Ja, de autoverkopen in coronatijd waren niet al te best, maar dan nog houd je altijd een bepaalde volgorde. Deze 12 dingen vielen ons op.
We zitten alweer 5 maanden in 2020. De tijd in commercieel opzicht heeft echter een beetje stilgestaan sinds het coronavirus zijn intrede heeft gedaan. Ook in de autoverkoop heeft het zijn sporen nagelaten.
We hebben vanmiddag in hoofdpunten alles besproken. Kia had een relatieve goede maand (nummer 1!). De verkopen van de Golf komen op stoom. Ook valt op dat we een enorm probleem gaan krijgen als de A-segment auto’s er niet meer zijn: de Kia Picanto en Peugeot 108 waren nog erg in trek. Vaak is het voor fabrikanten niet interessant om auto’s die erg goedkoop zijn ook te voorzien van (dure) hybride of 48V techniek.
Onderkant van de lijst
Wat goed verkoopt is bijna nooit een verrassing. Er staat een verzameling Teslapostelen mede te delen wanneer er weer een nieuwe boot met Models 3 aankomt. Dus dat moeten we ondertussen wel weten. We kijken nu naar de onderkant van de lijst. Niet zozeer naar de slechtst verkochte auto van Nederland, maar welke dingen wél opvallend zijn, maar de headlines niet halen.
Disclaimer
We beginnen even met een disclaimer. Aangezien we vanwege het coronavirus een rare periode achter de rug hebben (en tegemoet kunnen zien), zijn sommige fluctuaties tijdelijk en (nog) zeker geen trend. De autoverkopen in coronatijd waren al niet al te denderend, maar dit gaat natuurlijk nog een staartje krijgen.
Giulia véél beter dan Stelvio
We beginnen met het lijstje over de autoverkopen in coronatijd uiteraard met Alfa Romeo. Een vinger aan de pols. In principe had Alfa Romeo een Giulia stationwagon moeten ontwikkelen. Het is eigenlijk een brevet van onvermogen dat ze dat niet gedaan hebben. “ah, daar is de Stelvio voor!”. Nou, dus niet. Althans niet dit jaar. In de afgelopen maanden zijn er slechts 14 Stelvio’s verkocht, ten opzichte van 73 vernieuwde Giulia’s.
Stilte voor de storm bij Ferrari
Er werden geen Ferrari’s op kenteken gezet in mei 2020. Dit hele jaar waren het er slechts 13. Van de 488 werden er 3 afgeleverd, van de Superfast maar liefst 4! De Portofino is de populairste Ferrari met 6 exemplaren in 2020. Het is stilte voor de storm, want de F8 Tributo, SF-90 en Roma komen eraan.
Jaguar klanten zijn traditioneel
Net als Alfa Romeo geven we veel om Jaguar. Het is zo’n merk met wat extra’s. Daar wil je liever niet te veel SUV’s en crossovers van zien. Wat blijkt, de klanten vinden dat ook niet. De best verkochte Jaguar tot dit moment is, tromgeroffel, de vernieuwde XE (68 stuks). Daarmee is de D-segment sedan van Jaguar populairder dan de bestverkochte Jaguar crossover, de F-Pace (60 exemplaren). Ook interessant: de F-Type (16 stuks) deed het beter dan de I-PACE (14 stuks).
Mustang exact even populair
Consequent scoren is het moeilijkste wat er mis. De Ford Mustang doet het gewoon. Uiteraard niet in grote aantallen, hier in Nederland. Aanvankelijk was de viercilinder net te doen qua prijs en de V8 onbetaalbaar. De notabene teruggetunede viercilinder moet 76 mille opleveren. Gekkenwerk. Mede daardoor is de Mustang even populair als het jaar ervoor in dezelfde periode: er werd er slechts 1 verkocht dit jaar.
Niemand wil een Discovery
Voorlopig heeft Land Rover niet extreem veel last van tegenvallende autoverkopen in coronatijd. Er was ooit een tijd dat de Land Rover Discovery de meest perfecte auto was. Bijna zo luxe als een Range Rover, bijna zo terreinwaardig als een Defender en relatief gunstig geprijsd. Land Rover doet het niet onaardig (633 exemplaren in totaal), alleen zijn er slechts 4 (!) een Discovery. Misschien is het toch die achterklep?
Hyundai Kona zeer gewild
De Hyundai Kona is veel meer dan een funky kukident-express. Het is ook nog eens een waanzinnig interessante auto voor de zakelijke rijder. Je kunt namelijk tegen lage bijtelling een elektrische Kona rijden. Dat men niet kiest voor een twee keer zo goedkope normale Kona, ontgaat ons een beetje. Maar ja, met die redenatie kun je beter een gebruikte Elantra kopen. Wel opvallend is dat de Kona bijna net zo populair is als alle andere Hyundai’s, bij elkaar!
Maserati rijders zijn puristen
Net als Alfa Romeo rijders blijken ook Maserati bestuurders ware puristen te zijn. De minst goed verkochte Maserati van de afgelopen 5 maanden is namelijk de Levante! Die zagen we niet aankomen. Er werd er slechts eentje verkocht in 2020, terwijl er 3 Ghibli’s en 3 Quattroportes aan de (ongetwijfeld stijlvolle) man werden gebracht.
Porsche verkoopt sportwagens
We maken vaak gekscherend de opmerking dat Porsche een SUV-fabrikant is die af en toe sportwagen bouwen. Dat blijkt niet uit de cijfers van 2020. De 911 (155 stuks) is namelijk vaker op kenteken gezet dan de Panamera (63), Taycan (108) en Macan (109). De Cayenne (378) is wel veruit de bestverkochte Porsche. De 718 Cayman (10) en Boxster (11) zijn zeldzaam impopulair.
Wat moet Daimler met Smart doen?
Er was ooit een tijd dat Smart best een aantal autootjes per jaar verkocht. Het concept van de auto is relevanter dan ooit. Toch lukt Daimler het maar niet om de compacte stadsrakker populair te maken. Van de ForTwo werden er 20 verkocht, van de ForFour slechts 18. Nog opmerkelijk is dat Renault 731 Twingo’s heeft verkocht. Een identieke auto, maar dan ook verkrijgbaar met ouderwetse plofmotor.
Tesla Model S en X uit de gratie
Een van de leukste aanbiedingen in de autowereld is de Tesla Model S Performance. Meer dan 800 pk voor ongeveer een ton is ongehoord. Qua acceleratie rijd je in principe alles zoek en op het moment dat je alsnog ingehaald wordt, zijn de snelheden hoogst illegaal. Maar de leeftijd van de Model S lijkt op te spelen. Er werden slechts 64 Model S’-en verkocht, tegen 2.099 Models 3. Mocht je denken dat iedere potentiële Model S-rijder voor de modernere Model X kiest: nope. Daar werden er ook precies 64 van verkocht.
Supra vs Z4
Dat de Toyota Supra en BMW identiek zijn, is bekend. Beide modellen zijn leverbaar en we kunnen tot de conclusie komen dat de BMW Z4 (112 stuks) veel populairder is dan de Supra (15). Op zich logisch: de Z4 is een cabrio, is met meerdere motoren te verkrijgen en heeft een luxe badge. Goed nieuws: de Supra 2.0 komt binnenkort, met een 258 pk sterke viercilinder en een vriendelijker prijskaartje.
Bejaarde Seat geliefd
Tot slot kijken we even naar de autoverkopen in coronatijd bij Seat. Hoe lang ze bij Seat wel niet hebben zitten schreeuwen om een crossover. Concerngenoten Audi (Q3), Skoda (Yeti) en VW (Tiguan) kregen een crossover. Seat niet. Over het algemeen doet de armada aan Seat crossovers het goed, maar niet in Nederland. De Arona (680 stuks), Ateca (624) en Tarraco (329) waren minder populair dan de Seat Leon (830). Extra bijzonder is dat de meeste Leons nog uitloopmodellen van het vorige type zijn.
toyotafortuner zegt
Durf te wedden dat die ene 2020 Mustang een demomodel is van Ford NL, te Amstelveen. Jammer
Pallas zegt
Wist niet eens dat er nog Smarts verkocht werden!
spidermann zegt
Van die Mustang begrijp ik niets. Hier op de hoek van de straat staan 2 exemplaren van max 1-2 jaar oud en op mijn werk 3 km verderop heeft de kantoorbeheerder sinds 6 maanden een nieuwe mustang. Wordt grijze import in die officiele cijfers wel meegenomen?
bmwx5m50d zegt
@spidermann: Alleen nieuw NL geleverd
spidermann zegt
@bmwx5m50d: die zal het zijn, maar dan vraag ik me af hoeveel Mustangs tweedehands Nederlands zijn binnengekomen in de afgelopen zeg 2 jaar.
spidermann zegt
@spidermann: die = dat
dutchneon zegt
best wel veel grijze import inderdaad…. logisch dat zou ik alleen al doen om niet die dwaze doorzichtige achterlichten te krijgen.
Daarnaast BPM, je bent toch wel gek als je 20k aan afschrijving accepteerd, puur op BPM alleen.
Dat staat gewoon in een tabelletje en weet je al van te voren ;)
rutgerg zegt
Een Stelvio is toch ook veel duurder dan een Giulia. Een X3 is ook duurder dan een 3 touring en kun je beter vergelijken met een 5 touring qua prijs. Echt een gemiste kans van Alfa dat er geen Giulia station is.
Esprit_de_Flandre zegt
“Porsche verkoopt sportwagens. We maken vaak gekscherend de opmerking dat Porsche een SUV-fabrikant is die af en toe sportwagen bouwen. Dat blijkt niet uit de cijfers van 2020.”
@willeme: Je poneert een statement, en dan ontkracht je dat volledig met de cijfers die erop volgen.
“De 911 (155 stuks) is namelijk vaker op kenteken gezet dan de Panamera (63), Taycan (108) en Macan (109). De Cayenne (378) is wel veruit de bestverkochte Porsche. De 718 Cayman (10) en Boxster (11) zijn zeldzaam impopulair.”
SUV = 378+109 = 487
Sedan = 63+108 = 171
Sport = 155+10+11 = 176
Dat is zo’n 2/3 SUV’s. Dus ja, blijf gerust gekscheren…
galgootje zegt
@Esprit_de_Flandre: wakker!
willeme zegt
@Esprit_de_Flandre:
Die Cayenne hakt er aardig in, ja… :-D
Fr13ndlyGh0st zegt
En dan te bedenken dat er van de 911 een nieuw model op de markt is (dus verkoopimpuls) en dat de huidige versies van de Cayenne en Macan al weer een tijdje meegaan (respectievelijk 2018 en 2019). Dan zien de cijfers er nog bedroevender uit…
henkp1 zegt
Wat mij opvalt is dat als er negatief nieuws over Renault is, dat gelijk wordt gemeld. Als er positief nieuws is, wordt dat vaak ‘vergeten’. De Clio staat namelijk op plek 3, voor de 108 waarvan er toevallig een behoorlijk aantal aan een fleetowner is geleverd. De Golf komt helemaal niet op stoom, want het betreft hier met name de e-Golf!
hotze zegt
De Ferrari-liefhebbers gaan ongetwijfeld liever voor een beter gelijnde 2e hands (360/430/475) dan voor de matig geslaagde huidige modellen ?
Om nog maar te zwijgen over die turbomotoren.
De Roma gaat het schoonheidstij mogelijk keren.
De hoge aantallen van de 911 lijken ook verklaarbaar gezien het vernieuwde model dat is verschenen. Al zou ik ook hier zeggen: hou je 991 nog maar een paar jaartjes onder de kont; voor medeweggebruikers wel zo prettig om tegenaan te kijken.
petroldrinker zegt
“In principe had Alfa Romeo een Giulia stationwagon moeten ontwikkelen. Het is eigenlijk een brevet van onvermogen dat ze dat niet gedaan hebben.”
Juist een goede set dat ze dat niet gedaan hebben, zijn al genoeg van die lelijke stations te vinden op onze straten, Sedans zijn gewoon vele malen mooier.
mashell zegt
Maar mooi is voor de meeste mensen geen selectiecriterium. Bij bijvoorbeeld Audi en BMW vind ik de stations meestal mooier dan de sedans, Alfa zou het kunnen een mooie station bouwen (33, 156 en 159 zijn het bewijs er voor).
rw1994 zegt
@mashell: Ik opteer 9 van de 10 keer voor de station vanwege de looks.
karhengst zegt
@petroldrinker: maar als er gekozen moet worden tussen station of suv, dan kijk ik toch echt liever tegen een station aan.
thezonda zegt
Ik was onlangs uitgenodigd bij Ferrari Maserati Antwerpen en daar wisten ze me te vertellen dat tijdens de Corona-crisis de bestellingen binnenvlogen. Al 17 SF90’s werden er besteld voor de provincie Antwerpen en ook de Roma’s doen het enorm goed. Ze hadden van de crisis niets negatiefs gemerkt.
Stijnson zegt
@thezonda: Er worden sowieso best veel Ferrari’s in Belgie verkocht
ozzytrk zegt
@stijnson: Ze weten hoe je daar met geld moet omgaan. In Nederland denkt men er 8000x over na
mashell zegt
Die Ghilbli in die kleur is wel echt een pareltje. Nog mooier dan een Clio in die kleur.