Over deze auto hadden wij liever geschreven toen hij in ongeschonden staat was.
De bestuurder van deze Chevrolet Corvette had een hele vervelende dag toen hij op de A12 reed. Aan Autoblog deed hij het voorval uit de doeken. Ondanks de Big Brake Kit die op deze C5 Targa werd gemonteerd was er geen houden meer aan toen de auto door een technisch mankement onbestuurbaar werd. Het stuur klapte naar links en bleef vervolgens vast staan. De Corvette heeft 30 meter vangrail geschaafd waarna de auto in een slip raakte en in de berm tot stilstand kwam.
Zuur blijft het in ieder geval allemaal wel. De auto was nog maar 2 weken in het bezit van AB lezer. De youngtimer was ‘getjoend’ met zaken als een aangepaste intake, een Borla uitlaat, een nokkenas uit een Z06 en een fast RMS manifold. De keuze voor de youngtimer werd niet gemaakt uit oogpunt voor fiscale voordelen maar puur uit liefde voor het foute uiterlijk.
Bekend is in ieder geval dat de auto weer in oude glorie hersteld gaat worden met vernieuwde onderdelen en een nieuwe laklaag. Via een Corvette club heeft de AB-lezer kennis genomen van een loods vol oude Corvettes waar hij de onderdelen voor het herstel kan vinden. De Corvette C5 Targa staat momenteel bij een erkend schadebedrijf waar onderzoek de exacte toedracht moet uitwijzen.
Wat zuur! Misschien kan/wil de verkoper ook nog wat voor je betekenen gezien het defect.
Yikes. Hopelijk kan deze toffe Corvette er weer bovenop komen!
Als hij maar in orde is, de rest is misschien zonde maar herstelbaar
Oei, zonde zeg. Wel gaaf uitgevoerd zo in het zwart. Succes gewenst met het herstellen ervan.
Ik weet niet of dit relevant is:
https://www.amazon.com/LMC5-Module-Corvette-steering-column/dp/B0744X5DD3
– edit: de link alleen is voldoende, het hele boek hoeft er niet bij ;-) –
Natuurlijk heel zuur, maar het had nog veel vervelender kunnen aflopen met een vastgeslagen stuur…. Dat heeft nog wel een stukje extra onderzoek nodig lijkt mij….
@dutchdriftking: Jeetje zeg, ik meen me te herinneren dat dit in de VS het leven heeft gekost aan meerdere mensen door een fabricagefout. Dit had zeker heel anders af kunnen lopen, weg ermee..
Dus nooit gebruik gemaakt van de terugroepactie voor het euvel Steeringcolomlock, een euvel bij veel vroege C5’s.
@leko: daar dacht ik dus ook al aan: https://www.thecorvettemechanic.com/forum/archive/index.php/t-2664.html?s=e82a3ee7afabd4ec8c1f61589f861dd8
@bisazza: maar dan slaat het stuur nog steeds niet opeens naar links.
Dit klinkt meer als een afgebroken onderdeel in de ophanging waardoor het wiel opeens naar links slaat. En dus het stuur mee trekt.
@svenb: idd, of een schadebak waarbij er een zwak onderdeel knakte bij harde remactie o.i.d.
@svenb: nee, het falen van het stuurslot houdt in dat ook al staat contact aan en zit de sleutel in het slot dat de auto toch in het stuurslot kan vallen en blijf je die kant opgaan waar stuur vast staat.
@leko: dat bedoelde ik hierboven ook maar omdat @britt (of een andere AB journo) denkt dat mensen alleen op een link gaan klikken om compleet een verhaal te lezen om een verhaal te lezen is de uitleg weg gehaald van de recall.
Dus dan liever dubbele meldingen van hetzelfde want dat is handiger.
Is dat even balen zeg! Hopelijk snel weer in schoonheid te bewonderen
Autobloggers en Crashende Corvettes, begint bijna trending te worden..
@ghost: gelukkig al 22 jaar schadevrije Corvette jaren, fingers crossed.
@leko: nice,
Sorry btw, m’n reactie is wat zuur! Maar tijdje terug natuurlijk die brandende Corvette die aan het racen was ofzo en nu deze.
Sterkte aan de eigenaar.
Dankjewel, ik ben de eigenaar, probleem zat hem in het system active handling system, 1 op de 1000 Corvette’s heeft er last van, dat ze door storing zelf gaan remmen. Dit doen ze normaal om grip te garanderen in de bochten. Ik had het toen ik recht door reed op de cruise control. Word momenteel uit gevochten met advocaten.
@leko: Hier ook! In 27 jaar nog nooit schade gereden met een Corvette!
@aerotic: ik sta nu al op 22 jaar schadevrij met een Corvette.
Maar ik heb dan ook geen Corvette
Zuur voor de eigenaar. Kunnen we niet een special doen over autobiografische lezers en hun exotische auto’s? Foto’s en een stukje tekst?
@rob5nismo: Geloof me, de eigenaar van deze auto komt meer in aanmerking voor een levenslange reality-soap.
@dragspert: nu begin ik toch wel nieuwsgierig te worden…
Weet niet wie je bent, maar je kent mij heel goed ?
@rob5nismo: In zekere zin zijn de weekend filmpjes van auto en eigenaar dat al. Maar misschien een aardige aanvulling. Al zal niet iedereen met zn/haar ponem plus exoot op de site willen.
@amghans: volgens mij heeft @viezefreddyw dit ook al eens gedaan over zijn roadtrip met de Ferrari F430 spider. Hij stond ook niet met zijn bakkes in beeld. Kan dus prima.
Kan het zijn dat ik deze gister nog heb zien rijden op de ring bij amsterdam?
Vervelend voor de eigenaar. Hoop dat hij en de auto goed opknappen. Mocht de auto te ver heen zijn kan je er altijd nog een 2e Leroy van maken :-) ;-). Twin turbskies brother!
Dacht dat ik hem te koop had zien staan paar weken terug maar lijkt een andere https://www.autowereld.nl/corvette/c5/chevrolet-cabrio-5-7-v8-344pk-automaat-magnaflow-airco-bose-cruise-navigatie-31854658/details.html
Zonde, en super vervelend voor de eigenaar natuurlijk! Wel fijn dat het niet erger afgelopen is, linksaf de plomp in b.v. Mooi dat de auto gerepareerd gaat worden!
Technisch wel een vreemd verhaal, ik zou er graag meer van weten…
“Het stuur klapte naar links en bleef vervolgens vast staan” Hoe kan het stuur naar links klappen? Dat kan alleen als er in de wielophanging iets afbreekt of b.v. door een klapband. Bij hydraulische stuurbekrachtiging kan het stuur niet ‘naar links klappen’ zonder invloed van buitenaf. Als de auto om wat voor reden dan ook naar links stuurt en in de vergrendeling schiet en je gaat 30 meter langs de vangrail heb je de hele zijkant van de auto kapot, niet alleen schade linksvoor zoals op de foto’s.
Er wordt hierboven aangeven dat er een bekend probleem is met het stuurslot. Volgens mij komt dat alleen naar voren bij het ontgrendelen en starten van de auto. Het gaat dan om een foutmelding en de auto wil dan niet aanslaan. De oplossing is in de meeste gevallen ook een software update. Volgens mij zijn er geen gevallen bekend dat tijdens het rijden de auto in het stuurslot schiet.
Het blijft natuurlijk een aanname, met deze auto is het meer voor de hand liggend dat de eigenaar de controle over het stuur verloor en daardoor de vangrail heeft aangetikt. Dat komt ook meer overeen met de foto’s van de schade. Maar ik hoor graag een verdere technisch onderbouwing van wat er precies is mis gegaan!
Hahaha, zo zie ik ze het liefste
Ik ben de trots eigenaar van deze halve corvette, probleem zat hem in de remmen.
Die kunnen door het systeem los van elkaar remmen om meer grip in de bochten te garanderen.
Door een storing in het besturingssysteem, heeft de auto zelf een rem actie ondernomen.
Probleem was vrij snel gevonden. Bekende kwaal helaas.
Inmiddels ook weer opgelost.