Jazeker, EV’s zorgen ervoor dat de premies omhoog gaan.
Klagen over alles wat duurder wordt is een favoriete bezigheid van veel Nederlanders, en wij gaan toch even – tegen wil en dank – meedoen. Er is namelijk weer onderzoek gedaan naar de gemiddelde premies van autoverzekeringen en wat blijkt? Het is duurder geworden.
Het betreft een onderzoek van vergelijkingswebsite Geld.nl. Volgens hun berekeningen kwam de gemiddelde premie vorige maand uit op €90,38. In januari vorig jaar was dat nog €85,73, dus in tussentijd is de premie met zo’n 9% gestegen.
Hoe komt dat dan, deze stijging? Nou, dat heeft volgens Geld.nl onder andere te maken met elektrische auto’s. Die zijn namelijk duurder om te repareren. En er rijden steeds meer EV’s rond. Ergo, de gemiddelde premie stijgt. Daarnaast worden auto’s steeds geavanceerder, met dus duurdere onderdelen. Ergo, de premie stijgt nog meer.
Geld.nl heeft ook nog gekeken waar verzekeringen het duurst zijn. Van de provincies ben je – niet geheel verrassend – in Zuid-Holland het duurste uit. Daar betaal je gemiddeld €94,49. Den Haag (mooie stad achter de duinen) spant de kroon met een gemiddelde premie van maar liefst €122,69. Als je goedkoop wil verzekeren kun je het beste emigreren naar Fryslân. Daar betaal je gemiddeld maar €64,22.
Hieronder de volledige lijst met provincies:
- Zuid-Holland: €94,49
- Noord-Holland: €86,76
- Utrecht: €86,38
- Noord-Brabant: €85,04
- Zeeland: €83,17
- Limburg: €82,10
- Overijssel: €81,38
- Gelderland: €80,38
- Flevoland: €79,03
- Drenthe: €69,90
- Groningen: €69,65
- Friesland: €64,22
En de top 10 met duurste steden:
- Den Haag: €122,69
- Rotterdam: €119,17
- Utrecht: € 111,33
- Amsterdam: € 109,85
- Tilburg: € 97,02
- Breda: €95,58
- Eindhoven: €90,60
- Nijmegen: €85,57
- Almere: €82,69
- Groningen: €75,47
Bron: Geld.nl
Foto: BMW i5 & Mercedes EQS, gespot door @benja01
maotje zegt
Komt niet door belachelijk dure koplampen in nieuwe auto’s tegenwoordig. Kan me het bericht van juni dit jaar voor set koplampen van een m5 voor 8.000 euro nog goed herrinneren.
wimof zegt
Herinner je je de prijs de de exemplaren voor een EV6, 15000€, laat ons hopen dat het voor een paar is maar ik meen me te herinneren dat het per stuk is.
En in GB worden Chinese ev’s verschrot na een ongeval wegens “geen onderdelen”
Het loopt fout en dat is niet enkel een potje mekkeren.
maotje zegt
@wimof nee die herrinner ik me niet. Heb je daar een linkje van?
Onderdelen chinese auto’s komen vanzelf. Het is op dit moment prima te bevatten dat deze in europa nog niet volledig voor handen zijn aangezien de meeste chinese merken net hier in europa in opkomst zijn. Naarmate de aantallen omhoog gaan, komt t aanbod onderdelen van ze vanzelf goed.
Ingeblikt zegt
Ik heb zelf xenon, kan me niet voorstellen waarom die lampen zo duur moeten zijn. Ik ben super tevreden met m’n licht beeld.
maotje zegt
@ingeblikt. Dit zal geen xenon zijn. Maar led. Xenon is al gepasseerd station.
Aon zegt
Kijken kijken, maar niet kopen.
e36thuglife zegt
Ja maar is dat WA of all risk of combo gemiddeld van alles en is de no claim korting ook mee gerekend???
Robert zegt
Ik blijf het een vreemd verhaal vinden; de premie is gebaseerd op twee belangrijke criteria: de status van de bestuurder (schadevrije jaren) en de catalogusprijs van de auto. Daar kan dan eventueel een ‘correctie’ op plaatsvinden i.v.m. je woonlocatie en het vermogen van de auto, maar ook met dat laatste argument zou je er vanuit moeten kunnen gaan dat een modale EV met dik 200 pk meer moet kosten dan een modale ICE auto met laten we zeggen 125 pk.
Desondanks zag ik, met 25 schadevrije jaren, de (all risk) verzekeringspremie voor mijn auto stijgen van 39 naar 53 euro (= +30%!) in slechts 2 jaar tijd. Voor dezelfde auto, in dezelfde woonplaats en dezelfde bestuurder. En een korte zoektocht op de verschillende prijsvergelijkers bracht ook amper soelaas. Leg mij dat maar eens uit.
Redrum zegt
Inderdaad, heeft niets met EVs te maken. Heb nu al van meerdere reparatiebedrijven gehoord dat EVs helemaal niet duurder zijn in reparatie.
maotje zegt
Er vind ook een correctie plaats in de vorm van gemiddeld schadebedrag. Dat moet ook wel aangezien uurloon, huur pand incl vaste lasten en materiaalgebruik / onderdelen ook in prijs stijgen.
Als jij nu een schade zou rijden zou deze duurder zijn om te hetstellen dan dezelfde schade 5 jr geleden. Iemand moet dat verschil gaan ophoesten en dat gaat de verzekeringsmaatschappij echt niet voor zijn rekening nemen. Die berekend dat gewoon door onder al zijn klanten.
tuutertuuter zegt
Denk dat het wel uitmaakt, indien jij een ongeluk veroorzaakt gaat het om de gemiddelde waarde van de auto van de tegenpartij. Dat gaat dus met EV’s omhoog.
Voor dezelfde reden betalen jongeren een veel hogere premie. Niet omdat die starlet van ze Total loss 900 euro waard is, maar hoeveel schade ze kunnen aanrichten ermee bij de tegenpartijen
Johanneke zegt
Vreemd dat EV’s worden gemeld, zonder verdere uitleg. Want volgensmij worden alle nieuwe auto’s duurder. Tikkie op een lamp of bumper met allerlei exotische techniek is gewoon duurder dan een tikkie op een nieuwe auto van 15 jaar geleden zonder lane keep, lidar, camera’s. BMW monteert lampen van 3k per stuk op hun auto’s, zijn ze vast niet de enigen in.
moveyourmind zegt
Zal niet alleen aan EV’s liggen, maar zoals hierboven al genoemd dure onderdelen zoals kopkampen, steeds uitgebreidere veiligheidssystemen en uitrusting en hoe een auto gebouwd is (bv gigacasting, aluminium koetswerken).
En dan wordt het met het duurder worden van auto’s zelf en de onderdelen het ook steeds lucratiever om complete auto’s te jatten of halve auto’s te strippen voor de onderdelen.
pomoek zegt
Beetje kort door de bocht om de ev daar de schuld van te geven. Zoals geld.nl zegt: onder andere.
Foramen zegt
Ik had pas een kleine schade aan mijn voorbumper door een aanrijding met een dier, volledig door de verzekering gedekt.
Lullige reparatie was al 2600 euro. Al had ik net iets harder gereden en de koplampunit had ook kapot geweest dan was het ‘t dubbele.
Onderdelen en arbeid zijn gewoon enorm duur.
Allison Burgers zegt
Dat die vergelijkingscowboys ineens ook verstand hebben van autoschades.
simonbv zegt
Dat hebben ze niet, maar deze slechte onderzoekjes zijn gratis reclame. En voor de media zijn het weer makkelijke artikelen.
pechweg zegt
Exact, en daar trapt Autoblog nu in ( of zouden ze ook betaald krijgen? ;) ).
ghost zegt
Geld.nl is een website die geldzaken vergelijkt en aanbieders meeneemt in dat verhaal middels betaalde premies. Ik neem het onderzoek dus ook met een grote korrel zout.
Gulli zegt
Reparaties gaan nog veel duurder worden. Met megacasting (of gigacasting, maar net wie je het vraagt) wordt het productieproces van auto’s enorm versimpeld. In plaats van de voorkant van een auto in 144 delen te maken die je aan elkaar popnagelt of puntlast zoals dat nu gebeurt is het inmiddels mogelijk om een complete voorkant in 1 stuk te maken. Dat zorgt natuurlijk voor de fabrikant voor enorm veel tijdswinst en minder robots op de assemblagelijn (ik denk overigens niet dat die winst terug te zien gaat zijn in onze portemonnee maar die van de aandeelhouders).
In de huidige situatie, stel je rijdt rechtsvoor tegen een lantaarnpaal; dan is je voorscherm stuk, bumper, koplamp, wellicht een chassisbalk eronder verbogen en je motorkap zal gevouwen zijn. In potentie allemaal onderdelen die je kunt vervangen. Zelfs de chassisbalk want je boort de laspuntjes uit en je kunt bij de fabrikant meestal gewoon op partnummer een nieuwe bestellen en erin zetten. Ja het is een hoop arbeid, maar als je wil kun je dit gewoon weer maken. Mat Armstrong op YouTube is er groot mee geworden om te laten zien hoe dit gedaan wordt.
In de nieuwe situatie moet je de HELE VOORKANT vervangen want het is 1 groot stuk. Niet alleen is dat belachelijk duur (motor + ophanging + subframe eruit, stuurhuis, airco, kabelbomen, verlichting, complete voorkant demonteren en er een nieuwe op zetten en dan alles weer terug), maar ook achterlijk verspillend. Waarom zou je links alle goede onderdelen weg moeten gooien als je rechts schade hebt??
Het zou me dus ook niet verbazen als de verzekeraar tegen die tijd zegt, oh paaltje geraakt? Heel je auto is total loss want dat gaan we niet betalen. Alleen maar omdat je het niet meer simpel KAN repareren, ook al zou je het willen.
petroldrinker zegt
Ik zal het is voor de EV opnemen, het komt niet door de EV, maar meer door al die onzinnige tech die de EU verplicht maakt in autos zoals de ISA, maar ook andere shit die kopers veelal niet willen maar toch in zit, zoals BLIS, ACC, Emergencybrake, etc etc etc…
Tony EV zegt
Ik heb over de jaren nog nooit een verzekering, eender welke, goedkoper weten worden. Elk excuus is goed om er weer een procentje bij te doen.
Vergeet niet dat het uurloon ook steeds duurder wordt. Er zijn er steeds minder die handenarbeid willen doen. Of het zijn er met een migratie achtergrond en die willen we ook zo veel mogelijk buiten (toch niet zo slim dus) en reparaties worden inderdaad door al die systemen veel complexer en dus komt de computer, speciale software en het programmeermannetje er ook nog eens aan te pas.
nicolasr zegt
Sorry.
audirs3 zegt
@machielvdd wat een raar nepnieuws dit zeg, echt autoblog onwaardig