De autoverkopen van 2021 konden niet echt slechter, eigenlijk.
We haalden het net al eventjes kort aan: de autoverkopen voor 2021 waren werkelijk dramatisch. Een enorm dieptepunt. We beginnen maar meteen met het extreem lage getal van 322.831. Zoveel auto’s zijn er in Nederland nieuw verkocht.
Nu is dat niet een complete verrassing. De verkoopcijfers waren het hele jaar al erg laag. Er zijn chiptekorten en de prijzen schieten door het dak. Een Polo GTI kost tegenwoordig gewoon 37.995 euro, om maar eens een (puur willekeurige) zijstraat te noemen.
Autoverkopen 2021 dramatisch
Meestal is december goed voor een flinke opleving. Met name de auto’s die in een gunstige bijtellingscategorie vallen, worden vaak in grote getale geregistreerd. Dat is dit jaar ook gebeurd, maar echt veel effect had het niet. In december werden er 35.708 auto’s verkocht, 15,6 procent minder dan dezelfde periode in 2020.
Wat wel zuur is: veel mensen hebben in 2021 een EV besteld die pas in 2022 (of later) geleverd gaat worden door de chiptekorten. Voor de bijtelling maakt dat veel uit, want het moment van kentekenregistratie is leidend, niet de datum dat het koop- of leasecontract wordt ondertekend.
Verwachting voor 2022
Voor volgend jaar verwachten brancheorganisaties RAI en BOVAG dat er 390.000 auto’s verkocht zullen worden. Het potje voor particuliere nieuwe EV’s is weer beschikbaar en er komen meer en meer betaalbare EV’s op de markt. Ook komen er meer plug-in hybrides, die in Nederland relatief betaalbaar zijn (ten opzichte van benzine- of dieselauto’s). Men verwacht wel dat 20 tot 30% een elektrische auto zal in 2022.
Lijstjes
Dan hebben we nog een paar Top 5-lijstjes voor je, uiteraard. De best verkochte merken, modellen en EV’s. Op een rij:
Best verkochte merken 2021:
- Volkswagen (31.059)
- Kia (30.028)
- Toyota (23.022)
- Peugeot (20.283)
- Skoda (20.015)
Best verkochte modellen 2021:
- Kia Niro (10.812)
- Volvo XC40 (8.448)
- Volkswagen Polo (8.009)
- Kia Picanto (7.929)
- Skoda Enyaq (6.621)
Best verkochte EV’s van 2021:
- Skoda Enyaq iV (6.621)
- Kia Niro (5.879)
- Volkswagen ID3 (4.215)
- Ford Mustang Mach-E (4.142)
- BMW iX3 (2.733)
Pascal zegt
De populariteit van de Mustang Mach-E snap ik weinig van. Wat een raar ding en qua EV-specs bepaald niet om over naar huis te schrijven. De Enyaq begrijp ik beter, prachtige auto. De XC40 vind ik trouwens ook erg geslaagd als EV. Maar goed, smaken verschillen gelukkig.
Autokenner zegt
Geweldige bak is het
PunicaOase zegt
@Pascal: die Mustang komt goed uit veel testen.. ook hier op Autoblog, dus nu weet je waarom ;-)
wimof zegt
Net zoals met wijn, de “gefabriceerde” wijnen met zetmeel en smaakstoffen komen vaak ook als beste uit de test.
Allemansvrienden noemen we ze.
Zal met auto’s net zo zijn om over HiFi gear helemaal maar te zwijgen.
Robert zegt
De XC40 erg geslaagd? Maat van me heeft die fully electric XC40 als leaseauto, en die heeft het gevoel te moeten rondrijden als een bèta-tester voor de fabrikant, zoveel (software)problemen is -ie al tegen gekomen. En daar bovenop kost het de Volvo dealer ook grote moeite om die problemen te verhelpen. Tegenwoordig refereert hij naar die auto in termen als ‘Chinese rommel met een Volvo badge’. Hij rijdt al Volvo sinds hij 25 jaar geleden een 440 als eerste auto kocht, maar die liefde voor het merk is inmiddels rap aan het verdampen.
Pascal zegt
Ik refereerde aan het uiterlijk en de reputatie dat Volvo best goede auto’s maakt. Spijtig als de XC40 dat laatste niet waarmaakt.
MarcoM zegt
Dat wordt oppassen voor VW dit jaar, nog even en de HMC groep staat bovenaan.
Svenska II zegt
@marcomanta: Dit jaar ook al, tot 3 dagen voor 31 december! Dus als je een voorraad Volkswagen met kenteken zoekt…
MarcoM zegt
@svenska2: nee dankjewel, heb al genoeg problemen gehad met de CFCA motor in de Transporter ondanks altijd keurig dealer onderhouden geweest.
Richmond zegt
Volkswagen op de valreep toch het best verkochte merk en BMW uit de top 5 gekelderd.
De EV run zal voornamelijk bepaald zijn doordat er ook weinig voorraad is en nieuwe regel dat kenteken registratie leidend is voor de bijtelling. Als je er toch op moet wachten, kun je net zo goed wachten tot de levertijd beter is.
rutgerg zegt
@benja01: dat het kenteken leidend is voor de bijtelling is geen nieuwe regel… dat is al jaren zo. Daarom werden er jaren geleden al heel veel outlanders en v60 plugins in december op kenteken gezet, het jaar erna hetzelfde met de Passat en Golf GTE, daarna de Tesla’s daarna weer de XC40 en id.3 en id.4 etc etc. Standaard kost in december.
Richmond zegt
@rutgerg: jawel dag van werkelijke aflevering is rijdend
rutgerg zegt
@benja01: zeker niet. Datum eerste tenaamstelling is leidend sinds jaar en dag. Zoek maar eens op.
rutgerg zegt
@rutgerg: correctie. Datum eerste afgifte… als een auto op 30/12/21 zn kenteken krijgt maar pas op 14 januari wordt geleverd geldt gewoon de 2021 bijtelling. Dat is al jaren zo.
Richmond zegt
@rutgerg: ja en vanaf nu is het dus de dag van levering. Je kan een njet meer een auto eerder registreren dan je die verkoopt om de bijtelling regels te omzeilen.
rutgerg zegt
@benja01: waar vind je die info? Lijkt mij niet te controleren…. Dealers kunnen hem dan toch alsnog op hun eigen naam zetten en dan doorverkopen, zelfde geldt voor import auto’s.. datum eerste registratie is overal bekend maar wanneer iemand zn auto ophaalt weet toch niemand…
Johanneke zegt
Die VW EV’s is weinig mis mee, maar waarom je in godsnaam nu nog een karige golf, troc of tiguan of polo koopt.. bij andere merken kan je gewoon meer auto krijgen voor minder geld.
Pascal zegt
Alleen al bij broertje Skoda
Robert zegt
Ik moet altijd wel lachen om die mensen die huilie doen omdat hun bijtellingsvriendelijke auto iets minder bijtellingsvriendelijk wordt vanwege de vertraagde levertijd.
De particuliere autobezitters die geen leaseauto van de werkgever krijgen worden veel zwaarder aangepakt, met de opnieuw verhoogde MRB, de idioot hoge brandstofprijzen en het feit dat de tarieven voor de reiskostenvergoeding voor het woonwerkverkeer al sinds 2006(!) niet meer is aangepast aan de inflatie of andere prijsstijgingen.
En dan heb ik het nog niet eens over de prijsstijging van de gemiddelde occasion.
bernoulli zegt
Je krijgt geen auto van de baas. Je mag er in rijden. En schijnbaar verdien je dan genoeg poen voor de baas dat het uit kan.
noodlesoup zegt
@RRRobert: Dat leaserijders niet moeten miepen ben ik met je eens. Wat betreft de idioot hoge brandstofprijzen niet. Deze zijn in lijn met de inflatie van 10 jaar (die gemiddeld laag was) meegestegen. Ben het wel weer met je eens dat km vergoeding dan ook 20% hoger moet zijn.
pindakoning zegt
Het punt is ook dat de economie juist niet op z’n gat ligt -op een paar sectoren na-. Maar daar profiteren andere sectoren juist extra van
tinnemans zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
DeWitteCondor zegt
@pindakoning: Precies. Het verbaast mij niet. Hoe is het voor jan met de pet (wie kent hem niet?) nog mogelijk om een nieuwe auto te kopen geschikt voor 1.6 kind + hond. Het is schrikbarend.
Lease is niet veel beter, tenzij je echt een mooi budget krijgt van de werkgever + tankpas. En dat is zeldzaam. ‘Auto van de zaak’ is vooral interessantdoenerij op de familie bbq. In de praktijk veelal treurnis. Dan rijden de meesten toch een onderbemeten auto die eigenlijk nog boven hun stand is ook (lees: als ze zelf hadden gekocht hadden ze dat van zijn levensdagen niet gereden).
frank2b zegt
Ik had nog een wedje lopen met iemand op dit forum hier over het succes van de Tesla model Y.
Het forumlid dacht dat het een grote hit zou worden, ik zag de prijs/prestatieverhouding niet zitten en vermoedde het tegenovergestelde.
Gelet op het gegeven dat VW met de ID.4 meer units heeft weggezet dan Tesla met haar hele gamma hier in Nl afgelopen jaar, en Tesla in het geheel niet meer in welke top dan ook voorkomt, verzoek ik dat forumlid -als die zich hier nog in herkent- om de prijs van een klein flesje goede whisky a €30 over te maken naar Save the Children: https://steun.savethechildren.nl/donatie-voor-kinderen/?url=donatie-voor-kinderen
monsieurleloure zegt
@frank2b
In Nederland wel, in heel europa ligt dat anders, daar staat Tesla fier bovenaan.
melcon zegt
https://www.acea.auto/files/20211217_PRPC_2111_FINAL.pdf
januari t/m november 2021 gehele EU:
VW Groep 25,3% market share (2.251.970 auto’s verkocht)
Stellantis 22% market share (1.964.281 auto’s verkocht)
Renault groep 10% market share (999.970 auto’s verkocht)
Hyuandai groep 8,6% market share (763.937 auto’s verkocht)
BMW groep 6,8% market share (605.878 auto’s verkocht), w.m.b. erg knappe positie gezien de prijsstelling van bmw.
De Model 3 is van jan. t/m sep. 100.000 keer verkocht (0,01% van de top 3). Als je alleen naar BEVs kijkt heeft de model 3 het zeker goed gedaan met ruim 100.000 verkopen en een 1e plek. (ID3+ID4+Zoe waren samen goed voor +/- 137k, de EU top 3 op Bev gebied, gevolgd door de Niro/Kona met 66k (feitelijk dezelfde auto met een andere badge). Dus in het BEV segment doen ze het vooralsnog uitstekend, absoluut gezien stelt het allemaal niet zo veel voor.
De Model Y komt in de top 20 niet voor en valt onder others (gezamenlijk 898k, dat is inclusief plug-in hybridge en gewone hybrides). Staat wel tegenover dat er 10k in september geleverd zijn maar het lijkt er inderdaad op dat de Model Y weinig tegen de ID3/ID4 in te brengen heeft. Wat mij betreft een goede zaak, de Model X was – in mijn beleving – al bijzonder lelijk, hem te heet wassen en als Model Y uitbrengen heeft hem niet mooier gemaakt om het zacht uit te drukken. Uiteraard een mening en wees vrij om wat anders te vinden ;-)
tinnemans zegt
@frank2b; Als de weddenschap over Nederlandse cijfers ging was dat eigenlijk ook te makkelijk; De Nederlandse cijfers gaan vooral over lease, en de gemiddelde leaserijder rijdt blij weg in een kruiwagen als die 3 cent goedkoper is.
Tesla is niet de goedkoopste en zal in Nederland dezelfde kant opgaan als de Polo Bluemotion, de Prius of de PHEV; veel lagere verkoopcijfers na een kortdurend succes.
NB Ik weet dat Polo’s nog steeds populair zijn, maar vergeleken met de succesjaren zijn de cijfers veel lager.
Pascal zegt
Ik denk ook niet dat de Model Y een hardloper wordt, maar is deze conclusie niet een beetje voorbarig aangezien de eerste exemplaren pas op 23 augustus in Nederland zijn afgeleverd?
frank2b zegt
Ja mannuh nu niet gaan miepen hè.
RiKe zegt
Dramatische verkoop is buiten de problemen met de chips in 3 letters samen te vatten: BPM
fulvia1967 zegt
Allemaal kommer en kwel, in België staat BMW, Audi en Mercedes in de top 5.