![Carmageddon, nieuwe ronde, nieuwe kansen](https://static.autoblog.nl/images/wp2013/Carmagedon-bitch-012.jpg)
Het zal je als een vastgelopen plaat in de oren klinken, maar ook in maart was het weer naadje qua autoverkopen. Er werd maar liefst 31,7 % minder op kenteken gezet dan het jaar ervoor, en als we de balans opmaken voor Q1, dan zien we 30,4% in rode cijfers.
Deze cijfers voorspellen weinig goeds voor de dealers die nog niet aan fikse schaalvergroting gedaan hebben: als er per maand geen honderden/duizenden wagens je dealerschap uitrollen, dan moet je hopen dat je het op onderhoudsbeurten terug kunt verdienen. Hoe dan ook, er zal op korte termijn nog wel het een en ander omvallen, helaas maar waar.
In het eerste kwartaal werden 115.843 auto’s verkocht, tegenover 166.452 nieuwe registraties vorig jaar. Deze daling ligt ver boven het Europees gemiddelde, zelf een crisisland als Spanje verkocht in maart ‘slechts’ 14% minder. In rampjaar 2009 (387k verkopen) stond de teller nu al op 124.634.
De BOVAG zag de bui al hangen, en stelde vorige week de verkoopprognose voor 2013 fors naar beneden bij, een week nadat de Aumacon dit al had gedaan.
Heeft iemand een lumineus idee om de ingekakte nieuwverkopen weer nieuw leven in te blazen? Want bijna een derde van de verkopen die wegvalt, dat is geen sinecure…
Als nou de dealers zelf de auto’s eens op kenteken gaan zetten, en daarna dumpen?
O, wacht.
Als nou de dealers eens onderhoud en reparatie tegen vreselijk slechte voorwaarden gaan leveren, zodat je je auto al gauw zat bent? Dan kom je vast een nieuwe kopen!
O wacht.
@mout:
Welkom bij vag :)
Nee, volgens mij zijn de meeste goeie ideeën niet zo nieuw meer…
” zelf een crisisland als Spanje verkocht in maart ‘slechts’ 14% minder”
Maar hoeveel lager waren de verkopen al gezakt de voorbije jaren… ?
Consumenten vertrouwen blijft al een tijdje laag. Ik heb er ook nog over gedacht om mijn Auris Hybride in te ruilen voor een Yaris Hybride omdat ik er later dit jaar een Tesla Model S bij krijg.
De rekensom klopte alleen niet, verder doet die Auris het zo goed (ook weinig onderhoud) dat ik hem gewoon op ga rijden.
Voor die Yaris moest ik al weer ruim 6500 euro bij betalen. Dat ga ik in 8 jaar tijd niet terug verdienen in bijtelling, brandstof en wegenbelasting.
@widodh: ik vind het vreselijk dat jij om een of andere reden in die auto’s moet rijden
@545e60: Moeten is natuurlijk niet zo, het is vrije wil :) Alleen maak je wel de rekensom of het allemaal vervangen moet worden.
@widodh: U rijdt uit vrije wil in al dat elektrische meuk? Zou me dat niet voor kunnen stellen, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen;). Mag ik vragen of je nog plezier in het rijden hebt?
@545e60: Ik heb hiernaast ook nog een BMW M5 E39 en een Kawasaki Z750R. Ik heb zeker nog plezier in het rijden en kan niet wachten op de Model S.
Voor mijn A naar B vervoer heb ik geen benzine slurper nodig, daar doet nu de Auris prima zijn werk en straks de Model S.
In het weekend kan ik nog heerlijk genieten van die V8 die even zijn brulletje doet of de Z750R die naar de 11.000RPM gaat.
@widodh: ah geweldig die m5. Heb me vergist ik dacht dat je alleen die elektro troep had. Tja met zo een auto en een fiets heb je natuurlijk wel fun
DE oplossing is natuurlijk om de crimineel hoge belastingen die er op onze nieuwe auto’s liggen, op te heffen of op z’n minst met de helft te verlagen. Natuurlijk gaat dat niet gebeuren want onze roverheid is aan deze inkomsten verslaaft en zal het verder een zorg zijn of onze autobranche naar de klote gaat. Bij verlies van deze inkomsten zuigen ze gewoon een andere branche uit.
@lemans96: Afgezien van verlaging van de CO2-uitstoot heeft Nederland nu eenmaal weinig baat bij de verkoop van nieuwe auto’s. Een nieuwe auto kopen is geld wegsluizen naar het buitenland. Daarom zie je in veel landen zonder noemenswaardige automobielindustrie (Nederland, Denemarken, Noorwegen) hoge aankoopbelastingen op auto’s.
@Femme: ” Een nieuwe auto kopen is geld wegsluizen naar het buitenland ”
Tsja, de overheid ziet liever niet dat wij dat doen. Zij doen dat liever zelf, met ONS geld…
De auto’s zijn hier te duur, verzekering te duur, te veel wegenbelasting en…het leven is gewoon te duur in NL.
@rufctr01: Nou, doodgaan is anders ook niet goedkoop!
@mout: +1
Prijzen en btw laten zakken! Maar dat doen de dealers en overheid waarschijnlijk niet want dan maken ze minder winst per verkocht voertuig. Of koop een 2dehands wagen bij een particulier.
@toroloco: Dealers verdienen al tijden bar weinig op auto’s. We kopen alleen maar goedkope en kleine auto’s en daar maak je in absolute euros gewoon weinig winst op.
@toroloco: Als de dealers hun prijzen laten zakken, verdienen ze helemaal nada meer. De ‘winst’ over elke gemiddelde auto in Nederland is nu al gedaald tot enkele honderden euro’s. Het is echt onze uitzuigroverheid die voor de volle 100% verantwoordelijk is voor de achterlijk hoge prijzen…
Geef eens een goede reden om (nu) een nieuwe auto te kopen?
@mout: Eeh, nou ik zou bijv. nu graag een CLS AMG shooting brake aanschaffen voor mijn gezin. Jammer genoeg betaal ik vlak 75% van mijn jaarinkomsten aan allerhande belastingen dus gaat dat niet door. ;-)
@mout: je kan nu heel veel korting krijgen.
Mensen minder belasting laten betalen. Dan houden ze vanzelf meer geld over voor leuke dingen zoals huizen, witgoed en auto’s. De BPM is de reden dat ik geen nieuwe auto koop en zal kopen. Ook de 21% BTW vind ik teveel van het goede. Ik rijd dus zolang mogelijk in mijn huidige/oude auto en daarna haal ik weer een occasion uit Duitsland. fuck you overheid.
@midasracer: minder belasting betalen klinkt zo leuk maar betekent ook minder sociale voorzieningen, minder zorg, minder ziekenhuizen, minder wegen, minder veiligheid, minder zekerheid op je spaargeld. Ik denk dat het onderaan de streep (nog) minder leuk leven wordt in Nederland. Misschien moeten we helemaal de andere kant op bewegen om de economie weer op gang te helpen. We schaffen het ontslagrecht af, economische gronden zijn gewoon geen geldige reden voor ontslag meer. Banken krijgen de opdracht hypotheken weer net zo soepeltjes te vestrekken als in 2007. Het gebruik van het woord “crisis” wordt strafbaar met een boete van 5000 euro. En we spreken collectief af dat we weer gewoon normaal doen.
@mashell: Er kan heel veel bespaard worden zonder dat het direct voelbaar is. Bijv. waarom bestaat wachtgeld nog? Ik woon in een kleine gemeente en wij moeten op dit moment 9,5 ton per jaar ophoesten voor wethouders e.d. die thuis zitten. Absurd gewoon. Waarom geven ambtelijke instanties zoveel geld uit aan snoepreisjes, borrels e.d. Per dag gaan er honderden ambtenaren op dienstreis naar verre bestemmingen. Een tijdje geleden nog, zeker 8 ambtenaren die een supermarkt op Sint Maarten gingen bekijken. Waarom? Geen commercieel bedrijf haalt zoiets in zijn hoofd, laat staan afscheidsborrels van 25 mille. Zo kan ik wel even doorgaan. Verder wordt er ontzettend veel misbruik gemaakt van onze voorzieningen door gelukszoekers. De sociale zekerheid kan met miljarden minder toe als je die rotte peren eruit haalt. Ik begrijp niet dat als iemand hier een paar jaar werkt, hij vervolgens gewoon in de bijstand kan zitten. We betalen ons inmiddels blauw aan Oostblokkers in de bijstand. Laat staan de andere bevolkingsgroepen. Daar moet iets mee gebeuren en snel. Hier werken okay, niet meer werken dan oprotten. Gebeurt in elk land behalve in Nederland.
Zijn 115k nieuwe auto’s niet genoeg dan? Markt verzadigd? Dat het niet aan de prognose voldoet van de geld verslaafde dealers is wat anders.
@2176cc: Markt lijkt me niet verzadigd, op de top werden er 600k per jar op kenteken gezeet. En de VS stevent ook af op recordaantallen (15 miljoen?), alleen houdt men hier de hand op de knip.
Niet dat ik zelf particulier een auto nieuw zou kopen, tenzij het een koekblik van minder dan 10k nieuw is. Is toch behoorlijke kapitaalvernietiging.
@sir_smokalot: Dat is juist mijn punt. Die 600k auto’s per jaar waren goede auto’s die nu nog steeds voldoen en dus gebruikt worden. Daarnaast zie je dat meer mensen geen auto meer nodig hebben, volgens mij pas nog een artikel over gelezen hier op AB. Vergrijzing zal ook bijdragen.
VS is totaal andere markt, auto’s zijn daar veel goedkoper meer weggooimentaliteit etc.
En je geeft zelf al een goed punt. Wie gaat er nou bijv een A6 van een ton kopen die na 3 jaar nog geen 50k waard is.
Aan mijn familie kan het niet liggen met twee nieuwe auto’s in maart
@tprius: alles ter grote van een Toyota aygo telt niet.
@xiran:
Dan zijn de verkopen dus met 90% gezakt. Dat maatje is zo’n beetje het enige dat er wordt gekocht. Als we dan ook nog even stellen dat Lease huur is en dus niet meeteld in de verkopen ( een dealer verdient daar immers al jaren geen ruk meer op) dan waren de verkopen dus bijna 0.
Ja, je hebt een leuke logica….
@xiran: telt een Mazda CX-5 en een Renault Megane estate wel
@tprius: die wel! gefeliciteerd met de mazda!
Komt het ook niet dat markt een verzadigd is geraakt, en waarom niet wat langer doorrijden met een auto… dat is toch de eerste winst die je kunt pakken als je getroffen bent door de crisis. Een nieuwe auto om de 3 of 4 jaar is echt wel heel luxe, eigenlijk onnodig.
@schellekens006: Het is ook pure verspilling als we elke 3 jaar een nieuwe auto kopen. Milieu en economie gaan vaak niet echt samen.
Voor het milieu kan je beter door rijden met je oude auto voor nog eens 3 jaar dan een nieuwe kopen.
Een eindeloos groeiende economie op een planeet met eindige bronnen, die twee stroken niet met elkaar.
@widodh: Een beetje auto kan makkelijk 15 jaar lang doorrijden
@W115: Zeker weten, maar ik doelde meer op: “Normaal” vervangen mensen na 3 jaar, kan ook prima na 6 jaar.
Al moeten veel auto’s prima 10 tot 15 jaar kunnen rijden.
@widodh: “Een eindeloos groeiende economie op een planeet met eindige bronnen, die twee stroken niet met elkaar.” Dat strookt juist fantastisch. De wereldbevolking stijgt dus er zijn steeds meer afnemers. De bronnen die steeds schaarser worden drijven de prijzen, de omzet en de winstmarges op.
Jammer voor ook deze branche, paar jaar geleden nog volop banen nu geen werkgelegenheid meer in te vinden.
Duitse cijfers zijn ook binnen: 281.000 registraties in maart, oftewel – 17%
Bpm laten zakken! Alle kleine beetjes helpen.
mischien de krediet crisis …u weet wel , eentje waarbij er teveel krediet is opgenomen .
@sir_smokalot: vermeld dan ook even dat BMW, Bentley en Maserati de enige merken zijn die serieus plussen t.o.v. vorig jaar ;-)
@zender: Mja, daarvoor wacht ik nog even op de definitieve uitsplitsing. Bentley blijft leuk lopen, en Maser zat pas op 1 of 2 auto’s vorig jaar, dan doe je t snel beter :)
@sir_smokalot: hmm, ok. Maar waar blijft die banden rokende rijtest van wouter met de shelby?
Mijn idee is vrij simpel:
Laten we allemaal alléén maar berichten en praten over de positieve nieuwtjes. Niet alleen op autogebied, ook op al het andere economische gebied. Daarnaast zou de media i.h.a. eens moeten nadenken over de manier waarop ze haar verslaglegging pleegt. Zie bijv. dat hele gebeuren rondom Cyprus; Dat paniekerige eromheen en constante verslaglegging van 0 nieuwe feiten is niet nodig. Leg verslag van het feit dat het land de facto failliet is, wacht dan tot er daadwerkelijk nieuws is (i.e.: de oplossing van Brussel en de acceptatie daarvan door het parlement van Cyprus) en leg dan weer verslag. Dat hijgerige gedoe met boze Cyprioten is helemaal geen nieuws. Dat de automarkt in de min staat is óók geen nieuws, het is crisis.
Een economische crisis duurt langer door gebrek aan vertrouwen. Gebrek aan vertrouwen krijg je door dit soort berichtgeving. Alles ademt een “Oh noes, we’re doomed”-gedachte, terwijl dat helemaal niet zo is. Praat er op een andere, neutralere manier over en het komt sneller goed (dus ipv de huidige kop “Autoverkoop maart gedaald”, “dramatisch” is overbodig).
Een crisis overwin je door geld uit te geven, niet door te panikeren en massaal te gaan bezuinigen. Leg daarom de nadruk op de positieve aspecten en die crisis gaat vanzelf wel weer weg (iets dat sowieso een feit is, het zal alleen even wat tijd in beslag nemen).
Ik heb mijn steentje al bijgedragen trouwens. Er staat hier een nieuwe auto op de parkeerplaats en ook andere ‘duurzame’ goederen zijn vervangen.
@CapsLock helemaal mee eens Maar als er positief nieuws wordt verspreid, zou de overheid zulke zieke bezuinigen er doorheen krijgen En zou iedereen het zo makkelijk stilzwijgend accepteren. Ik betwijfel het
@casami: Zie je nu iets van protesten / demonstraties tegen de bezuinigingen? Ik niet. Er is wat geroep vanaf de zijlijn, maar dat verstomt ook na een week. Als je mijn wall of text leest zie je ook dat ik ageer tégen de bezuinigingen en voor méér uitgeven.
Zoals er nu wordt bezuinigd slaat als een tang op een varken, en er wordt ook echt op verkeerde dingen bezuinigd. Helaas is de huidige politieke generatie die aan het roer staat in zowel Den Haag als Brussel niet al te snugger, dan krijg je dat. Ik vrees dat de gevolgen van het huidige cq. aankomende beleid (van dit en het voorgaande kabinet dus) weer gaat leiden tot puinruimen over 20 à 30 jaar.
Het is jammer dat er tegenwoordig nergens meer nagedacht wordt over het beleid op de lange termijn en de gevolgen van huidig beleid op de lange termijn. Dat zie je zowel in de private sector als in de publieke sector. Erg jammer vind ik dat.
@CapsLock: Juist!
De gekozen oplossing zal weer zijn om nog duurdere showroompaleizen op A1 locaties te bouwen en de prijzen van het onderhoud te verhogen.
Het is duidelijk, dat in februari/maart iedereen(=autodealers) zat te wachten op de nieuwe kentekenreeks, want sinds die er is, vliegen de series weer over de toonbank, dus er zal bij de autoverkopen van april wel een opleving te zien zijn.
Onze regering doet, net als de vorige, aan onverantwoordelijk angst aanjagen, te veel onzekerheden geven en ook nog eens korte termijn winsten boeken, ten behoeve van de staatskas. Om de drie procent maar te halen.
Kijk, je hoeft geen het geld onnodig over de balk te smijten, zoals nu wel gebeurt, er gaat te veel geld naar de zorgverzekeraars, die te veel geld overhouden aan medicijnen en zorg.
Maar pak de grootste problemen aan, waaronder de zorgverzekeraars/farmaceutisch industrie en de banken. Tevens alle bedrijven die proberen op slinkse wijze geld weg te sluizen/binnen te halen/over te houden, via achterdeuren(=belastingparadijzen). Daar zit het grote geld, niet bij de burgers, die al heel veel belasting betalen, dat houdt op, zoals dat nu te zien is, want er wordt minder nieuwe auto’s verkocht en tevens wordt er minder gereden, ook door steeds meer ontslagen, die er vallen.
In de jaren negentig toen alles kon, mochten bedrijven als banken, farmaceuten en internationals alles doen.
Nu moet je niet de maatregelen, voor pensioenen, die rechten hebben wij in veertig, tot vijftig jaar opgebouwd, beginnen met afbreken.
Maar de bedrijven die de afgelopen twintig jaar misbruik/gebruik hebben gemaakt van de welvarendheid van de economie, aanpakken en op hun verantwoording aanspreken, draai eerst die maatregelen terug, voordat je begint aan de verworven rechten van je burgers. Maar de regering heeft geen visie en geen inhoudelijke benul van zaken.
Ook ontbreekt het aan daadkracht, of nog erger; aan wilskracht, om iets te doen tegen dit soort praktijken, in het kader van eigenbelang, voor als zij na hun huidige bestuurlijke funkties aan de gang willen in de publiekesector.
(Het was niet de bedoeling een om politiek statement te maken, maar blijkbaar zit die er wel aan vast.)
En wij die auto kopende kutSpanjaarden volgend jaar weer uit de brand helpen. Onze centen zijn op en de gem Nederlander is dan zo wijs de hand op de knip te houden.
@jprius, same here!
Bmw 535d touring en Bmw 328i touring sinds 2 weken voor de deur!
Wat heeft het voor zin om geld op de bank te laten staan als het steeds minder waard wordt..
Carmageddon behalve voor Mitsubishi dan.. Outlander plugin hybrid 8000 keer besteld..
Grote onzuinige auto’s wat minder zwaar belasten. Op grote auto’s verdienen ze tenminste nog iets.
Beter 1 grote auto verkopen dan 3 kleintjes. Helaas heeft onze regering de markt voor grotere auto’s totaal om zeep geholpen door al die koekblikjes met a label voor te trekken.
Ik zag op de verkoopcijferlijst dat er toch nog twee mensen een Saab hebben weten aan te schaffen in 2013…….. Ene Victor M was de ene, maar wie de andere?????
Normaal koop ik wel minimaal 1 auto per jaar als ik een goede deal krijg.
Als ze zeer mooie kortingen geven koop ik er wel weer 1 of 2, maar tot op heden doen ze dat niet