De cijfers van de autoverkopen van september 2020 zijn binnen. Tesla delft wederom het onderspit.
Als er ergens geen peil op te trekken is, dan zijn het wel de cijfers over de autoverkopen. Die kunnen tegenwoordig alle kanten op gaan. Vroeger, toen Ray en Anita nog een dingetje waren, ging het veel makkelijker en kon je de de top 10 eenvoudig voorspellen. Opel Kadett, Volkswagen Golf en Ford Escort. Ah. Simpele tijd.
2 Unlimited
Over Ray, Anita en Top 10’s gesproken, wist je dat ze in de jaren ’90 maar twee keer (Do What’s Good For Me en Spread Your Love) níet de Top 10 hebben gehaald en alle andere keren wel? Kijk, nu heb je iets om te delen in de cappuccino-corner vanmiddag. Tot zover ons TMF-momentje, nu door naar de autoverkopen van september 2020, want BOVAG heeft de cijfers voor ons.
Autoverkopen september 2020
Excuses voor de ietwat irrelevante intro, maar anders kun je weer dingen lezen als ‘autoverkopen in de min’, ‘coronavirus’ en ‘opmars elektrische auto’. Want dat zijn drie dingen die de verkooplijst domineren. Ten opzichte van september 2019 zijn de verkopen afgelopen maand met 21,9 procent gedaald. Er werden in september 2020 29.434 auto’s verkocht. Dit jaar staat de teller in totaal op 248.362 exemplaren. Dat is een daling van 24,9 procent.
Vier lijstje autoverkopen:
We hebben 4 (!) lijstjes voor je dit keer. Omdat september is afgelopen, kunnen we ook kijken naar het derde kwartaal.
Best verkochte merken in september 2020
- Volkswagen (2.472)
- Kia (2.451)
- Toyota (2.280)
- Ford (1.871)
- Peugeot (1.846)
Volkswagen doet goede zaken met een arsenaal aan modellen, terwijl Kia het (relatief gezien) van een paar hardlopers moet hebben. Verder geen grote verrassingen en wijzigingen, behalve dan dat de aantallen zo laag zijn.
Best verkochte modellen in september 2020
- Kia Niro (1.255)
- Tesla Model 3 (977)
- Volvo XC40 (807)
- Ford Fiesta (791)
- Toyota Aygo (763)
De Tesla Model 3 lijkt over zijn hoogtepunt heen te zijn. Iedereen die er eentje wilde hebben, rijdt er al eentje in de lease. De Kia Niro daarentegen blijft het gewoon goed doen. Ook zien we de opkomst van de Volvo XC40, een typisch Nederlandse auto: premium, niet te groot, crossover en lekker hip.
Best verkochte merken in Q3
- Volkswagen (8.602)
- Kia (7.407)
- Peugeot (6.355)
- Toyota (5.624)
- BMW (5.540)
Volkswagen gaat fier aan kop, maar Kia zit ze echt op de hielen. Wederom dankzij het succes van de e-Niro. En laten we wel zijn, het is natuurlijk ook een prima EV; goede range, niet te duur, ruim zat en met name een acceptabele actieradius. BMW doet het eveneens uitstekend als premium-merk in de top 5.
Best verkochte modellen in Q3
- Kia Niro (3.544)
- Volkswagen Polo (2.654)
- Opel Corsa (2.429)
- Volvo XC40 (2.301)
- Peugeot 208 (2.037)
Het succes van de Tesla Model 3 is tanende in Noorwegen en ook in Nederland, want zelfs in deze lijst komt deze niet meer naar voren. Dat wil niet zeggen dat de consument geen trek meer heeft in EV’s, want van de Niro, Corsa, XC40 én 208 zijn allemaal geëlektrificeerde varianten.
s2000vtec zegt
Ik begrijp niet dat Peugeot zo populair is. Misschien kan iemand dat uitleggen ? Komt dat door de lease-markt ? Een particulier zal toch niet snel een Peugeot kopen.
pa045 zegt
@s2000vtec: zijn toch goede, no nonsense auto’s. Gelukkig hoeft niet iedereen een premium pruusj.
vondudenstein zegt
Goed zal niet de reden zijn om Peugeot te halen. Goed zal sowieso niet snel een reden zijn een Fransoos te halen.
Maarrrr de huidige lijn ziet er tof uit. Tov het nietszeggende uiterlijk van eerder. Dus ik snap het succes wel
chrisvis zegt
@s2000vtec: sinds de 508 en de vernieuwde 208 zijn ze er bij Peugeot toch in geslaagd om de weg naar boven terug te vinden. Mijn vrouw heeft nooit iets met Peugeot gehad maar zei onlangs nog toen we een 208 gt line passeerden dat dit wel een mooi wagentje zou zijn voor wanneer onze tieners zouden leren autorijden. En aan de verkoopcijfers ge zien is ze helemaal de enige niet….
Richmond zegt
@s2000vtec: hoezo niet?
mashell zegt
Particulieren kopen maar weinig nieuwe auto’s maar als ze dat wel doen dan zijn het kleinere wagens. Juist iets waar Peugeot echt goed in is. Die nieuwe 208 is briljant vormgegeven.
Nino zegt
@s2000vtec: Verkoop ze sinds 2014 en merk sinds eind 2016 (nieuwe 3008) toch echt wel een kantelpunt qua design, kwaliteit en publiek. Neem bijv de nieuwe 208, rij hier ongeveer een jaartje in, je moest eens weten hoeveel mensen foto’s maken, complimentjes geven bij tanken en hun nek verdraaien als je langskomt. Blijkbaar zien een hoop mensen wat jij nog niet ziet!:)
eklasse zegt
@nino: mensen die foto’s maken van, en hun nek omdraaien voor een 208? Weet je zeker dat er geen pinguïn met een hoepel en een giraffe op een krukje op het dak van je auto staan?
Nino zegt
@eklasse: Bijzonder hè, dat je geen M8 nodig hebt voor complimentjes e.d…. Mooi om te zien hoe kortzichtig sommigen zijn.
eklasse zegt
@nino: ja, bijzonder. Met 2037 verkochte modellen in Q3 en slechts twee uploads op autojunk had ik dat niet verwacht. Maar ik ben verder niet kortzichtig hoor. Iedereen mag blij of trots zijn met z’n eigen auto maar ik zou voor de zekerheid toch nog even je dak checken ;)
Nino zegt
@eklasse: Spotwaardig voor een autoliefhebber is anders dan voor een leek. De mensen die reageren op de auto zijn vaak geen pubers die bijv. elke RS6 op de foto zetten, denk meer aan publiek dat zomaar in de markt kan zijn voor zo’n auto en die een leuk nieuw model voorbij zien komen. :)
kevertje zegt
In Belgie althans is PSA ontzettend druk bezig geweest om hernieuwingen van leasecontracten om te buigen naar hun merken. Voor minder geld meer auto, dat is het principe alom. De vraag is of hun porfolio aan merken echt wel premium genoeg is om dat fenomeen meer dan één generatie te laten duren, het is immers niet de eerste keer dat dit gebeurt. De lease-Peugeot die ik ooit gehad heb – een 807 – was in ieder geval de grootste technologische ramp ooit, je kan geen vitaal onderdeel opnoemen in de auto dat overeind is gebleven tot het einde van de lease.
jkool zegt
@s2000vtec: @s2000vtec: zijn ze bij Peu niet bezig met het leveren van een zooi e-208 en e-2008? Zou vergelijkbaar verhaal zijn met de Niro maar per stuk dus minder hoog
techniekmeneer zegt
@s2000vtec: De prijs… Zelfde verhaal met Renault. Je krijgt veel opties voor een relatief lage prijs. Maar daar is dan alles ook wel mee gezegd.
maarteno zegt
Ik denk dat je deels dezelfde denkfout als Tesla maakt, je gaat teveel van je eigen referentie kader uit.
Tesla is die fout ook aan het maken, ja hun EV’s zijn qua accu, motor en waarschijnlijk ook zelf sturende capaciteiten op dit moment het beste. Misschien over 10 jaar nog steeds wel. Maar dat is op zichzelf niet een reden om te denken dat iedereen maar Tesla gaat rijden boven al het andere. 1) niet iedereen vind het design (in- of exterieur of beide) niet mooi, 2) niet iedereen wil zo iets snels, 3) mensen vinden misschien de hoeveelheid invloed die Tesla heeft over jouw auto niet prettig….deze lijst kan nog lang doorgaan gok ik met allemaal zaken die anderen kunnen bedenken.
Want als mensen alleen zouden kopen wat het beste was dan hadden we toch alleen Toyota’s of Hyundai’s gehad? Want die brengen je doorgaans zonder veel problemen of onderhoudskosten van A naar B. Ik heb het idee dat Tesla echt denkt zolang wij het beste bouwen dan stapt iedereen wel naar ons over, maar een auto is niet een puur rationele keuze voor veel mensen.
flutterby zegt
@maarteno: Volgens mij heeft Hyundai/Toyota geen grote groep trouwe volgers, er worden geen foto’s van je auto gemaakt, kennissen feliciteren je niet met een nieuwe, kinderen bij school staan niet allemaal “Hyundai” of “Toyota” te roepen als ze er één zien en ik zou mij beperken of de meeste die merken kennen. Tot slot ben je met een Hyundai of Toyota niet over het algemeen als eerste weg bij het verkeerslicht.
Disclaimer: Hoofdzakelijk op basis van persoonlijke ervaringen ;)
fanboy zegt
@flutterby Juist Toyota heeft een trouwe groep. De Koreanen eten daar wel wat marktaandeel van.
Maar bij Toyota heb je genoeg mensen die gewoon zo weer een nieuwe Yaris of Corolla halen, nadat ze er vrij lang mee hebben gedaan.
Dat is wat anders dan een 8e hands BMW na 12 jaar.
Ik ben zelf ook trouwe Toyota rijder, naast het saaie spul ook juist het oude leuke speelgoed (en dat zijn wel nekkendraaiers)
Maar ik heb nu geen Toyota gekocht, want we wilden vol elektrisch. Is een Ampera-e geworden omdat die een stuk goedkoper zijn, anders had het een Nissan of Koreaan of Tesla kunnen zijn.
flutterby zegt
@fanboy: een loyale klant maakt nog geen fan. Ik zie onder Toyota berichten nooit buitensporige reacties over hoe geweldig Toyota’s zijn.
fanboy zegt
Mwah ze kunnen het wel. Maar het is iets van het verleden, in ieder geval hetgeen wat in de EU verkocht wordt.
Io heb veel Celica gereden en een MR2, dat zijn erg goede auto’s die vrijwel iedereen kon waarderen. En dan heb je nog Landcruisers e.d. met nog steeds ijzersterke reputatie.
Van mijn 4×4 Hiace camper krijg ik soms letterlijk de vraag of ik hem niet wil verkopen.
Esprit_de_Flandre zegt
@flutterby: Mss omdat Toyota-kopers gewoon nuchtere mensen zijn die een goeie, betrouwbare auto willen…
redbeams zegt
@flutterby: Omdat ze er niet mee te koop lopen.Interesseert hun dat nou wat een ander van hun sleutel in het cafe denkt of op een verjaardag.Ze lachen je wel uit omdat je voor de zoveelste keer in de garage staat met pech…maar wel een leuk aaibaar dash hebben.
flutterby zegt
@redbeams: nou dan hebben de afgelopen 10 jaar niet veel kunnen lachen, maar dat maakt ze geen fan. Een fan is voor mij toch meer iemand die er in doorslaat en geen realistisch beeld meer heeft. Nadelen verdoezelen, voordelen van de daken schreeuwen. Dat zie ik Toyota rijders maar weinig doen, bij Volvo zie je dat al veel meer. Leuk die 6 ton op de teller, maar daar is flink onderhoud aan vooraf gegaan.
stationcar zegt
Ik heb zelf sinds vorig jaar een nieuwe 5008 en het is gewoon echt een heel erg fijne auto die er ook nog eens leuk (relatief) uitziet.
Als je niet begrijpt waarom mensen een Peugeot kopen raad ik je aan om eens een dealer te bezoeken, ze hebben enorme stappen gezet met de introductie van de huidige modellen beginnende met de 3008 in 2017 (en niet de 508 zoals hierboven genoemd).
kminne zegt
Mij zul je niet in een nieuwe Peugeot zien iig. Ik vind de vormgeving verschrikkelijk lelijk en de interieurs beyond verschrikkelijk lelijk.
fanboy zegt
@kminne: Ik vind de nieuwe 208 toch wel een leuke auto, in het geel of blauw.
mcshine zegt
Als nummer 2 op de lijst van verkopen zijn tegenwoordig al het “onderspit delven” heet…LOL
Mooi die opmars van de EV’s tov het alternatief driecilinder-geweld.
TheMaster zegt
En over een paar dagen zien we de post als we horen over een verkooprecord in Q3 2020 voor Tesla. Dat is dus ook niet echt “onderspit delven”.
crepito zegt
@TheMaster: Inderdaad, typisch autoblog
reetschild zegt
ja misschien moeten ze eens ophouden met tesla zo bashen for no reason
wimof zegt
Bij ons, een dorpje in het midden van België, staat op het marktplein een nieuwe model3 . Persoonlijk zou ik van schaamte door de grond zakken mocht ik een nieuwe wagen zo afleveren. deur rechts voor hing tov de b-stijl 2 cm lager. met die glanzende raamomlijsting viel het van ver reeds op.
vreekfonk zegt
@wimof: denk dat je niet goed gekeken hebt, de ruiten zakken bij het openen 2 cm, waarschijnlijk was portier niet goed gesloten..
wimof zegt
Deuren waren dicht, gesloten, had niets met de ruiten te maken enkel met een te laag gemonteerd portier.
Richmond zegt
@mcshine: in september nr 2, maar over heel Q3 niet meer in de top 5. Daar zal de titel op hinten.
mashell zegt
Maar omdat september de laatste maand van het kwartaal is lijkt het meer op “weer een stijgende lijn” dan op wegzakken van de Model 3 verkopen.
pramm zegt
Volgens mij zijn we in de EU meer afhankelijk van wanneer er weer een boot met Tesla’s deze kant op komt. En voor Tesla waren er de afgelopen periode andere markten die interessanter waren om de auto’s te leveren. Waar bij andere merken de vraag naar auto’s de verkopen bepaald, is dat bij Tesla momenteel echt nog de productiecapaciteit en daarbij de keuze om auto’s naar bepaalde regio’s af te sturen.
flutterby zegt
@pramm: Hoe interessant het ook is om ergens anders te leveren, hier besteld is hier geleverd. Persoonlijk verwacht ik alleen wel dat je nu (in Europa) simpelweg teveel betaald, al zal daar hooguit volgend jaar pas gaat veranderen (fiscaal duurder).
pramm zegt
Hier besteld, is inderdaad wel hier geleverd. Maar als er belangen zijn om leveringen elders voorrang te geven, dan wordt dat gewoon gedaan. Dus hier besteld, kan zeker betekenen pas later hier geleverd. Daardoor blijven de verkoop aantallen hier in de EU relatief laag. Het lijkt erop dat er meer focus is op het uitleveren van Model Y’s in de VS dan het leveren van de Model 3 in de EU.
maarteno zegt
Nr 2 in model, als merk komen ze niet in de top5, geen idee of ze dat daarvoor wel deden, maar ook dat kan bedoelt worden…
Pallas zegt
Serieus!? Was ‘Nothing Like the Rain’ een top-10 hit?
mashell zegt
En “Spread your love” niet? Dat vond ik juist een topper!
rhellema zegt
@mashell: toen ik Hans Teeuwen over KUT-muziek hoorde praten dacht ik eerst dat hij het over 2 Unlimited had.
willeme zegt
@Pallas: Nothing Like The Rain heeft volgens mij een weekje op 7 of 8 gestaan, zakte daarna er weer uit.
karhengst zegt
Opvallend is ook niet alleen hoe goed Toyota het doet, maar ook dat het best verkochte model slechts grofweg een derde van het totaal uitmaakt. De rest van het gamma loopt dus kennelijk ook nog altijd vrij goed.
smurfmobiel zegt
De TESLA Model 3 is de best verkochte EV in september 2020 (evenals in augustus 2020, juni 2020 en maart 2020) en staat op nummer twee als het om de best verkochte modellen gaat (lijstje met fossiele én EV’s). In dit kattebelletje met hoogstaande autojournalistiek wordt evenwel gesuggereerd dat TESLA “wederom” het onderspit delft???????? Hahahaha, gevoel voor humor kan deze objectieve auteur in elk geval niet worden ontzegd ;-) Uiteraard zal deze D-segmenter van TESLA bij lange na niet de cijfers van 2019 behalen, omdat er nu ook kleinere (en dus goedkopere) EV’s worden aangeboden. Het aandeel van EV’s onder de nieuw verkochte auto’s is inmiddels gestegen tot ruim 20%. Goed of slecht nieuws, dat mag iedereen zelf bepalen, maar niet alleen het aanbod wordt groter maar ook de taart zelf. Mooi dat vrijwel iedereen nu bij zijn of eigen merk een EV (uit het b- of c-segment) kan kopen en niet iedereen perse in een TESLA hoeft te rijden als de keuze op een EV is gevallen, hoe heerlijk de TESLA ook rijdt ;-)
Arie Jan zegt
@smurfmobiel: Waarom TESLA en niet Tesla?
smurfmobiel zegt
waarom BMW en niet bmw?
Pascal zegt
Omdat BMW een afkorting is en Tesla niet.
koeberg zegt
Klopt. Daarom schrijven we VW wel met hoofdletters, maar Volkswagen maar met één hoofdletter.
kevertje zegt
Ik begrijp nog steeds al die focus op Tesla niet. Ondanks de voortdurende hype in de media en de totaal over het paard getilde financiële rage zal dit nooit meer dan een niche-merk worden. De grootste reeks modellen is bestemd voor enkelingen vanwege veel te duur. De Model 3 mag zijn wat hij wil, geconfigureerd zoals het hoort is hij niets minder dan dure lelijkaard voor de grootte die hij echt aanbiedt, in een carrosserie-vorm waar de markt in Europa al lang niet meer warm voor loopt. De SUV’s zijn geen SUV’s, maar opgeblazen sedans. Ik weet nog minder wat we ons moeten voorstellen van een goedkopere optie. Het is haast te voorspellen dat ook Tesla de weg zal opgaan van alle Amerikaanse merken in Europa – een deel believers die er met veel enthousiasme één koopt (vooral om tegen de stroom in te gaan, en nu zeker vanwege het feit dat EV’s bon ton zijn voor overheden) maar na een heel klein beetje presence verdwijnen de auto’s snel in een secundaire circuit, om te eindigen in de totale vergetelheid. De Amerikaans/Europese autogeschiedenis staat bol van dit soort pogingen, van Buicks, Chevrolets of andere specifieke Fords, het zijn bovendien geen superkwalitatieve auto’s, dat zijn autoproducten uit de US nooit geweest – ze zetten niet in op dezelfde golflengte en hebben niet de finesses van Europese merken. Je moet een tijdje in de US geweest zijn om door te hebben wat voor een massa-consumptieproduct een auto daar is.
flutterby zegt
@kevertje: Tesla is goed voor de clicks. Dat er vanuit Tesla momenteel geen behoefte is om in Europa te verkopen lijkt niet relevant. Volgend jaar met Berlijnse Tesla’s zal dat anders worden.
kevertje zegt
We hebben in Rüsselheim zo’n overblijfsel staan van dat principe. Eerder waren er Ford e.a. die ook al die strategie achterna liepen van ‘wereldauto’s’. Het waren de kneusjes van de markt. Nogmaals, Amerikanen bouwen een auto op dezelfde manier als een gloeilamp. Die vervang je na een paar jaar ook wanneer ze niet meer brandt.
flutterby zegt
@kevertje: als je meer wilt weten over hun je een auto bouwt dan kan ik zeker aanraden om je te verdienen in hoe Tesla dit aanpakt. Met name de video’s van Sandy Munro zijn erg interessant. Beste is om eerst zijn mening over de Model 3 te bekijken.
mashell zegt
De eerste generatie Focus was een wereldauto maar ook het beste wat Ford ooit geproduceerd heeft!
fanboy zegt
@kevertje: Ha, en de europese merken bouwen zeker geen “weggooi” spul? Als je na 150.000km gigantische reparaties aan je auto hebt, halen veel mensen hun schouders op.
Onder die Tesla zit een as (dus ook de motor) die een miljoen kilometers onderhoudsvrij mee moet gaan. En het accupakket een half miljoen.
Dat de auto verder Amerikaans is afgewerkt is jammer en vinden Europeanen niet zo tof. Maar wat we hebben gezien aan Europese merken met gewoon her en der een wanproduct wat sowieso kapot gaat (versnellingsbakken, kettingen etc) dan denk ik dat je een beetje te stellig bent met je gloeilamp voorbeeld.
superfunky zegt
@flutterby: wie dit broodje aap toch verzonnen heeft. Geen interesse om in Europa te verkopen. Man, zonder Europa halen ze die 500k auto’s dit haar never (en die gaan ze ook niet halen) en feit is dat ze in Europa (net als in Azië trouwens) links en rechts worden ingehaald door de concurrentie.
Ik snap het, het is voor de fans allemaal ff slikken, maar in 2020 gebeurt gewoon wat de vakpers al jaren schrijft: zodra de concurrentie op stoom komt is het feestje voorbij. Nou, de concurrentie is op stoom!
flutterby zegt
@superfunky: Klopt, de concurrentie maakt nu mooie elektrische auto’s. Laat maar weten zodra ze er geld aan verdienen zoals Tesla wél lukt. Uiteindelijk is dat namelijk key tot het opschalen van productie.
Pascal zegt
Wat Flutterby zegt; die focus op Tesla gaat alleen maar om de views en de clicks. Jouw tekst vind ik persoonlijk bol staan van aannames en zeer subjectieve opmerkingen. Feit is dat we niet weten welke plek Tesla over een jaar of 5 gaat innemen. Dat kan natuurlijk ook gewoon nog precies de andere kant op gaan als jij beschrijft.
dutchneon zegt
Ik heb naar volle tevredenheid een model-s. tweedehands gekocht zonder subsidie. Een P85 van de eerste generatie zonder autopilot (daar mis ik niks aan) hij is associaal snel, ik hoef hem niet warm te rijden, zeer laag onderhoud (nu 1800 euro kosten in 2,5jaar en 90.000km) kan op de app voorverwarmen, koelen stoelverwarming aanzetten en hij rijd super voordelig (de goedkoopste auto om te rijden die ik ooit gehad heb).
wimof zegt
Ik hoop dat het vermelde bedrag banden inclusief is.
nord zegt
De Tesla is alles behalve ‘lelijk’ vormgegeven. Het is juist zo vormgegeven om een allemansvriend te zijn. Wat gezien de verkoopcijfers aardig gelukt is.
Het is best een mooie, maar vooral een heel slimme auto. Geen enorme logo’s en teksten op de auto. Veel glas. Techniek gecentreerd en laag in de carrosserie. Allemaal zaken die anders zijn dan de gevestigde orde.
Die Buick’s, Fords etc die je niet kwalitatief noemt zijn juist best duurzaam. De auto’s blijven vaak veel langer rondrijden dan hun Europese evenknie.
Je zou het bijna navelstaarderig noemen, hoe sommige mensen uit Europa een kijk hebben op wat er zich daarbuiten afspeelt.
kevertje zegt
Andere auto’s zijn voor het grootste gedeelte even ‘slim’. De basis onderdelen komen zelfs van dezelfde fabrikanten. Er wordt voortdurend een perceptie gecreëerd die op gebakken lucht gebaseerd is, omwille van die autopilot. Heel stilzwijgend hebben alle merken zoiets, maar ze gaan er veel voorzichter mee om dan Tesla doet.
flutterby zegt
@kevertje: Autopilot 1 werd inderdaad ingekocht, maar de echte vooruit gang vanaf Autopilot 2 tot nu 3 is allemaal inhouse productie. Al heeft Tesla al lang aangegeven dat ze dit ook aan andere fabrikanten willen aanbieden, net als superchargers en nu ook hun accu’s.
bernoulli zegt
Bij ons staat de Tesla 3 nu ook op de leaselijst, maar tegelijk werd er een bestelstop ingevoerd ivm covid. Mag iedereen nog een jaartje langer doordieselen.
mashell zegt
Dat is best wel zuur. Volgend jaar gaat de bijtelling voor elektisch alweer omhoog.
RiKe zegt
@mashell: je bedoelt “volgend jaar wordt de bijtelling weer eerlijker gemaakt t.o.v. de brandstof rijder”
fastshifter zegt
Je merkt toch dat de hele autoindustrie (inclusief de journalisten) graag willen kunnen zeggen: zie je wel, het wordt nooit wat met Tesla.
Dutchdriftking zegt
Zal de ID3 volgende maand op 1 staan?
smurfmobiel zegt
laten we het hopen :-) VW heeft een lieve duit geïnvesteerd dus nu zouden ze als warme broodjes over de toonbank moeten gaan.
wimof zegt
Of de ID4, persoonlijk denk ik dat die beter gaat scoren.
RiKe zegt
@dutchdriftking: misschien, als ze er goede stoelen in doen. Wat zijn die belabberd zeg in de reguliere (niet launch) edities. Totaal geen steun, zo plat als een plank
audirs3 zegt
@dutchdriftking: ik heb er vandaag 2 zien rijden op de zuidas
ronaldotour zegt
Tijd voor de e-Polo?
banderas zegt
Elke keer wordt er door reaguurders gezegd (en mij) dat Tesla verkoopcijfers altijd einde kwartaal interessant zijn ivm dan pas leveren, en nog blijft AB dit soort kreten gebruiken…
pietje zegt
Over hun hoogtepunt heen? Het verbaast me dat er überhaupt Tesla’s geleverd zijn in Europa, ik dacht dat Europa voorlopig moest wachten totdat de fabriek in Berlijn auto’s begon te leveren.
Volgens mij kan Tesla zich sowieso beter focussen op de Amerikaanse en Chinese markt, gezien autopilot in Europa voorlopig toch niet toegestaan wordt en ze daar het meeste geld mee kunnen verdienen de komende jaren.
audirs3 zegt
Beetje slecht stuk en erg anti Tesla. De Model 3 is in zijn segment nog steeds by far de bestverkopende auto, wat best bijzonder blijft. Andere niet-duitse merken konden nooit opboksen tegen de 3-serie/C-klasse/A4.
Esprit_de_Flandre zegt
@willeme: Met het risico een fanboy genoemd te worden (ben ik niet), maar “Tesla delft het onderspit” is kort door de bocht. Volgens mij speel je een beetje vals met de cijfers.
Zoals het onbreken van de Model 3 in de top 5 van Q3 = tanende, “want van de Niro, Corsa, XC40 én 208 zijn allemaal geëlektrificeerde varianten.”
Ja, maar hoeveel van deze aantallen zijn idd EV’s? Ik zie vaak Niro’s en 208’s, maar ik denk niet al een elektrische gezien te hebben. Van de XC40 rijdt er nog geen enkele, want de productie start pas.
Heb je geen EV-lijstje van september en/of Q3? Moet vast wel te vinden zijn, en is een eerlijker vergelijking…