De afgelopen maanden zijn de betreffende verzekeringen snel duurder geworden en het einde is nog niet in zicht. Vooral jongeren voelen het stevig in de portemonnee.
Dat zegt Suzan Samson van Independer vanmorgen tegen BNR Nieuwsradio. De afgelopen jaren zijn verzekeraars in een heftige concurrentiestrijd verwikkeld geraakt. Daardoor maakten sommige verzekeraars zelfs verlies op hun autoverzekeringen. De Nederlandsche Bank riep daarom op om de premies op te schroeven, zodat de verzekeringsmaatschappijen niet om zouden vallen. Dat is gebeurd, maar dat betekent wel dat jongeren (als ze hun auto al verzekerd konden krijgen) per jaar gemiddeld €224 euro meer gingen betalen in een jaar tijd. Gemiddeld steeg een verzekeringspremie op jaarbasis met €117 euro sinds eind 2015. WA-verzekeringen stegen gemiddeld het hardst, met €144 euro op jaarbasis.
Het aantal ongevallen stijgt en een andere reden dat de prijzen stijgen, is dat de techniek in auto’s steeds duurder wordt. De reparaties zijn bij schades dus ook prijziger. Omdat er lage rentes zijn en beleggingen relatief weinig winst opleveren, is het voor verzekeringsmaatschappijen lastig de kosten op andere manieren te drukken, dan door het verhogen van de premies.
Tegelijkertijd komt Pricewise vandaag met een bericht dat veel autoverzekeraars allerlei extra administratiekosten hanteren waarmee ze hun klanten achteraf onaangenaam verrassen. Die tegenvallers kunnen voor een individu oplopen tot vele tientjes per jaar. Deze extra kosten zijn een flinke bron van inkomsten voor verzekeraars. Pricewisedirecteur Hans de Kok meldt dat die extra kosten die bij de autoverzekering komen kijken, vroeger heel gebruikelijk waren. Die kosten waren dan ook te verklaren, omdat er allerlei tijdrovende handelingen voor moesten worden verricht. Nu de polissen, processen en systemen allemaal gedigitaliseerd zijn, zijn deze heffingen eigenlijk totaal overbodig en niet meer van deze tijd volgens de directeur.
Foto: @thomcarspotter op Autojunk.nl
jack_abarth zegt
“Het aantal ongevallen stijgt en een andere reden dat de prijzen stijgen, is dat de techniek in auto’s steeds duurder wordt. De reparaties zijn bij schades dus ook prijziger. ”
Nieuwwaarde van auto’s stijgt ook, dus dit is geen geldig argument als je het mij vraagt.
wpgt zegt
@jack_abarth: De nieuwwaarde lijkt mij niet van invloed op het bedrag van een WA-verzekering? Wel van diefstal of casco natuurlijk, maar dat maakt het argument niet ongeldig.
jack_abarth zegt
@wpgt:
Je premie wordt toch berekend op de nieuwwaarde, ongeacht WA of Allrisk.
wpgt zegt
@jack_abarth: Volgens mij vermogen en gewicht voor WA. Als jouw WA wordt aangesproken, gaat het om schade op de andere auto. Vermogen en gewicht spelen mee met de kans op een ongeluk, de optie airco/bose geluid/elektrische ramen aanvinken lijkt me van minder belang. Net even gekeken op inshared en dezelfde uitvoering auto (motor/carosserie) met duurder optiepakket is niet duurder op de WA-only.
mustanggt500 zegt
@wpgt: als je een zware auto met veel vermogen hebt is een verzekering goedkoper.
Ik kon eerst mijn 350z niet verzekeren, tot ze erachter kwamen dat dat ding loeizwaar is en toen kon het wel.
ff40 zegt
@wpgt: wa schade van de tegenpartij dus toegebracht door een ander zie verzekeraars ook als eigen schade!!!!!
Komt omdat verzekeraars het samen delen over en weer
Sneaky
lekbak zegt
@jack_abarth: en het merk, model, kleur, vermogen, leeftijd, woonplaats etc etc.
martijnb11 zegt
@lekbak: Ik rij zelf een megane rs uit 2004 en een normale megane was voor mij niet veel goedkoper om te verzekeren. Ook al was ik 21 toen ik mijn auto verzekerde. Dus vraag me ook af hoe ze het berekenen inderdaad.
svdv zegt
Gewoon als eerste auto een klassieker kopen met klassieker verzekering, dat kost geen drol
peug206 zegt
@svdv: mag je 3 maand in het jaar niet rijden, gaat vaker stuk, en hoeveel jongeren zullen dit zelf kunnen maken?
Kleine goedkope auto’s tussen de 10 en 15 jaar is het beste segment voor jongeren. Goedkoop, en de simpele elektronica maakt het betrouwbaarder als een klassieker.
lekbak zegt
@peug206: betere klassieker kopen. Een oude mercedes, volvo of saab moet je hebben. Dan moet je wel erg goed gespaard hebben dus goedkoop in aanschaf is het niet.
Ik heb destijds mijn eerste auto voor €2700 gekocht en tot op de dag van vandaag zit er nog geen twee duizend euro extra in. Er is gewoon echt nog niks stuk gegaan en onderhoud kost geen drol. Zelfs niet als je er niet op bezuinigd. We zijn nu dik tien jaar verder trouwens.
sjeppie156 zegt
@peug206: je hebt ook klassieker verzekering waarmee je heel het jaar mag rijden hoor daarnaast stond mijn xtype uit 2001 ook al op klassieker verzekering
mustanggt500 zegt
@peug206: als hij ouder dan 40 jaar is mag je heel het jaar rijden met je oldtimer verzekering.
Dus fiscaal erg aantrekkelijk zo’n camaro uit ’68
toeter11 zegt
@peug206: Ik heb voor 1,5 jaar dagelijks een Kever gereden, afgezien van wat standaard onderhoud. 1x in het weekend een reparatie moeten doen. Klassiekers zijn betrouwbaar, staat van onderhoud en hoe die bereden wordt zijn belangrijke factoren.
lekbak zegt
@svdv: dik tien jaar geleden kon ik met geen mogelijkheid een klassiekerverzekering krijgen. Ik heb alle grote verzekeraars en een hoop tussenpersonen geprobeerd maar het kon echt niet. “U ben nog geen 24 meneer, dus u kunt geen liefhebber zijn”.
Edge zegt
@lekbak: Leuk dat zij even bepalen dat je onder de 24 geen liefhebber kunt zijn…
lekbak zegt
@Edge: jep, dat vond ik ook. Toen ik 21 was kon ik wel een klassiekerverzekering krijgen voor de Sec500 mits ik mijn eerste auto (de w123) erbij hield. Dat was nog wel een goede deal, maar ik heb er veel voor op kantoor moeten zitten bij unive destijds. Er zat één liefhebber op kantoor die enthousiast werd van mijn enthousiasme.
ariif zegt
@svdv: Net wanneer ik mijn hoop had opgegeven voor een eerste auto na dit bericht, ben jij m’n reddende engel.
jasbelle zegt
@ariif: een klassieker als eerste auto is leuk, totdat je bij de pomp staat….
Of je moet voor eentje op LPG gaan
RobinM zegt
@jasbelle: Hangt van het aantal kilometers af. Ik rijd 7000~8000 per jaar en tank Euro98 met m’n BMW uit ’83 ;)
veloce zegt
@svdv: kan dat tegenwoordig? Mijn eerste auto was een klassieke Alfa Giulia (dik 10 jaar geleden). Ik kon de auto toen niet als oldtimer verzekeren, de regel was toen dat alleen kon als je al een andere (normale) auto op je naam had staan. Zodoende op nam vN mijn moeder gezet omdat ik als student inderdaad de verzekering niet kon betalen.
bmwliefhebber zegt
@svdv: helaas kun je als beginnende bestuurder geen klassieker verzekeren. Je dient in veel gevallen minimaal 24 jaar te zijn.
RobinM zegt
@svdv: Je kunt een klassieker niet als eerste auto verzekeren… Je kan em alleen als 2e auto verzekeren voor een appel en een ei.
hight96 zegt
Ik ga m’n wagens maar verkopen, straks heb ik geen geld meer over voor een paar biertjes in het weekend…
peug206 zegt
@hight96: als je het over ‘wagens’ hebt, en je bent echt uit 96 dan kun je het wel betalen ;)
hight96 zegt
@peug206: Ja met hard werken kom je wel ergens ;). Ik maak me overigens nog geen zorgen gelukkig!
lekbak zegt
@hight96: daarom heb je waarschijnlijk ook wagenS ;-)
dewitt zegt
@hight96: Euh denk dat als het zo ver komt dat je auto moet verkopen om een biertje te kunnen kopen. Je auto loos en bier loos bent want je geld kun je dan waarschijnlijk wel beter kunt gebruiken
…
hight96 zegt
@dewitt: Haha dat denk ik ook wel… Gelukkig is het nog lang niet zo ver!
flutterby zegt
Blijf het vreemde vinden dat verzekeraars bij een autoverzekering zo een gigantisch verschil in premie zit, maar dat bij zorgverzekering niet mag….
n0zem zegt
@flutterby: auto = luxe, zorg = noodzaak. Daarom.
Edge zegt
Ik merk er weinig van. Ik heb tot nu toe nog geen schades gereden, dus door mijn stijgende korting wordt de premie alleen maar lager. Bovendien heb ik de huidige auto tegen betere voorwaarden WA met beperkt casco verzekerd voor hetzelfde bedrag als waarvoor ik mijn vorige auto WA verzekerd voor had.
spykerboy zegt
@Edge: ik ook geen schade gereden maar toch is mn premie met bijna 20 euro per maand gestegen voor een WA verzekering (54–>71 euro pm)
mcstradale8 zegt
daarom staat mn mx5 op de naam van m’n pa. als ik over een paar jaar een baan heb begin ik met opbouwen ;)
Dizono zegt
@mcstradale8: tot je een ongeluk krijgt en dan zowel jij als je pa de lul zijn. Google gewoon eens op het verzekeren van je auto op naam van een van je ouders. Gaat gerust heel vaak goed, maar het kan heel nare gevolgen hebben als je schade maakt en de verzekeraar hier achter komt.
sjeppie156 zegt
@Dizono: dat is eigenlijk alleen bij letsel gevallen. Stance jij je auto en stickerbomb je hem ja dan word het lastig anders is het heel makkelijk te verdedigen dat je hem samen rijd en onderhoud. Buurtonderzoek of niet.
Dizono zegt
@sjeppie156: tja, met internet/social media is dat buurtonderzoek vaak niet eens meer nodig. Soms geven mensen gewoon zelf online toe dat ze hun auto op naam van vaders hebben verzekerd… ;)
rutger97 zegt
@dizono: Mn moeder doet echt weleens boodschappen in de auto die op haar naam staat, maar ik leen hem gewoon vaak ;p
Edge zegt
@mcstradale8: Is zo’n ANWB-autoverzekering niks voor jou en je pa? Dan kun je de auto op zijn naam verzekeren, en deels genieten van zijn schadevrije jaren, maar intussen bouw jij zelf ook gewoon schadevrije jaren op. Zal per maand iets duurder zijn dan je huidige situatie, maar het scheelt je op de lange termijn wel zodra de auto op je eigen naam komt te staan.
rutger97 zegt
@edge: Dat heb ik ook, auto op naam van mijn moeder maar ik ben meeverzekerd. Rij ik schade gaat er niemand moeilijk doen want ik sta meeverzekerd en dus gaan mijn schadejaren weer naar 0 en die van mijn moeder blijven staan. En geen gezeur met de verzekering achteraf
rutger97 zegt
@rutger97: Ik vertik het namelijk om 125euro per maand te betalen bij een auto met dagwaarde van 1400euro
gbjv zegt
@mcstradale8: Zelf heb ik laatst een Audi a3 2.0 tdi 170pk 2008 (ikweet pompverstuiver) gekocht en verzekerd bij mag ik het zeggen? Centraal beheer Achmea verzekerd voor maar +- 95 euro in de maand WA+ en verzekering inzittenden. Dit zijn nette tarieven voor een 21 jarige met 0 schadevrije jaren, misschien is het een tip om hier even langs te gaan om problemen in de toekomst te voorkomen?
Moet wel zeggen dat ik het vreemd vond dat ik bij het afsluiten +- 105 euro p.m. kwijt was, 3 maand later een tientje eraf.
Succes dermee!
Dizono zegt
Mijn verzekering ging ook opeens van 30 naar 35 euro. Heb de auto maar weggedaan.
carman6 zegt
Merk ik niks van, mijn verzekering is net €4 omlaag gegaan terwijl er geen schadevrij jaar is bijgekomen. Betaal nu ongeveer €63 voor de verzekering van een 205je, koopje!
peugwow zegt
@carman6: 205jes zijn ook gewoon hele leuke auto’s voor weinig (handig voor mij als student). Ik betaal zelfs €47 per maand en volledig op mijn eigen naam :)
carman6 zegt
@peugwow: hoeveel schadevrije jaren heb jij? Misschien moet ik switchen van verzekering
peugwow zegt
@carman6: 0, maar kreeg wat korting omdat ik daar meerdere verzekeringen heb lopen
carman6 zegt
@peugwow: oh vandaar
spykerboy zegt
Mijn verzekering voor mn daily schoot van 54 euro naar 71 euro per maand omhoog, echt belachelijk gewoon, tis dat we er toe verplicht zijn..
madmarky zegt
@spykerboy: Dan heb je zeker flink schade gereden?
spykerboy zegt
@madmarky: nee daarom juist dat ik er zo boos om bent, staat ook in de mail die ik kreeg: omdat anderen zoveel geclaimed hebben gaan alle premies omhoog.. ben je mooi klaar mee,
pinut187 zegt
@spykerboy: zelf wat claimen, heb je er zelf ook nog wat aan..
Dutchdriftking zegt
Jammer maar helaas…..
madmarky zegt
Als jongere moet je sowieso geen ‘dure’ auto kopen die je allrisk verzekerd wilt hebben, je betaalt je scheel aan premie. En dat de WA premie zal stijgen snap ik ook nog wel: je kunt zelf een simpel gebakje rijden maar je zit op de weg alsnog tussen de Priussen en andere auto’s met veel kreukelzones en dure snufjes.
Moet je maar eens kijken wat er gebeurt als je je klassieke Saab / Volvo in een moderne auto parkeert. De kans dat je zelf gewoon verder kunt rijden is redelijk groot, terwijl de tegenpartij voor duizenden euro’s schade heeft.
redneckdarian zegt
Dit gaat dus, lees ik in de comments, over verzekeringen die al afgesloten zijn?
berlinetta zegt
Jammer dat autorijden voor de jongeren steeds duurder wordt op deze manier.
pomoek zegt
Verborgen kosten, daar heb je ze weer. Is echt een kwaal van deze tijd, verzendkosten, afsluitprovisie enz.
dylanrex zegt
Voor mijn mazda betaal ik als 21jarige al 2400euro aan belasting voor een wa verzekering……
dylanrex zegt
@dylanrex: verzekering bedoel ik natuurlijk
mustanggt500 zegt
@dylanrex: wat voor mazda is dat dan? Ik betaal als 20 jarige hetzelfde voor mijn nissan, maar vind het vrij veel
dylanrex zegt
@mustanggt500: rx7
bofkont zegt
Logisch, jongeren maken ook de meeste schades.
ff40 zegt
wa schade van de tegenpartij dus toegebracht door een ander zien verzekeraars ook als eigen schade!!!!!
Komt omdat verzekeraars het samen delen over en weer
Zo Sneaky dat alleen de intelligenten onder ons dit kunnen begrijpen