De autoverkopen van mei 2022 zijn bijzonder. Je raadt nooit wat het vijfde bestverkochte model is.
Het is weer het begin van een nieuwe maand, dus hebben we de verkoopstatistieken van vorige maand voor je. De autoverkopen van mei 2022 laten een duidelijke daling zien. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, gingen de verkopen met 7,4 procent onderuit. Met ‘verkopen’ bedoelen we uiteraard registraties. Lease-auto’s, huurauto’s, voorraadauto’s: alles dat op kenteken is gezet.
Op dit moment staat de teller op 123.811 voor het hele jaar 2022. Daarmee lopen de verkopen achter op die van dezelfde periode vorig jaar. Toen werden er 4,6 procent méér auto’s verkocht.
Opvallende dingen
Er gebeuren een paar opvallend rare dingen qua autoverkopen in mei 2022. Ten eerste de Alfa Romeo Giulia, daar werden er zes stuks van verkocht. Van de Alpine A110 – die andere Autoblog-favoriet – zijn er ook zes stuks voorzien van verse gele platen.
Bijzonder: er werden geen Tesla’s Model 3, S en X op kenteken gezet. Alleen een handjevol Model Y’s. Heeft overigens meer met leveringen te maken dan met de vraag. Bij Tesla fluctueren dit soort cijfers enorm. Overigens is dat sowieso het geval voor deze maanden gezien de leveringsproblemen waarmee veel merken te maken hebben.
Verder valt op dat Volkswagen relatief laag staat. Met name Peugeot en Kia doen heel erg goede zaken. Ook opvallend is dat de Peugeot 208 én Opel Corsa de best verkochte auto’s van Nederland zijn. Zeker omdat het ze in basis identiek zijn. Ook vermeldenswaardig: de Lynk & Co 01 staat op nummer 5!
Top best verkochte merken mei 2022
- Kia (2.412)
- Peugeot (2.135)
- Toyota (1.827)
- Volkswagen (1.709)
- Opel (1.372)
Top 5 best verkochte modellen
- Peugeot 208
- Opel Corsa
- Volkswagen Polo
- Kia Niro
- Lynk & Co
Meer lezen? Dit zijn de opvallende feiten aan de autoverkopen van 2021!
PunicaOase zegt
Verbaasd me niks: dit is ook wat ik het meest nieuw op de weg zie.
Maar wat is er zo opvallend aan die Alfa en Alpine? Niet zo gek toch dat het er 6 zijn. Bij 100 had ik het gekker gevonden..
Variomatic zegt
Hoe kan een auto als de Lynk die alleen verhuurd wordt als verkoop worden geteld?
bjr1983 zegt
Met verkoop bedoelen ze registratie. Ze moeten toch geregistreerd worden om op de weg te mogen.
Robert zegt
De Lynk & Co 01 kun je ook gewoon kopen, hoor.
bjr1983 zegt
Stomme lijstjes. Dit zijn toevallig de auto’s die wel geleverd konden worden. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat ik genoeg auto’s verkoop momenteel. Echter alles dat ik verkoop, komt pas eind van het jaar, of begin 2023 binnen en zal dan pas in de statistieken komen. Beetje stemmingmakerij altijd ‘verkoopcijfers’…
willeme zegt
@bjr1983: bwoah, het staat er gewoon bij vermeld, dus het is niet echt stemmingmakerij, naar mijn bescheiden mening. Uiteraard heb je het recht om het stom te vinden ;-).
Op zich is het een perfecte methode: een keer nieuw registreren is een nieuwverkoop. Handtekeningen zetten onder een contract is niet bij te houden, evenmin als bestellingen bij de fabriek. Kentekenregistraties is dus de enige methode, denk ik.
Het werkt overigens twee kanten op. In dit geval geeft het een vertekend beeld, want er zijn veel auto’s die geleverd moeten worden. Die auto’s gaan dus nog op kenteken gezet worden. Dus die verkopen komen er nog een keertje aan.
Andersom geldt het ook. Sommige importeurs registreren voor de deadline nog honderden auto’s. Die worden dan ook als verkocht aangemeld. Echter, die auto’s gaan nog verkocht worden (of worden in shortlease, verhuur of als demo ingezet). Echter, die auto zal nog zeker doorverkocht en of aangekocht worden, maar dat wordt dan niet meer geregistreerd.
CYBRTRK zegt
Ik ben wel benieuwd hoe deze cijfers tot stand zijn gekomen, want volgens de RDW zijn er in mei 2022 52 Tesla model 3 en 40 model Y geregistreerd. Dat er geen Tesla model S en X op kenteken gezet zijn kan wel kloppen omdat de facelift van de S en X nog niet in Nederland geleverd wordt.
jensoffbutton zegt
Waarom? Ik snap je mening wel, het is misschien eerder interessant per jaar of kwartaal te bekijken dan maandelijks.
Maar je verkocht dan niks 6-12 maand geleden dat nu binnen komt? Lange levertijden hebben enkel een delay op de verkoopscijfers. In de fabriek staat de band toch ook niet stil.. je kan toch niet opeens keihard alles ‘inhalen’. Of is er dan effectief een mannetje dat op de parking in 1 week tijd de laatste chip die te kort was inklikt bij 10.000 wagens? De lange levertijden zijn al een ‘ziekte’ sinds corona begon en dat is nu al 2,5j geleden.
Je moet gewoon als mens verstandig genoeg zijn om vb. bij Tesla niet te juichen en vollenbak Musk te aanbidden en aandelen te kopen als de volgende keer de verkoopscijfers “indrukwekkend” zijn omdat er een boot is toegekomen.
banderas zegt
Als een auto zoveel verhuurd wordt moet ie natuurlijk eerst geregistreerd / aangekocht worden. Daarom;)
Dutchdriftking zegt
Nieuw op kenteken toch? Zit ook een 159 bij :)
Johanneke zegt
Tellen die ook mee? Want dan zal een deel van bijvoorbeeld de VW polo’s gewoon import zijn.
pvg100 zegt
“Je raad nooit wat…” Wat een clickbait titel.