Naast de populaire auto’s gebeurde er een hoop in de onderste regionen (met de interessantere auto’s). Deze 19 dingen vielen ons op aan de autoverkopen van 2020!
Het is inmiddels alweer de vierde dag in januari van 2020. De meeste lijstjes en overzichten zijn inmiddels al voorbij gekomen. De bestverkochte auto van Nederland is inmiddels bekend, alhoewel iedereen ‘m alweer vergeten is. Het was een Zuid-Koreaanse elektro-crossover-waggie-dinges-geval. Nu zijn we wel heel erg kort door de bocht, want de e-Niro en Kona Electric laten zien dat de constantie groei van Kia en Hyundai blijft doorgaan.
Autoverkopen 2020
Puur rationeel bekeken zijn het perfecte auto’s. Makkelijke instap, voldoende ruimte voor het gezin, nul (directe) uitstoot, gunstig in de bijtelling en vooral de actieradius maakt het duo erg populair. Allemaal leuk en aardig, maar het is niet echt een auto waarvan de spreekwoordelijke broek spreekwoordelijk vlam vat. Dat zijn de populairste auto’s van Nederland nooit.
Niet alleen in Nederland overigens. Nergens is de populairste auto ter wereld wél spannend, alhoewel we nog wachten op de cijfers uit Monte Carlo, Liechtenstein en de Emiraten. We laten de bijtellingsvriendelijke subsidiesluipers even voor wat ze zijn en kijken naar de verkoopcijfers 2020 van de leuke auto’s (die niemand kocht)
Alfa Romeo Stelvio
48 exemplaren
We beginnen bijna traditiegetrouw met het mooiste merk ter wereld. Het merk Alfa Romeo deed niet al te goede zaken in 2020. Sterker nog, we gaan weer terug naar de tijd dat er slechts twee modellen in de showrooms stonden. Sterker nog: er STAAN slechts twee modellen in de showrooms. Van de Giulia zijn er slechts 177 verkocht. Dat is op zich niet zo heel erg slecht: het is beter dan de Jaguar XE en Lexus IS bij elkaar. Nee, het is de Stelvio die zorgen baart. Alle hoop van Alfa is gevestigd op de Alfa Romeo Henk Wijgaard Edition, maar de bizar lage verkopen van de Stelvio geven aan dat die hoop wellicht ongegrond is. Er is immers al een Kia Niro.
Porsche 718 Cayman
18 exemplaren
Ooit was het de auto die Porsche heeft gered: de Boxster. Anno 2020 is dat niet het geval. Met de Cayenne (653), Macan (187) en Panamera (116) verkoopt Porsche heel succesvol personenauto’s in Nederland. De verkoopcijfers van de 718 zijn om te huilen, slechts 49 middenmotor sportwagens uit Zuffenhausen vonden hun weg naar Nederland. We hebben ook de cijfers onderling: 31 Boxsters en slechts 18 Caymans. Au. De nummer twee voor de Porsche-dealers was de 911, met 393 exemplaren.
Morgan Plus Six
6 exemplaren
Een echte sportwagen is een achterwielaangedreven roadster met een zes-in-lijn onder de kap. Dat is de enige juiste layout en gelukkig houdt Morgan deze traditie in ere. De Morgan Plus Six is een combinatie van een oude Britse houten kitcar met een BMW B58-zescilinder motor. Enige smetje: er is alleen een automaat. Maakt niet uit, er zijn er desondanks zes van verkocht in Nederland. Daarbij verkocht Morgan ook nog eens één Plus 4. Het moet storm gelopen hebben in de showroom.
Mercedes-Benz CLS
21 exemplaren
Ooit was het de gaafste nieuwe auto in het zakelijke segment: de Mercedes-Benz CLS. Tegenwoordig zijn het nog steeds zakenauto’s, met name de lokale nachtapothekers en gekruid vleesverkopers alsmede de effectievere incassobureau’s rijden er graag in rond. Het huidige model is stiekem bloedmooi, zeker als je ‘m in het echt kunt aanschouwen. Maar zoals wel vaker gebeurd zijn er gewoonweg te veel niches, waardoor de CLS bijna compleet genegeerd wordt. Er werden slechts 21 van verkocht. Enkele daarvan zullen gekozen hebben voor de AMG GT 4-Door. Van de AMG GT zijn er 44 verkocht, hoeveel daarvan ‘vierdeurs coupé’s’ zijn (het zijn feitelijk vijfdeurs hatchbacks), is niet duidelijk.
Lotus Elise
2 exemplaren
Bij Lotus gingen de zaken niet al te denderend qua autoverkopen in 2020. Gelukkig heeft de importeur Van der Kooi meerdere merken in de aanbieding en doen ze ook veel occasions en onderhoud. Van de Evora, die gewoon leverbaar is, werden GEEN exemplaren verkocht. In tegenstelling tot zijn Duitse concurrent, die het best aardig doet. Van de Elise werden er zegge en schrijve 2 op Nederlands kenteken geschroefd.
Land Rover Discovery
14 exemplaren
De meest ideale Land Rover is de minst populaire. Als men een ‘Land Rover’ koopt wil men meteen de ‘Range Rover’-badge. Ondanks het feit dat de Evoque (385 exemplaren), Velar (119 (exemplaren) en Sport (349 exemplaren) Range Rover in de naam hebben, zijn het geen echte Range Rovers. Dat is namelijk de Range Rover (145 stuks). Van de Discovery zijn er slechts 14 exemplaren verkocht.
Ferrari 812 Superfast
18 exemplaren (ja, echt!)
Nog even snel een twaalfcilinder kopen nu het nog kan. Dat idee komt naar boven als we kijken naar de lijst van autoverkopen van 2020. Dat moeten de kopers gedacht hebben. In 2020 werden er maar liefst 18 exemplaren verkocht van de Ferrari 812 Superfast. Daarmee is het de op één na meest populaire Ferrari van 2020. De meest populaire was de Portofino, die 20 maal ‘over de toonbank’ ging.
Toyota Supra
23 exemplaren
Japanse coupé’s zijn in Nederland altijd een lastig geval. Van de Toyota GT86 en Nissan GT-R werden er gezamenlijk 0 verkocht in 2020. De Toyota Supra mocht de eer hoog houden. Dat deed de auto met 23 exemplaren. Dat is pijnlijk weinig in vergelijking met de technisch identieke doch lelijkere BMW Z4, waarvan 227 verkocht zijn. De BMW heeft de badge mee en is natuurlijk een cabriolet. Daarbij is de Z4 ook leverbaar met koffiemolens in het vooronder (sDrive18i noemen ze dat), terwijl de Supra tot voor kort alleen verkrijgbaar was met de epische B58 zespitter. Tegenwoordig is de viercilinder de enige optie, die een stukje betaalbaarder is.
Audi R8
2 exemplaren
Van alle Duitse merken is Audi gek genoeg het meest puristisch. Het is de enige Teutoonse autobouwer die een achterwielaangedreven middenmotor supercar aanbieden met een atmosferische tiencilinder. Dankzij de CO2-uitstoot is zo’n auto in Nederland vrij prijzig. Daarom zijn er in Nederland slechts twee Audi R8’s verkocht. De TT, ooit een kassucces, deed het nauwelijks beter. Van de kekke sportcoupé werden er slechts 8 verkocht.
Renault Espace
38 exemplaren
Ooit was de Renault Espace een ware pionier. De auto was revolutionair. Het idee leek van Chrysler te komen, maar de uitwerking was anders. De Espace was ruim, praktisch, futuristisch en zeer comfortabel. De vijfde generatie is inmiddels hopeloos impopulair: in Nederland werden er slechts 38 exemplaren verkocht. Ook opvallend in de lijst van autoverkopen 2020, de Talisman (een keurige sedan / station) was met 143 stuks minder populair dan de Alfa Romeo Giulia.
Aston Martin DBX
6 exemplaren
Dit jaar moest HET jaar worden voor Aston Martin. De legende wil dat Lance Stroll 10% van zijn zakgeld moest inleveren zodat papa Lawrence de Britse autobouwer van de afgrond kon redden. De DBX is daarbij van enorm belang. Lukte dat? Nou, in Nederland nog niet dit jaar: slechts zes maal ging er een DBX over de toonbank. Daarmee is de DBX minder populair dan de DBS Superleggera, waarvan er 9 exemplaren verkocht werden! Daarmee is de populariteit van de V12 ongekend in 2020. Van de DB11 (ook met V12) werden er meer exemplaren verkocht dan van de V8 Vantage (met V8). Die laatste toont aan dat als men een sportwagen koopt in het 911-segment, het vaak ook een 911 ís.
Lamborghini Aventador
2 exemplaren
We kunnen wel concluderen dat 2020 een goed jaar was voor de V12, relatief gezien. De bruutste auto met V12 is de Lamborghini Aventador, een auto die inmiddels behoorlijk lang meeloopt, maar nog niet verouderd is. In 2020 vonden slechts twee exemplaren een nieuwe licht exhibitionistische eigenaar. De Huracán was met 9 exemplaren aanzienlijk populairder. Het drukst heeft Lamborghini het echter met klanten van de RS-Q8, waarvan er 24 werden verkocht dit jaar.
Kia Stinger
4 exemplaren
Zijn er dan interessante Kia’s? Maar natuurlijk! Die staan alleen niet bovenaan de lijstjes van de autoverkopen van 2020, maar iets lager. Ook voor de petrolhead valt er dus wat te beleven. De Proceed GT is oprecht een dikke auto in zijn segment. Helaas kunnen we niet zien hoeveel er precies daarvan verkocht zijn. Dat kan wel met de Optima (5 stuks). Logisch dat de opvolger ‘K5’ niet naar Nederland komt. Van de super-dikke Stinger werden er slechts 4 voorzien van geel kenteken. Het model is net gefacelift, dus wellicht dat de verkoopcijfers volgend jaar verdubbelen!!!
Mazda MX-5
28 exemplaren
Het merk uit Hiroshima blijft de MX-5 aanbieden. De puristische roadster met achterwielaandrijving is wereldwijd nog steeds populair. In Nederland lijkt de auto meer en meer een rol te spelen als imagebuilder. Onze eigen @RubenPriest reed een tijdje in een MX-5 rond, puur en alleen om de gemiddelde leeftijd van Mazda-rijders drastisch te verlagen. In 2020 waren 28 jonge goden die een MX-5 kochten. Opvallend, de Mazda 6 was met 162 exemplaren minder populair dan de Alfa Romeo Giulia.
Bentley Continental
50 exemplaren
Kijk, voor het ware Bentley-gevoel heb je dus geen Bentayga nodig. De Audi Q7 met lederen bekleding is uiteraard heel erg dik, maar mist ook dat stukje exclusiviteit en perfectionisme dat een Continental GT wél heeft. De consument lijkt dit door te hebben. Van de Bentayga werden er slechts 21 verkocht, terwijl er 50 (!) nieuwe Continental GT’s op kenteken werden gezet. Mocht je die auto niet praktisch genoeg vinden, is er altijd nog de Flying Spur, waarvan er dit jaar nog 11 op kenteken werden gezet. De Mulsanne werd nul keer verkocht.
Ford Mustang
16 exemplaren
Bij Ford zullen er weinig mensen klagen. De autoverkopen 2020 waren bovengemiddeld goed voor The Blue Oval. Het merk scoorde enorm goed met de nieuwe Fiesta (6.659 stuks) en Focus (7.773 exemplaren). Het bewijs dat men nog zeker geïnteresseerd is in auto’s, mits ze goed zijn en prettig rijden. De Mustang is een tikkeltje te prijzig voor de gemiddelde consument. En de koper die er eentje kan betalen, wil graag een premium-badge. De Ford Mustang werd slechts 16 keer verkocht, ondanks dat de BPM heel eventjes iets lager was in 2020.
Jaguar F-Type
29 exemplaren
We benoemden de Jaguar XE al eventjes in dit artikel over autoverkopen in 2020. Met 78 exemplaren kan de auto nog niet in de schaduw staan van de BMW 3 Serie. Het nadeel is dat de andere modellen het niet veel beter doen. Met de E-Pace werden alle heilige huisjes omver gegooid voor commercieel succes, maar met 40 exemplaren was de auto nóg impopulairder dan de XE. Ook de F-Pace SUV was slechts goed voor 73 stuks. De verbeterde I-Pace moet de eer hoog houden voor Jaguar, maar in vergelijking met de e-tron, gaat het niet al te best. De meest interessante nieuwe Jaguar is echter de onlangs gefacelift F-Type, daarvan werden er 29 verkocht.
Maserati Quattroporte
3 exemplaren
Na Jaguar moet dat andere sympathieke merk even voorbij komen: Maserati. Er waren ooit tijden dat er elk jaar 30 tot 50 glorieuze Quattroportes verkocht werden. Dit jaar blijft de teller steken op 3. Met de Ghibli ging het al niet veel beter: 6 stuks. Relatief gezien was de Levante het meest populair, maar met 9 stuks is dat nog steeds niet de hardloper die het merk nodig heeft. In Nederland althans.
Lexus LC
3 exemplaren
We sluiten het lijstje met opvallende zaken qua autoverkopen 2020 af met Lexus. Daar zien we dat de op een na best verkochte Lexus de CT200h is. Jazeker, de inmiddels hoogbejaarde C -segment hatchback is nog altijd een van de pijlers voor het Lexus-succes in Nederland. Veel Lexi zijn crossovers, maar gelukkig zijn er ook echte auto’s verkocht. De nieuwe ES is met 114 exemplaren best goed ontvangen. Van de LS werd er slechts eentje verkocht. De Lexus LC, misschien wel de gaafste auto van het moment, was drie keer zo populair!
E34M5Touring zegt
Ferrari verkoopt met 1 model (en niet eens de goedkoopste, sterker nog,..) meer dan Maserati totaal… Die moeten zich echt eens achter de oren gaan krabben daar,,, Morgan vind ik echt knap. Zo’n specifieke auto en er dan toch 7 op kenteken krijgen. Chapeau.
alassad zegt
Ik neem aan dat de meeste van deze autoverkopen via Duitse import zijn verlopen. Jongens als VDM etc verdienen daar hun brood mee.
renskuhh zegt
@alassad: dit gaat over nieuw
vaakbenjetebang zegt
Het opvallendste vind ik nog wel dat de Discovery zo slecht te slijten is. Goed, hij is foeilelijk en hetzelfde merk kan je voor evenveel geld een min of meer gelijkwaardig alternatief verkopen, maar dat geldt voor een BMW X6 of een X4 bijvoorbeeld nog veel meer en toch worden die dingen meer dan 10 keer beter verkocht. Schiet mij maar lek.
Zelfs de Alpine A110 verkoopt beter… is er dan toch nog hoop?
henkp1 zegt
Triest gebeuren hier zeg! Fantasieloos, allemaal hetzelfde hondenhok in plaats van een echt leuke auto, zoals elke van hierboven. Stuk voor stuk verdienen ze een stuk beter!
Stelvio: kom op, is toch eens wat leuker dan een Q5 ofzo? 718 is gewoon een betere auto dan de 911, zeker de ‘instappers’ daarvan. Maar ja, imago zeker. Maserati…die naam alleen al. En dan de auto der auto’s: Renault Espace, ruim, super compleet en comfortabel, goed en (relatief) scherp geprijsd. En kom op zeg, maar vijf handjes MX5’s, wat ‘the hell is going on down here???’
Loek zegt
@henkp1: wat hier aan de hand is: alle auto’s die hier ‘leuk’ zijn leveren hard in op zaken die verstandig zijn. Neem jouw Stelvio tegen Q5 vergelijking. Ik gun het Alfa Romeo van harte, maar aangezien een Stelvio überhaupt al vergeleken kan worden met een Q5, zullen weinig Nederlanders zeggen ‘ik kies de auto met het matigere interieur want die rijdt lekkerder’. Het blijft een SUV.
negennegenzest zegt
Ik had de keuze om een 718 (of eigenlijk een cayman) te kopen of een 911 en ik heb ook een 911 gekocht, puur omdat hij praktischer is en omdat de restwaarde veel beter gegarandeerd is. En dan koop ik niet eens nieuw.
Dus ik kan me voorstellen dat als je een nieuwe koopt je kiest voor een 911, en eerlijk is eerlijk ondanks dat de 917 waarschijnlijk beter is is een 911 voor meer mensen een ‘Porsche’ en komen ze helemaal niet op die limiet waar de 917 het verschil zal gaan maken.
b088y zegt
@negennegenzest: ik zal een 917 ten alle rijden verkiezen boven een 911 ;-)
negennegenzest zegt
Dat mag jij. Ik koos er voor om het hele gezin in een auto te krijgen. Lullig als er iemand achter moet blijven. ;)
b088y zegt
@negennegenzest: je bedoelde de 718 en niet de 917 denk ik ;-)
rogerzz zegt
Audi moet zich toch echt kapot schamen, dat de R8 er slechts 2 verkoopt is al een beetje gênant, maar dat er slechts acht TT’s worden verkocht is toch echt iets om je kapot te schamen. Erg benieuwd of de top van Audi zich er ook druk over maken. De andere modellen compenseren het wel op totaalniveau, maar als de TT het wereldwijd slecht doet trekt Audi er vanzelf de stekker uit voor de eventuele volgende generatie. Dan zeg ik; dit is de laatste generatie TT.
Wel apart om de getallen zo te zien. We zijn wel een ‘arm’ land qua auto-verkopen zeg, het straatbeeld is vervuild met oude C1’s, Aygo’s, 206jes, polo’s en golfjes aan de ene kant, en de lease-knallers zoals de tesla/kona en andere bejaardenbakken SUV’s met hippe laadfunctie aan de andere kant. Jammer.
pindakoning zegt
@rogerzz: hadden ze niet al gezegd dat dit de laatste TT zou zijn, althans in zijn huidige vorm
vaakbenjetebang zegt
@rogerzz: is toch nooit anders geweest dan dat er relatief weinig spannende auto’s verkocht worden? Golfjes, Kadettjes, 205-jes, Taunussen, Carisma’s… boei0nd!
En Audi hoeft zich niet te schamen. Waarom zouden ze? De markt zit nou eenmaal niet (meer) op die auto’s te wachten. En dus gaan ze verdwijnen. Easy peasy.
rogerzz zegt
Nou, als de Bentley Continental 50x over de toonbank gaat die wat duurder is, dan is het geld er wel. Maar ik bedoel vooral relatief gezien, de R8 2x ten opzichte van de Porsche 911 met 393 exemplaren is natuurlijk ook echt gênant in mijn optiek. En ik ga niet alle concurrenten opnoemen van de TT, maar dat zijn er meer. Voor een groot merk als Audi vind ik dat echt beschamend.
En ik snap dat ‘de markt’ ofwel de koper bepaald. Maar dat wil niet zeggen dat het goede auto’s zijn, de Toyota Outlander PHEV was hier met slechts 1 reden populair: bijtelling. Is er iets positiefs te noemen over een Outlander? Nee. Ik klink nu als een oude man; maar de auto’s van tegenwoordig worden echt wegwerp-items omdat de bijtelling ooit laag was om de verkoop te stimuleren. Ik ben erg benieuwd hoeveel Renault Zoe en Nissan Leafs er nog rijden van 8 jaar of ouder met 200k km op de teller, ik gok dat je die op één hand kan tellen. Ik probeer niet te rechtvaardigen dat een Bentley Continental veel duurzamer is dan een Kona en we daarom dus meer Bentley’s moeten kopen, maar het koopgedrag wordt volgens mij echt teveel beïnvloed door BPM/BTW.
Laat ik het zo zeggen; ik koop liever over 8 jaar een 8 jaar oude Supra/TT/Continental of Quattroporte dan een Kona. Die zullen wel massaal genegeerd worden door particuliere kopers zoals ook bij de Outlander gebeurde.
heyhuub zegt
Tja 8 keer de TT. Onder gemiddeld ja, maar ook weer niet zoveel. Vergelijkbaar met;
Mercedes SLC – 6 keer
Alfa 4C – 0 keer
Alpine A110 – 26 keer
Ford Mustang – 16 keer
Toyota gt86 – 0 keer
Toyota Supra – 23 keer
Porsche Cayman – 18 keer
Alleen de Z4 schiet er boven uit met 220 stuks.
Zelfde met de r8, goed? Nee. Maar helaas is het gemiddelde ook hier laag.
Alle Aston Martins <10 stuks
Bmw I8 – 6 stuks
Ferrari 488 – 6 stuks
Lamborghini Huracan – 9 stuks
Nissan Gtr – 0 stuks
Alleen de 911 en de amg gt springen hier boven uit.
vaakbenjetebang zegt
@rogerzz: Daar kan ik wel in meegaan.
Het feit dat de R8 niet verkoopt komt niet omdat het geld er niet is, maar omdat het geld geen Audi wil – het geld wil dan òf iets spannenders/iets met meer prestige, òf de geijkte keuze: een 911. Voor de TT geldt dat het een moeilijk te rechtvaardigen auto is. Je betaalt extra voor wat in essentie een Golf GTI/R is. Goed, je kunt een vijfcilinder krijgen, maar big whoop. Dan ben je al zo veel geld aan het uitgeven dat er ook leuker spul in beeld komt en in essentie is het dan nog altijd een Golf. Moeilijke handel, me dunkt.
De gemiddelde consument boeit het ook helemaal niet of een auto ‘goed’ is, die wil gewoon droog van A naar B, zonder gedoe. Een Outlander is een draak van een ding, maar die voldoet wel aan die eisen. En ik ben een oude man, maar ook ‘vroeger’ waren auto’s wegwerpitems. Niemand ging met het rood voor de ogen van verlangen en een halfharde op zoek naar een 8 jaar oude 309GL of Ascona 1.6S. Zulke middelmaat verdween ook gewoon uit het straatbeeld na een jaar of 8 terwijl ze er toch in flinke getale stonden, op enig moment. De overheid stuurt deze aangeboren neiging tegenwoordig via BPM (dus nu een Kona in plaats van een Ascona), en daar is in principe weinig mis mee, als er maar wat visie uit het beleid zou spreken zodat je niet na een jaar of 5 honderden miljoenen aan belasting exporteert. Als er een vorm van belastingkorting op een gebruikte Outlander PHEV zou zijn, geef ik je op een briefje dat iedere wijk van Nederland vol zou staan met ex-lease Outlanders. Nu is het echter beter voor ‘de handel’ om ze te exporteren en dus rijdt de particulier hier tweedehands wat anders.
Over 8 of 10 jaar zoekt natuurlijk niemand een Kona. Die is dan op (B)EV-vlak al lang ingehaald door iets beters en voor de nostalgie ga je hem niet rijden. Een Supra of iets dergelijks zal wel min of meer gezocht blijven, maar overschat het niet. De markt voor (tweezits) coupé’s is nou eenmaal niet groot. Er zijn nou eenmaal niet veel mensen die èn geld over hebben, plek voor en zin in een extra auto, èn die niet over die uitgave hoeven te soebatten met hun vrouw (M/V).
willeme zegt
@vaakbenjetebang:
Ik ben het niet met je eens ;-). De eerste generatie was een enorm succes. Per generatie dat de TT verder van de Golf afstaat, werd de auto minder populair. De Coupé-markt is gewoon bijna compleet opgedroogd. Sowieso in Nederland.
Dat de Audi TT in Nederland niet verkoopt heeft een paar redenen. Het is een oudere auto en een prijzige bovendien. En dus het verkeerde segment.
De huidige TT is stiekem erg goede en fijne auto. Qua rijden ook niet gelijk aan de Golf (alhoewel die ook erg goed zijn). Vaak denken we met weemoed terug aan 1998 en De Golf IV et cetera, maar toen reden VAG-producten echt belabberd.
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Ik versimpelde de zaken ook even. De eerste generatie TT was ook echt een uniek stukje design, daarvan snap ik dat hij verhoudingsgewijs goed verkocht, al was het maar tijdelijk (wat ik zo snel kan vinden: in 8 jaar totaal rond de 280.000 gebouwd, de eerste 2 jaar tussen de 50 en 60k per jaar, daarna afname – de helft van de TT’s werd in 3 jaar verkocht, de 2e helft in 5 jaar).
Per generatie werd de TT minder uitgesproken en liepen de verkoopaantallen terug. Enerzijs omdat de kleine coupé-markt steeds verder verdween, anderzijds omdat de TT steeds minder onderscheidend werd. Dat speelt niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. En dan kan een TT een fijne auto zijn, maar hoe je het wendt of keert: het is een Golf-derivaat (semantische discussies over platformnamen even daargelaten). Uiteraard is er wel onderscheid, maar het is domweg niet groot genoeg om de aanschaf van een TT te rechtvaardigen en dan zo’n offer te moeten brengen in gebruiksgemak. Let wel, dat is mijn persoonlijke mening: een TT rijdt zoals je van een ‘sportief’ lid van de grote VW-familie mag verwachten zoals ook een Golf R of een (R)S3 dat doen. Als je die auto’s back-to-back rijdt, is er toch eerder sprake van een nuanceverschil dan een fundamenteel verschil in karakter. Het verschil tusen een RCZ-R een een 308GTI (of voor mijn part een gewone RCZ) vond ik al een stuk groter. Enige echte argument voor een TT t.o.v. een Golf R is de vijfcilinder die je kunt krijgen, en het design als je er van houdt.
Met weemoed terugdenken aan de Golf IV? Mwoah, zo ver wil ik niet gaan. Wel was dat echt een mijlpaal in ‘perceived quality’ waardoor zo’n beetje alle andere auto’s daar ook een flinke sprong hebben gemaakt. Maar om te rijden…
willeme zegt
@vaakbenjetebang:
De eerste TT maakte veel meer gebruik van standaard-Golf techniek dan de huidige TT dat deed. Ik zie geen direct verband tussen Golf-techniek en de reden dat de TT daardoor minder populair is. Integendeel.
Ik kan ook nergens zien dat de TT minder onderscheidend was en dat de auto daardoor minder verkocht. Dat zijn ongefundeerde aannames (die waar zouden kunnen zijn, maar ik zie geen bewijs daarvoor). Het marktsegment is enorm geslonken. Want wat voor de TT geldt, geldt ook voor de BMW Z3, Mercedes-Benz SLK en Porsche Boxster. Ze werden beter en beter, maar verkochten veel minder goed.
Wat je wel ziet is dat dure crossovers in het compacte segment veel populairder zijn. Auto’s als de T-Roc R, SQ2, RS Q3 en dergelijke doen het beter dan de TT. Er bestaat dus een kans dat de doelgroep gewoon zijn geld uitgeeft in een ander marktsegment.
De TT en Golf vind ik meer onderscheidend van elkaar dan de 308 en RCZ. De RCZ-R daargelaten, dat was een meesterwerkje!
henkp1 zegt
Nee hoor, in de jaren zeventig, tachtig, negentig en zelfs 2000 waren er meer leuke/spannender ‘gewone’ auto’s dan nu. Coupés als Opel Manta, Calibra, Fords Capri, Renault 15/17 en Fuego, VW Scirocco, Peugeot 406 coupé, Renault Mégane coupé, Opel Tigra, MG-TF, Fiat Barchetta, coupé Fiat, Alfa Romeo ..alles, bijna elk merk had een cabrio (niet altijd mooi, maar wel ‘apart’) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Is allemaal weg..!
vaakbenjetebang zegt
@henkp1: Ja, ze waren er, maar om nou te zeggen dat het overhield met de aantallen? Welnee. Dat was wat ik bedoelde te zeggen. Je brak echt je nek niet over die dingen. Deze auto’s konden toen ook alleen maar bestaan omdat ze feitelijk niks meer of minder waren dan een hatchback in een andere jas, en het in zoverre ook andere tijden waren dat het een stuk minder duur was (met name qua homologatie) om een specifiek modelletje te maken waar je er dan niet zo gek veel van verkocht. Zo’n Scirocco verkocht je natuurlijk alleen maar aan iemand die een Golf GTI op het oog had en besefte dat hij geen gezin had. Bij inruil kreeg je dat ook meteen om je oren (“ja, een coupé, dat is natuurlijk incourant meneertje”), dus de volgende keer dacht je wel 2 keer na. Qua rijden was het ook allemaal niet zo spectaculair – niemand heeft ooit een Mégane Coupé 1.6e of Tigra 1.4 gekocht om eens lekker te hoeken. En uiteindelijk heeft de (vijfdeurs!!) hot hatch deze auto’s de das om gedaan. een Fiesta of Clio met een serieus onderstel en een sper is een veel betere business case dan een Tigra- of Fuego-achtige met datzelfde onderstel. Een Clio IV RS of Polo GTI is nog altijd een bruikbare kleine gezinsauto, waar bijvoorbeeld een Scirocco dat echt niet was.
superfunky zegt
19 opvallende zaken van gerommel in de marge, en ik maar denken dat het meest opvallende is:
Full EV: 73.057. 2019: 61.900, +18%, is dat veel? Mwah, voor het land met de hoogste laadpaaldichtheid ter wereld, vind ik het eigenlijk vrij matig).
1: ID3: 10.954 = 15%
2: Model 3: 8.369 = 11,5%
3: Kona: 7.760 = 10,6%
4: Niro: 6.464 = 8,9%
5: E-tron: 3.764 = 5,2%
Fabrikanten:
1: VAG: 23.986 = 32,8%
2: Tesla: 8.956 = 12,2%
3: Hyundai: 8.422 = 11,5%
4: Kia: 7.133 = 9,8%
5: Volvo: 5.541 = 7,6%
Verder:
Tesla 2019: 29.922, 48,3%, nu 12,2%. Auw.
E-tron: stabiel rond 4.000, Model S/X: 585. Opvallend.
Totale Duitse aandeel in 2019: 18%, 2020: 42%
Kijk, dat zijn de echt opvallende zaken in de 2020 verkopen! ;)
willeme zegt
@superfunky: totale verkopen en EV verkopen komen genoeg voor in de meeste overzichten. Ook bij Autoblog. JUIST in dit artikel gaat het om gerommel in de marge. Dat zijn vaak de leukste auto’s ;-)
Turbo S zegt
Opvallend weinig Porsche 718’s verkocht, zeker nu de GTS 4.0 er is met 6 cilinder motor, hetgeen toch gezien werd als pijnpunt van de 718. Verder opvallend veel Cayennes tov Macans maar dat zullen wel hoofdzakelijk de nieuwere coupés zijn. Daaraan kun je dus concluderen dat een nieuw model ook maar even piekt want de Macan is ook nog niet lang geleden vernieuwd. Vraag me wel af hoeveel Taycans er afgelopen jaar in Nederland verkocht zijn? Zou deze de bestverkochte Porsche zijn?
superfunky zegt
@mercedesbenze350cdi: 434
jippie zegt
Er zijn meer Porsche 911-jes verkocht dan wat het merk Alfa Romeo in z’n geheel heeft gekocht. Best pijnlijk (voor beiden).
fastforward zegt
Lol @ RSQ8 bij Lambo
toyotafortuner zegt
Eigenlijk vind ik t nog knap dat er 23 Supra’s zijn verkocht. T zijn er meer dan ik had gedacht.
Dutchdriftking zegt
Tja, jonge mensen zonder kinderen of relatie met een beetje geld kopen geen auto’s meer. Dat is toch inmiddels wel duidelijk. Er is niks mis met reizen en andere hobby’s, maar dan is er geen geld meer voor een TT, Cayman of Elise.
henkp1 zegt
Waar maak jij dat uit op?
Misschien kopen mensen zonder kinderen en met wat geld ook wel gewoon een suv.
Omdat een suv ook zo z’n voordelen heeft.
bjr1983 zegt
De Mazda MX-5 mocht van de importeur niet verkocht worden in 2020. Had met de gemiddelde uitstoot te maken. Niet dat de MX-5 zo’n vieze auto is, maar hij schijnt door z’n formaat en gewicht wel dubbel gestraft te worden.
cossiekiller zegt
Ben nog benieuwd hoeveel Subaru’s er het afgelopen jaar verkocht geweest zijn…
willeme zegt
@cossiekiller: er is 1 Impreza verkocht. 1!!!!
brera22 zegt
Denk dat de tijd van Coupes voorbij zijn…
Ik heb er vele gehad van mijn 19e waar ik begon met een Honda CRX en daarna een V tex Crx en toen een VW Corrado en ga zo maar door.
Nu rij ik een Mercedes E coupe die ik nieuw heb gekocht maar waarschijnlijk mijn laatste Coupe is..
En waarom de Cayenne beter verkoopt dan de Macan ,heel simpel de Macan heeft geen Plug in..
En Nederland is altijd al een duur land geweest voor mooie autos en dat komt door de BPm,die de laatste jaren enorm is verhoogd..
Een standaard 911 zit al 40K BPm op…en nu we toch naar de BEV moeten zie ik deze autos straks allemaal flink in waarde gaan dalen over een aantal jaren..
Links of rechtsom we zullen naar de BEV moeten,ik als petrolhead heb daar veel moeite mee,maar sinds ik vorige week in een Porsche Taycan 4S heb gereden is mijn visie toch herzien..
Snel geruisloos bij 0 toeren al 100% koppel en misschien op dit moment zijn de Accus leeg na 300 Km maar denk als we 5 jr verder zijn dat de accus gewoon 600 tot 700 Km meegaan en dat het laden binnen 10 min ready is..
Charles jij weeet inmiddels hoe het werkt…Als autoliefhebber heb jij de transitie ook gedaan naar de BEV,,,en ik denk dat velen zullen volgen binnen nu en 5 jr..
Charles Taycan 4S zegt
@brera22, klopt idd! Heb ook MB Coupe’s en cabrio gereden etc en diverse 911’s Coupe. Nu naar de Taycan 4S…. ps, heb je een pm gestuurd.
vaakbenjetebang zegt
@willeme (Raar dat je maar een aantal lagen ‘diep’ kunt reageren en dan niet meer kunt quoten): Ik denk dat het wel verschil maakt, die Golf-basis, maar ik kan het natuurlijk niet bewijzen – omgekeerd geldt hetzelfde natuurlijk. De auto’s die je noemt (Z4, SLK) zie ik toch echt vaker rijden dan een 2e of 3e generatie TT. Dan denk ik dat dat toch komt omdat het wat meer onderscheidende auto’s zijn, ook technisch. Als je iets bijzonders gaat kopen (en dat doe je met een coupé toch), wil je denk ik ook echt net even wat anders in zo veel mogelijk opzichten. Tenminste, dat zou ik willen. Mijn virtuele centen gaan dan ook naar een Alpine – ik ben allergisch voor afschrijving, dus het blijft hier bij virtuele centen. De Boxster/718 laat ik er bewust even buiten, want die is/was een schepje duurder(toch? ik ben dat een beetje kwijt met de belastingen). Die valt denk ik een beetje tussen Z4-wal en 911-schip. En ik bedoelde niet dat het verschil tussen een 308 en een RCZ groot is, juist niet. Die zijn heel vergelijkbaar. Maar de RCZ-R was wel even een ander paar mouwen. En juist dat onderscheid zie en voel ik niet in MQB-land. Ook niet bij de TT.
willeme zegt
@vaakbenjetebang:
Oooohhh, mijn afstudeercoach zou hier niet content mee zijn ;-).
‘zie ik toch echt vaker rijden’ omdat het ‘onderscheidende auto’s zijn’. Het is eerste is een aanname en het tweede is een conclusie op een aanname. De Z4, Boxster, SLK en TT zijn concurrenten van elkaar, beetje afhankelijk van de gekozen motor. Zelfde segment. Boxster zit iets hoger, de anderen kun je ook met kleinere motoren krijgen (en zijn dus goedkoper).
Het is overigens niet juist. In Europa is de TT een veel populairdere auto dan de SLK en Z4. Altijd al geweest:
https://carsalesbase.com/europe-audi-tt/
https://carsalesbase.com/europe-bmw-z4/
https://carsalesbase.com/europe-mercedes-benz-slk/
https://carsalesbase.com/europe-porsche-boxster/
Dat de VAG-producten min of meer hetzelfde aanvoelen in de bediening klopt wel. Contactslot, stuurwiel, stand van pedalen: bijna allemaal generiek. Hoe het de hoek om gaat en hoe het stuurt is mijn inziens niet identiek. De eerste TT was dynamisch gezien een drol, maar de MkII en MkIII zijn strak sturende auto’s, met name 2.0 TFSI-uitvoeringen met voorwielaandrijving. Goede demping ook, vrij zeldzaam tegenwoordig.
Ben het wel met je eens dat je als purist misschien iets anders wil. Zeker als het een fun auto voor erbij is. Dan is een Elise, Alpine of Boxster gewoon iets exotischer en leuker. TT is wel een ijzertsterke aanbieding als je een leuk uitziende auto wil die alles kan en het je enige auto is.
Dat met die lagen viel mij ook op! Zal er even naar kijken!
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Afstuderen… dat is voor mij al zo lang geleden, dat het woord coach niet eens gebruikt werd. Het is hier dan ook geen wetenschappelijke verhandeling met bijlages hè :)
Maar fair enough, de getallen spreken voor zich en ik had ze niet bij de hand. Ik sta er oprecht van te kijken hoe veel meer TT’s er kennelijk rondrijden dan Z4’s, ik zie ze echt veel en veel minder (en dan niet alleen in Nederland, want met een tiental verkochte auto’s hier en daar is het ook een witte raaf, maar ook in Duitsland bijvoorbeeld zie ik er maar verdomd weinig). Waar zijn ze dan? Komen ze wel buiten? Of worden ze op specifieke markten als de UK waar ik zelden tot nooit meer kom juist erg goed verkocht?
En ‘onderscheidend zijn’ is deels wel degelijk objectief, maar vooral ook subjectief maar daarom niet minder relevant – je kunt er prima over van mening verschillen en allemaal (een soort) gelijk hebben. Wat grosso modo de beweegredenen zijn voor mensen om bepaalde auto’s wel en andere juist niet te kopen is fuzzy logic voor paarse broeken. Daar moet ik me als bèta ook eigenlijk niet aan wagen. Ik geef ruiterlijk toe dat ik daar eventjes keihard mijn onderbuikgevoel als feit geprojecteerd heb :)
Het onderscheid in rijden tussen al die MQB-auto’s vind ik echt en oprecht vrij klein. Ik vind het allemaal nogal, hoe zal ik het zeggen, steriel. Het is niet helemaal het goede woord maar ik heb nou nooit het gevoel dat zo’n auto via stuur en stoel tegen je zegt: laten we er eens lekker voor gaan. Misschien is het woord wat ik zoek wel ‘vreugdeloos’. Het zijn auto’s die het zich allemaal prima laten aanleunen wat je wilt doen en dan afhankelijk van de versie nog wel aardig thuisgeven ook, maar ik vind het altijd heel erg aanvoelen alsof het auto’s zijn die alleen maar binnen de lijntjes willen en kunnen kleuren. Dat ze met de generatie competenter worden staat buiten kijf, het zijn van die auto’s die overal een dikke 8 scoren maar nergens een 10 met een griffel. Dat is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur hè, ik zie voor mezelf veel meer entertainmentwaarde in een Ford ST of Renault RS dan in een VW GTI of Audi TT. Dat je dan bijvoorbeeld weer te maken hebt met wonderlijk infotainment vind ik weer volkomen niet interessant.
Dat vrijwel alles wat je aanraakt in eender welke VW-groep-auto uit dezelfde grote onderdelenbak komt helpt dan ook al niet mee in mijn beleving. Voordeel is wel dat je altijd nagenoeg perfect zit in zo’n ding. Niet zoals in een Clio RS voor je gevoel wel 10cm te hoog in de auto of zo.
willeme zegt
@vaakbenjetebang: Grappig dt we het in een discussie dus inderdaad eigenlijk behoorlijk eens zijn ;-). Er zijn overigens wel een paar MQB-auto’s (en PQ daarvoor) die wel degelijk erg leuk zijn. Golf V GTI vind ik persoonlijk leuker sturen dan een Focus ST (alhoewel de Focus een gavere motor heeft).
Ik ben het ook helemaal eens qua zitpositie en infotainment. Dat eerste vind ik stiekem erg belangrijk. Bij een Clio RS of Focus RS zit je echt enorm ‘op de bok’, terwijl een Golf V GTI veel lager is en fijnere stoelen heeft. Ook eens qua 10 met een griffel. Juist dat ontbreekt vaak bij VW-producten. Om in schooltermen te blijven: Vaggies zijn studenten met wie je een werkstuk wil maken, maar niet de kroeg in gaat.
Een Golf R is op alle meetbare vlakken beter dan een Impreza STI, maar toch wordt ik daar week in de knietjes van en doet een Golf R mij minder.
Als ik mij niet vergis is de de TT in het VK inderdaad erg populair, maar dat geldt voor de andere auto’s ook. Britten kopen vaker sportief getinte auto’s. Misschien dat TT’s je niet meer opvallen, dat kan natuurlijk ook ;-).
Gewoon vraagje uit nieuwschierigheid, wat voor auto rijd je op dit moment? Iemand met zo’n uitgesproken mening moet eigenlijk wel een Ginetta of Bristol rijden!
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Wat ik wil rijden en wat ik rijd, ja, daar is een discrepantie – maar dat heeft ook met budget te maken. Ik zou er graag iets volkomen dwaas als een TVR (een Sagaris, oh, mijn koninkrijk voor een Sagaris) bij hebben, maar dat heb ik niet. Wat ik nu heb is een 350Z als dagelijkse boot, een S124 300TE-24 om de aanhanger te trekken, en diverse Alfaatjes met die onzalige constructie met de versnellingsbak achter, met ook wat Busso’s er in natuurlijk. Er moet immers ook wat te sleutelen zijn. Ik heb al een tijdje niks gekocht, dus het jeukt. Clio III RS Cup staat hoog op de lijst, maar die moet dan wel de Recaro’s hebben, van de facelift zijn en Jaune Sirius (Vert Alien wordt overwogen, maar zie je nooit). Een Mégane III RS met dezelfde kenmerken lust ik ook wel, maar het N/A-karakter van de Clio roept harder mijn naam. Een Elise zie ik ook wel zitten, maar dat wordt dan het zoveelste project, want ik wil het liefst een S1 omdat dat de puurste is qua design en concept. Maar ja, die Rover-motor hè. Die wil ik niet en die zou er dan uit moeten. Dus dat wordt dan weer schroeven en niet rijden, en daarvan heb ik al een autootje of 3. De Alfista in mij wil doorsparen voor een Giulia Q, maar wat moet je met 500pk? De 300 ponies in de vadsige Datsun zijn eigenlijk al meer dan zat in de echte wereld. Te weinig tijd, te veel auto’s… Zo, en nu weer sleutelen aan de trackday-Alfa.
eunosroadster zegt
Mazda MX-5 kon je dit jaar niet bestellen. Er waren alleen nog voorraadmodellen i.v.m. veranderende uitstootregelingen. Ze zullen in 2021 wel weer meer verkocht worden, want dan zijn ze weer te bestellen. Er is er in ieder geval al 1 verkocht, want die van mij staat reeds in bestelling voor 2021!
brera22 zegt
waar kan je zien dat je een prive bericht heb??
Ik zoek me rot maar kan niks vinden!
Charles Taycan 4S zegt
@brera22, bovenin bij menu en dan bij berichten…👍