Even een nieuwtje dat voor de verandering NIET uit Genève komt. Vandaag zijn de Nederlandse verkoopcijfers (of eigenlijk registratiecijfers) over februari bekend geworden. Afgelopen maand zijn er maar liefst 31,4% minder nieuwe auto’s geregistreerd in Nederland in vergelijking met dezelfde maand een jaar geleden.
In de eerste twee maanden van 2009 zijn tot nu toe 90.687 nieuwe auto’s geregistreerd. Dat is een daling van 22% in vergelijking met een jaar geleden. Van de vijf grootste merken in Nederland laat alleen VW dit jaar een lichte stijging zien, Opel daalt keihard (-38,6%). (via: Automotive Online)
Registratie top 5 (jan t/m feb 2009)
1. Volkswagen 11.341 (+0,3%)
2. Ford 9.024 (-7,4%)
3. Toyota 7.940 (-4,2%)
4. Peugeot 7.047 (-27,7%)
5. Opel 5.758 (-38,6%)
Ook in de rest van de wereld blijven de verkopen lekker kelderen. In de VS zijn in februari de verkopen met 41,3% gedaald. Alleen vanuit Duitsland komt er positief nieuws. Mede dankzij de slooppremie zijn daar in februari de verkopen met maar liefst 21% gestegen. Hoog tijd dus voor zo’n sloopregeling in Nederland! Alleen ben ik wel bang dat het effect van zo’n regeling vooral tijdelijk zal zijn.
miniV8 zegt
terwijl de waarde van tweedehands oto’s juist was gestegen met een paar procent
C30 T5 zegt
gelukkig, weer even nieuws van eigen bodem
mcx zegt
Helemaal niet erg. Het aantal dealers met dikke vette nieuwe showrooms werden er veel te veel, die hebben wel genoeg verdient.
RenesisHP zegt
@miniV8.
Oh ja? Ik merk er weinig van. Ze proberen steeds minder voor de mx5 te bieden.
Je eigen auto verkopen is ook crisis te noemen. Mensen houden de hand op de knip in deze onzekere tijden.
Ik ben nu toch al even bezig. ;)
Victortje. zegt
oei toyota opvallend weinig tenopzichte van volkswagen al staat die wel erg hoog..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Februari is altijd een ’tussenmaand’…
Januari wordt sowieso veel geregistreerd i.v.m. de mensen die wachten om het kenteken op het nieuwe jaar, en dan zit er altijd een dip in februari. Maart zal meer vertellen, ben ik dus erg benieuwd naar…
Maar ik vrees het ergste!
sacha zegt
Het kan nog stukken erger:
In Spanje: -41,6% http://www.diariosur.es/20090202/economia/2009-arranca-fuerte-caida-200902021149.html
In Malaga: -80% http://www.diariosur.es/20090303/malaga/concesionarios-claman-prever-frente-20090303.html
Thom zegt
@ Saab
Dit is tov vorig jaar, niet tov januari.
“Afgelopen maand zijn er maar liefst 31,4% minder nieuwe auto’s geregistreerd in Nederland in vergelijking met dezelfde maand een jaar geleden.”
westy B zegt
Belgie gaat er ook niet op vooruit….
http://www.febiac.be/public/pressreleases.aspx?ID=659&lang=NL
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Thom: oh ja!
Denkfoutje, tis al laat…
:D
Laurens zegt
Vooral de duikeling van Opel van plaats 1 een paar jaar geleden naar plaats 5 is dramatisch.
Wat doen ze daar wat ze vroeger anders deden?
De modellen zijn op zich toch best ok bijvoorbeeld ten opzichte van Ford?
Alhoewel dat merk wel meer A-labels heeft relatief, maar is dat dan het enige waar de consument op let tegenwoordig?
RenesisHP zegt
@sacha.
Damn. :shock:
Daar zitten pas een hoop mensen in angst voor hun inkomen. :o
Deze economische crisis lijkt wel heel erg ver te gaan.
RenesisHP zegt
@Laurens.
Het milieu(en de kosten) is voor veel mensen een belangrijk aanschafargument geworden.
Vooral de kosten zijn belangrijk in deze crisistijd. Wij Nederlanders zijn toch al van die centenneukers. ;)
Laurens zegt
@mx5/rx8 owner
Ach, als geld geen overweging was reed ik ook iets anders. Wel van hetzelfde concern :-)
Maar ik snap niet dat men alleen naar verbruik kijkt, afschrijving is een veel grotere post. Maar alle A-label A-segment auto’s schrijven weinig af. En net daar scoort Opel niet zo goed met de Agila.
Als alleen die kleintjes verkocht worden, is dat misschien nog slechter nieuws. Zijn de aantallen nog net leuk, maar de marges zeker niet.
RenesisHP zegt
@Laurens.
De gemiddelde Nederlander vind het belangrijk wat de buurman denkt. Het milieu is tegenwoordig erg belangrijk.
Vandaar dat rijke mensen massaal aan de hybride gaan. ;)
Het werd mij laatst verweten dat ik Nespresso drink. Die aluminium cups waren te slecht voor het milieu…
Ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel.
RenesisHP zegt
@Laurens.
Vroeger keek men naar de duurzaamheid en kwaliteit van een auto. Tegenwoordig is die duurzaamheid en kwaliteit steeds verder te zoeken.
Een laag verbruik kan ten koste gaan van de kwaliteit. Auto’s hadden niet voor niets een rijke afstelling.
Laurens zegt
@mx5
Hmmm, volgens mij maakt het nauwelijks meer uit. Veel onderdelen op vrijwel alle auto’s worden door maar een paar toeleveranciers gemaakt en vaak zelfs ontworpen.
Uitlaten, remmen, wielophanging, versnellingsbakken, klimaatregeling, stoelen, ga zo maar door. Wel efficient, die specialisatie. Merken krijgen soms wel exclusiviteit op een innovatie voor een bepaalde periode, daarna gaat het naar de rest. En ze leveren de specificaties.
Autofabrikanten doen assemblage (alhoewel ze dat ook graag zouden uitbesteden) en totaal design (buiten- en binnenkant) en marketing.
Een te rijke afstelling leidt trouwens tot bore wash (versnelde slijtage van de cylinder boringen doordat de olie weggespoeld wordt door benzine). Vooral bij klassiekers is inrijden met een juiste afstelling nog erg belangrijk om olieverbruik te voorkomen.
R8 zegt
@ hierboven
Wat denken jullie wat alle negatieve berichten rondom GM (en Opel) met de verkopen van Opel heeft gedaan. Daar zit een groot gedeelte van de extreme daling in.
Robbert zegt
Opel is ook een suf, burgerlijk merk. Dat imago gaan ze never nooit niet afschudden.
Nog burgerlijker dan Volkswagen.
Zelfs een prachtauto als de Insignia gaat dit niet veranderen.
Sorcerer zegt
Ben wel benieuwd hoe het met BMW/Audi/Volvo/M-B/Porsche gaat… De iets duurdere merken dus, jammer dat dat niet (makkelijk) te vinden is.
RogerS zegt
Tja ik heb ook het gevoel dat sommige verkopers ook niet echt een auto willen verkopen.
Eind februari wilde ik mijn 2 jaar oude Peugeot 407 inruilen voor een nieuwe Toyota Avensis (introductie uitvoering), had de verkoper vergeten om de auto te reserveren. Toen hij na de carnaval een definitieve prijs voor de Peugeot kon geven was de auto opeens niet meer in onze gewenste kleur leverbaar… (Prutser)
Benjamin1 zegt
Geen Insignia wonder dus.
Wel handig die crisis. Gister een nieuwe 207 1.6 voor 16.000 de showroom uitgesleept. Terwijl ik een jaar geleden daar nog 19.000 voor moest betalen. Toen was ie te duur en heb ik dus een Grande Punto gekocht.
bmw zegt
“Autofabrikanten doen assemblage (alhoewel ze dat ook graag zouden uitbesteden) en totaal design (buiten- en binnenkant) en marketing.”
Euhm, lijkt me toch dat ook design uitbesteed wordt, hoor. Pininfarina? Bertone? Giugiora?
bmw zegt
Giugiaro, excuseer!
bmw zegt
Over België zegt FEBIAC: “Het aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens bevindt zich daarmee trouwens nog steeds bijna op het niveau van de jaren voor 2008. De autoverkoop blijft in België de crisis beter het hoofd bieden dan in veel andere landen in Europa.”
robbie zegt
@bmw, dat kunnen ze wel zeggen. Maar een daling van 17,94% over februari en een daling van 17,02% over heel 2009 tov 2008 vind ik toch vrij fors!
Benjamin1 zegt
@ Mx5/Rx8 owner
Nespresso koffie is wel 1000000x lekkerder dan Senseo
RenesisHP zegt
@Benjamin.
In een koffiebar doen ze het slechter. ;)
Handelaar zegt
Hoe zit het met die jaren dat ze wel winst hebben gemaakt ,,,,,nu 1 jaar is het ff crisis ……..politiek blijft leuk
ogerr zegt
16k voor een peugeot 207, man man :D voor dat geld koop je veel leukere shit
L-Fred zegt
“Autoverkopen stijgen voor Volkswagen”
had ook de titel kunnen zijn! Klinkt net even iets positiever allemaal.
Die kred. kris. zit toch grotendeel tussen de oren van de mensen.
ErikkNL zegt
@L-Fred, maar dan had dit artikel waarschijnlijk veel minder mensen getrokken.
Het is te begrijpen dat er bijna geen auto’s meer verkocht worden. Mensen zijn wat voorzichtiger. De overheid zal ook in ons land een slooppremie moeten uitgeven, misschien haalt dat de mensen in ons land over de brug. Het kan toch weer een impuls zijn voor de autodealers.
L-Fred zegt
Lol, af en toe zijn ze hier bij Autoblogger net als de Story of de Privé…
Benjamin1 zegt
@ Ogerrr
Ja met 250k op de teller en dat kopen normale mensen niet omdat ze weten dat het rommel is.
Als je een nieuwe auto koopt heb je voor dit bedrag een mazda 2 met 75 pk oid. Normaal gesproken zou je rond de 19.500 uitkomen.