We hebben de cijfers van de autoverkopen oktober 2020 en het is duidelijk dat we een nieuwe Nederlandse Koning hebben. Tesla gaat kopje onder.
De autoverkoop blijft maar doorsukkelen. Het gaat te goed om te zeggen dat het slecht gaat, maar vanwege het coronavirus is 2020 al met al geen topjaar. Al zeker niet voor importeurs die geen auto’s in de aanbieding hebben waar subsidie of bijtellinsvoordelen op zitten. Tot nu toe heeft het CDA daar nog geen stokje voor kunnen steken, dus we zien dat de EV’s nog altijd de verkoopcijfers domineren. We hebben de cijfers van de autoverkopen oktober 2020 binnen om te kijken hoe het staat.
Volkswagen ID.3
Dat EV’s nu nog domineren, zien we uiteraard terug de lijst met best verkochte modellen. Er is namelijk een nieuwe koning: de Volkswagen ID.3! Het heeft even geduurd voordat Volkswagen überhaupt met elektrische auto’s op de proppen kwam.
Vervolgens moesten we wachten voordat de auto in Nederland arriveerde. De ID.3 is verreweg de meest belangrijke auto voor de Wolfsburgers van de afgelopen 40 jaar. Er werden afgelopen maand 2.789 exemplaren van verkocht. Het is meteen het meest opvallende aan de autoverkopen van oktober 2020.
Tesla Model 3
Om dat even in perspectief te plaatsen: van de Tesla Model 3 werden in heel 2020 4.340 exemplaren verkocht. De interesse van de Model 3 is enigszins gedaald. Afgelopen maand werden er 37 stuks van verkocht. Sowieso had Tesla geen topmaand, want van de Model S werden er 0 verkocht en de Model X ging negen keer over de toonbank.
Moeten we de Model 3 afserveren? Nee, natuurlijk niet. De Model 3 is onlangs vernieuwd en vergeet niet dat er vorig jaar 30.000 (!) exemplaren zijn uitgestort over Nederland. De meeste mensen die een Model 3 wilden hebben, hebben ‘m al. Ook zullen veel mensen wachten op de Model Y.
Voormalig leasetoppers
Sowieso doen de voormalig leasetoppers het niet al te best als we kijken naar de autoverkopen van oktober 2020. De Jaguar I-PACE werd 16 maal verkocht deze maand. De Audi e-tron deed het best aardig, met 242 exemplaren. Van de Mercedes-Benz EQC werden er 69 exemplaren verkocht. Grote uitzondering zijn de Kia Niro en Hyundai Kona. Dat Koreaanse duo blijft goed scoren. Prima formaat, hoge instap, goede actieradius, prettige garantievoorwaarden en concurrerende prijs blijkt een succesformule.
Autoverkopen oktober 2020: Merken
- Volkswagen (4.989)
- Toyota (2.366)
- KIA (2.089)
- Peugeot (2.089)
- Renault (1.919)
Autoverkopen oktober 2020: modellen
- Volkswagen ID.3 (2.789)
- KIA Niro (1.198)
- Toyota Yaris (973)
- Opel Corsa (811)
- Hyundai Kona (750)
kroon zegt
Heel netjes van VAG/VW en ze verdienen het.
Het tempo waarin ze nu EV modellen voor al hun merken in de markt zetten verdient respect.
Bovendien zijn het gewoon hele fraaie auto’s.
En de e-tron verkoopt ook beter dan menigeen had gedacht na de introductie ervan. Volgens mij komt dat door de eerlijke range-opgaves van de e-tron die je gewoon haalt zonder als een slak over de snelweg te rijden. En daarbij enorm veel comfort en natuurlijk de bekende bouwkwaliteit en het materiaalgebruik van Audi.
Wie wil er nog een Tesla als je ook kwaliteit met ondersteuning van het dealernetwerk van VAG kunt kopen.
reactief zegt
Aldus iemand die voor VAG werkt :) haha… zo klinkt het in ieder geval…
wimof zegt
Hoor een Tesla FB praten, jullie doen niets anders.
flutterby zegt
@wimof: het bezwaar tegen de manier van PON is ouder dan Tesla..
reactief zegt
Haha.. ik noem Tesla niet eens. En toch ben ik een fanboy…
viezefreddyw zegt
@kroon: “Kwaliteit met ondersteuning van het dealernetwerk van VAG kunt kopen.”
Met PON zijn daar toch een aantal bedenkingen…
fietsenmaker zegt
I see what you did there.
toniominestrone zegt
@Pascal: wel gedateerde modellen range.
Pascal zegt
De Model S zeker ja, de X is van 2015. De Model 3 is van 2017 en wordt nu opgefrist, de Model Y is nieuw. Van een ‘gedateerde modellenrange’ is niet echt sprake. (onderhuids trouwens al helemaal niet)
kroon zegt
Die uitstekende service is wel voorbij bij Tesla hoor. Als het allemaal wat groter en massaler wordt heeft Tesla daar natuurlijk maar weinig ervaring mee. Net zoals ze nette producten produceren op grote schaal ook nog niet onder de knie hebben.
kroon zegt
De actieradius wordt heel goed voorspelt in een e-tron is mijn ervaring tijdens proefritten. Je kunt ook gewoon tot 0 km rijden, want de voorspelling klopt. Bovendien heeft een e-tron accu een enorme buffer als reserve om de accu een zeer lange levensduur te geven. Bij Tesla nemen ze dat niet zo nauw.
Bij Tesla lijkt actieradius geweldig op papier, maar is de praktijk wel eens een stuk minder.
De dagen van Tesla zijn met VAG op stoom wel geteld hoor. Dat zie je nu al gebeuren in Europa en bijvoorbeeld extra duidelijk in landen als Noorwegen.
Tesla had dan ook moeten zorgen voor meer kwaliteit bij uitlevering en meer ondersteuning met fatsoenlijke service. Als je nu nog een Tesla koopt voor vele Duizenden Euro’s en je krijgt vervolgens een auto met scheve panelen, niet passende interieurdelen, losse rubbers, lekke achterlappen, loslatende bumpers, etc, etc…., dan ben je niet goed wijs en leeft je in een soort Tesla sekte.
dwfc zegt
Jij bent echt op de hoogte :-)
https://insideevs.com/news/407807/eletric-car-real-world-range-tested/
en hierbij ( onderaan het artikel )het verschil tussen de opgegeven range en reële range.
https://www.buyacar.co.uk/cars/economical-cars/electric-cars/726/electric-car-range-how-far-will-they-really-go-on-a-single
flutterby zegt
@kroon: Volkswagen is zeker goed bezig, maar of ze concurrentie met Tesla aan kunnen lees ik straks wel in hun jaarverslag over 2020 en als het nieuwtje er vanaf is. Voorlopig zijn ze met name voorraad aan het uitleveren die al maanden geleden geproduceerd is.
De echte strijd wordt volgend jaar tussen de ID.4 en Model Y, zowel in Europa als in de VS.
dwfc zegt
Mmmm …. ik denk dat het spectrum veel breder zal worden dan Tesla en VW …
En dat Tesla automotive een kleine speler is, ” en blijft ” blijkt wel uit de cijfers van de VW group in 2019.
De Volkswagen Group meldt vandaag over 2019 een omzet van 525,6 miljard euro omzet te hebben gerealiseerd, een stijging van 7,1 procent. Het operationele resultaat kwam uit op 16,9 miljard euro (+21,8%), de nettowinst (earnings after tax) op 14 miljard euro (+15,4%).
Twee Ratio cijfers springen er uit :
ROI: 11.2 %
ROE: 10.8 %
Ik onthou u de cijfers van Tesla, een drama….:-)
https://www.volkswagenag.com/presence/investorrelation/publications/annual-reports/2020/volkswagen/Y_2019_e.pdf
wimof zegt
Onlangs, wel niet al de opgenoemde, maar toch een behoorlijk aantal mogen opmerken bij een spikslinternieuwe 3.
caprio zegt
@kroon: respect na jaren teasen en uitstellen, software-problemen en opties aanbieden die wel besteld kunnen worden maar voorlopig niet leverbaar zijn, jaja inderdaad zeer respectwaardig allemaal
kroon zegt
Beter uitstellen en de boel echt af op de markt brengen, dan producten in de markt zetten die niet af zijn zoals Tesla doet.
flutterby zegt
@kroon: toch spant Tesla de kroon met consument tevredenheid. Blijkbaar maakt de auto al die fouten van het bedrijf goed.
wimof zegt
Zoals Volvo,net als Mercedes als eersten gordels hadden.
mp014 zegt
@vreekfonk: oei ik denk dat ze dat nu gelijk gaan doen nadat ze jouw bericht gelezen hebben……
Tesla fan of daar ook een (negatieve) mening over?
wimof zegt
Had hij een diesel moeten nemen, hebben ze ook bij Audi.
superfunky zegt
@T: zo zeg, ben jij ff goed geïnformeerd. Iets met klok en klepel. Je kletst maar wat raak, maar Tesla wordt wereldwijd links en rechts ingehaald door de Germanen en de Aziaten. Maar geeft niet hoor, over 6 maanden heb jij het ook door. Zou nog ff wat aandeeltjes bijkopen, ze staan lekker laag vandaag.
rs62k5 zegt
Sure.. Elke eerste maand van een nieuw kwartaal weer hetzelfde geschreew op autoblog. Er zijn dan nauwelijks schepen omdat tesla dan vooral voor de interne markt produceerd. Kijk naar de wereldwijde verkoopaantallen. 140k in Q3, meer dan ooit. Guidance is 160-180k voor Q4 (lees: weer nieuw record).
goodvibrations zegt
@T: jammer voor Tesla dan dat ze niet geleverd hebben.. Waarom de auteur zo afkraken?
Man lijk aliexpress wel ?.. Je awaiting shipment.. Paar weken later “good news! your car has been shipped” nog ff 7 weken op zee… En dan mag je hem zelf in de haven opzoeken…
Geen zin om Tesla te bashen.. Want het is een mooi merk.. Maar komop zeg.. Niet leveren is niet leveren..
nissanfairladyz zegt
Met een EV heb je niet echt een uitgebreide dealernetwerk nodig. Watetstof auto’s wel want die hebben heel veel onderhoud nodig. Om de 15k kilometer moet je sowieso bij de dealer langs.
Martijnvb zegt
Dit zijn altijd zulke vreselijk slechte artikelen: ze zeggen niks over verkoop, maar juist alles over het op kenteken zetten van auto’s.
Aangezien volkswagen vreselijk veel problemen heeft gehad met de ID3 zijn ze pas medio september begonnen met op kenteken zetten van eerder geproduceerde voorraden. Gevolg een gigantische boost in oktober van eerder geproduceerde auto’s die nu een kenteken krijgen. Dat heeft dus niks te maken met werkelijk verkoop of populariteit.
Neemt niet weg dat de ID3 een gewaagde, interessante auto is, die het ongetwijfeld goed gaat doen, maar of hij op het moment goed verkoopt kan je op basis hiervan totaal niet zeggen.
willeme zegt
@martijnvb: autoverkopen en registraties zijn min of meer hetzelfde. Er is niemand die een auto wél koopt, maar niet op kenteken zal zetten.
Het staat ook in de tekst dat de ID.3 nogal lang op zich heeft laten wachten. Dat het aantal geregistreerde exemplaren hoog is, is evident. Voor de jaar cijfers maakt het overigens veel minder uit hoe lang het geduurd heeft. En ook wat dat betreft doet de ID.3 het heel erg goed.
Aangezien het niet mogelijk is om bij elke handtekening van een order een registratie te notren, is de kenteken registratie een goed ijkpunt ;-)
krisp zegt
Bij gebrek aan beter is kentekenregistratie het beste wat voorhanden is. Maar of het een goed ijkpunt is, is een tweede. ;)
Richmond zegt
@Martijnvb: wat is dan een juist cijfer? Orders? Die kunnen geannuleerd worden, zegt dus niks. Op kenteken kan idd ook voor de bedrijfsvoorraad zijn van de dealers en importeur. Maar dat zal geen significant aantal zijn.
mikee368 zegt
Productie?
VW heeft 1 jaar lang al de ID.3 geproduceerd en heeft na een half jaar uitstellen eindelijk kunnen leveren.
Fantastisch natuurlijk want we hebben simpelweg meer elektrische auto’s nodig in aanbod zodat iedereen kan krijgen wat ze willen.
Naar om te pronken met verkopen van 1 maand in 1 land is natuurlijk niks zeggend als je een jaar aan productie hebt staan.
Vooral niet als je het tegen tesl vergelijkt in de eerste maand van een kwartaal waar Tesla letterlijk altijd veel minder levert. Dit heeft 1 simpele reden. Ze moeten per schip hier heen komen wat 4-6 weken duurt. En elk einde van een kwartaal willen ze het liefst elke auto geleverd hebben die geproduceerd is.
Dus eigenlijk zijn wereldwijde kwartaal cijfers de beste maatstaaf voor leveringen doordat je dan niet aan cherry picking doet in data.
pomoek zegt
Ik zie inderdaad opeens overal ID3’s staan. Toch groter dan ik op basis van filmpjes en foto’s dacht. Hopelijk wordt dit een succes! Niet op het CDA stemmen dus.
Richmond zegt
ik zie ze ook steeds meer op de weg, vind ze echt gruwelijk lelijk.
frank2b zegt
@Martijnvb: Volkswagen ID.3-tjes kun je nu zó bij de dealer oppikken idd. Staan wel op kenteken maar nog niet geleverd.
fabian159 zegt
Het verbaasd me dat er best veel audi Etrons rondrijden en vrij weining mercedes EQC’s bijvoorbeeld. Het is nochtans een heel dure auto met een vrij matige range. Misschien heeft dit te maken met veel bedrijven die een leasecontract hebben met enkel VAG producten? Misschien daarom dat die ID3 ook goed verkoopt.
nautique206 zegt
@fabian159: laadsnelheid is erg goed bij de etron, ook komt deze beter uit de testen dan de EQC, ook omdat de laatste een omgekatte brandstof auto is en de etron als ev is ontwikkeld
krisp zegt
De E-tron staat op een Q5 onderstel (MLBevo) en is dus niet als native EV ontwikkeld. Daar deelt hij nog te veel componenten voor.
Richmond zegt
@krisp: de e-tron is toch gelijk aan de Q8?
jmeverts zegt
@benja01: nope
ouwedibbes83 zegt
@benja01: stukje kleiner ook dan een Q7/Q8
tge2 zegt
Ik vind die ID dingen maar rare, lelijke blobs. Maar bijtellings- en belastingkortingsliefde maakt blind.
911targa zegt
Uiteraard werkt het zo! Waarom denk je dat er zoveel Tesla 3’s rondrijden? It’s all about the money!
cossiekiller zegt
Maar als ik dan toch elektrisch moet rondrijden, dan liever in iets dat in 4 sec de 100 haalt. Toch af en toe nog een beetje plezier…
nissanfairladyz zegt
Nu weet je ook hoe mensen rijk worden. En rijk blijven. De juiste financiele keuzes maken. Jaloezie op mensen die wel de juiste financiele keuzes maken? :) tuurlijk mag je wel iets geks kopen…. maar dan is dat liefhebberij en dat is ook prima. Maar denk dat 75% van de mensen vaak kiezen voor rationele of financieel aantrekkelijke keuzes.
tge2 zegt
@nissanfairladyz: Ik ben niet jaloers op mensen in een electrische leasebak. Daar heb ik zelf, naar mijn mening, te leuke auto’s voor. Ik ben wel gezond jaloers op mensen met zeldzame Japanse (klassieke) sportieve brandstofgestookte auto’s.
reactief zegt
Je ziet hem nu vrij veel rijden ook ineens.
Op foto’s vind ik hem wel aardig. In het echt wel heel erg saai. Echt geen sprankeltje vrolijkheid in het ontwerp. Volgens mij is dat ook wat VW rijders willen, dat verklaard deze cijfers enigzins.
fanboy zegt
@reactief: Dat komt omdat iedereen in het echt van die saaie leasekleuren besteld. Dat ding moet gewoon een kek kleurtje hebben en dan komt het hartstikke leuk uit.
Crosscabouter zegt
@reactief: precies wat VW ook wil toch? De opvolger van de Golf produceren…. voor de grijze massa dus ;)
Pascal zegt
Ik vind de ID3 aan de buitenkant wel geinig om te zien, best leuk gelukt. Het valt me alleen wel op dat het interieur aanzienlijk spartaanser is dan bijv. de Golf. Volgens mij had dat nu juist de meerwaarde moeten zijn van VW boven met name Tesla: Een auto die wat luxer en beter afgewerkt aanvoelt.
goodvibrations zegt
Volledig eens.. Ik had verwacht dat ze Tesla zouden verbeteren op dat gebied.. Maar dat is niet het geval.. De skoda Enyaq lijkt me wel een interessant alternatief..
RutgerK zegt
VW is 50% eigenaar van Leaseplan. Er gaan nog heel wat ID.3’s in 2020 op kenteken gezet worden tegen 8% bijtelling.
nissanfairladyz zegt
Jup, en veel bedrijven hebben een exclusieve deal met leaseplan om autos te leveren. Ken iemand die kon nooit een elektro auto kiezen. Nu ineens wel gek he.
Jochempie zegt
Indrukwekkende cijfers van de ID3. Vraag me wel af of de grootste softwareproblemen nou verholpen waren voordat mensen ze in ontvangst namen. Want het zou toch de truc van de eeuw zijn als Pon die dingen weet te slijten terwijl ze nog vol met bugs zitten.
ericd zegt
Ziet er goed uit. Ook welkom om die ‘éénstijligheid’ van Tesla’s te doorbreken.
Dutchdriftking zegt
Tja, je ziet ze nu dan ook al bizar veel rijden. Raar eigenlijk, voor weinig geld wil men prima in een vissenkom rijden. Het hok ziet er werkelijk niet uit. Doe mij maar een Multipla.
raoufff zegt
Fijn om te zien dat er eindelijk afwisseling is in het EV-wagenpark. Al die Tesla’s beginnen mij een beetje de keel uit te hangen, zowel de auto’s als de bestuurders.
Kloet zegt
En de laatste 2 maanden van het jaar komen er ook nog een paar duizend volvo xc 40 recharge p 8 bij de EV op kenteken bij
E34M5Touring zegt
Ze komen ook met vrachtwagens tegelijk uit Duitsland, zie er elke dag zeker 3/4. Tot de nok gevuld met ID3’s.
potver7 zegt
Ik vind die ID3 maar een raar ding. Beetje onsamenhangend geheel eigenlijk, en iets teveel Playmobil.
cdlop01 zegt
Id3 is vooral voor de lease en vag heeft haar lease huiswerk heel goed voor elkaar met in Nederland een groot belang in Leaseplan bijvoorbeeld. De Id3 wordt alleen doorom al een suc6. Gewoon slim van Vag en ook Pon. Zakelijk 1 rijden en medewerker is heel content. Zeer ruim, leuk model en redelijke actieradius van tussen 275 en 320km sterk afhankelijk van rijstijl en buitentemperatuur. Afwerking en materiaalgebruik jammer genoeg, eenvoudig te noemen, zeker in vergelijking met de Golf.
911targa zegt
Veel reacties. Je kiest een EV m.n. met je portomonnee. Gezien de prestaties, is Tesla de beste keuze lijkt mij. Niet mooi, maar effectief voor z’n geld!
flutterby zegt
@911targa: wie een auto van 40-50k koopt voor zijn portemonnee had bij economie les beter op moeten letten.. Waarschijnlijk kopen die ook een duurder huis zodat ze meer hypotheekrenteaftrek krijgen.
Dutchcarwizard zegt
De ID3 heeft succes. Nu de Golf 8 nog. Die verkoopt volgens mij helemaal niet zo goed.
Jochempie zegt
Het is natuurlijk niet zo dat als je twee auto’s in dezelfde formaatklasse uitbrengt, er opeens twee keer zoveel kandidaat-kopers zijn…
superfunky zegt
Tja, 2 maanden geleden riep hier het halve blog dat ik onzin uitkraam en Tesla koning keizer is, maar het gebeurt gewoon vrienden, de Germanen nemen de EV markt binnen een paar maanden over. Hoog segment voor Audi en Porsche (auw, 0 Model S en dat ondanks de prijsverlagingen) en de Model 3 mag dan door velen als de benchmark worden gezien, we zullen de aantallen alleen maar zien dalen omdat er gewoon interessantere (lees: betere (lease)prijs/kwaliteit) alternatieven zijn die bovendien in het bestaande kanaal veel gemakkelijker aan de man te brengen zijn. Lekker modern yoh, online je auto bestellen. Helaas voor Musk koopt het overgrote deel gewoon bij de vertrouwde dealer of bepaalt de fleetmanager en die koopt waar hij de beste deal doet.
Marktaandeel Tesla voor 2020 gaat dik onder de 10% uitkomen en ook daar krijg ik weer gelijk in.
Zal ik er nog eentje doen? Die fabriek in Duitsland? Die gaat nooit open. De capaciteit in US en China wordt al niet volledig benut, ze blijven verschepen uit China naar Europa. Waarom dat dan? Omdat die miljoenen verkopen in China ook niet komen. Hangen al maanden net boven de 10k per maand. Niks dus.
rs62k5 zegt
Superfunky, misschien moet je even uit je shortseller echo-kamer stappen. Recordkwartaal in Q3, Q4 nog groter verwacht. Best verkochte EV ter wereld. De competitie neemt vooral aandeel van zijn eigen fossielen over. De id.3 eet in NL vooral golfjes, leons en passats.
Dat er in de landen waar een enorme ‘boom’ is geweest (NO, NL) nu wat minder wordt verkocht is niet erg. Dat gaat ook met de id.3 gebeuren nadat de de eerste wachters zijn geleverd.
Tenslotte, Tesla bouwt niet de auto’s met heet mooiste in- en exterieur, maar Tesla heeft op battery day laten zien dat ze qua batterij-ontwikkeling heel ver voorlopen. Op het gebied van kosten, laadsnelheid en capaciteit. Ze hebben samen met Panasonic al de grootste batterijfabriek en hebben nu plannen voor een fabriek met de 30-voudige capaciteit. Veel legacy’s hebben niet eens de productiecapaciteit om EV’s te schalen en doen uberhaubt niet aan ontwikkeling. Over 10 jaar kan je een BMW ev kopen met een accu van Tesla.
dwfc zegt
Beste RS,
De groei van Tesla stokt of gaat minder hard dan voorzien.
https://www.statista.com/statistics/272120/revenue-of-tesla/
Zie groeimarge 17/18 vs 18/19
flutterby zegt
@superfunky: Europa is voor Tesla dit jaar helemaal niet interessant. Dat verschepen is veel te duur. Nu hebben ze er maar gekozen om in de VS lokaal de duurdere Y te verkopen (qua kosten gelijk aan de Model 3) en in Chinese 3 was al goedkoper dan de Amerikaanse dus kan die wel naar Europa.
Zo lang Berlijn niet draait zijn de verkopen van Tesla in Europa irrelevant. Als er geen vraag naar Tesla’s was hadden ze het doel van 500.000 dit jaar wel aangepast, maar ondanks de pandemie gaan ze dat gewoon halen.
Volgend jaar wordt de strijd tussen de XC40, Model Y en ID.4 in Europa pas uitgevochten.
superfunky zegt
@flutterby: en hoe kom je aan die wijsheid? Dat het een bewuste keuze is om Europa (toevallig zomaar even de belangrijkste automarkt en zeker EV markt ter wereld)?
Was gewoon bewust om in Q3 ff een capaciteit van 30k auto’s niet te maken, want tja, die hadden dan naar Europa gemoeten en da’s te duur, dus dat doen we maar ff niet?
Gek hoor, al die fabrikanten die in Azië auto’s aan het maken zijn en dat ook doen voor Europese verkopen. Oh ja, wacht ff, dat waren die oude garde fabrikanten die er allemaal niets van snappen en wel even van de Muskias autobouwles zullen krijgen. En die dan vragen, “maar Elon, wij maken al decennia lang winst, jij bent ook al bijna 10 jaar lang bezig, wanneer ga jij eens geld verdienen?”
Ik vind het grappig hoor, die Tesla adoratie, maar als je een klein beetje deze markt kent en een klein beetje begrijpt hoe consumenten in autoland tot keuzes komen, dan heb je allang begrepen hoe dit sprookje eindigt en dat is niet met een fabrikant die de vraag niet aankan en ff kiest welke landen er wel en niet geleverd gaan worden.
Maar goed, bel morgen ff met Tesla in NL, Duitsland en bij mij in Zwitserland en vraag ff over hoeveel weken je een nieuwe Tesla geleverd kunt krijgen. Doosje wijn op dat het antwoord niet gaat zijn: nah, we willen ff niet, rekent u maar op Q2 2021.
arnie zegt
Wat een verhitte reacties weer vanavond. Is het nog wennen aan de warmte buiten?
@Superfunky: je hebt een lang verhaal en er klopt vast wel wat van, maar niet dat Europa ‘de belangrijkste automarkt ter wereld’ is.
Cijfers 2020 zijn met Covid lastig te vergelijken, maar de hoofdlijnen van personenwagen verkopen 2019: China 21 mln stuks (1,2 mln elektrisch); US 17 mln; Europa 16 mln (700k elektrisch). Dus dat Tesla of wie dan ook meer op China gericht is, is niet zo vreemd.
superfunky zegt
@arnie: “China 21 mln stuks (1,2 mln elektrisch); US 17 mln; Europa 16 mln (700k elektrisch). Dus dat Tesla of wie dan ook meer op China gericht is, is niet zo vreemd”
Ja, dat is wel vreemd en wel omdat die EV markt in China volledig gedomineerd wordt door 100+ Chinese fabrikanten die allemaal auto’s voor de lokale markt onder 40k maken. De Chinese overheid past haar subsidies ook regelmatig dusdanig aan dat de verkopen van deze lokale fabrikanten geholpen worden en nou precies Tesla niet.
Daarnaast heeft Tesla miljarden financiering gekregen voor de bouw van de fabriek in Shanghai onder de condities dat er kennis gedeeld moet worden en dat er pas geld het land uit mag wanneer de financiering is terug betaald.
Dus ja, dat is dus wel vreemd. Eerst een EU fabriek bouwen was veel logischer geweest, maar ja, daar kreeg onze vriend geen berg centjes om die te bouwen.
En waarom is Europa de belangrijkste markt? Nou, omdat daar sinds de T-Ford zo’n beetje 80% van de ontwikkeling vandaan komt, daar alle fabrikanten zitten (muv Toyota) die wel serieus centjes verdienen en last but not least, omdat daar de meeste landen zitten die bereid zijn EV diep te subsidiëren. Of dacht je dat Tesla in 2019 10% van haar verkopen in NL deed omdat Nederlanders het zulke prachtige auto’s vinden? Nee, toch?
hjtop zegt
Verwachte levering standard range+ is februari, long range december.
Goed dat er concurrentie komt van andere fabrikanten. Ik geloof daarnaast ook nog steeds in Tesla. The future will tell…
flutterby zegt
@superfunky: De Europese markt is voor Tesla niet interessant omdat ze hier niet produceren en ze liever verkopen waar ze produceren omdat het meer oplevert.
Echt geen rocket science hoor, bij Tesla gelden enkel de wereldwijde verkopen en niet in één land in één maand. Als je in de historie kijkt zie je dat Tesla nooit veel auto’s verkoopt in de eerste maand van het kwartaal omdat die auto vorige kwartaal geproduceerd moest worden.
Sterker nog in de VS en China streeft Tesla er naar om binnen de betaaltermijn van de onderdelen de auto al verkocht te hebben. Een beetje manager zou daar een moord voor doen.
superfunky zegt
@flutterby: keep dreaming vriend, keep dreaming. Je hebt oogkleppen op en een roze Tesla wolk in je hoofd. Heeft Elon toch mooi voor elkaar.
Maar laten we even vaststellen dat je niets van automotive hebt begrepen.
Ik zal het vast even voor je invullen. Over 3-5 jaar schrijf je hier dat Elon de wereld wilde veranderen, zijn bedoelingen zo oprecht waren, hij zo tegengewerkt werd en hoe de oude garde een bewuste strategie voerde om hem te vermorzelen. En zelfs dan ga je niet begrepen hebben waar het meneer Musk al die tijd om gegaan is: met fantastische marketing generen van een triljard aan kapitaal (jouw pensioengeld), met diezelfde marketing machine overheden bewegen tot het doen van miljarden investeringen (jouw belastinggeld) en dat allemaal om de eerste triljardair van deze planeet te worden met een product dat geen $ heeft opgebracht en waarvan de milieu-effecten nogal discutabel zijn.
Dat triljardair gaat hem niet lukken, maar voor de rest petje af, een flink deel van de mensheid ging er kopvoor in.
flutterby zegt
@superfunky: Sterk argument. Moet ik nu echt gaan uitleggen dat het produceren van Europese auto’s in de VS geen goed idee is? Geen enkel bedrijf doet dat.
superfunky zegt
@flutterby: dat klopt, maar jouw verhaal is dat Tesla bewust niet levert aan Europa en andere werelddelen voorrang geeft. Dat is gewoon niet waar. Tesla neemt iedere order die ze kan krijgen aan en levert die ook gewoon.
superfunky zegt
@flutterby: en Tesla doet wel meer dingen die geen enkele fabrikant doet (daar ben je volgens mij meestal heel opgetogen over ;), maar ook daar is in de meeste gevallen een reden voor en die is dat ze bij Tesla niet geïnteresseerd zijn in geld verdienen (dat is iets voor domme, oude fabrikanten), maar alleen geïnteresseerd zijn in een mooi verhaal dat de beurskoers opdrijft waardoor het aantrekken van kapitaal zo lekker gemakkelijk is. Dat kapitaal kun je dan weer stukgooien aan nog mooiere plannen en vergezichten en dat drijft dan weer de koers verder op. Shaffy? Zou Captain Jack Sparrow zeggen :)
dwfc zegt
VW group in 2019 : 6.3 miljoen autos verkocht …. Tesla doet het zeker niet slecht in een nog vrij nieuwe niche, maar toch even nuchter blijven aub.
shellplc zegt
De macht van Pon is goed te zien in Nederland, ondanks dat ze een grote order niet meer hebben namelijk de Politie Tourans.
jensoffbutton zegt
Ik ben benieuwd naar het ware verhaal, is er wel een boot met Tesla’s toegekomen? En dit zijn waarschijnlijk inderdaad al de pre-orders van de ID3 die nu geleverd werden, dus eerder de verkoop van 6 maand wachten.
Ik ga Tesla zeker niet verdedigen, maar ik ben wel benieuwd naar de cijfers in de andere Europese landen. En wie binnen x jaar gelijk gaat krijgen: 1 grote zeepbel die plat geconcurreerd gaat worden (zeker in Europa) of de fabrikant met 10 jaar voorsprong die blijft schitteren.
pjoes zegt
Weer fiscale sturing. Zou 1e serie overslaan. De 2e en 3e serie trouwens ook?