Dat had je natuurlijk al door, maar heb je het wel eens vergeleken met wat je ouders maandelijks betalen aan premie? Doen, kun je lachen.
Wie jonger dan 24 jaar is, heeft het niet makkelijk om zijn auto voor een schappelijke prijs te verzekeren. Het zit hem hier voornamelijk aan het gebrek aan schadevrije jaren en het behoren (net als bejaarden) tot een risicogroep, want ja, als beginnend bestuurder en hormonenbom gaat er al snel iets mis. Logisch dat er dan iets meer premie opgehoest moet worden, maar het verschil met wat papa en mama betalen is toch wel erg groot. Zo mogen de kids al snel 2 tot 2,5 keer zo veel dokken. Voor een middenklasser betaalt de jonge automobilist (tot 24 jaar) gemiddeld 82 tot 100 euro aan premie. Eén van zijn ouders hoeft – zonder schadevrije jaren – maar 37 tot 55 euro neer te leggen.
Met deze gigantische bedragen is het niet meer dan logisch dat steeds meer jongeren ervoor kiezen om geen auto te kopen. De fiets, de snorscooter en zelfs het openbaar vervoer is een stuk goedkoper (maar kom op, echt niet stoer). Een niet geheel legale maar moeilijk te controleren oplossing is dat de ouders de auto van hun kind op eigen naam zetten, zonder zoon of dochter als regelmatige bestuurder op te geven. Of geen verzekering, maar dat is natuurlijk heel erg dom.
Uit het onderzoek van verzekeringvergelijk.nl blijkt dat Kruidvat en Klaverbad het minst ‘kindvriendelijk’. Als een 19-jarige hier een WA verzekering afsluit voor – we nemen als voorbeeld – een BMW 316i uit 2002, betaalt hij maar liefst 389,76 euro (Kruidvat) of 343,18 euro (Klaverblad) per maand, 4,3 keer zo veel als bij de goedkoopste verzekeraar. Dat is per jaar net zo veel als de auto waard is.
Kijken we naar een VW Golf 1.9 uit 2004, misschien een iets meer logische keuze voor een jonge hond, moet er nog steeds flink in de buidel worden getast. Kruidvat vraagt voor deze auto een premie van 336,29 euro, Klaverblad haalt maandelijks 213,53 van zijn rekening.
Wat is nu de beste verzekeraar? Het blijft vergelijken, vergelijken, vergelijken. Volgens Independer lopen de premieverschillen in de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar uiteen met gemiddeld 425 procent. Voor alle leeftijdsgroepen samen is dit 341 procent. Opmerkelijk, want de verschillen in voorwaarden van deze verzekeringen zijn minimaal. Overstappen naar een goedkopere verzekeraar kan dan alleen maar in je voordeel werken.
Reaver zegt
Het is soms ook mogelijk om via de collectieve verzekering van de werkgever je auto te verzekeren. Ik kreeg er destijds een hoop schadevrije jaren en de toeslag op jonge bestuurders was ook niet toegepast. Ideaal ;-).
roppp zegt
Ik denk dat de beste oplossing is dat autorijden alleen toegestaan wordt voor mensen tussen de 40 en de 65. Voor daarvoor en daarna hebben we ons uitstekende Openbare Vervoer.
ad1995 zegt
@roppp: uhmm, NEE!
roppp zegt
@ad1995: als 1995 staat voor jouw geboortejaar, snap ik je wel. Mij lijkt het bijzonder rustig worden op de weg :-)
norge zegt
@roppp: Dat ene plusje komt van mij..
nicktexel zegt
@norge: en die van mij
Joost1990_2 zegt
@roppp: Je moest eens weten hoe ontzettend blij ik ben met een auto, hier in Friesland. Een rijbewijs volstaat simpelweg niet, vooral niet als de enige auto thuis altijd wordt gebruikt. OV hier duurt en kost 2 tot 3 keer zo lang/veel. Niet iedereen woont zo ‘perfect’ in de Randstad, geef mij maar de schone lucht, mooie natuur en langzaam volk.
roppp zegt
@Joost1990_2: het is in NL vrij om te gaan wonen waar je wilt. Dan is het een kwestie van afwegen: of ruimte en schone lucht en meer OV-reistijd of je voelen als een ingeblikt sardientje in de smog met een uitgebreide OV ;-)
Joost1990_2 zegt
@roppp: No shit, Sherlock!
resulutionNL zegt
Ik rij zelf een Peugeot 106 GTi uit 2003. Qua verzekering betaal ik 50 euro rond per maand. En ik heb 2 schadevrije jaren opgebouwd. Best acceptabel, vind ik. En het blijft een heerlijke auto!
lamborgfan zegt
@VWTouran75: Ik heb ook het ook overwogen, maar niet doorgezet vanwege geen schade vrije jaren. Betaal dan rond de 100 euro pm maar met 1-2 schade vrije jaren zou dat zon 50-65 e pm zijn.
Ik wil niet eerder een eigen auto, voordat ik vast werk heb. Dat red ik niet om in de plus te blijven, met een studie en 2 bijbanen. Dan kan ik net ergens naartoe rijden, maar vervolgens niet de entree betalen xD haha
thebuk zegt
Voor mijn 106 uit ’98 betaal ik 55 euro p.m. Is nog wel te doen vind ik zelf.
jawi94 zegt
Ik rij een MB 190 1.8 uit 91 helemaal zelf betaalt ik ben nu 20. 80 euro per maand verzekering en 40 euro belasting. Te doen. kheb wel 2 baantjes
lohran zegt
@jawi94: Wow helemaal zelf?! Wacht even, ik ga de kranten bellen!
isobmw zegt
@lohran: word volwassen man, is toch mooi dat hij het zelf heeft betaald
lohran zegt
@isobmw: Het is toch normaal dat je voor je eigen spullen betaald? Of is het tegenwoordig normaal dat je alles krijgt? Ik heb net een broodje gegeten, zelf betaald!
krokant zegt
@lohran: Maar kijk even naar wat hij schrijft. Hij is 20, heeft iig al 120 euro p/mnd aan vaste lasten voor de auto, dat is best veel. Je kan ook anders reageren dan met een beetje een misplaatste grap..
roppp zegt
@lohran: kranten?? Jij moet wel heeeeeel oud zijn!
lohran zegt
@roppp: Een digitale krant is nog steeds een krant.. In ieder geval oud genoeg om het normaal te vinden om voor je eigen spullen te betalen.
MAB zegt
@lohran: Het is voortaan ook heel normaal dat je ouders betalen dus heel raar is dat niet dat hij dat er bij vermeld.
bollegek zegt
@jawi94: Ik heb zelf nu een Mini Cooper S JCW uit 2003 en die is bij de SNS bank 95 euro voor WA + half casco, 40 euro MRB en een verbruik van 1 op10 dat vindt ik een schappelijke prijs voor een 19 jarige met nul schadevrije jaren. Het is inderdaad belangrijk dat je goed vergelijkt want die verzekeraars zijn boeven!
smotsholle zegt
Voor een 120d uit 2004 betaal ik 269eu per maand. Ik betaal ook alles zelf aan die au, maarja, wel duur… .
bollegek zegt
@smotsholle: Das wel heel erg veel, zit daar de MRB ook al bij in?
RubenPriest zegt
Ik betaal bijna 100 per maand, maar moet door deze zure appel gewoon heen bijten de komende jaren. Ik haal er genoeg plezier uit met autorijden. Bovendien is OV bijna geen optie in ons boerengat :-)
alfaromeo13a zegt
Klopt als een bus, en de belastingdienst maakt het nog onmogelijker. Toch ben ik iedere keer weer zo gek om toch te blijven betalen voor mijn karretje…
maximfabian zegt
Ik heb mijn Alfa GT op vaders naam verzekert. Ik als tweede bestuurder. Scheelt me dik €1000 op jaarbasis als 19-jarige… Die schadevrije jaren kunnen me gestolen worden, zou ik misschien een tientje minder betalen het tweede jaar op eigen naam, niet echt in verhouding wat betreft het voordeel dat ik nu heb.
almera-ga16det zegt
@maximfabian: ik kan me je blijdschap voorstellen, om alfa te blijven rijden heb je onderhand een hypotheek nodig
mightymike zegt
@maximfabian: en wat als je een ongeluk krijgt, dan gaan ook de vrije jaren van jouw vader flink naar beneden? En als je over een jaar of 5? 10? Zelf moet gaan lappen? Dan heb je totaal niks opgebouwd en betaal je weer zo veel. Slim bedacht sherlock;)
mgmgb zegt
@mightymike:
Niet dus! Je betaalt nu vooral voor je leeftijd, als je over een aantal jaar toch een auto op eigen naam verzekert heb je misschien geen schadevrije jaren maar betaal je nog altijd veel minder premie dan dat je gedaan zou hebben als 18/19 jarige zonder schadevrije jaren. Als je vader/moederlief kunt overtuigen dat ze hun schadevrije jaren op het spel willen zetten is het altijd enorm voordelig om het zo te regelen.
mightymike zegt
@mgmgb: zal ook wel wat met soort auto te maken hebben lijkt mij. Of dat je nou een golf gti met 200pk koopt of een chevrolet spark. Blijft dan nog ateeds een vergroot risico
mgmgb zegt
@mightymike:
Hoe extremer de auto, hoe groter het verschil, dat is zeker waar, maar zelfs op een Picanto heeft het nog zin.
jensdm zegt
@maximfabian: Leuk voor je. Veroorzaak je een ongeluk in fout mag je alles zelf betalen want je bent foutief verzekerd ter kwader trouw. Tot het zover komt geniet er nog maar van.
Mvg verzekeringsmakelaar in spé.
maximfabian zegt
@jensdm: Buiten kijf staat dat jij hier meer verstand van hebt dan ik, maar volgensmij ga je een beetje te kort door de bocht. Zoals ik het heb begrepen, en ook is overlegd met de verzekeraar, ben ik als het ware een mede-bestuurder, maar gaat dit ten koste van de schadevrije jaren van mijn vader. Nadelen: ik bouw geen schadevrije jaren op, vader is jaren kwijt bij ongeluk en kost meer dan simpelweg op vaders naam zetten (ik meen dat dit iets van familieverzekering heet). Maar er is geen sprake van een situatie te kwader trouw.
Mvg, jurist in spé
jensdm zegt
@maximfabian: Slechte makelaar. Jouw wagen = jij als hoofdbestuurder. Natuurlijk gaat je makelaar zeggen dat dit goedkoper is, maar velen zeggen niet dat dit foutief is. Waarom zeggen ze dat niet? Ze verdienen geld aan je. Als hij je het correcte tarief geeft ga jij gewoon ergens anders en verdiend hij niks aan je.
Tot je iets voorhebt en je bij hem gaat voor het schadegeval, dan zal hij zich van de domme houden. Er zijn er zo die al een rechtzaak aan hun broek hebben omdat ze in principe zelf hebben meegewerkt aan het verkeerd verzekeren ter kwader trouw.
Ik raad je dan ook aan je correct te verzekeren. Of op zen minst het risico dat ik aankaart niet zolang te nemen en binnen 1-2 jaar over te schakelen naar een contract met jezelf als hoofdbestuurder. Mvg
VeniVidiVici zegt
Simpel je zet de auto op je vaders naam en betaalt hem de maandelijkse premie terug. Je bouwt alleen zelf geen no claim korting op, maar ja daar begin je na je 24ste maar mee…
jlm83 zegt
@VeniVidiVici: Niet helemaal handig. Als jij hm een meter korter rijdt en ze komen er achter dat jij eigenlijk altijd met die auto rijdt dan keren ze niets uit. Daarnaast is het volgens mij oplichting ( officieel). Wat ik destijds heb gedaan is verzekeren bij de maatschappij waar mijn vader bij zat. Daarmee kon ik wel korting krijgen.
matje140 zegt
@venividivici: ben je dan wel verzekers als JIJ rijdt en er brokken mee maakt of erger, iemand aanrijdt?
lohran zegt
@matje140: Nee dat is ‘ie niet. Zijn vader hoort er meer mee te rijden dan hij. Als hij iemand gehandicapt rijdt betaalt hij zijn leven lang. Verzekeraars zijn niet dom, even rondvragen in de buurt of je facebook even bekijken en ze weten wie de echte bestuurder is..
robert110 zegt
@matje140: Nee, als ze er achter komen dat jij de eigenaar een hoofdbestuurder bent heb je een probleem. Alleen is dat lastig te bewijzen, het is een risico die je kan nemen.
roppp zegt
@robert110:niet helemaal. Ik ga ervan uit dat jouw vader ook een auto heeft. Dan gaan ze kijken naar kilometerstanden en ben je alsnog zuur. Ik weet dat van iemand die zijn auto had verzekerd voor 15000km per jaar. Kreeg een ongeval en toen ging de verzekering zoeken. Bleek dat ie 30000km per jaar reed. Dat heeft een hoop gezeik opgeleverd.
Daarnaast heeft het gevolgen voor de noclaim van je vader als jij brokken maakt.
tvklarenbosch zegt
Ik kocht mijn Picanto nieuw als 22-jarige. Betaalde €130 p/m met 1 schadevrij jaar. Groot nadeel voor mij is dat ik in Amsterdam woon, in een buurt die bij verzekeraars vrij slecht bekend staat.
EFB zegt
Ik betaal 44 euro per maand. WA+ voor een 1999 ford focus station 1.8 benzine. Heb geen schadevrije jaren, hij staat om mijn eigen naam, en ik heb hem gekocht op m’n 23ste. Ik vind dat dus alles meevallen, zeker omdat het een vrij grote auto is.
moveyourmind zegt
Bijna €400,- premie per maand? M.a.w. wil jongeren gewoon niet. Tenminste voor de verzekering dan. Want dan zijn ze te duur. Maar om in hun winkel te werken willen ze je wel graag, en om hun speelgoed en andere zooi in elkaar te zetten hebben ze ook geen problemen met jonge mensen.
batman zegt
Gewoon een auto op de naam van een van je ouders zetten, zo heb ik dat gedaan! Ik rij een Bmw e60 520d, dat kost me zon 65 euro per maand! Is wel te doen toch?
lohran zegt
@batman: Kans is klein, maar als je een ongeluk krijgt en jij blijkt de regelmatige bestuurder hoeft de verzekering niks meer uit te betalen. Als je iemand gehandicapt rijdt betekent dat dat je je leven lang zal moeten werken om diegene zijn leven dragelijk te maken.. Ieder z’n keus, heb destijds gewoon betaald en heb daarom nu 9 schadevrije jaren (27 jr.).
alcantara zegt
@lohran: Dit is gewoon bangmakerij, tenzij je ouders al 2 auto’s hebben kun je hem prima op hun naam verzekeren. Want je laat gewoon je moeder die auto kopen op haar naam en verzekering. Als jullie die auto dan samen delen is er helemaal niks aan de hand, iedereen rijdt immers verzekerd rond in die auto en niet alleen de eigenaar. Zo heb ik het ook jarenlang gedaan. De auto in kwestie moet dan uiteraard wel geen getjoende petjesbak zijn om het scenario een beetje realistisch te houden…
smulders zegt
@alcantara: Bij grote claims (zoals iemand gehandicapt rijden) zal de verzekering een buurtonderzoek doen. Als blijkt dat jij de enige bestuurder was zullen ze niet uitkeren.
lohran zegt
@alcantara: Naja bangmakerij, het zijn gewoon de voorwaarden. Als je de auto deelt met je moeder is het een ander verhaal natuurlijk, dan zal het minder problemen opleveren. Maar als jij echt de enige bent die er mee rijdt maar niet op eigen na verzekerd heeft, dan kun je flink in de problemen komen. Als je iemand gehandicapt rijdt, kost het de verzekering miljoenen, dus als ze kunnen aantonen dat er iets fout zit, is het ‘makkelijk verdient’ voor ze. Ik had het eerst ook, maar na een halfjaar en wat slechte dingen te hebben gelezen heb ik ‘m toch gewoon op eigen naam gezet.
FB_100003908191927 zegt
@alcantara: geen bangmakerij maar voorwaarden die steeds meer en steeds strenger nageleefd worden.
Dat betekend dat als je iemand aanrijdt en die persoon heeft blijvend letsel je rustig 10.000 euro of meer per jaar op mag gaan hoesten.
En voordat je denkt dat het alleen in dergelijke gevallen is.
Het is ook bij betalingsachterstand en onder verzekeren (verzekerd zijn voor minder kilometers dan je daadwerkelijk rijdt)
Ik heb zakelijk al diverse malen meegemaakt dat de verzekering van een klant niet uitkeert
jensdm zegt
@alcantara: Niks bangmakerij. Harde realiteit. Gebeurt vaker dan je denkt en is absoluut geen ver van je bed show. Maar ja, wie gaat het je zeggen als ze het zelf meegemaakt hebben?
reactief zegt
@batman:
Een E60 520d rijden, maar niet de verzekering op eigen naam zetten? Auto is vast van paps en mams, betalen alles en jij mag erin rijden?
Logica ontgaat me in ieder geval met zo’n autokeuze en bijbehorende hoge kosten, om dan een paar tientjes te besparen door verzekeringsfraude te plegen…
batman zegt
@reactief: Ik zeg toch ook dat de auto op naam van een van mijn ouders staat! In dit geva van mijn vader, ik betaal de kosten gewoon aan hem door en zo kan ik prima rijden in een zeer degelijke auto! :)
ferhatsevdi zegt
Ze hebben mijn spot gebruikt????
smartye36 zegt
Voor mijn eerste auto betaalde ik het eerste jaar 130 euro per maand. Dat was een bmw 316i coupe.
Na 1 jaar overgestapt naar een andere verzekering met 1 schadevrije jaar en betaalde toen 60 euro per maand.
Nu heb ik een bmw 320i coupe en betaal ik 80 euro per maand. Toen ik de 316i kocht was ik 18 en nu ben ik 20
rolf92 zegt
Ik betaal voor mijn youngtimer van 1990 €6 per maand. Ben 21 jaar oud en schadevrije jaren heb je niet bij deze youngtimer verzekering. Wel heb ik een kilometerbeperking van 5000km per jaar, maar daar kom ik niet aan. Ik zou ook voor 15.000km kunnen kiezen, kost €14 per maand of onbeperkt, deze kost €26,50 per maand. Schadevrije jaren bouw ik op met mijn scooter voor €3 per maand, ik heb er inmiddels 5.
yupyup zegt
@rolf92: Moet je wel een verzekering zoeken die schade vrije jaren van de scooter accepteert, in mijn ervaring doen de meeste verzekeraars dit niet
sydney zegt
In 99′ betaalde ik voor mijn eerste auto, een gloednieuwe Peugeot 206 (deel 1 en 2 26-02-1999)Fl. 320,- per maand voor een all risk verzekering(20 jaar oud,Amsterdam Centrum) Per 1 januari 2000, het jaar dat ik 21 werd ging m’n premie meteen omlaag naar Fl. 110,- per maand..
duitseautos zegt
Ik rijd een golf 1.9 TDI uit 2002. Ben 19 jaar, geen schadevrije jaren, en heb een WA+ met rechtsbijstand, invalide en bijrijdersverzekering. Ik betaal €90 per maand. Als ik alleen WA deed, zou ik 53 betalen. Ik zit bij PMA-autoverzekeringen. Perfecte service en supergoedkoop!
jarnobakker zegt
Ach , die schadevrije jaren bij verzekeraars is soms ook wel vaag geregeld.
Ik ben 30 en ik heb al 15 schade vrije jaren.
Ik betaal nu trouwens 12 euro pm voor mijn grand scenic uit 2005(WA).
fordfocusecoboost zegt
@jarnobakker: HUH? 15 schadevrije jaren? op je 15 je rijbewijs gehaald? ;)
jarnobakker zegt
@fordfocusecoboost: ik heb heel veel kilometers gemaakt in de auto van de zaak.
Toen ik daarna zelf een auto kocht ,mocht ik de schadevrije jaren meenemen en door de vele kilometers die ik gemaakt had kreeg ik extra schadevrije jaren.
ricksmits zegt
Ik eb mijn astra coupe all risk verzekerd voor 60 euro per maand ( 22 jaar ). Mercedes benz insurance is zeer goe geprijt
FB_1843363124 zegt
Ik rijd zelf een Clio van afgelopen juni. Via mijn vaders werk op collectief contract all risk verzekerd voor €93 per maand. Eerstvolgende was €270 per maand voor mij als 19 jarige.
roppp zegt
@FB_1843363124: als 19-jarige ga je toch geen Nieuwe Clio kopen??? Das een auto voor bejaarden!!!
Raddraaier zegt
Ik krijg van mijn verzekering een toeslag om de oren vanwege de regio waar ik in woon, +30%! Maakt wel even €29,- per maand voor een niet zo proletarische A6 2.7 TDI.
bierbuik zegt
Ik heb gekeken voor een suzuki swift uit 2000.
Op eigen naam (20 jaar) wa+ kostte zo’n 450-500€ per jaar
op naam van mijn moeder zou dit 130-150€ gaan kosten
niet zo gek dus dat mijn micra’tje op moeders naam staat!
mout zegt
@bierbuik: Tja.
Of hij staat over 20 jaar nog op haar naam, of je schuift het probleem voor je uit – terwijl je in overtreding bent.
ej20g zegt
Ik vergelijk regelmatig, uit nieuwsgierigheid maar ook uit echte interesse. Zo kost mijn moeders auto (Fiat Seicento 0.9) haar nog geen 20 euro aan verzekering per maand, mij zou het ding bijna 80 euro per maand kosten. Een kleine vier keer zoveel dus…
roppp zegt
@ej20g: en dat voor een kartonnen doos op wielen….
ej20g zegt
@roppp: exact. Maar het kan altijd erger, waar mijn moeder 45 euro zou betalen voor de auto die ik op het oog heb, ik zou ruim 170 euro moeten dokken. Dan is de keuze snel gemaakt aangezien de kosten zakken naar zo’n 70 euro als ik als tweede bestuurder sta aangegeven terwijl die auto op haar naam staat…
smulders zegt
Peugeot 107, destijds gekocht i.v.m. wegenbelastingvrij en omdat het wel geinig rijdt.
Betaal nu per maand €20 aan mrb en €15 aan verzekering. Zijn bedragen waar ik niet moeilijk over doe, als ik kijk naar hoeveel tijd ik bespaar in vergelijking met het OV. Even boodschappen doen, 5 minuten rijden i.p.v. een half uur met de bus (incl. wachten). En ’s nachts lekker lang doorfeesten in plaats van om 00:13 bij de halte staan voor de laatste bus terug.
Ben wel 25, val dus net buiten de risico doelgroep. Maar ik herinner mij dat het op mijn 23e iets van €21 per maand aan verzekering was, en €0 mrb.
Wat ik trouwens iedereen aan kan raden: Niet op naam van je ouders zetten! Geeft je een hoop gezeur bij schade, en je loopt schadevrije jaren mis. Ik heb sinds mijn 16e altijd op eigen naam verzekerd, nooit schade gereden en heb nu maximale bonus/malus korting (80%). Scheelt een heleboel.
ArnoldH zegt
Mwa viel bij mij redelijk mee. Ik kocht op mn 22ste mn eerste auto en toen betaalde ik €66,- pm. Nu 2 jaar verder voor dezelfde auto €41,-
Met verzekeren onder mijn ouders naam dan had ik €10,- pm goedkoper uit geweest.
En dan betaal ik nu ik thuis woon liever wat meer premie, daar waar ik straks een eigen huis heb en dan een lagere premie
hollow zegt
Wacht effe bende kaaskopjes: is dat enkel voor de verplichte verzekering of ook inclusief omnium (eigen risico)? 300 Euro per maand is 3600 per jaar… Dafuq
mout zegt
@hollow: Enkel verplicht.
Leuk wordt het pas, als je de Engelse tarieven ernaast legt. Dat pakt zo 300% hoger uit.
yorick zegt
Ik heb eem 3 serie en betaal 100 euro per maand. En op me ouders naam zou ik met 36 euro klaar zijn. Maar ja ik wil graag die auto rijden dus neem ik ook de kosten natuurlijk op me. Anders moest ik maar geen auto nemen.
nielsvanderweiden zegt
Wie denkt hier duur uit te zijn, moet eens de tarieven in het Verenigd Koninkrijk horen.
Verder kun je het zo duur maken als je zelf wilt. Je eerste schadevrije jaren tellen het hardst voor je bonus-malus, dus verzamel die dan met een goedkoop hok.
norge zegt
Mooi laat die kinderen voor hun eigen brokken betalen..
nicktexel zegt
als je het te duur vind vooral niet aan beginnen
yupyup zegt
Ik betaal 36€ per maand voor een ’95 civic, dit is de goedkoopste verzekering die ik kon vinden.
Ik ben 19 en heb 3 schade vrije jaren.
Op naam van mijn ouders zou ik op 11€ uitkomen, toch een verschil van meer dan 300%.
Voor mij kost het openbaar vervoer 3x zoveel tijd en ik kan niet alle plaatsen van bestemming bereiken, als ik bijvoorbeeld naar het werk zou willen ben ik met de bus 1,5 uur onderweg. Met de auto ben ik er met 7 minuten, is een afstand van ongeveer 10 kilometer. Naar huis met de bus kan niet eens want dan rijden ze niet meer. Openbaar vervoer is dus geen (goede) optie, dan kan ik nog beter gaan fietsen, maar een warme auto heeft wel mijn voorkeur;)
nicktexel zegt
@yupyup: ik betaal geloof ik 85 per maand all risk voor mijn abarthje maar vind ik opzich niet eens zoveel geld nou weet ik niet of ik met 28 nog onder een jongere val xd
berend_fritsema zegt
Ik ben 24. Rij een Audi A3 van 2004 en betaal 74 verzekering en 50wegenbelasting.. Dit is mn eerste auto op eigen naam dus ik vind het wel meevallen..
azenomei zegt
Is dit nieuws? Dit was 15 jaar geleden ook al hoor.
mout zegt
Ik vind het volstrekt logisch, dat je voor een D-segment BMW met een lage dagwaarde veel WA betaalt als jonge bestuurder. Als er nou iets geschikt is om met bling, tuning en alcohol stoer te doen…
Golf TDI – zelfde verhaal (andere doelgroep misschien).
Begin lekker met een Rio, Almera of Corsa met weinig vermogen. Dan valt het opeens best mee met die prijzen. Als je die een jaar of wat uit de buurt van bomen en weggebruikers weet te houden, is het vroeg genoeg voor een Civic VTEC, bimmer of GTD.
E320cdi zegt
@mout: Niet iedereen is debiel… Ik heb gelest in een auto met meer vermogen dan de opties die je opnoemt. Daarna kwam er een S-klasse voor de deur waar ik dagelijks in kan rijden. Nu heb ik een Volvo 850 met 170pk, helemaal niet zo rap maar wel heerlijk comfortabel (Die T-5(R) komt vanzelf wel!).
Natuurlijk trap ik ook af en toe door ongeacht welke auto ik bij me heb, maar schade maak ik tot nu toe niet. Ik heb wel al eindeloos veel schade voorkomen, omdat mensen toch zeer geregeld met een yolo mentaliteit een rotonde of kruispunt op vliegen. Op wat 19 jarige sufkutjes na allemaal oudere mensen (30+)…
mout zegt
@E320cdi: En ik vermoed zomaar, dat een betaalbare verzekering voor zo’n comfortabel slagschip nog best meevalt. S-klasse, 850 diesel: geen auto’s die gekocht worden om stoned mee tegen een boom te krullen. Dat zie je vast terug in het tarief.
Zelf heb ik al aardig vroeg een XM diesel gereden. Was ook prima te betalen.
E320cdi zegt
@mout: De S (diesel) is van m’n vader, die is all-risk en zonder eigen risico verzekerd. Weet niet wat de premie precies is maar ik dacht rond de €150. Ik kan er een paar tientjes naast zitten. De 850 (benzine) kost voor WA €70 per maand op mijn naam. Via m’n pa €25, al zou het nog goedkoper kunnen bij een andere maatschappij. Het is op zich nog niet eens onbetaalbaar natuurlijk, maar het is wel ruim 2,5x zoveel.
Ik moet je gelijk geven dat dit inderdaad niet de auto’s zijn die alle jongeren willen hebben. Het zou kunnen schelen ten opzichte van één of andere Golf maar daar heb ik me niet verder in verdiept omdat ik toch iets aparts wilde. Ik wijk dus een beetje af als Mercedes/Volvo fan… :-)
stannl43 zegt
Ik rij een Golf 1.9 tDI uit 2000. Staat op mijn ouders naam, mijn moeder rijdt een Volvo V70 en mijn vader een bedrijfsbus. Ik rij een diesel omdat ik op het platteland van Drenthe woon. De afstanden zijn hier simpelweg te groot om alles zonder auto te doen. Schadevrije jaren bouw ik wel op met mijn Spartamet voor €12,- per jaar. Op een andere manier kan ik geen auto betalen. Werk elke vakantie en geef in het weekend niet veel uit.
480turbo zegt
Volvo 480 turbo 1.7 2 schadevrije jaren 49 euro per maand via volvo cars
Ik begon bij de goudse voor 65 was toen t goedkoopste
rubentheys zegt
Hier pakken we het anders aan. Zo lang ik studeer, heb ik geen auto nodig, tenzij in het weekend als ik thuis ben. Ondertussen sta ik wel als bijkomende hoofdbestuurder bij mijn vaders auto (Kuga van 2012). Kost hem/mij amper meer, en ik bouw lekker schadevrije jaren op omdat ik toch amper een auto gebruik.
jensdm zegt
@rubentheys: Idd goede methode om de BM omlaag te halen als je zelf geen wagen nodig hebt.
E320cdi zegt
@rubentheys: Goede tip, ga ik naar kijken!
racerx zegt
Op m’n 22e betaalde ik 160 WA+ voor een E39 530i. Vrij stevig.
E34M5Touring zegt
M’n broertje betaalt 225,- per maand voor All Risk op de Camaro, die heeft altijd in mijn auto’s gereden dus ook 0 schadevrije jaren. Ik betaal 80,- All Risk voor de Adrie. Max no claim.
mgmgb zegt
De premie is inderdaad absurd, maar het kan nog erger. Als 20 jarige een dikke (maar spotgoedkope en trage/veilige) oude Amerikaan proberen te verzekeren is een ondoenlijke zaak. Verzekeraars melden doodleuk dat de combinatie auto-leeftijd niet kan. Dat ze de hoofdprijs vragen is tot daar aan toe, maar een verzekering weigeren terwijl ik nooit schade heb gereden gaat wel erg ver.
m-tfsi zegt
+1, ben 21 nu, heb sinds mijn 20e een Seat Leon 2006 TFSI, staat nu op vaders’ naam kost WA+ €550 per jaar geloof ik. Op mijn naam bij dezelfde verzekeraar en dekkingsgraad €2.400 per jaar. Dankje de koekoek. Als ik op moment van aanschaf 25 zou zijn was de premie ineens nog “maar” €1.200 per jaar
Hupke zegt
Openbaar vervoer goedkoper? Mss als je altijd alleen in je wagen zit, maar vanaf dat je je met 2 a 3 man verplaatst is een wagen quasi altijd goedkoper.
mr240 zegt
Lang leve de oldtimerverzekering. €25,- per maand voor all-risk als 20 jarige. (ondertussen bijna 4 jaar geleden).
mashell zegt
Tja, als jongere heb je het ook zwaar. Studeren, amper inkomen uit een bijbaantje, wonen bij pa en ma, de duurste smartphone, nieuwste nikes en snelle macbook moeten hebben om mee te tellen, elke vrijdag, zaterdag en zondag je ladderzat zuipen. Niet zo gek dat er geen geld is voor de autoverzekering en ook niet zo gek dat de verzekeringsmaatschappijen voor deze groep hoge prijzen rekenen.
stannl43 zegt
@mashell: koekwous.
joris_bugatti zegt
Ik betaal voor mijn alfa romeo 156 1.9jtd (150pk) 55,- per maand! Ben nu 21 en heb deze wagen al van mijn 18de. De wagen staat op mijn naam en de verzekering staat op naam van mijn moeder met mij als courante bestuurder. Dit is compleet legaal, en werd zelf door de makelaar aangeraden. Op een andere manier kon ik maar een wagen tot 100kw (136pk) verzekeren op mijn 18de, voor een veel hogere premie.
vyil zegt
Ik ben zelf 22, en heb sinds mijn 19e mijn rijbewijs, en 20e mijn auto.
Ik rijd erg veel, heb nu meer dan 100k op mn teller (Nieuw gekocht).
Maar nog steeds betaal ik de volle mep, omdat ik nog jong ben, terwijl ik merk dat veruit meer oudere en vrouwen achter stuur de ergste verkeers chaos op zich nemen.
Waarom word daar de verzekering niet ook duurder van dan?
Overigens word ik ook nog gezien als beginnend bestuurder, is ook wel leuk aangezien ik meer rijervaring heb in vergelijking met de gemiddelde persoon in zn 30. (Heb ook slipcursus gehad, en racelicentie)
jensdm zegt
Duidelijk dat 99% hier geen fuck verstand heeft van verzekeringen. “Ik zet lekker de verzekering op papa’s naam, betaal ik minder”
Als het uw wagen is en je staat in het contract niet als hoofdzakelijke bestuurder (lees: papa/mama als hoofzakelijke) dan ben je foutief verzekerd ter kwader trouw en zal, igv een ongeluk de BA verzekeraar nul de ballen uitbetalen. Je bedriegt immers het systeem van risico’s op premie inkomsten en uitgeven van de verzekeraar.
Ik weet trouwens niet hoe het met de prijzen in NL zit, maar ik betaal hier in BE €1000 voor enkel BA verzekering voor een middenklasser. En dit zonder aanrekening van commissieloon. Op vaders naam zou dit iets van een €400 zijn. En dit zijn prijzen die voor zo goed als alle jongeren gelden, vaak nog duurder.
Wenen over €50 en €100, typisch weer…
jensdm zegt
@jensdm: EDIT: na goed te lezen zie ik dat de prijzen per maand zijn (blame it on mijn kater). Niet letten op mijn laatste alinea dus. Alsnog is fractionering van premie ook duurder. Indien mogelijk probeer je verzekering op jaarbasis te nemen. Mvg
caterpie zegt
Hoe kunnen sommigen hier op hun 18e al een auto kopen, daar kan ik alleen van dromen…. Ik kan mooi nog tot mn 24e wachten, ik reis gratis met het OV en heb al weinig tijd om te werken vanwege studie.
Ik heb geluk als ik ff in t weekend mag autorijden;)
jrk68 zegt
@caterpie:
Tja, als je iets wilt dan moet je er iets voor doen. M.a.w. werken met je luie donder.
Ik kocht mijn eerste auto in 1985 op 17 jarige leeftijd.
jensdm zegt
@caterpie: Sommigen krijgen dat van hun pokémontrainer.
nicktexel zegt
@caterpie: al je hard verdiende centen apart zetten en niet elk weekend gaan zuipen met je maten dan hou je een boel geld over;)
O plaat zegt
21 jaar en betaal (in België) iets van een 400 per jaar voor een T3 en voor mijn 4.7L Mustang betaal ik iets van een 300 per jaar als tweede auto. Alles staat ook op mijn naam.
Best te betalen dus, koop iets dat niet vooruit gaat schrijf dit in als je daily auto en koop een V8 ofz en schrijf die in als je tweede wagen.
truckertje zegt
Op 19 jarige leeftijd voor m’n ’02 golf v5 170pk betaalde ik €110 per maand aan Univé WA-casco
en betaal nu al 3 jaar €50 ook WA-casco bij TVM (inmiddels 24)
pursuit zegt
Wat een topic, iedereen die hier even zijn verzekering opnoemt – heel grappig.
“IK BEN NU 19 EN IK BETAAL.. ”
Hahaha.