De Nederlandse automarkt noteerde in augustus een plus van maar liefst 22,5 %, en dat is allemaal te danken aan u, de leaserijder.
De autoverkopen in Nederland beginnen langzaamaan een beetje uit het dal op te krabbelen, al 3 maanden op rij wordt een stijging geboekt ten opzichte van het jaar ervoor. Augustus was een mooie uitschieter met 22,5 % meer verkopen (31.255 nieuwe auto’s tegenover 25.522 stuks in 2014), zo becijferde AUMACON.
Het aantal zakelijk aangeschafte auto’s steeg enorm, terwijl de nieuwverkopen aan de particuliere markt juist dalen. In totaal werden er t/m augustus 266.375 nieuwe auto’s verkocht, een 4,8% stijging. De prognose van de AUMACON blijft op 390.000 stuks liggen (2014: 387.571 stuks), maar wij vermoeden dat de herziening van de bijtellingen in 2016 nog wel eens tot een kleine push aan het einde van het jaar zou kunnen leiden.
Top 5 merken
In augustus boerde Renault goed (4.461 stuks, marktaandeel 14,3%), gevolgd door 2. Volkswagen (3.539/11,3%), 3. Peugeot (2.725/8,7%), 4. Ford (1.857/5,9%) en 5. Opel (1.668/5,3%).
YTD (year-to-date) is de verdeling: 1. Volkswagen (33.560 stuks, marktaandeel 12,6%), 2. Renault (24.283/9,1%), 3. Peugeot (21.669/8,1%), 4. Opel (16.157/6,1%) en 5. Ford (16.027/6,0%).
In de jaren voor 2014 waren de augustusverkopen als volgt: 2013 – 28.309 ; 2012 – 33.211 ; 2011 – 39.062.
Foto credit: autojunk.nl
xiran zegt
Dat de lease markt stijgt is mooi voor de cijfers. Niet voor de winst. Dealers verdienen zeer weinig op lease auto’s.
camber24 zegt
@xiran: ook niet op het onderhoud?
xiran zegt
@camber24: nee dat is zo uitgeknepen dat er al 25 jaar niks mee verdient word. Zelfs inruilen gebeurd niet meer. De meeste lease bedrijven verkopen zelf.
gtwillem zegt
@xiran: dat is niet geheel correct volgens mij. De meeste leaseauto’s worden nog altijd bij de dealer verkocht.
Echter, de grote maatschappijen hebben met de importeur vaak al de korting bedongen. In mijn tijd was dat tussen de 7 en 11 procent, beetje afhankelijk van het model.
xiran zegt
@gtwillem: percentage’s zijn nog steeds hetzelfde
volvokaj zegt
@xiran: Voor de winst van de fabrikanten maakt het echter niks uit.
xiran zegt
@volvokaj: idd dat maakt niks uit. Voor de importeurs wel.
super zegt
@xiran:
wat voor waarde voegt een importeur nou toe?
escort77 zegt
@super: die betaalt de stand op de Autorai… oh, wacht…
norge zegt
Autoverhuur gaat omhoog dus…
marinepower zegt
Nog meer van die Clio bestelauto’s, bah
freezzr zegt
En in januari weer een nieuw dieptepunt aller tijden…
fmgarcia zegt
Komt door het daverende succes in de Formule 1 natuurlijk.
gemaskerdemuchacho zegt
@fmgarcia: Het Motorsport team vergelijken met de personenauto’s vind ik echt vreemd.
Renault heeft tientallen jaren prachtige autosport prestaties geleverd… Toen zag je dat ook niet in elke comment over Renault terug…
fmgarcia zegt
@gemaskerdemuchacho: Zeker appels met peren! Alleen wordt er altijd gezegd dat de slechte prestaties van fabrikanten, en dan met name in f1 negatieve reclame oplevert. Dat is de grap voor mij na het lezen van dit bericht.
850t5r zegt
Liever 1000 Clio’s dan 1 PHEV…
audirijder zegt
@850t5r: Helaas voor jou kan ik woensdag aanstaande mijn c350e ophalen.
850t5r zegt
@audirijder: die vind ik heeel wat minder beroerd dan de PHEV waar ik op doel…
audirijder zegt
@850t5r: De foutlander zeker, Haha
gtwillem zegt
@audirijder: Prima auto, toch? Lekker ruim interieur, rijdt comfortabel, is betrouwbaar en als je er een beetje slim mee rijdt nog eens zuinig ook.
Het is niet de mooiste auto uit het segment, maar wel een van de ruimere. Je hebt Q5 ruimte voor Tiguan geld. Goede deal toch?
audirijder zegt
@gtwillem: Klopt! Alleen ik plaag mijn collega hier altijd mee. Niettemin financieel en qua ruimtemogelijkheden de beste keuze.
sabrerator zegt
@audirijder: dus nu even je nick veranderen in @mercedesrijder?
sabrerator zegt
@audirijder: gefeliciteerd trouwens, mooie auto. Veel fijne kilometers ermee!
audirijder zegt
@sabrerator: Dankjewel! En dat ga ik zeker van de week doen.
E320cdi zegt
@audirijder: Gefeliciteerd! Een heerlijke auto, al heb ik nog niet met die motorisering gereden.
stationcar zegt
Dat die particuliere verkoop daalt verbaast mij dan weer helemaal niets, wie kan zich nou een nieuwe auto veroorloven, de kleine C1 en Aygo-achtigen daar gelaten? Niemand met een normaal leven en inkomen toch? Een beetje auto kost een jaarsalaris! En al kan je het je veroorloven ben je wel gek als je een nieuwe auto koopt.
Ik verbaas me er überhaupt over dat er nog nieuwe auto’s verkocht worden aan particulieren!
Verder is er geen lijn te trekken op de leasemarkt, de ene keer tip procent erbij, de andere keer tig procent eraf, wie weet hoe het zit mag het zeggen!
audirijder zegt
@stationcar: Het zijn vaak de senioren die “nieuw” auto’s privé kopen. Zij zitten namelijk in financiële zekerheid; huis afbetaald, pensioenuitkering, AOW en als het meezit nog wat gespaard vermogen.
hallobanaan zegt
@audirijder: tja, blijkbaar geven ze het geld wel uit om de economie aan te zwengelen. Of ze gehoorzamen Rutte heel braaf: “Koop die nieuwe auto!”. Of…..
stfu zegt
@stationcar: tja, met die redenatie kan je ook geen huis kopen. Daarom bestaan er financieringen :)
audirijder zegt
@stfu: Echter is een auto binnen 5 jaar grotendeels afgeschreven en een huis representeert nog ongeveer dezelfde waarde. Daarnaast heb je ook nog fiscale aspecten waarom een huis kopen met geleend geld interessanter is dan een auto.
flutterby zegt
@audirijder: Binnen 5 jaar? Laat mij die tweedehands auto met gemiddelde km stand die te koop staan voor minder als 40% van de aanschafprijs (dus niet de cataloguswaarde).
stationcar zegt
@stfu:
Dat meen je toch niet echt hoop ik? Je bent echt wel een beetje maf als je een nieuwe auto koopt met geleend geld! Als je ergens geen geld voor hebt koop je het toch niet?!
Een huis uitgezonderd natuurlijk.
super zegt
@stationcar:
Helemaal niks mis met geld lenen zolang je niet al te veel risico neemt met de verplichtingen die je aangaat en met de rentepercentages van tegenwoordig kost het ook nog eens nauwlijks iets (behalve als je die vakantie naar aruba helemaal op je credit card zet uiteraard). En wat hypotheken betreft; praat eens met mensen die in 2007 een huis hebben gekocht…
mashell zegt
@stationcar: “Niemand met een normaal leven en inkomen toch?” Dat valt nog wel mee. Iemand die een modaal inkomen heeft kan sparen en na een aantal jaar een auto kopen. Of dat verstandig is en of mensen die discipline hebben en het geld niet eerder opgaat aan 60″ TVs en elke 2 jaar een nieuwe iPhone is een heel andere discussie.
stationcar zegt
@mashell:
Ik verdien bovenmodaal, maar de lasten als de hypotheek, kinderopvang en andere bijkomende kosten maken het echt onmogelijk om een nieuwe auto te kopen, natuurlijk, als ik 15 jaar spaar heb ik het geld wel bij elkaar maarja. Ondertussen is mijn keuken op gegeven moment ook een keer aan vervanging toe, komt de schilder eens in de vijf jaar voorbij en willen we ook af en toe op vakantie. Ik denk dat je behoorlijk knap bent als je pak hem beet 30000 ballen kan sparen zonder daar 10 jaar over te doen en zonder je hele leven op hold te zetten. Wees reëel…
henrie zegt
@stationcar: Ik verdien ook bovenmodaal en heb ook een hypotheek (van een huis dat inmiddels dat geld niet meer waard is, maar dat terzijde), ik heb alleen geen kinderen en dat scheelt een flinke slok op een borrel. Ik heb 4,5 jaar geleden, toen ik flink minder verdiende overigens, een nieuwe auto gekocht (Ford Fiesta Sport à €19.000), heb 1,5 jaar daarna €13.000 studieschuld afbetaald, ben de afgelopen 5 jaar telkens 3 weken naar de VS op vakantie geweest, en heb de afgelopen 2 jaar pak ‘m beet €8000 in A/V-apparatuur gestopt. Toch zou ik zo weer een nieuwe auto kunnen kopen, zeker als het weer een Fiesta is. Ook een Fiesta ST lukt makkelijk, zelfs als ik de inruil van mijn huidige auto niet zou meerekenen. Dus je kunt echt wel op een normale manier genoeg geld bij elkaar sparen om een nieuwe auto te kopen. Kinderen zijn alleen wel heel erg duur, dus dan wordt het wellicht een ander verhaal… ;)
fit4fun zegt
BMW verkoopt inmiddels meer auto’s dan Toyota…en Smart na al die jaren eindelijk eens wat verkopen. Mooie cijfers van Tesla ook, benieuwd wat die Model X gaat doen in Nederland
lexaudi zegt
@fit4fun: Tesla rampending moeten ze gewoon verbieden zo eenvoudig is het.
moveyourmind zegt
Wat mij betreft wordt de nieuwe Alfa Romeo Giulia weer net zo’n succes op de leasemarkt als de 156 destijds. Tijd voor wat meer leuke auto’s op de weg!
peugeotgek zegt
op autoweek.nl lees ik heel andere cijfers, welke kloppen nu?
peugeotgek zegt
@peugeotgek:
Dealersupport geeft dezelfde cijfers als hier.
dell zegt
De RS7, zou ik zo graag willen. *Droomt verder*
poar zegt
Mooi maar hoezo een audi als foto?
citroenvisa zegt
Go French Cars!! ;)
azenomei zegt
Renaults het populairst. Nog meer midden management die een clio van de zaak mag rijden?