De Nederlandse autoverkoopcijfers over de eerste twee maanden van 2011 zijn binnen, en op het eerste gezicht ziet dit er positief uit voor de autobranche. In februari werd een plus van 31% genoteerd ten opzichte van 2010, en cumulatief (jan-feb) zijn er 24% meer auto’s verkocht. Maar is dit wel een reden tot jubelstemming bij de autofabrikanten?
In totaal werden er in de eerste twee maanden van dit jaar ruim 124.000 auto’s geregistreerd, ten opzichte van ruim 100.000 vorig jaar. Wanneer de februari-verkoop naar de merken wordt uitgesplitst levert dit een top 5 op van Volkswagen (5.001 auto’s), Renault (4.668), Opel (4.281), Ford (3.765) en Toyota (3.702), stuk voor stuk merken met veel kleine wagens in hun assortiment. En juist de kleintjes doen het goed:
1) Renault Twingo (2.640)
2) Volkswagen Polo (1.879)
3) Opel Corsa (1.467)
4) Peugeot 107 (1.466)
5) Skoda Fabia (1.441)
De verrassende nieuwe nummer een is de Twingo, hetgeen alles heeft te maken met de lancering van de Twingo 1.5 Dci. Desgevraagd liet Renault Nederland ons weten dat deze uitvoering maar liefst 90% van alle verkopen in februari beslaat.
Voortbordurend op de eerdere vraagstelling: op dit soort wagens wordt nauwelijks marge gemaakt, je winst pak je als fabrikant op dure luxewagens. Dus hoewel de kwantiteit toegenomen is, hoeft dit met de winstmarges niet per definitie het geval te zijn. Ook bij de premiumfabrikanten geldt dat hun goedkopere modellen gretiger aftrek vinden dan de high-end wagens. Per slot van rekening verkoopt Mercedes veel meer C180’s dan C63 AMG’s, om maar een voorbeeld te noemen.
Een manier om dit op te vangen is om te trachten een zo groot mogelijk deel van de verkoopprijs uit opties/personalisaties te laten bestaan. De Fiat-groep zet hier steeds meer op in, en de Duitse merken intensiveren deze strategie ook steeds meer. Het beste voorbeeld hiervan is MINI, dat erg goed verdient aan klanten die hun auto hipper willen maken.
Samenvattend lijkt het er op dat de kleine, ‘belastingvrije’ wagens nog steeds ongekend populair zijn, wat de vraag opwerpt hoe lang de subsidieregeling van de overheid nog houdbaar is. Een nieuwe binnenkomer in de verkoop-top 10 is het merk met het meest verse logo: Skoda, met dank aan de Fabia.
MDA zegt
“op dit soort wagens wordt nauwelijks marge gemaakt, je winst pak je als fabrikant op dure luxewagens”
.
Nou. Weet je dat zeker? De marge per wagen is zeker hoger bij een AMG dan bij een C180, maar de totale winst (marge x aantallen verkocht) zou bij de C180 wel eens flink hoger kunnen zijn. Zie het zo: al maakt de renault importeur slechts 100 euro winst per twingo, dan heeft ie in Jan en Feb alleen al 264.000 euro winst gemaakt op twingo’s. Het lijkt me stug dat ie net zoveel heeft binnengeharkt op vol lederen laguna’s…
rmr91 zegt
@MDA: Dat staat er dus ook, in plaats van grote auto’s worden er meerkleine auto’s verkocht, de winst per kleine auto is kleiner dan die per grote auto dus als er veel kleine auto’s worden verkocht is de winst lager dan veel grote auto’s, heel logisch dus…
Esprit_de_Flandre zegt
@MDA: Als ze ipv 2640 verkochte Twingo’s nu 2440 Twingo’s verkocht hadden en 200 extra Megane’s, dan waren de winstcijfers beter. Dat is het punt. Evenveel auto’s, meer winst…
sir_smokalot zegt
Ja, je moet het inderdaad van de kwantiteit hebben, maar ga er maar van uit dat je als zakenman veel liever hogere marges hebt dan een grotere afzet. Bekijk het zo: als jij als restauranthouder twee wijnen op je kaart hebt – een tafelwijn voor 10 euro met 2 euro marge, en een Grand Cru voor 500 euro met 200 euro marge – wat verkoop je dan liever? Slechts 1 luxe wijn, of 100 keer goedkope wijn?
desjonnies zegt
@sir_smokalot:
Ja snapskie dat wel, punt is dat je omloopsnelheid en het rendement op je geld ook belangrijke zaken zijn, verkoop zelf liever 100 x de goedkope wijn, minder investering, spreiding van mijn risico en niet afhankelijk zijn van die ene klant.
10% van 100 = 10
30% van 0 = 0
dat is mijn motto.
MDA zegt
@sir_smokalot: aan Sir, maar ook aan de anderen hierboven: In het artikel staat ‘de winst’. En ik weet zeker dat ‘de winst’ van het renault concern veel meer afhangt van het succes van de verkoop van twingos en clios, dan van de verkoop van full option laguna’s. Die ene dealer opent natuurlijk een fles champagne als hij in een maand 10 luxe laguna’s kan slijten. Maar een groot concern als renault kan dat niks schelen op de totale omzet en winst. Renault haalt de bulk van zijn winst bij de clio, twingo en megane vandaan. En Mercedes hetzelfde: Die verdienen (op concern niveau) bijna niks aan AMG’s, en bergen aan E220 CDI’s.
Seroo zegt
@MDA: Op een Twingo met volledige optielijst maakt een Renault dealer ongeveer 200 euro winst. Zonder opties maar 100 euro.
Dev zegt
De strategie van opties/personalisaties doet het anders niet zo best voor de goodwill van de klant. We voelen ons royaal genaaid als we flink meer moeten neertellen voor luttele opties. Het verschil tussen een standaard Audi A1 en eentje met redelijke opties, is al gauw 100% van de basis prijs! En we weten allemaal donders goed dat de kostprijs lang niet met zoveel omhoog is gegaan.
Denk dat autofabrikanten de strategie beter aan kunnen passen, want dit geeft nog maar eens aan; Mensen geven geen ruk om dure opties als ze voor weinig bijtelling, belastingvrij, zuinig en gesubsidieerd kunnen rijden. De overheid heeft eigenlijk een stukje marketing van de fabrikanten uit handen genomen, en dat doet zeer.
Denk als de CO2 bubbel eindelijk spat de autofabrikanten meer winstgevender modellen kunnen verkopen. Maar zolang de overheid het in stand houdt is het eigenlijk een staaltje concurrentievervalsing waar de NMa best eens naar zou kunnen kijken.
sebasjuhh zegt
Inderdaad correct geredeneerd jongens, puik werk.
laurensje zegt
De huidige belastingsystematiek faalt op diverse punten:
– verschil tussen CO2 diesel en CO2 benzine
– CO2 uitstoot start bij 1 gram/km, en niet pas boven 110 gram
– men kijkt naar verbruik, maar niet naar gebruik.
Grote kans dat hetzelfde geklungel plaats gaat vinden bij EV’s, waar iedere kWh in realiteit ook zo’n 500 gram CO2 is.
Al met al is de CO2 winst minimaal, zeker als je bedenkt dat 1000 kg CO2 besparen maar 15 Euro hoeft te kosten. We worden weer genaaid.
bobb zegt
De Nederlandse autoverkoopcijfers zeggen autofabrikanten niet veel, die markt is piepklein. Importeurs zullen het aanbod wel afstemmen i.v.m. fiscus dus kleine belastingvrije wagentjes.
norge zegt
Subsidie op auto,s ? Ik dacht dat je gewoon minder belasting betaalde ? ;)
Citrofiel zegt
Die Twingo had ik even gemist zeg, wat een verkooptopper. :shock: Een vanafprijs van onder de 10k voor een diesel die belastingvrij is is ook wel erg scherp. Hopelijk komt de levering van de e-HDI’s ook snel op gang, dan kan Citroën meespelen met de C3 en DS3.