We gaan voor premium en budget, als we de autoverkopen van februari zien.
De kloof tussen rijk en (relatief) arm lijkt telkens groter te worden. De complete middenklasse lijkt compleet weggevaagd te zijn. Tegenwoordig is alles ook premium en middels allerlei financiële truukjes kunnen mensen op grote voet leven met alle premium artikelen die daarbij horen.
Met een iPhone 15 Pro is het makkelijker bonnen scannen bij de voedselbank. En als je vroeger op een budget leefde, zorgde je ervoor dat je zes weken achterliep met de leesmap (Harrie Jekkers vertelt je er alles over), maar tegenwoordig hebben we voor 200 euro per maand aan streamingdiensten.
Nummer 1
Dat beeld zien we – in mindere mate – ook terug bij de autoverkopen van februari 2024. We gaan voor premium of budget, zo lijkt het wel. De bestverkochte auto van de maand is de premium Volvo XC40, waar er 2.579 van verkocht zijn. Man, wat houden wij Nederlanders van deze auto.
Al maandenlang staat de XC40 in de top 5 en nu dus op nummer 1. De Tesla Model 3 (premium elektrisch, budget interieur) staat op nummer 5.. Opvallend is dat er vervolgens twee betaalbare A-segmentauto’s van Zuid-Koreaanse makelij instaan. Zowel de Kia Picanto als de Hyundai i10 staan in de top 5. Waar veel merken het A-segment al lang vaarwel hebben gezegd,
Autoverkopen februari 2024: Top 5 merken
Autoverkopen februari 2024: Top 5 modellen
- Volvo XC40 (1.442)
- Kia Picanto (963)
- Hyundai i10 (813)
- Kia Niro (695)
- Tesla Model 3 (671)
Paar dingen die opvielen aan de autoverkopen van februari 2024
Nou, er werd afgelopen maand GEEN ENKELE Alfa Romeo Giulia verkocht. Stom. Want er moet een leuke voorraad jong gebruikte exemplaren klaar staan voor ons als we op de redactie al onze BMW’s kunnen afdanken ten faveure van sexy Alfa‘s. Wel verkocht Alpine zegge en schrijve één exemplaar van de A110.
Verder lijkt het telkens ouder wordende Audi-gamma niet op te kunnen boksen tegen het andere Duitse geweld. Audi (701 auto’s) verkocht afgelopen maand nog niet de helft van BMW (1.534). Volvo verkocht 2.665 auto’s afgelopen maand.
Traditionele middenklasse valt weg
Wat ook opvalt is dat de traditionele middenklasse het erg lastig heeft. Volkswagen (1.306 exemplaren), Opel (804) en Ford (934) stonden vroeger steevast in de top 3, tegenwoordig spelen ze in bijrol. Wat dat betreft hebben de value-for-money merken de traditionele middenklassemerken overbodig gemaakt. Zelfs Skoda doet het beter dan Volkswagen in Nederland.
Natuurlijk is het allemaal een momentopname, maar de autoverkopen van februari 2024 bevestigen een beeld dat we al langer zien. We zijn dan ook benieuwd hoe dit verder gaat uitpakken.
Imagecredit: grijze Volvo XC40 op NL-platen door @redbee5 via Autoblog Spots!
tmenges zegt
wat is tegenwoordig nog een budget merk? Enige dat ik kan noemen is Dacia. Waar skoda en Kia vroeger budget merken waren zijn dat tegenwoordig merken waar ford en vw mee concurreren
faalhaas zegt
Tijd dat de Chinezen wat concurrentie bieden zodat de prijzen zakken. Dat is toch het mooie van de vrije markt ofzoiets?
rollingstoned zegt
Een “vrije” markt die bol staat van de subsidies…
cdlop01 zegt
Chinezen zijn sofar, duur of duurder en complete verkoopflop….ondanks enorme media aandacht. Waardeloze troep ook, grote accu’s, inefficiënte ev motoren en klaar is de Aliexpress bagger. Op Alibaba is de xc40 overigens voor 25k te koop.
banaan7 zegt
Van alle verkochte Volvo’s is ook bijna alles een XC40
Fr13ndlyGh0st zegt
Wat een droevige cijfers eigenlijk voor Volvo, 2665 auto’s waarvan 2579 XC40s. Met andere woorden; er zijn in totaal 86 Volvo EX30s, EX90s, XC60s, XC90s, S60s, S90s, V60s en V90s verkocht… Dat zijn Tesla achtige cijfers… Waar maak je dan in hemelsnaam al die andere auto’s dan nog voor?
mashell zegt
Voor andere markten dan de Nederlandse denk ik dan. Maar de Nederlandse importeur kan zich wel achter de oren gaan krabben en zich afvragen of het bijvoorbeeld de moeite nog waard is de V90 in het gamma te houden.
arta zegt
De XC40 is de huidige Golf/Astra. Maar dan voor €50k.
Echt bizar.
Jantje_555 zegt
alle subsidies afschaffen en dan zullen we nog eens kijken of de bedrijven veel Volvo en Tesla kopen!
piebepost zegt
Als Volvo de XC40 niet had, had het in Nederland dus amper bestaansrecht?
Vreemd, in het dagelijkse verkeer heb ik niet het idee dat ik geen andere Volvo’s tegenkom. Maar goed, een momentopname, natuurlijk.
marcomanta zegt
Was te verwachten, en met de opkomst van de Chinezen worden de Europese merken weggevaagd helaas.
duke3 zegt
Dit kan alleen maar betekenen dat het een leasevoordeel is. Want particulier is de auto niet interessant. En premium kan je deze auto ook zeker niet noemen. Rij nu een XC40 maar na 100k begint (zonder schade) de carrossorie te kraken en ook de stoel. Het dakraam resoneert bij bepaalde snelheden. Dit doet mij toch meer denken aan een budgetmerk.
cdlop01 zegt
Bijzonder dat Toyota zoveel verkoopt…..doen ze toch wat goed blijkbaar, wellicht dat de perfecte hybrid technologie, uitstekende garanties en dealers, toch belangrijk zijn.
rogerzz zegt
Nou, in Nederland? Na de Foutlander PHEV bijtellingsbeuker kan ik het hier geen succes noemen, alleen de Yaris? Maar die zie ik eigenlijk nooit. En de Prius is geheel uit het straatbeeld verdwenen. Misschien een verdwaalde lease-Avensis die dan relatief het ‘goed doet’, maar het merk is hier niet populair.
pier zegt
XC40 wordt alleen maar zakelijk geleased. Niet dat ik het begrijp want zo geweldig is die auto niet, maar Nederland is Volvo land. Kia en Hyundai doen het ook goed in de zakelijke lease met hun EV’s dus logisch in de top 5. Toyota verbaast me dan weer een beetje. Net als zoveel Octavia’s, ik zie voor m’n gevoel meer Enyaq’s rijden. Voor de maand maart ga ik Ford een hit geven want een Mustang Mach-e besteld (uiteraard zakelijk).