Ook worden er verplichte kosten boven op de geadverteerde prijs gerekend.
Sinds 2016 heeft de Autoriteit Consument & Markt beslist dat autobedrijven geen verplichte kosten rijklaarmaken meer mogen rekenen. Een gebruikte auto moet je zo mee kunnen nemen. Een occasion moet conform wat je ervan mag verwachten zijn, dat is wettelijke garantie. Toch blijkt dat veel verkopers deze regeltjes niet zo goed naleven.
Standaard
Na klachten van consumenten deed televisieprogramma Radar onderzoek naar de situatie. Verkopers rekenen verplichte rijklaarmaakkosten bovenop de verkoopprijs en dat mag niet. Sinds 2016 moet je een auto kunnen kopen voor de geadverteerde prijs. Standaard moet er genoeg brandstof in zitten om het tankstation te halen, toch vervelend als je jouw net aangeschafte occasion een stukje moet duwen. Verder moet er nog een geldige APK keuring op de auto zitten en moeten vloeistoffen gecontroleerd zijn.
Afleverpakket
Toch mag de verkopende partij wel een optioneel afleverpakket aanbieden. Het woord optioneel is dan heel belangrijk, want je moet weg kunnen rijden zonder het afleverpakket. Een afleverpakket kan door de garage samengesteld zijn en bestaan uit zaken als een nieuwe apk, onderhoudsbeurt, poetsbeurt, volle tank, update van de navigatie of een veiligheidspakket. En eventueel garantie.
Wettelijke garantie
Veel verkopers geven aan dat je zonder het afleverpakket geen garantie hebt, dat is onjuist. Je mag namelijk verwachten dat de auto conform wat je mag verwachten is, dit is de wettelijke garantie op een occasion. Het verschilt natuurlijk per auto wat je ervan mag verwachten. Van een auto die door zijn prijsklasse en bouwjaar in het reglement van The Carbage Run valt mag je doorgaans minder verwachten dan van het plaatje van de showroom met een lage kilometerstand. Je hebt als koper ook een onderzoeksplicht. Maak dus altijd een proefrit en controleer de auto goed voordat je hem aanschaft. We hebben wat tips voor het aanschaffen van een gebruikte auto.
Het eerste halfjaar ligt de bewijslast bij de verkopende partij. De verkoper zal moeten aantonen dat het gebrek er nog niet was toen hij de auto aan je verkocht. Na zes maanden ligt de bewijslast bij de koper. Alleen de rechter kan een definitief oordeel over de conformiteit doen. Het blijft dus vaak een puntje van discussie wat je wel en niet mag verwachten bij een occasion.
Extra garantie
Om de discussie over conformiteit te voorkomen kun je ervoor kiezen om extra garantie aan te schaffen. In een enkel geval zit dit standaard bij de koop inbegrepen, vaak kun je het los of in het afleverpakket aanschaffen. Er zijn verschillende soorten van garanties. De garage zelf kan garantie geven, het kan via het merk geregeld zijn en er zijn garanties als BOVAG. BOVAG bemiddeld bij geschillen over garantie.
Autoverkopers niet duidelijk
Uit onderzoek blijkt dus dat de garagebedrijven niet allemaal even duidelijk zijn over afleverpakketten en garantie op een occasion. Zorg dus dat je weet wat jouw rechten zijn voor je overweegt om een gebruikte auto aan te schaffen:
- Optioneel: er mogen alleen kosten gerekend worden voor een afleverpakket als je ook zonder het afleverpakket weg kon rijden.
- Altijd ‘garantie’: de verkoper moet een eerlijke voorlichting geven over de wettelijke garantie en de daarbij behorende rechten en plichten.
Is jou na 2016 een auto aangeboden met verplichte extra afleverkosten?
RickB zegt
Verwachten mensen met de aanschaf van een auto met 250.000km ook nog garantie?
Hoewel, een 1.9 TDI zou ik eerder in de garantie op willen nemen dan een 520i van 2011…
nasty zegt
@RickB: klopt. Op een 520i uit 2011 zou ik geen garantie geven. Op een 2.0 i-vtec van 2007 daarentegen wél.
Crosscabouter zegt
@nasty: laat ik juist zo’n 2.0 ivtec durven kopen zonder aanvullende garantie. Dus wat is de garantie dan nog waard?
potjak zegt
@RickB: nee waarschijnlijk niet, dat staat ook niet in het stuk beschreven. Boven de 150.000 kilometer is garantie sowieso een wassen neus. Je betaald plusminus 1000 euro extra voor garanties en mocht er iets aan de hand zijn wordt je voor 30% gecompenseerd. Er moet zich wel een heel groot probleem (tijdens dé garantieperiode) voordoen wil je de 1000 euro terugverdienen.
blackmilo zegt
@potjak: misschien bij jou plastic ouwee?
potjak zegt
@blackmilo: jawel zit er gewoon op hoor, tot de voordeur :)
grasvreter zegt
Niet verplicht, maar heb wel voor 295 euro een grote beurt uit laten voeren bij de verkoper. Mijn schoonzusje heeft dit in combinatie met een aircobeurt en nieuwe apk. Na een week bleek de airco niet te werken, is gefixed, a 800 euro, door de verkoper betaald. Best een bedrag op 4000 euro (renault twingo 16v). Ik was mee met de aankoop, en had toch het idee dat we een stuk sterker stonden omdat we expliciet om een airco service hadden gevraagd. Is ook een zwak puntje van dat model twingo, de condensor.
lekbak zegt
@grasvreter: waarom zou je zoiets bij de verkoper laten doen? Elke cent die hij in de auto steekt is verloren geld. Als je gewoon naar een onafhankelijk persoon gaat voor die beurt betaal je werkelijke kosten en heeft die persoon geen enkele reden om iets niet goed te doen of inferieure producten te gebruiken.
Arnoud zegt
Volgens mij moet je de verkopende partij ofwel de kans geven om het gebrek te herstellen of om jou als koper schadeloos te stellen.
Remon zegt
En hoe zit het met de wettelijke garantie indien nadrukkelijk wordt besproken dat de auto zonder garantie wordt aangekocht? Afgelopen maanden 2x een auto gekocht bij verschillende bedrijven en hierbij werden bij allebei weet ik niet hoeveel zinnen toegevoegd op de factuur over het niet meer van toepassing zijnde van garantie. Kan dit wettelijk gezien dan weer wel?
seanxtype zegt
@remon: in principe teken je dan dus voor geen garantie. Dit is een schriftelijke overeenkomst. Maar ik ben niet helemaal into het rechtsverhaal. Dus kan het fout hebben. Wel ben ik erg benieuwd naar hoe dit nou zit.
bernoulli zegt
@seanxtype: zou wat zijn als een overeenkomst boven de wet zou gaan. Dan teken ik de volgende keer een overeenkomst dat ik overal 200 mag rijden met die auto.
wijsneus zegt
@bernoulli: Is niet geheel ondenkbaar hoor. Zeker in het contractenrecht/verbintenissenrecht heb je gewoon heel veel aanvullend recht. Die worden pas van kracht als tussen twee partijen geen afspraken zijn gemaakt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het strafrecht, waar zo goed als alles bindend recht is.
kevindb zegt
Wettelijk is wettelijk, dat is een gegeven. Je kan nog zoveel regeltjes toevoegen maar je hebt ALTIJD wettelijke garantie. Dit is overigens niet alleen bij auto’s maar bij elk product wat je koopt. Als je bij de kringloop een 17e hands stofzuiger koopt mag je ook verwachten dat hij zuigt. Doet hij dat niet kun je beroep doen op de wettelijke garantie en hem gewoon terugbrengen. (binnen een redelijke termijn uiteraard)
rs18011 zegt
@kevindb: dat is geheel afhankelijk of er sprake is van dwingend recht of regelend recht. Anders kan je wel degelijk garanties, aanspraken en wettelijke regelingen uitsluiten bij een overeenkomst.
Yzord zegt
@kevindb: ja maar, een stofzuiger die niet zuigt is dus een stofzuiger die zuigt. Zo komt de verkoper er dus altijd mee weg
??
singer zegt
@remon: Nee, dit noemen ze wel dwingend recht. Je kan hier niet van afwijken en de opgenomen passage in je contract kan je laten vernietigen bij de rechter mocht het zover komen.
Kijk even naar artikel 17 & 18 van het 7e burgerlijk wetboek.
De garantie strekt zover je wat je mag verwachten van het aangekochte product. Dus dat verschilt per auto. De bewijslast ligt de eerste 6 maanden bij de verkoper, daarna bij de koper.
Als je een aanvullende garantie koopt, koop je eigenlijk een omkering van de bewijslast. En niet zo zeer dekking van het product. Want die moet al goed zijn op basis van de wet.
Maar als je een onwillige verkoper tegenover je hebt krijg je natuurlijk al snel de discussie of het gebrek nou wel of niet redelijkerwijs aan hem te verwijten is. En dat komt dus in de praktijk neer op water bij de wijn doen of naar de rechter stappen
volvo480gtt zegt
@remon: er zijn zat gevallen waarin een koper nadrukkelijk vroeg om een verkooptransactie zonder garantie waarna er een gebrek aan de auto kwam en ze zich alsnog beriepen op de wettelijke garantie. Erg zuur en flauw. Zeker omdat ze de garantie afkochten en daar ook een (meer dan) redelijke korting op de aanschafprijs voor kregen. Die regels toegevoegd aan de factuur/order zijn er om zichzelf in te dekken dat jij als koper met kennis van zaken handelt en je bewust bent van de status van de auto en van de voorwaarden die rusten op die transactie (incl ontbreken van garantie). Dat is ongeveer de enige manier om, in geval van een geschil, als autobedrijf nog onder de kosten van reparatie uit te komen.
Meestal zal het autobedrijf dan als nog wel iets doen als in korting op uurprijs en onderdelen. Als de relatie goed is natuurlijk
luuktb zegt
@remon: De verkopende partij kan nooit afzien van het verlenen van garantie !
Voorwaarde is wel dat het aankoop bedrag boven de €4500 ligt.
siemi zegt
@remon: dit kan. Mis er een duidelijk herkenbaar voordeel tegenover staat. Dus als de korting op de factuur staat wegens afzien van garantie, dan staat de verkoper sterk.
stuko zegt
@remon: dit is dus de maas in de wet. Want het autobedrijf stelt namelijk dit: of je tekent voor koop met een garantiepakket óf je kiest voor koop waarvan afziet van garantie. Waar ze je voor laten tekenen.
Hiermee kun je dus nooit een auto kopen, zonder extra te betalen voor garantie.
tmon zegt
En dat kan volgens t artikel dus niet. Er zijn drie opties: aangeboden prijs= incl de wettelijke garantie. Minder betalen met verval (afkopen) van garantie of meer betalen voor extra .
stevens zegt
Je hebt het eerste half jaar wettelijke garantie waarvan je geen afstand kan doen omdat het in het consumentenrecht zo staat beschreven. Heb zelf een rechtzaak gevoerd tegen garage bedrijf ontrent dit onderwerp en in het gelijk gesteld. Wat wel belangrijk is dat je het garage bedrijf een brief stuurt dat jij hen aansprakelijk stelt voor de reperatie en dat zij 14 dagen de tijd hebben om te reageren. Auto die ik had gekocht had 100000 km gelopen en was 8 jaar oud. Nieuwe motor volledig vergoed. Rechter was duidelijk in zijn vonnis en garage bedrijf moest betalen
rhukker zegt
Ik heb in januari bij de ford dealer een tweedehands focus gekocht en er kwam €695,- bij. Dat hoorde er nou eenmaal bij zei de verkoper
zwepp zegt
@rhukker: Dat ik dan mooi rhuk.
emping zegt
@rhukker: ik zou snel ergens anders naartoe zijn gegaan.
seanxtype zegt
@rhukker: terug er naar toe en je geld terug vragen.
kobus1967 zegt
Zolang de occasion van een ‘oud vrouwtje’ geweest is heb ik geen garantie nodig.
frank2b zegt
én altijd binnen gestaan…..
techniekmeneer zegt
‘alle verkopers zijn kudt, ik koop altijd in Duitsland auto’s blabla’ reacties incomming.
willeme zegt
@techniekmeneer: als je slim bent wel, ja. Die garantie is een beetje een wassen neus, natuurlijk. Zeker bij de universele handelaren is er een enorm verschil in ‘service’.
Haal je auto bij een particulier in Duitsland. Scheelt enorm veel geld en vaak heb je nog een leukere auto ook, met betere uitrusting met lagere kms.
Het geld dat je bespaart, kun je investeren in goed onderhoud. Als je gebruikt in NL moet kopen, zou ik óf bij een echte Youngtimer boer kijken (die zijn naam hoog wil houden en alleen pareltjes doet) of een merkdealer met occasionlabel, die zijn in heel Europa geldig en vaak uit te breiden naar twee jaar.
PunicaOase zegt
@willeme: occassionlabel is ook niet alles hoor.. moet je eens kijken naar de uitsluitingen bij BMW Premium Selection en MINI NEXT was geloof ik bijna 5 pagina’s ?
lekbak zegt
@willeme: het transport plus importeren kost al snel 500 euro ex bpm. Als ik een auto koop voor minder dan 3k heeft Duits kopen geen zin.
Dan zijn er een paar dingen veel belangrijker:
1 aantal voorgaande eigenaren. Je wilt dat de auto minimaal enkele jaren dezelfde laatste eigenaar heeft gehad.
2 de auto moet elk jaar een constante hoeveelheid km’s hebben gemaakt. Stilstand is achteruitgang. Bij een diesel moet dat minimaal 20k per jaar zijn, liefst 35. Ook bij een 12 jaar oude auto.
3 koop een auto die op het platteland heeft gewoond. Daar rijdt men veel rustiger, worden nagenoeg geen stationaire uren gemaakt en zijn de wegen minder belastend voor de auto (minder rotondes en drempels en meer lagere stukken).
bsxc2 zegt
Weet iemand hoe het zit met de garantie, wanneer je een import auto aanschaft?
bsxc2 zegt
Bij een erkende dealer.
escort77 zegt
@bsxc2: dan geldt de garantie in het land van verkoop. En die is in Duitsland anders dan in Nigeria.
bsxc2 zegt
Thnxs
sportevo zegt
Ik heb mijn auto in Duitsland gekocht bij een BMW dealer en kreeg daar een jaar garantie op de auto. Het is een 5 kwartier rijden hier vandaan dus als ik een klein dingetje kapot heb zou ik niet zo snel terug gaan omdat het niet opweegt tegen de tijd die ik er mee kwijt ben maar als ik iets groots heb laad ik hem op een trailer en rij ik er naar toe. De vraag is natuurlijk wat ik zou doen als ik de auto in zuid-Duitsland gekocht zou hebben. Waarschijnlijk dan om een meeneem prijs gevraagd en daarmee de garantie afgekocht. Het blijft altijd een gok maar je kunt wel veel risico vermijden.
Yzord zegt
@bsxc2: ik heb een SQ5 uit Duitsland met garantie tot en met 2023. Geldt gewoon in Nederland hoor.
Dutchdriftking zegt
Lekker particulier kopen, en wat je bespaard meteen uitgeven aan de eerste beurt. En uiteraard iemand met verstand van zaken meenemen om je indien nodig van je roze wolk te schoppen.
viezefreddyw zegt
Niet verplicht nee. Bij de Italiaan in de Polder de 159 gekocht met 6 maanden garantie op motor en versnellingsbak. Na 2 maanden begon de koppeling te slippen en deze is dus kosteloos vervangen.
Vaak is het een kwestie van goed weten met wie je zaken doet. Van te voren het bedrijf Googelen en reviews lezen van klanten is iets wat men wel eens vergeet heb ik het idee.
raoufff zegt
Ik koop altijd bij een autobedrijf in Rotterdam, krijg geen garantie maar betaal wel €50 extra voor de velgen omdat zonder velgen rijden een beetje moeilijk gaat.
ghost zegt
Soms denk je dat wanneer je een auto bij een merkdealer koopt, het ook allemaal goed zit. Helaas blijkt niks minder waar; Audi S3 bij Audi Amsterdam gekocht, auto kreeg een beurt bij aflevering werd gezegd en gefactureerd, na 7 maanden komt er een melding in beeld; inspectie. Ansich niks geks maar dan zou je zeggen; hij heeft vrij recent nog een beurt gehad, haal de melding eruit en kom over 5-6 maanden terug. Werd geen gehoor aan gegeven. Ineens had de auto geen beurt gehad bij aflevering, en als je dan zegt; ik heb betaald, doe het nu alsnog, geeft niemand aan om wat te doen onder coulance. Vervolgens laat men je ook nog voor niks langskomen bij een proefrit, en kan niemand je informeren dat de auto waarvoor je kwam door iemand anders in puin is gereden. Beloftes worden gemaakt dat men je belt, maar ik wacht nog steeds op die telefoontjes…
Nog nooit zo slecht meegemaakt. Mij zien ze er nooit meer, hele gunfactor is weg, krijgen geen rooie cent meer van mij.
volvo480gtt zegt
@ghost: dan kan je ze toch in gebreken stellen? Zorg er voor dat je de informatie die ze jou verstrekken goed bewaard.
Ik zou het er niet bij laten zitten.
Aan de andere kant… misschien wil je ze nu niet eens meer aan jouw auto laten werken.
Misschien kan je dan beter nog een soort vergoeding krijgen om de beurt elders te laten uitvoeren.
Maar goed. Je bent als consument beschermd en als jij betaald hebt voor een onderhoudsbeurt dan moet die ook uitgevoerd zijn, precies volgens leveringscondities zoals op de order.
Hebben ze dat niet gedaan en is er ook geen andere afspraak over gemaakt (beurt later uitvoeren/geld terug) dan zijn zij in gebreke gebleven.
ghost zegt
@volvo480gtt: ik heb er redelijk punt van gemaakt, nog net geen juridische stappen maar het is nogal dubbel en heb er ook met een jurist over gesproken, en de zaak is niet sterk. Dat komt omdat Audi Amsterdam zegt dat zij wel een zogenaamde beurt hebben uitgevoerd, zij het een 130-punten check (wat ik dan weer geen beurt vindt, want geen oliën vervangen etc.) maar in feite is het niet dat ze niks hebben gedaan, althans zo doen zij voorkomen. Enige wat je dan houdt is coulance. Daarop konden ze heel makkelijk een oplossing bieden maar dan kom je op een punt dat je door wilt, maar dat niet gebeurd. Het probleem bij Audi Amsterdam ligt ook volledig in de lijnen. Niemand die er werkt mag iets. Zelfs tijdens de onderhandelingen bij aanschaf was dat merkbaar. Je praat met een verkoper, maar die zegt bij alles; “ik ga even overleggen”. Toen al storend maar bij een geschil is dat dus ook bij alles het antwoord; “mijn leidinggevende belt je terug”.
Vele pogingen gedaan om die persoon te spreken, hij was er niet, zat in overleg, of was simpelweg niet beschikbaar. Je belt en gaat langs, is er niet. Op een bepaald moment denk je dan, waarom doe ik nog moeite?
Feit is imo; ondanks zware tijden in autoland, want laten we eerlijk zijn, het is niet zoals het vroeger was, geven ze gewoon geen fuck en gaat het ze kennelijk nog steeds te goed. Je smijt 60k neer voor een nagenoeg nieuwe S3 en dan mag je best wat verwachten vind ik. Gewaarschuwd was ik ook al hoor, meermalig zelfs, en achteraf blijkt alles gewoon waar te zijn. Er zit gewoon echt iets heel erg mis daar. In de manier waarop er met je om wordt gegaan en waarop zij denken dat service service is.
Inmiddels is de beurt gewoon uitgevoerd door een Audi Sport specialist die de onderhoudsbeurten gewoon in systeem van Audi kan zetten en daar staat de klant wel centraal.
Garantie is nu toch verlopen, de auto had net de 2 jaar aangetikt dus had er verder ook totaal geen moeite mee. Mij zien ze gewoon simpelweg niet meer. En de E-tron die we wilden kopen, zien we toch even vanaf, andere plannen geworden.
volvo480gtt zegt
@ghost: o btw. Over dat ze niet terugbellen, je voor niets laten komen voor een proefrit met een auto die in puin in gereden geeft wel aan wat voor bedrijf het is.
thomassnelweg zegt
@ghost: Echt een naaistreek en goed dat je hebt besloten om niet meer bij ze terug te komen. Dit is typisch voor hoe zo’n beetje de hele groep van VW Audi en zeker het filiaal in Amsterdam met klanten omgaat. Er zijn heel veel verhalen over deze club en het komt er telkens weer op neer dat de klant de schuld krijgt en opdraait voor torenhoge kosten. Toch komen veel mensen keer op keer weer terug. Sommige mensen vinden het gewoon lekker om genaaid te worden zonder zoenen. Met dat virus nu misschien wel zo verantwoord maar dit gaat al jaren zo.
moveyourmind zegt
Heel simpel…
Geven ze je bij een autobedrijf geen garantie op een auto ga er dan vanuit dat je niet hoeft terug te komen als er wat mee is. En stel jezelf dan nog eens de vraag of deze auto wel zo’n buitenkansje is, of dat je eenzelfde auto in vergelijkbare staat en ook zonder garantie niet veel goedkoper particulier kan kopen.
En vraag altijd, of je nou bij een autobedrijf een auto zonder garantie koopt of bij een particulier, of je een aankoopkeuring mag laten doen. Kost je misschien een keer een honderd Euro als je dit bij een je eigen garage of bij een dealer of merkspecialist die bij de verkoper in de buurt zit laat doen. Maar dan weet je in grote lijnen wel wat voor een kosten er aan zitten, en wat voor kosten eraan zitten te komen. En of je de auto wel of niet moet kopen.
En tot slot, koop je auto niet met je laatste geld. Een beetje spaargeld achter de hand is misschien nog wel de beste garantie die je kan hebben.
PunicaOase zegt
@moveyourmind: kijk dat zijn de beste tips!
bimmerfan zegt
Wat een gejank met al die garanties! Als je zeker wil weten dat nergens wat aan kapot kan gaan moet je maar lekker gaan lopen. Winstmarge’s op tweedehands zijn zo verschrikkelijk laag de laatste jaren, dat ik wel begrijp dat ze rijklaar maak kosten rekenen.
unknown234 zegt
@bimmerfan: Ondernemersrisico noemen we dat, makkelijk om dan kosten door te rekenen aan de klant onder het mom dat de winstmarges laag zijn.
Problemen verleggen naar de klant is sowieso geen goede business.
bimmerfan zegt
@unknown234: je zult het toch ergens vandaan moeten halen. Als je €1000 op een auto van 20k netto verdient doe je het tegenwoordig al heel goed. Dus snap het wel. het is toch weer meestal 3 tot sommige bedrijven 7 honderd wat je op een auto meer kan pakken. Maar ben dan ook meer van de “all in prijzen”. Maar die auto’s staan ook weer voor wat meer geadverteerd dus uiteindelijk is het 1 pot nat.
thomasthomas zegt
Die verkopers moeten gewoon een lijstje geven wat er aan de hand met de auto is en dan kunnen de kopers zelf beslissen wat ze doen. Zo meenemen of toch even een beurtje, distrubutieriem of banden vervangen. Gewoon open transparant klaar.
monsieurleloure zegt
Vind het sowieso al moedig dat ze biturbo’s 180 pk 1.4 tsi 160 pk 2.0 tsi rond het bouwjaar 2011 en inferieure dsg bakken durven te verkopen met garantie.. Als die terugkomen mag het knippie open ???
nootdorp015 zegt
Golf 7 1.2 TSI 2014 icm met een garantiepakket van 695€ gekocht. Binnen een maand de welbekende olieverbruik ( extreem ). Auto ingeleverd en andere kleine gebreken erbij vermeld ( voorruit sensoren die niet werkte, kachel functioneerde niet echt lekker etc ). Ruilmotor in geplaatst, nieuwe voorruit, nieuwe kachel, etc. Vervangend vervoer kosteloos. 1 maand heeft alles geduurd. Achteraf was ik toch gerust dat ik de extra pakket maar erbij had gekocht. Anders was het moeizamer verlopen gok ik met naar oplossingen zoeken
goodvibrations zegt
@nootdorp015: alsnog kun je dus terug want die garantie had je dus gewoon moeten hebben…
frank2b zegt
…. en hoe hadden we gedacht dat de dealert jouw probleem gaat oplossen als je jouw klacht onder garantie wil laten verhelpen? Heb perfecte ‘oplossingen’ voorbij zien komen die de boel nét lang genoeg bij elkaar hielden om de garantieperiode te overleven….
quinn zegt
Ik kan me herinneren dat een aantal jaren geleden er geen afleverklaarmaken kosten meer apart in rekening gebracht mochten worden (wettelijk) Was destijds een heel gedoe om. Nu mag een afleverpakket dus weer wel? Vreemd, toch???