljoenen dwars door de bochten, half uit de wagen hangend, op die dunne bandjes, zonder enige vorm van veiligheid; je moet het maar durven.
Deze McLaren zal wel weer gerepareerd worden. Die krengen zijn inmiddels zoveel geld waard dat ze eigenlijk niet meer total-loss kunnen….
Rob zegt
@rob:
Correctie; je KON live meekijken ;-)
stephane8200 zegt
@Rob: 75th Members Meeting inderdaad. Had nog willen gaan maar kon helaas niet.
cossiekiller zegt
Haha, we don’t need no traction control. Met zo’n machine kan je dat maar beter laten installeren bij McLaren voor een prijsje. Tenzij je Stoffel of Fernando heet…
goodolddays zegt
@cossiekiller: denk niet dat er een aftermarket kit is voor auto met een oplage van minder dan 100 stuks…
mennok zegt
Zou dit nou ook onverzekerd zijn? Zijn er speciale verzekeringen voor dergelijke wagens die ook schade veroorzaakt op een circuit uitkeren? Als je zo’n wagen totaal de puinpoeier in rijdt sta je wel even te koekeloeren daar.. pff. Ik weet dat die wagens in principe niet financieel total loss kunnen gaan maar het blijft een flinke smak geld om zo’n ding opnieuw op te bouwen.
jorden zegt
@mennok: op een circuit is niets verzekerd. Maar een nieuwe F1 bouwen kost minder dan dat hij waard is (raar maar waar) Dus waarom zou je er niet mee racen? Zelfde verhaal als dat je met een Ferrari 250 GTO aan klassieke race mee doet.
lotuselises2 zegt
@jorden: heb zelf wel eens een dagje verzekerd op Zandvoort gereden, en was maar goed ook, werd bijna plat gereden. Het kan dus wel, maar kost wat centen.
sportevo zegt
@jorden: er zijn speciale verzekeringen voor op het circuit. Die kun je afsluiten voor zowel een trackday als wel voor een echte race. Kijk maar eens op https://www.mismotorsport.com/, https://gullwing.com/ of op http://autosportinsurance.com/. En zo zijn er nog meer.
kannito zegt
Sinds kort is er een tweede gtr op brits kenteken en dus is dit niet meer de enige straat legale!!
sportevo zegt
@kannito: volgens mij zijn er zelfs nog wel meer omgebouwd naar streetlegal.
https://www.youtube.com/watch?v=NpfXpI7eI9w&feature=share
kannito zegt
@sportevo: klopt! Je hebt ook nog de lark van andy74b op instagram met matchinf p1gtr
kannito zegt
@kannito: zoals in het filmpje ?
rufctr01 zegt
Mason heeft geld genoeg, die ligt hier geen seconde wakker van.
lekbak zegt
@rufctr01: dat maakt het niet minder zonde.
Jochen zegt
@rufctr01: wat heeft het hebben van voldoende geld daar dan mee te maken ?
Misschien is dit wel zijn droomwagen, zijn echte liefde, waar hij nu een tijd afscheid van zal moeten nemen. Misschien ligt hij er wel weken wakker van …
bietje zegt
…maar wel: respect
janmetdelangeachternaam zegt
Heerlijk droog dat laatste stukje
pinut187 zegt
Geniale afsluiting van het artikel..
trustmeiamanengineer zegt
Heerlijk hoe al die onbetaalbare wagens daar snoeihard over dat circuit geragd worden. Alleen maar lof voor zulk soort eigenaren. Uiteraard ongelooflijk zonde als er eens iets stuk gaat, maar dat is altijd wel weer te maken. Die wagens zijn ooit gemaakt om te racen, dus dienen daar ook gewoon voor gebruikt te worden.
kniesoor zegt
Had Mason a momentary lapse of reason toen-ie ‘m naast de baan zette ? Of werd-ie afgeleid door de division bell ? :-)
jaso013 zegt
@amghans: het is nu meer een lunatic on the grass…
kniesoor zegt
@jaso013:
Gaat ‘m Money kosten.
Dutchdriftking zegt
Gooi er een miljoen tegenaan en dan is hij weer super.
mrrallycross zegt
Wat een heerlijk apparaat! Zo een zou ik ook nog wel eens willen hebben
e38ossie zegt
En dan het commentaar: Gordon Murray had over de F40 gezegd dat ze bij McLaren niemand hadden die zo slecht kon lassen. Hahaha. Die kunnen het lasapparaat weer tevoorschijn halen.