Autoverzekeringen worden inmiddels extreem duur. Hoe dat zo?
Mensen worden meer en meer de auto uitgejaagd. Als het niet is door directe regelgeving dan wel door indirecte effecten. Zo wordt het bijvoorbeeld steeds duurder om een auto in bezit te hebben en te rijden. Er is belasting, er is accijns, er zijn provinciale opcenten, onderhoud en natuurlijk, de verzekering. Ook die laatste wordt almaar duurder en duurder.
In Nederland is de prijs van een autoverzekering vorig jaar met 7,9 procent gestegen. De verplichte, pure WA-verzekering, ging 9,8 procent omhoog. Allrisk verzekeringen stegen met 7,5 procent en WA+ verzekeringen met een relatief bescheiden 5,9 procent. De gemiddelde autobezitter betaalt inmiddels 849,96 Euro op jaarbasis voor de verzekering.
In dit geval is het echter niet een probleem dat alleen in Nederland speelt. In het beloofde land ‘Murica, stegen de kosten van een autoverzekering zelfs met een fabeltastische 22,2 procent. Het is de meest forse stijging in decennia. Vergeleken bij Amerikanen, betalen wij nog relatief weinig. Zij tikken gemiddeld inmiddels 182 Dollar per maand af voor hun verzekering.
Overigens een bekend fenomeen. Ook in andere grote landen zoals het VK, is de verzekering (veel) duurder dan bij ons. Misschien toch door een puik wegennet en relatief weinig schades. Of misschien omdat natuurrampen bij ons ‘das pech, auto weg’ betekenen, terwijl dat elders ‘vergoed’ wordt. Hoe dan ook, de ontwikkeling van de premies is weergegeven in onderstaande grafiek. Die uit 1992 lijkt te komen, maar stiekem toch up to date is.
Reuters wijt de stijgende verzekeringspremies naast aan inflatie namelijk aan ‘gecompliceerde auto’s’ en ‘natuurrampen’. Een beetje een makkelijke conclusie. Of er daadwerkelijk meer natuurrampen zijn dan voorheen is betwistbaar. En men gaat ook even voorbij aan de geldontwaarding van het moneyprinter go brrrr beleid. Je moet de zaken natuurlijk niet omdraaien. Maar enfin, dat er zoveel tech in moderne auto’s zit dat bij een kablabber er al vaak een enorm geldbedrag nodig is om het weer recht te buigen, staat buiten kijf.
Ja, het valt niet mee om automobilist te zijn dezer dagen. Betaal jij je inmiddels ook blauw aan verzekeringen voor je extensieve wagenpark? Laat het weten, in de comments!
larini zegt
De verzekeraar van Larini vond het nodig om bij de twee verzekerde auto’s een verhoging van 27% door te voeren.
kniesoor zegt
Had die verzekeraar daar een begrijpelijke reden voor ? Terugval in no-claim vanwege gereden schade, bijvoorbeeld ?
In absolute zin betaal ik een aardige som geld qua verzekeringspremie. Maar dat is wel voor 3 oto’s, waarvan er twee volcasco verzekerd zijn. En die hebben ook een vrij straffe nieuwprijs. Als percentage daarvan valt de premie reuze mee. Bovendien ging die premie ook nog wat omlaag voor 2024. Een bescheiden reductie, maar toch.
larini zegt
Nee. Heb reeds 22 schadevrije jaren. Ook geen auto’s in bezit die bovenaan de lijst van gestolen auto’s staan.
kniesoor zegt
In dat geval is het inderdaad wel zuur ja. Je zou er eventueel nog een belletje aan kunnen wagen met de verzekeraar/tussenpersoon. Baat het niet, dan schaadt het niet.
bunnylebowski zegt
Nee herken ik niet. Elk jaar weer goedkoper
Johanneke zegt
Als een koplampie voor je auto al 3k kan kosten, en een tikje op de bumper al die irritante rijsystemen op hol brengt, snap ik wel dat premie’s stijgen. Plus echt thyfus veel geld bijprinten natuurlijk.
Robert zegt
Toevallig vorige week nog weer eens een prijsvergelijker aangeslingerd, want mijn all-risk verzekering is met goed 20% gestegen in twee jaar tijd. Helaas bleek dat er hooguit een paar vage verzekeraars mij hooguit vijf euro kon matsen. Het is niet anders.
Rokende Wielen zegt
Onlangs een Polo 6R uit 2010 vervangen door een Polo AW uit 2020. We zouden van €28 per maand (all risk met €300 eigen risico) naar €55 per maand (all risk met €250 eigen risico) gaan bij dezelfde verzekeraar. Hebben we dus niet gedaan. Nu via een andere verzekeraar naar €43 per maand. Maar wel het gemak van een tussenpersoon. Dus ja, het is fors duurder geworden. Via Independer had het €35 kunnen kosten.
wimof zegt
In ancient times schilderen de constructeurs de onderkant van de bumpers niet om zo in een gunstiger label te krijgen, Vandaag doen ze er alles, met dank aan de steeds wispelturige klant , om…, neen, het kan hun geen reet meer schelen, U betaald en de massa, wel die weet Het gewoon niet meer, waardoor? Ook hierover kunnen we en boom opzetten
PunicaOase zegt
Ik vind de stijging ook niet leuk, maar eigenlijk nog heel erg meevallen als je kijkt naar de huidige inflatie, gebrek aan arbeidskrachten en de gegroeide complexiteit van auto’s.. Die LED-lampen kosten al vaak 1000-3000 euro..
Tonnie zegt
Beide auto’s en een motor all risk verzekerd. Paar tientjes in de maand. Ook maar een paar euro duurder dan WA… Wel max no claim etc.
AbdelJabbar zegt
Veel mee schade. Ik zit op de vrachtwagen en het is bizar hoe vaak ik een kop staart botsing zie. Allemaal door de telefoon. Verstuurt vanaf m’n cockpit…
RiKe zegt
De kosten zouden allemaal minder omhoog gaan, of misschien zelfs omlaag gaan, als iedereen eens die telefoon laat liggen in de auto of uitgebreid meetings gaan zitten doen. Dat zal een heleboel ongelukken schelen