Normaliter leveren autoverkopers deze vijf weken driehonderdduizend tot vierhonderdduizend auto’s af, maar omdat ze dicht moeten kan dat niet.
De deze week afgekondigde lockdown komt natuurlijk voor vrijwel niemand in Nederland goed uit, maar voor de autoverkopers had het niet slechter getimed kunnen zijn. Bij de BNR Nationale Autoshow legt BOVAG-directeur Peter Niessink uit wat de lockdown betekent voor de autobedrijven.
“We dachten dat de maatregelen hetzelfde zouden zijn als in maart en april”, zegt Niessink. “We zijn verrast door dat zinnetje dat showrooms op slot moeten.” De verkoop van nieuwe auto’s is nu niet meer toegestaan, tot in ieder geval medio januari. Niessink benadrukt dat hij de noodzaak van de maatregel begrijpt. Tegelijkertijd zegt hij wel dast het de ‘belangrijkste vijf weken van het jaar’ zijn. Zo worden er nu nog veel auto’s verkocht en afgeleverd, vooral in de eerste twee weken van het nieuwe jaar. “Dit brengt allerlei problemen met zich mee, zoals enorme voorraden en liquiditeitsproblemen.”
Onduidelijkheid autoverkopers dicht
Daarnaast zegt Niessink dat er begin deze week veel onduidelijkheid was over de regels omtrent het dicht gaan van de autoverkopers. Zo was niet helder of het nou mogelijk was om auto’s af te leveren aan huis. Hij denkt van wel, maar hij roept autobedrijven dan wel op dat contact binnen de regels moet gebeuren. Met andere woorden, met anderhalve meter afstand. Wel tekent hij aan dat auto’s tegenwoordig steeds complexer worden. Denk aan allerlei veiligheidssystemen en ingewikkelde infotainmentschermen. “Daar hoort echt uitleg bij”, zegt Niessink. Hij spoort autoverkopers dan ook aan om hier creatief mee te zijn. Verkopers kunnen volgens Niessink bijvoorbeeld Zoom of Teams gebruiken, of eerder opgenomen video’s.
Hoewel hij de noodzaak van de maatregel begrijpt, vraagt hij zich wel af of de volledige stop van verkoop verstandig is. Zo kan hij zich voorstellen dat er mensen zijn met cruciale beroepen, zoals in de zorg, die de komende maand een nieuwe auto nodig hebben. Op zich zou online verkoop en aflevering op afstand nog kunnen. Wel merkt hij op dat consumenten het fijner vinden om een auto eerst in het echt te kunnen zien. “We kunnen kritische keuzes maken, maar de verkoop helemaal op nul is onverstandig.”
In het interview met Wouter en Meindert gaat Niessink verder in op de financiële gevolgen van het coronavirus op autobedrijven en welke impact dit voor de toekomst zal hebben. Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: SWOV-directeur Peter van der Knaap spreekt over het stijgende aantal verkeersslachtoffers. En Wouter rijdt in de nieuwe Rolls-Royce Ghost.
Afbeelding: Audi R8 V10 Plus 2015 van @Spotcrewda via Autojunk.nl.
porker zegt
“Autoverkopers” gaan dicht? Wat is er mis met het woord “autobedrijven”?
OT: eens kijken of online verkoop nieuwe auto’s beetje op gang gaat komen. Vrees van niet want gemiddelde autokoper in NL is 55+ toch? En een tweedehandsje wil je toch liever even live besnuffelen.
v60polestar zegt
@porker: onder “autobedrijven” valt ook de werkplaats, en die kan voorlopig gewoon open blijven.
porker zegt
@v60polestar: “autoverkoop” dan. Een autoverkoper is een persoon en die kan niet dicht. Dit is taalverloedering en niet nodig.
romeoalfa zegt
@porker: Wat errrrrg *rollende r*
porker zegt
@romeoalfa: kijk, de verloedering spreekt
mashell zegt
@porker: de gemiddelde auto koper in Nederland is net zo oud als Jezus van Nazareth… Want dat is de geboortedatum van de leasemaatschappijen.
Overigens vraag ik me ook af hoe het dan moet met de dolle 8% weken aan het eind van het jaar. Gaan die wagens pas volgend jaar op kenteken omdat de verkopers en de RDW dicht zijn?
padoempats zegt
Kenteken kan natuurlijk wel gewoon aangevraagd en geregistreerd worden. De dealer moet dat dan natuurlijk wel dit jaar regelen. Afleveren op de zaak lijkt me pas volgend jaar mogelijk. Maar levering aan huis moet binnen de regels kunnen.
moveyourmind zegt
Ze kunnen gewoon open blijven als ze het creatief aanpakken.
Dopen ze de showroom gewoon om tot een dierenwinkel en geven ze bij een zak Pedigree Pal van € 21.395 gratis een nieuwe Honda weg, bij een blik Whiskas Senior van € 32.795 een gratis Toyota Prius en bij een vlooienband van € 52.699 een dikke BMW uit de 3-serie.
karhengst zegt
Waarom zo omslachtig als de hal reeds vol heilige koeien staat?
utregcity zegt
@moveyourmind: eigenlijk kunnen dan alleen Hond(a)-dealers daarop inspringen… 😂
Stylez zegt
Uitgestelde omzet, dat trekt zich snel gelijk in de eerste maanden van 2021. Geen paniek.
e36thuglife zegt
Ah matti lopen ze te trippen of zo echt niet dat ze 4honderdduizend nieuwe waggi’s in 5 weken verkopen!! Pas op dit is een scam!!!
205GTI16 zegt
Ehm online verkoop en bij de klant thuisbezorgen.
Uitleg van de details ook bij de klant.
shizzle zegt
300 tot 400k auto’s in 5 weken? Dat er door de lage bijtelling nog een paar auto’s worden afgeleverd in december snap ik. Dat er veel leasemaatschappijen en koper wachten tot de eerste weken van 2021 snap ik ook. Maar er worden per jaar zo’n 450k nieuwe auto’s verkocht en 950k gebruikt. Dat zou gemiddeld op 135k auto’s in 5 weken tijd. Geen 300 tot 400k.
sleurhut zegt
@shizzle: zeker wel +- 300.000. Ik alleen al heb bij elkaar 25 (!) afleveringen de komende 3 weken, en heb op mijn vestiging alleen al 3 verkopers met hetzelfde. Je onderschat deze periode echt
Joost zegt
Hoe gaan jullie het aanpakken dan?
Rechtstreeks vanaf de trailer aan huis leveren met een uitnodiging voor een Zoom-meeting erbij?
Robert zegt
Gewoon alles online flikkeren, jonguh…
Nee, zonder gekheid, dat hele verhaal rondom die eindejaarsomzet waarmee de nieuwe voorraad wordt ingekocht, speelt in zo’n beetje élke winkel nu een rol, zeker als dit nieuwe (seizoens)collectie, nieuwste trends of goederen met een beperkte houdbaarheid treft. En dat doet dan nog meer pijn als je weet dat er juist in de laatste maanden voor die eindejaarsomzet extra is ingekocht. En al die steunmaatregelen van de overheid, dat klinkt allemaal heel leuk maar daarmee krijgen de uitbaters enkel maar gedeeltelijk de loonkosten en vaste lasten mee vergoed.
Mijn vrouw werkt in een kledingwinkel en de eigenaar daarvan (bezit twee zaken) had het turbulente voorjaar eindelijk weer min of meer recht getrokken, en nu dit. Godzijdank is er nog iets van online verkoop mogelijk, maar daarmee mogen ze blij zijn als de 10-15% van die omzet weet op te trekken richting de 30-40% maximaal. En dus blijft er een strop van enkele tienduizenden euro’s (en bergen onverkoopbare kleding) over, want de nieuwe voorjaarscollectie is al onderweg. En die moet straks wel weer worden betaald.
Ik vrees dan ook met grote vreze dat mijn vrouw over een paar maanden op zoek kan naar een andere baan.
Abdelaziz zegt
Nu de farmaceutische industrie aan de beurt dan terug de auto industrie
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik moet altijd wennen aan ’t Vlaamse ’terug’. Dat betekent in Nederland echt wat anders 🤣
Joost zegt
Gaan we in ergens in januari een discussie krijgen dat iedereen die zijn electrische leaseauto na 1-1 heeft gekregen, toch nog in de bijtellingsregels voor 2020 willen / mogen / moeten vallen? Moet dat dan gerepareerd worden door de politiek?
Het zou wel correct zijn, maar ook wel weer veel verspilde energie die voorkomen had kunnen worden..
superfunky zegt
@Joost: nee, het gaat om de registratiedatum. Die auto’s gaan gewoon op kenteken, alleen de aflevering is later.
simonbv zegt
Het zijn maar rare regels. Als een particulier een proefrit wil maken en langs gaat bij het autobedrijf risceert iedereen een boete die op kan lopen tot €4000. Als de verkoper bij de mensen thuis langs zijn er dezelfde contacten maar mag het wel. En als de particulier besluit om voor zichzelf te beginnen als ZZP’er, en de auto zakelijk koopt mag hij wel weer naar de showroom.
flieger zegt
300 tot 400 duizend? Wat een onzin.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ok boomer
dper4mance zegt
Wordt heel hard tijd dat we alle belachelijke maatregelen laten vallen. Corona is niet het killer virus wat ze ons vanaf Maart proberen wijs te maken. Mortaliteit op basis van de officiële cijfers ligt net boven de 1%, als je alle niet opgespoorde besmettingen meetelt komt dit nog veel lager uit. Gemiddelde leeftijd van mensen die met (niet aan!) Corona overlijden ligt vrijwel exact op de gemiddelde levensverwachting (79 bij mannen, 83 bij vrouwen).
Hiervoor zijn we nu wel onze volledige economie om zeep aan het helpen, het aantal gevallen van huiselijk geweld aan het laten exploderen, de geestelijke gezondheid van zowat de hele bevolking onderuit aan het schoffelen, een stuwmeer van achterstallige zorg aan het opbouwen en de levensverwachting van mensen met kanker en andere serieuze aandoeningen drastisch aan het verkorten.
Niet alleen de autobranche gaat hier kapot aan, de hele maatschappij gaat kapot.
phaeton zegt
Auto’s worden iets complexer. Maar dat geldt eigenlijk alleen als je uit een 10 jaar oude auto komt of ouder bent dan 60. De rest van de auto kopers/leasers snapt die nieuwe instellingen van een navigatiesysteem heus wel.
mashell zegt
@phaeton: user interfaces worden ook steeds beter waardoor er weliswaar steeds meer funktionaliteit is maar het wel steeds eenvoudiger te bedienen is. Juist ook voor boomers.
caprio zegt
Wat is er toch mis met ondernemend NL, iedereen wil dat de corona voorbij is als hun eigen zaak maar door kan draaien. Al die halfgare oplossingen die iedereen aandraagt, ik word er zo moe van. Zo min mogelijk contact met andere mensen de komende 5 weken, als het daar bij kan blijven, is de simpele oplossing, het is niet anders. Ook ik ben ondernemer en leg me er bij neer, hoe meer shortcuts van -voor mij gelden de regels niet-, hoe langer het voort sleept.
mashell zegt
@caprio: daar doe je wel een paar aannames. Dat de totale lockdown maatregelen gaan werken. Dat die creatieve ondernemers het wel zouden kunnen uitzingen. Dat het ethisch is mensen die niks verkeerd gedaan hebben (notabene met kerst) in hun huizen op te sluiten.
PiK zegt
Als je (hopelijk) 5 weken uitgestelde omzet niet kan overbruggen dien je eerlijk gezegd eerst naar je bedrijfsvoering te kijken. Dat mijn (ik ben zelf autoverkoper) belangenbehartigers huilie huilie doen toont van weinig leiderschap. Zie kansen, stel je positief op en houdt mensen gemotiveerd. Gebruik deze periode om je processen te stroomlijnen, je voorraadpresentatie te verbeteren of neem gewoon eens lekker een weekje vrij.