Mocht je het idee hebben dat je al meer dan genoeg betaalt, maak je geen illusies. Autoverzekeringen worden binnenkort duurder.
Dat is in ieder geval de verwachting nu toezichthouder De Nederlandsche Bank aan de bel trekt. Er moest 300 miljoen euro meer schade worden uitgekeerd dan dat er werd binnengehaald door de verzekeringsmaatschappijen in de branche Motorrijtuigen Aansprakelijkheid (WA).
Het is volgens De Nederlandsche Bank voor het eerst dat er zo’n groot verlies wordt gemaakt, meldt De Telegraaf vanochtend. Nu hoef je niet direct medelijden te hebben met verzekeraars, die hebben flinke buffers aangelegd. Maar uiteindelijk willen zij ook zwarte cijfers schrijven, dus je kunt er vanuit gaan dat er binnenkort wat premies gaan stijgen.
Fotocredit: Autojunk.nl
norge zegt
Degene die de schade maakt laten betalen…Of zeg ik nu iets geks?
noodles zegt
@norge:
Dat of die.klunzen die veel schade berokkenen hun pasje afnemen?
Of is dat Telegraaf niveau?
norge zegt
@noodles: telegraaf….Al 20 jaar niet gezen dus ik zou het niet weten… ;)
snippje zegt
@norge: feitelijk gebeurt dat ook via de no-claim korting en straf. Aantal treden terug kost uiteindelijk iets van 3000 euro (extra premie over aantal jaren tot je weer op hetzelfde niveau bent)
msnaphaan zegt
@norge: daar dient een verzekering toch voor. Je betaald een premie om verzekerd te zijn om extra kosten te voorkomen… Beetje omgekeerde weg dan… Toch
Dutchdriftking zegt
@msnaphaan: best wel zeg maar.
pixeltrooper zegt
@msnaphaan: ze doen dat om ervoor te zorgen dat mensen niet onvoorzichtig gaan rijden, “aangezien ze toch verzekerd zijn”.
gerjanm zegt
@pixeltrooper: Maar daar hebben ze schadevrije jaren al op bedacht.
autoblaag zegt
@norge: dat is nu juist het tegenovergestelde van wat een verzekering is; samen de beperkte lasten dragen voor individuele schades
bofkont zegt
@norge: Doen ze toch ook, minder korting.
sydney zegt
@norge: Natuurlijk pik.Als jouw huis de hengst in gaat omdat je vergeten bent de strijkbout uit te zetten vraag ik me af of je dan met dezelfde stelling komt of toch even Apeldoorn gaat bellen.
norge zegt
@sydney: Waarom zou ik Apeldoorn bellen?
Als je meerdere keren die strijkbout vergeet mag de premie best omhoog…
davejeremy zegt
Fijn. Ik als 20-jarige betaal voor mijn BMW E46 318i 61 euro en een beetje voor alléén WA. Kan niet wachten totdat deze hobby ook niet meer te betalen is.
rnej zegt
@davejeremy: gewoon schadevrije jaren opbouwen met een brik met minder dan 100 pk… dan is je WA nog maar 2 tientjes…
en als je luxer wil rijden kost dat nu eenmaal geld… ik rijd al sinds ik mn rijbewijs heb voor 25 euro WA + alle vinkjes aan…
davejeremy zegt
@rnej: voor een Cinqecento zou ik ook al 41 euro per maand kwijt zijn.
nibor zegt
@rnej: ook een brik kost veel geld om te verzekeren hoor. Ik heb een gekeken voor een Clio uit ’96 toen ik mijn rijbewijs haalde 4 jaar terug. Ik zou dik 40 euro per maand kwijt zijn bij de goedkoopste aanbieder, terwijl mijn pa hem voor 7 euro zou kunnen verzekeren.
Verschil moet er zijn door rijervaring enz., maar de verschillen zijn nu wel heel groot. Het kan dan ook haast niet anders dan dat er een keer in de no-claim kortingen gesneden gaat worden…
lamborgfan zegt
@rnej: voor een alto ben ik 55 kwijt incl inzittenden verzekering..
Rijd elke dag door de polder en kom 3 tractors tegen..
bofkont zegt
@rnej: lol ik betaal voor mijn 3.2 v6 all risk maar 23 euro p/maand ;)
toniominestrone zegt
@davejeremy: Een 318i e46 koop je niet voor de hobby, koop dan een leuke e21,e30 of een 02-tje dan heb je een leuke hobby auto en kan je gebruik maken van goedkopere old/youngtimer verzekeringen en het rijdt stukken fijner!
davejeremy zegt
@toniominestrone: ieder zijn hobby ;)
chimaera zegt
@toniominestrone: Ohja? Voor mijn E30 320i betaal ik anders gruwelijk veel aan de verzekering.
toniominestrone zegt
@chimaera: 60€ per jaar betaal ik voor dezelfde Bimmer met een max. Van 6000 km op jaar basis.
davejeremy zegt
@toniominestrone: ik moet voor mijn werk ook 120 km op een dag afleggen als studenten ov niet geldig is. Dus dat rij ik liever in een auto die wat meer allround is.
toniominestrone zegt
@davejeremy: Daar moet ik je gelijk in geven.
bofkont zegt
@toniominestrone: Klopt dan moet er toch minimaal een zes in lijn komen, das hobby ;)
e1000bmw zegt
@toniominestrone: Dat kan/kon alleen indien de te verzekeren young-/oldtimer als tweede auto geregistreerd staat/stond. Dat zie ik hem niet doen…
Een E21, E30 of 02 die niet doorgerot zijn, zijn momenteel flink aan het stijgen qua waarde, dus die zou ik gezien de aanschafprijs (of onderdelen/herstelwerkzaamheden als de staat minder is…) afraden voor een persoon van circa 20 die wellicht ook studeert…
En om even verder te gaan op jouw maandbedrag: hoeveel schadevrije jaren en welke leeftijd…?
toniominestrone zegt
@e1000bmw523i: Daar heb je me, 30 schadevrije jaren en de Bimmer zit in een combiverzekering met nog 3 andere Bimmers.
Dutchdriftking zegt
@davejeremy: 61 per maand, of per kwartaal?
davejeremy zegt
@dutchdriftking: per maand
e1000bmw zegt
@davejeremy: zoek uit of je gebruik kunt maken van een collectieve verzekering via je werkgever. Scheelt een hoop. Betaal zelf – omgerekend naar 0 schadevrij – circa 40,- per maand…voor een E39 523i.
davejeremy zegt
@e1000bmw523i: zal even uitzoeken of dat mogelijk is. Bedankt voor de tip
Dutchdriftking zegt
@davejeremy: Dat is inderdaad best pittig voor 140pk.
davejeremy zegt
@dutchdriftking: 118 pk.
Dutchdriftking zegt
@davejeremy: Phoe, ik zou dan toch misschien wel een andere auto overwegen.
noodles zegt
@dutchdriftking:
Die 118pk hoeft het probleem niet te zijn, mits de auto minder dan 700kg weegt.
Dutchdriftking zegt
@noodles: Nee, maar ik doel meer op het hoge verzekeringsbedrag.
davejeremy zegt
@dutchdriftking: nogmaals. Voor een Cinqecento 1.1 zou ik 41 euro betalen…. Dus ik snap die hele berekening niet waar het op gebaseerd wordt.
davejeremy zegt
@noodles: 118 pk is prima te doen voor die auto. Heb zeker niet het gevoel dat ‘ie underpowerd is
sulobb zegt
@davejeremy: daarom durf ik als jonge gast geen fatsoenlijke auto te kopen (wil ook een bimmer): de auto kan ik me permitteren, maar tax (rond de 500 euro) en verzekering (rond de 1200 dikke euries per jaar).
Alsof ze zeker weten dat ik meer risico beteken als een opa van 80 die bijna gratis mag rijden in een dikke bak waarin hij niet eens zijn voorligger kan zien…
Dutchdriftking zegt
@sulobb: Ouderen betalen net als jongeren ook meer. We zijn nou eenmaal een risico groep. kleine auto `s zoals de Cinqecento zijn duurder omdat ze minder veilig zijn. Toen ik van mijn Cinq 1.1 overstapte naar de golf 2.8 ging mijn verzekering omlaag. Raar maar waar….
jaguarjunk zegt
Thanks Autoblog, voor het verneuken van m’n grauwe grijze ochtend..
trident zegt
Wat een sensatiebericht en als bron de telegraaf en de titel al. Man man
donvincenzo zegt
@trident: Het klopt wel. Mijn verzekering is per 1 juli weer met een jaar verlengd. Weer een schadevrij jaar gehad, maar desondanks is de premie nu gestegen!
remc0f zegt
Werkt al die omzet verhogende reclame van Carglass ook zo te horen
room850 zegt
@remc0f: want een nieuwe voorruit is goedkoper dan laten herstellen?
remc0f zegt
@room850: De hele angstreclames’s die Carglass brengt dat je ruit zogenaamd scheurt bij de grote temperatuurwisselingen en de klant daarmee naar binnenlokt en gaatjes gaat vullen en ruiten gaat vervangen op kosten van onze verzekering wat geen noodzaak is. De kosten van de Bosch ruitenwisser zijn makkelijk terugverdiend. Beetje zelfde als de opticiens die je een tweede bril “gratis” geven, de eerste is dubbel en dwars verdiend op kosten van de zorgverkeraar. En maar klagen als de verzekeringspremies omhoog gaan (“wel lekker mijn zonnebril en tablet geclaimd op de reisverzekering…”)
escort77 zegt
@remc0f: helemaal eens, ik had het niet beter kunnen verwoorden
al die panden waar ze glasreparaties doen, reclames, “gratis” ruitenwissers: uiteindelijk wordt het allemaal door de verzekeraars betaald en die verrekenen dat gewoon door in de premie.
Die sterreparaties zijn bedoeld om in te spelen op een angst van automobilisten, met een hoop marketing geld hebben die bedrijven de afgelopen 10 jaar een nieuwe marktvraag gecreëerd. Of de wereld instort als die vraag wegvalt? Ik denk het niet. Zou het schelen in de premie? Ik denk van wel.
viezefreddyw zegt
Doet wel echt pijn aan mijn ogen, een Speciale in deze staat..
On topic: Tja, Telegraaf, altijd even afwachten.
gilettelubbers zegt
Misschien moeten de verzekeraars eens stoppen met die onnodige reclames. Neem die van de twee racebroertjes eens, zo’n beetje elke week een andere reclame..
mashell zegt
@gilettelubbers: ze hebben er 241 gemaakt en hopen dat er 1 tussen zit die niet irritant is.
gilettelubbers zegt
@mashell: haha precies, en ze hebben allemaal dezelfde inhoud..
davelepeef zegt
Wacht ff; da’s dus 300 miljoen in de min?? Dus grofweg 20 miljoen per inwoner van Nederland??? Wat de hel is dan überhaupt het uitgekeerde totaal!? Klopt dit wel…?
davelepeef zegt
@davelepeef: huh?? :S Te vroeg…
rnej zegt
als de trend van 3x de schadekosten opgeven zodra ’t verzekeringswerk wordt nou eens ophoudt.
auto van een collega was aangereden, aansprakelijkheid was nog niet duidelijk maar de aanrijder had gedronken.
schadebedrijf: 1400 euro reparatie als de verzekering niet uitkeert. 3800 als ze dat wel doen…. ze keerden wel uit, en de schade-expert was het ook nog eens met ze eens…
Vincegail zegt
@rnej: wtf?
noodles zegt
@Vincegail:
Ja, dan heb je nog verzekeraars die je verplichten om je schade bij men partner te laten repareren, zelfs als je het elders voor de helft kan laten doen.
Bankiers en verzekeraars zijn nu eenmaal het schuim van de westerse maatschappij.
rolov zegt
@rnej: ja zo gaat dat idd.
Scarface zegt
@davelepeef
Ja, dat is inderdaad vreemd. Maar met letselschade kan het hard gaan, hoewel die 300 mln dan nog steeds hoog lijkt. Er komt vast nog een reactie uit de verzekeringswereld op dit nieuws.
mellie zegt
Fijn,dit was zo nog het enig waar Nederland het goedkoopste in was.
Maarja Nederland be Nederland en ook hier moeten ze natuurlijk de duurste van Europa zijn.
henkhupelschoten zegt
Fijn, ik woon hier in de buurt van Helmond en ik was laatst voor een nieuwe wagen voor ons mam aan het afsluiten, ze wezen mij erop dat ik wa+ casco allrisk verzekering moest nemen, blijkbaar rijden hier zoveel onverzekerden wagen rond dat je gewoon gedwongen wordt voor een allrisk, en dan nu nog extra bij betalen
speedzz zegt
@henkhupelschoten: als de rdw ontdekt dat je geen verzekering hebt krijg je een boete van €400,- dus onverzekerd rijden zullen veel mensen niet doen
henkhupelschoten zegt
@speedzz: Kom eens langs in Helmond… Dan snap je het volledig
Dutchdriftking zegt
Oke, sterk verhaal. Ik heb nog nooit van verzekering gehoord die niet schandalig veel verdiend….
bmw1m zegt
Mijn verzekering is sinds april ook gestegen terwijl we geen schade hebben gehad. Ik heb toen om uitleg gevraagd, de in dit geval onbeschofte dame zei, in jou regio is meer schade gemaakt en daar moet jij voor betalen. Ik vroeg haar waarom ik meer moet betalen als een ander niet kan auto rijden? Dat is nou eenmaal zo meneer en ik ga hier niet met u over in discussie u kunt meer premie betalen of vertrekken naar een andere verzekeraar.
dailydriver zegt
@bmw1m: terugbellen met de zelfde vraag. 9 van de 10 keer krijg je een andere medewerker aan de lijn. Wellicht is die wel meer bereid om samen tot een oplossing te komen!!
bmw1m zegt
@dailydriver: dat ben ik met je eens. Al ben ik van mening dat iedereen op een klantenservice bereid moet zijn om je te ” helpen of informeren” ik ben hun klant ik draag bij aan hun inkomsten daar mag best een beetje service tegen over staan.
Edge zegt
@bmw1m: Klopt, maar overal zitten een paar rotte appels ertussen die elke ochtend met frisse tegenzin naar hun repetitieve callcenterbaantje gaan.
lamborgfan zegt
@bmw1m: Simpel, ff hier roepen welke verzekeraar dat was en imago schade toebrengen..
Dat verdienen ze gewoon!
bmw1m zegt
@lamborgfan: Ben niet zo van het publiekelijk afbranden, maar het is met die 2 broertjes die elke week een nieuwe reclame hebben. Tom en Tim Coronel.
noodles zegt
@bmw1m:
Les 1: Vraag altijd met wie je het genoegen hebt te spreken.
Dan kan je die naam vermelden als rede in de opzegbrief.
Ik geloof niet dat de maatschappij blij is met dit soort “adviezen” naar de klant.
janhaag zegt
Als de verzekeraars nu eens beginnen met interne kostenbesparingen. De kosten door firma’s als carglass bij ruitreparatie en met name bij vervanging liggen 200% hoger dan bij een gewone glasvervanger. De kosten van een gemiddelde voorruit zijn 100 euro. Dat gestrooi met ruitenwissers en dure reclames en toeters en bellen wordt betaald door verzekeraars.
lexaudi zegt
Een verzekering is als een paraplu.
Zodra het begint met regenen trekken ze ‘m dicht.
Edge zegt
Nou, dat is dan fijn. Mijn verzekeraar heeft enkele maanden geleden al een tientje op de premie geflikkerd onder het mom van een algemene premieverhoging. Moeten ze me niet nog eens mee aankomen.
mars1985 zegt
Ik ben laatst overgestapt van verzekeraar, betaalde bij de 1 39,- wa ga nu naar 41 euro all risk voor een alfa 159 sw tbi. Het zelfde met noclaim beschermer, dat is eigenlijk een je kan niet meer bij ons weg clausule omdat je schadevrije jaren er wel gewoon aangaan. Dus die sluit ik nooit meer af.
bofkont zegt
@mars1985: no claim beschermers ook zoiets, een verzekering voor je verzekering, als je er over nadenkt vrij bizar.
Erik zegt
Tja, met 14 schadevrije jaren betaal ik € 48,- per maand voor een all risk verzekering met 5 jaar (!!) nieuwwaarde dekking via de BOVAG voor mijn Dacia Logan MCV Prestige van 2015.
De premie is de ene kant van het verhaal, de dekking voor deze premie de andere kant. Liever wat meer betalen met een zeer goede dekking dan minder met allerlei ‘kleine lettertjes’.
clarkson zegt
De meeste schades en schadeclaims komen door ouderen. Dus laat die mensen nou is fatsoenlijk keuren. Het is belachelijk wat er af en toe nog over de weg tuft.
parker zegt
@clarkson: en ze bekrassen je auto ook steeds!
bofkont zegt
@clarkson: en de jongere testosteron bommetjes.
clarkson zegt
@bofkont: Dat valt dus reuze mee. Want die zijn ten eerste vaak niet all risk verzekerd en ten tweede maken ze gewoon stukken minder schades (wel meer dodelijke ongelukken maar dat is een ander verhaal).
noodles zegt
@clarkson:
Laat de stijging van de kosten nu net niet in de materiële schades zitten maar in de immateriële.
Om het in Jip en Jannes taal te zeggen, de stijging zit hem in de letselschades, dus ook in de kosten verbonden aan overlijden. Kosten dus die vooral door de roekeloze jeugdige bestuurders worden veroorzaakt.
Leuker kan ik het niet maken.
mashell zegt
@clarkson: en dat met die ouderen valt ook reuze mee want ze rijden maar zelden. En als ze rijden dan rijden ze voorzichtig. Pas als ze de kluts kwijt zijn dan verwisselen ze een keer gas en rempedaal maar dan wordt het rijbewijs ook meteen ingevorderd. De onervaren en overmoedige jongeren maken meer ongelukken.
sydney zegt
@clarkson: Waar haal je die wijsheid vandaan?
styns zegt
Heuuh 8 euro. (Oldtimer)
DCG zegt
“herinnert u zich deze nog?”: http://www.autoblog.nl/archive/2010/05/27/houden-verzekeraars-reparatiekosten-kunstmatig-hoog
philipf zegt
Lekker bezig…
sleepyj zegt
Schades worden ook steeds duurder en complexer om te repareren.
mrrallycross zegt
Ja tuurlijk. Aanschaf wordt lager dan plukken we toch gewoon lekker veel meer bij de verzekering. Goed bezig