En de rest ook eigenlijk. De autoverkopen van januari 2024 lijken bijna niet op die van afgelopen jaren.
De autoverkopen staan al jaren onder druk. Er worden telkens minder auto’s verkocht en de auto’s die wel verkocht worden, zijn vaak gekozen vanwege fiscale redenen. In Nederland krijg je een beetje een tegemoetkoming als je een schone auto koopt, maar vooral heel erg veel BPM-boete als de auto ietsje meer uitstoot (of een realistischere opgave geeft).
Bijzonder beeld voor het nieuwe jaar
Nu zijn die BPM-boetes heftiger dan ooit, maar de incentives om duurzaam te raden zijn minder groot. Je hebt nog vrijstelling van BPM en motorrijtuigenbelasting. Maar ja, EV’s zijn alsnog prijzig, dus de BPM vrijstelling helpt wel maar niet in het vergelijk met een reguliere auto. Iets anders geldt voor de motorrijtuigenbelasting: daar is een beetje onduidelijkheid over.
Dus wat zien we? Mensen kiezen ineens nuchtere auto’s! Dat blijkt wel uit de autoverkopen van 2024 die we nu al kunnen vrijgeven op deze vroege morgen. En niet alleen zijn we vroeger dan ooit, je krijgt van ons ook de top 10 in plaats van de obligate Top 5!
Autoverkopen januari 2024: Merken Top 10
Kijken we naar de automerken, dan zien we een verrassende nummer 1: Toyota! Nu doet het Japanse merk het altijd heel erg goed, maar een nummer 1-positie is een lekker begin van het jaar. Ook nummer 2 (Hyundai) en 3 (Skoda) zijn nuchtere automerken voor de slimme autokoper die een puike auto voor een enigszins redelijk bedrag wenst.
Volvo is het bestverkochte premium-merk, BMW staat op 7. Opvallend is de vliegende start van Audi, die het jaar beginnen op P9. De afgelopen jaren liep Audi ietsje achter op de andere premium-merken en nu lopen de Duitsers wat in.
Positie | Merk | Aantal |
1 | Toyota | 2.896 |
2 | Hyundai | 2.687 |
3 | Skoda | 2.629 |
4 | Volkswagen | 2.534 |
5 | Volvo | 2.315 |
6 | Kia | 2.080 |
7 | BMW | 1.973 |
8 | Tesla | 1.610 |
9 | Audi | 1.553 |
10 | Peugeot | 1.417 |
Autoverkopen januari 2024: Modellen Top 10
De top modellen is echt bijzonder dit jaar. De top bestaat uit een populaire budget crossover (Model Y) en een populaire premium crossover (XC40).
Toyota heeft geen auto op nummer 1 staan, maar wel even 3 modellen in de top 10. Sowieso zien we een hele hoop nuchtere auto’s staan die (ook) de particuliere koper aanspreken.
Positie | Model | Aantal |
1 | Tesla Model Y | 1.141 |
2 | Volvo XC40 | 1.137 |
3 | Hyundai Kona | 877 |
4 | Skoda Octavia | 786 |
5 | Volkswagen Polo | 739 |
6 | Toyota Yaris Cross | 734 |
7 | Hyundai i10 | 702 |
8 | Toyota Yaris | 608 |
9 | Toyota Aygo X | 578 |
10 | Kia Picanto | 559 |
Gerommel in de marge
Tot slot nog een paar leuke dingetjes. Er is slechts 1 Alfa Romeo Giulia verkocht. Zonde! Die auto is beter dan ooit, maar er was maar ÉÉN koper voor te vinden dit jaar. De Alpine A110 was maar liefst twee keer zo populair (2 exemplaren, dus). Niemand kocht een Jaguar XF, Lotus Emira of Lucid Air. De Porsche 911 is enorm populair: 85 stuks! Verder werden er drie exemplaren van de Rolls-Royce Spectre verkocht en bestelde iemand per ongeluk een BYD HAN (1 exemplaar).
reaperunique zegt
Wat ik wel interessant vind, is dat de Model Y dus 1.141 verkocht werd, maar dat Tesla uit de top 10 valt. Dus 1.417 – 1.141 = max 276 andere modelen als Tesla nummer 11 is. Nog minder als ze lager staan. M.a.w. niemand koopt iets anders dan de Y?
willeme zegt
@@reaperunique:
goede vraag en goede conclusie!
De Tesla verkopen van 2024:
Model Y: 1.141 exemplaren
Model 3: 458 exemplaren
Model X: 7 exemplaren
Model S: 4 exemplaren
reaperunique zegt
Oh, ik zie nu dat ik over Tesla keek in de Top 10. Ze staan nummer 8. Nuja, de conclusie blijft dezelfde.
royaledeluxe zegt
Waarschijnlijk is de Y een zeer goede lease aanbieding. De cijfers tonen in Europa min of meer hetzelfde ivm Tesla modellen.
William zegt
Tesla zit enigszins in de problemen. Geen opvolging voor de stokoude S en X. Cybertruck valt de range tegen en duurt het tot massa productie nog een hele poos. Het kleine model (2?) komt pas eind 2025. Het gehele bedrijf draait dus op de 3 en de Y.
fanboy zegt
@William: Dat is niet echt een probleem omdat die Model Y de best verkochte auto ter wereld is.
S en X inderdaad geen opvolging.
Die Cybertruck is vooralsnog een beetje een gimmick, is straks pas relevant als hij in goedkope vorm beschikbaar is en de concurrentie het moeilijk maakt, net als de 3 en Y nu.
Het kleine model komt misschien nog wel later, en/of wordt pas later echt goedkoop. Maar ook dan zal het waarschijnlijk erg concurrent zijn.
Mark zegt
Ben toch altijd benieuwd hoe dit soort lijstjes er uit zien voor alleen particuliere verkoop, dus zonder leasemaatschappijen. Ik denk dat het er dan toch heel anders uit ziet allemaal.
William zegt
In Duitsland bestaat het merendeel van die particuliere “verkopen” inmiddels uit private lease. In ons land vermoedelijk ook.
lekkerlinksrijden zegt
Volvo premium? Nee sorry, kan bijvoorbeeld niet tippen aan Lexus of MB, dus premium zijn ze niet. Meer op niveau van Mazda en Honda
cdlop01 zegt
Ben ik met je eens. In de nieuwe Autovisie een test van de Ex30, de zo ongelooflijk de hemel in geprezen nieuwe kleine Volvo…. no nee, vlgs Autovisie.
De auto is krap, goedkope afwerking, software niet up to date. Gemeten actieradius liefst 135km minder dan Wltp, AV komt tot 315km….
En Autovisie ziet de suro als 100% Chinees ondanks de vormgeving en Volvo badges……
Grootste probleem de bediening van het scherm, voormalig veiligheidsapostel Volvo onwaardig….
ukbob zegt
Vwb die ene Giulia:
Eeuwig zonde dat ze de 200pk ‘instapper’ met RWD niet meer aanbieden.
Daarnaast, een ‘beetje hybride’ motor zou de prijs wat verder omlaag krijgen en de Giulia daarmee opnieuw meer interessant maken.
Hopelijk verkopen ze in de rest van Europa wel beter, er moeten er over een paar jaar wel een paar te koop zijn als tweedehandsje 👍
alfa147ti zegt
Die van mij mag je over een paar jaar wel kopen als die uit productie gaat, koop ik nog gouw even een nieuwe, zo fijne rijders auto alleen jammer dat er zoveel mensen op de linker rijden.
alfa147ti zegt
Die van mij mag je over een paar jaar wel kopen als die uit productie gaat, koop ik nog gouw even een nieuwe, zo fijne rijders auto alleen jammer dat er zoveel mensen op de linker rijden.
coupedriver zegt
@Willeme, is er ergens een complete lijst beschikbaar?