• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Autoverzekering duurder bij toevoeging achter huisnummer’ [updated]

Auteur: sir_smokalot, gepost 26 augustus 2015 om 08:45 – 39 Reacties

Woensel


Want als je op 24-A woont, dan begeef je je in een benedenmodale buurt, en rijtjeshuissloebers maken/lijden nou eenmaal vaker schade dan villabewoners, nietwaar?

Hoewel bovenstaande redenatie nooit door een verzekeraar uitgesproken zal worden lijkt hij ten grondslag te liggen aan enkele markante premieverschillen voor o.a. inboedel- en autoverzekeringen. De Consumentenbond onderzocht o.a. verzekeringspremies voor autoverzekeringen bij Reaal/Vivat, en hieruit bleek dat iemand met een letter-/nummertoevoeging aan zijn huisnummer op jaarbasis royaal meer dan 100 euro aan extra premie lapt dan iemand zonder huisnummertoevoeging.

Een inhoudelijke reactie wilde de verzekeraar niet geven, op grond van ‘concurrentiegevoelige informatie’. Overigens zegt bovenstaande niet alles; wanneer de buurman veel vaker aanspraak maakt op zijn verzekering zal zijn premie ook hoger zijn. Of dat hier het geval is weten we echter niet, omdat de verzekeraar niet wenst te reageren.

Update – de reactie van het verbond van verzekeraars:

Verzekeraars proberen een premie te berekenen die zo goed mogelijk past bij het risico dat wordt verzekerd. Op dat punt concurreren ze met elkaar en dat zorgt voor een divers en scherp geprijsd aanbod. De consument weet precies wat hij betaalt voor welke verzekering en schadeverzekeringen zijn vrij opzegbaar als hij een beter aanbod ziet.

Bij inboedelverzekeringen en motorrijtuigenverzekeringen wordt altijd met meerdere factoren rekening gehouden zoals de regio/woonplaats, leeftijd, schadefrequentie, gezinssamenstelling, bouwaard en de waarde van de inboedel of autotype. Dat leidt vanzelfsprekend tot uiteenlopende premies zoals de Consumentenbond laat zien. Het is onjuist dat een enkele factor, zoals een huisnummer of postcode bepalend zou zijn voor de premie. Omdat verzekeraars hierin concurreren kunnen zij hun risicomodellen niet met elkaar delen en ook niet met het Verbond van Verzekeraars. Tot slot wordt de premie ook in belangrijke mate bepaald door de voorwaarden die per verzekeraar en polis kunnen verschillen.

Ook interessant!

  • Minder schade, toch is je autoverzekering niet voordeliger
  • Dit is de duurste stad van Nederland qua autoverzekering
  • Schadevrije jaren makkelijker te overdragen
    Hoera, schadevrije jaren makkelijker te overdragen
  • Verzekeraar weigert oudere met meer dan 136 pk
    Verzekeraar weigert oudere met meer dan 136 pk

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverzekering, consumentenbond, verzekering

Vorig bericht: « BMW X5 xDrive40e scoort klus als ‘Rescue Vehicle’
Volgend bericht: Is deze bergpas de beste stuurmansweg ter wereld? [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. granlusso zegt

    26 augustus 2015 om 08:47

    Misschien dat men sneller denkt dat je op een verdieping woont en daardoor vaker geen oprit hebt? Blijft vreemd overigens, maar ze weten volgens mij dondersgoed hoe ze het berekenen

    Login om te reageren
  2. C220AMG zegt

    26 augustus 2015 om 08:50

    Daar woon ik dan, in een dorp met nieuwbouwappartement op 99-K…. In ’t zelfde appartement woont ook iemand zonder toevoeging.

    Login om te reageren
    • joost1990_2 zegt

      26 augustus 2015 om 09:01

      @C220AMG: da’s bijzonder, twee verschillende adressen op 1 appartement.

      Login om te reageren
      • C220AMG zegt

        26 augustus 2015 om 09:03

        @Joost1990_2: Joost zal ’t weten

        Login om te reageren
        • jrsmoke zegt

          26 augustus 2015 om 10:58

          @C220AMG: Want Joost!, is anders geaard!

          Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      26 augustus 2015 om 11:04

      @C220AMG: Ik woonde ooit in 15B. Er bestond echter geen 15A, dus ik gaf als huisnummer meestal maar gewoon 15 op. Blijkt achteraf dus een verstandige keus geweest te zijn, haha.

      Login om te reageren
  3. baasbas zegt

    26 augustus 2015 om 08:52

    Klinkt raar. Ik weet wel een villawijk waar men grossiert in A en B en A2 enz.. Aan de andere kant, verzekeraars doen niks anders dan dit soort cijfers berekenen over alle data die ze hebben. Dus statistisch gezien zal het gemiddeld vast kloppen

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      26 augustus 2015 om 10:21

      @baasbas: Heeft denk ik niets te maken met wat voor soort bouw, puur de omgeving. Kan me voorstellen dat je in de Bijlmer hoger wordt aangeslagen, maar ook in een villawijk in bijv. het Gooi, vanwege de vele inbraken daar.

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      26 augustus 2015 om 10:25

      @baasbas: Precies, er zal hoe dan ook een soort logica achter zitten. Het is voor ieder bedrijf natuurlijk onzinnig om zomaar de prijzen te verhogen voor zomaar wat adressen. een toevoeging achter je adres zegt dus wel degelijk iets…

      Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    26 augustus 2015 om 08:57

    Ee staat in sprundel een project van ongeveer 10jaar oud allemaal nette huizen en mensen en dat gaat van 1a tot 1g ofzo

    Login om te reageren
    • dragspert zegt

      26 augustus 2015 om 12:55

      @rob5nismo: Dat kamp achter de Lange Hei zeker? Zodat de postbode vooraan de brievenbussen bij elkaar heeft zodat ‘ie niet z’n leven hoeft te wagen om met een blauwe envelop het kamp op te lopen?

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        27 augustus 2015 om 19:26

        @dragspert: hahaha nee bij de rotonde van het hapje richting rucphen

        Login om te reageren
  5. lekbak zegt

    26 augustus 2015 om 09:01

    Het is sowieso Russische roulette bij verzekeringen. Inmiddels heb ik echt geen idee meer waar ze hun premie op baseren. Als ik naar mezelf kijk en verschillende auto’s wil verzekeren doen ze ook maar wat. Vermogen is niet beslissend, nieuwprijs niet. Gewicht en dagwaarde ook niet, zelfs het merk niet.

    Ik heb al heel wat auto’s verzekerd gehad en soms denk je, dit gaat een dure worden. En dan is het de goedkoopste in tijden.

    Login om te reageren
  6. purepet9000 zegt

    26 augustus 2015 om 09:02

    Logisch toch.

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      26 augustus 2015 om 09:39

      @purepet9000: Vind ik ook. Een rijtjeshuissloeber kan niks heel houden.

      Login om te reageren
  7. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    26 augustus 2015 om 09:07

    Sloebers?? Amsterdam Oud Zuid heeft ook nogal wat letter toevoegingen…

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      26 augustus 2015 om 09:34

      @Svenska_Aeroplan_AB: Idd. Hier in 024 kom je ook nogal wat toevoegingen tegen… En juist niet in de sloeberwijken…

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        26 augustus 2015 om 09:45

        @e1000bmw523i: Vaak zijn het van die mooie grote oude huizen met veel verdiepingen in buurten waar vroeger koopmanslieden en dergelijke woonden. Deze zijn later opgesplitst en zitten vaak nog steeds in het hogere segment. Denk eerder dat verzekeraars naar de postcode kijken.

        Login om te reageren
  8. arii zegt

    26 augustus 2015 om 09:29

    Wtf, het komt ook voor dat een vrijstaand huis een toevoeging heeft.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      26 augustus 2015 om 12:48

      @arii: Ja, maar in een vrijstaand huis kan ook worden ingebroken. Kijk naar het Gooi, daar zijn zo’n beetje de meeste inbraken, reken maar dat jouw premie daar hoger is.

      Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      26 augustus 2015 om 21:03

      @arii:
      Precies, ik woon in een vrijstaand huis op 58a.
      Dat was ooit een schuur bij 58, maar is ooit kadastraal gesplitst toen het een woonhuis werd.

      Gelukkig is mijn verzekeraar komen kijken toen ik alle verzekeringen overzette, dus weten ze dat het geen tokkie-woning is. En mijn motor is heel goedkoop verzekerd. De auto loopt via de leasemij, dus interesseert me niet.

      Login om te reageren
  9. Joopieboy zegt

    26 augustus 2015 om 09:30

    Ik herken dit verhaal… Woonde hiervoor in een kleine onderwoning met toevoegingsletter. Nu bij dezelfde verzekeraar met nu een eigen woning met 2x zoveel oppervlakte betaal ik beduidend minder per maand. Auto en motorverzekering is gelijk gebleven.

    Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      26 augustus 2015 om 11:00

      @Joopieboy: Hoeft niet (alleen) daardoor te komen. Je postcode zal ook wel veranderd zijn.

      Login om te reageren
      • Joopieboy zegt

        26 augustus 2015 om 11:01

        @donvincenzo: Daar heb je wel gelijk in idd!

        Login om te reageren
  10. hoglard zegt

    26 augustus 2015 om 09:48

    Tokkie-tax! Omdat het kan.

    Login om te reageren
  11. rietdekker zegt

    26 augustus 2015 om 09:50

    Wat kinderachtig….

    Login om te reageren
  12. stamp zegt

    26 augustus 2015 om 09:51

    Postcode is veel belangrijkerder me dunkt.

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    26 augustus 2015 om 10:04

    Phoe, je moet er maar op komen…..

    Login om te reageren
  14. trustmeiamanengineer zegt

    26 augustus 2015 om 10:04

    Zijn sowieso allemaal oplichters, dus die random berekeningen verbazen me niks.

    Login om te reageren
    • audirijder zegt

      26 augustus 2015 om 10:24

      @trustmeiamanengineer: Het is gewoon een kans berekening. Verzekeraars doen dat altijd, maar als je dat al niet snapt dan vraag ik me af hoe jij engineer bent geworden. Ik vermoed dat je voordoet als een engineer… Hetgeen zeer triest is.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        26 augustus 2015 om 10:32

        @audirijder: Uiteraard snap ik dat, maar dat ze geen inzage in hun berekeningen willen geven zegt al genoeg. Ik zou graag meer transparantie zien in hoe ze tot de premies komen, voor deze zaken die je verplicht moet afnemen.
        En ik doe maar net of ik je volgende drie zinnen niet gelezen heb…

        Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        26 augustus 2015 om 11:17

        @audirijder: een engineer is dan ook heel wat anders dan een econoom. Totaal verschillende werkvelden/professies.

        Login om te reageren
      • xiran zegt

        26 augustus 2015 om 20:39

        @audirijder: als mechenical engineer krijg je geen kansberekening. Je rekent gewoon uit hoelang een lager mee kan gaan.

        Login om te reageren
  15. mout zegt

    26 augustus 2015 om 10:28

    Verzekeren is domweg statistiek. Het is niet heel anders dan dat bij sommige verzekeraars de kleur van een auto meeweegt: Rode auto’s zijn vaker bij ongevallen betrokken dan blauwe. En blijkbaar maken bewoners van een adres met toevoeging statistisch meer brokken. Tsja.
    Het kleine beetje gegevens dat je moet overleggen is alles wat ze hebben om hun statistiek op los te laten. Het zwaarst wegen natuurlijk zaken als je schadeverleden (dûhh…), leeftijd en ervaring, plus de auto die je wilt verzekeren. Dat ze naar prijs en motorvermogen kijken ligt voor de hand, maar ze hebben natuurlijk heel veel oude data om in te snuffelen. Merk, kleur, leeftijd van de auto, hoeveel eigenaren een auto gehad heeft: Ze zouden toch gek zijn om niet uit te vissen of het hen helpt met het inschatten van het risico?
    Enger is, dat ze ook kunnen gebruiken wat ze verder van je weten. Adres (huur? koop?), achternaam, geslacht, beroep, hoevaak je van verzekeraar switcht, via welke tussenpersoon / website je hen benadert, gezinssituatie, voor mijn part hoe laat je offerte opvraagt.
    Ik zou niet weten waarom het uitmaakt. Zij misschien ook niet. Maar als zij het kunnen gebruiken om jouw risico op schade te voorspellen, zullen ze het zeker niet laten.

    Gelukkig maar. Want nu hoef ik niet teveel mee te betalen aan het risico van een onervaren, 18-jarige jonge kerel met niet-uit-te-spreken-achternaam, die alleen woont op een zolderkamer in een criminele buurt, werkeloos is, en in de nacht van zaterdag op zondag een rode Civic type-R uit 2002 probeert te verzekeren, nadat ie wegens 3 schades bij zijn vorgie verzekeraar is geschorst.

    Login om te reageren
  16. jochempie zegt

    26 augustus 2015 om 10:28

    Foto: volgens mij is dat het huis van die hoerenloper in Woensel-west, uit “Probleemwijken”, niet?

    Login om te reageren
    • Author zegt

      26 augustus 2015 om 10:45

      @Jochempie: http://i.ytimg.com/vi/9xQI1iSt1Oo/0.jpg

      Login om te reageren
  17. SimonMc zegt

    26 augustus 2015 om 10:29

    Sterk. Maar als er bv een huis bijkomt tussen nr 28 en 29, wordt dit dan ook niet 28A? Dus als iemand nieuw kan bouwen, heeft die toch wat geld, en zou ik dus eerder het omgekeerde veronderstellen.

    Ook is dit niet alleen discriminatie, maar ook vooroordelen vellen en zou niet mogen kunnen bij zo’n organisatie.

    Kan je evengoed mensen gaan verzekeren naargelang hun naam. Sharissa Vandertokkie betaald in dit geval dan meer dan Jean-Philippe Bonnecompagnie.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      27 augustus 2015 om 16:50

      @SimonMc: Wie zegt dat ze dat nog niet doen, oordelen op de naam? Verzekeraars zijn afzetters…

      Login om te reageren
  18. newguy92 zegt

    26 augustus 2015 om 19:46

    Dikke bullshit, vaak zat langs boeren wegen dat er een nummer 1a en1b bestaat, en die hebben een hele grote oprit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North