We hebben vers van de pers de Nederlandse verkoopcijfers van oktober.
De maand november is nog maar nauwelijks begonnen, maar we hebben nu al de verkoopcijfers van oktober binnen. In september was Tesla nog heer en meester, want zij waren toen het bestverkochte merk én scoorden een 1-2’tje bij de modellen. Hoe ging het afgelopen maand?
Bestverkochte merken
Om met de merken te beginnen: Tesla is nergens meer te bekennen. Waar ze in september nog op nummer één stonden, vallen ze nu zelfs buiten de top 10. Ze leverden afgelopen maand 1.238 auto’s, waar dat er in september nog 3.884 waren. Verder hoef je geen medelijden te hebben met Tesla: de Model Y wordt zo goed als zeker de bestverkochte auto van 2024.
Goed, Tesla was dus niet het bestverkochte merk in oktober. Wie dan wel? Dat was gewoon Volkswagen, met 3.293 auto’s. Verder zijn het ook de usual suspects, die iedere maand een beetje stuivertje wisselen:
- Volkswagen (3.293)
- Kia (2.890)
- Volvo (2.347)
- Toyota (2.303)
- Skoda (2.260)
Bestverkochte modellen
Bij de modellen stond Volvo weer een keertje op nummer één. Ditmaal NIET met de EX30, wat dit jaar de bestseller was. De oudere XC40 (inclusief de elektrische versie die tegenwoordig EX40 heet) verkoopt ook nog steeds lekker, want dat was de auto die in oktober op nummer één stond.
De Tesla Model 3 en Model Y zien we ook bij de modellen niet meer terug. Wel zien we de Picanto, de Polo en de Kona, traditionele bestsellers die het nog altijd goed doen. Iets interessanter is de Tiguan. Die hebben we al een tijd niet meer in de bovenste regionen van de verkoopstatistieken gezien, maar dit model staat nu op nummer 3.
De hele top 5 met bestverkochte modellen van oktober zag er zo uit:
- Volvo XC40/EX40: 831
- Kia Picanto: 760
- Volkswagen Tiguan: 751
- Volkswagen Polo: 741
- Hyundai Kona: 736
Brandstofsoorten
In totaal werden er 32.198 auto’s geregistreerd in oktober, wat positief is. Dit is namelijk een stijging van 13,7% ten opzichte van vorig jaar, waar we tot en met augustus alleen maar negatieve cijfers zagen. Deze stijging is volledig op het conto te schrijven van EV’s en hybrides. Daarvan steeg het marktaandeel, terwijl het aandeel van gewone benzineauto’s juist flink daalde.
Hieronder de populairste ‘brandstofsoorten’ op een rijtje, met het bijbehorende marktaandeel:
- Hybride: 14.426 (44,8%)
- Volledig elektrisch: 10.984 (34,1%)
- Benzine: 6.361 (19,8%)
- Diesel: 262 (0,8%)
- LPG: 165 (0,5%)
Bron: Bovag
RAW zegt
Hybrides worden op één hoop gegooid, ik zou graag een uitsplitsing zien tussen mild hybrid, hybrid en plug-in hybrid. Waarbij mild-hybrides dus niet zelfstandig elektrisch kunnen rijden zodat we dan een veel beter beeld krijgen van het percentage auto’s dat elektrisch kan rijden.
't Peugje zegt
@RAW
Je bedoelt denk ik niet langdurig elektrisch kunnen rijden want meerdere mild-hybrides kunnen op lage snelheid korte afstanden volledig elektrisch rijden. Ben het wel met je eens overigens, “hybride” is een te breed begrip.
THSD zegt
Voor zover ik weet kunnen mild hybrids niet volledig elektrisch rijden…ook geen korte stukjes.
't Peugje zegt
Dan heb je vandaag iets nieuws geleerd. Ik rijd momenteel zelf een nieuwe 308 en schakelt regelmatig over op volledig elektrisch. Elektromotor tussen de bak en de motor en een extra 48v accu’tje onder de bestuurderstoel.
kappenou zegt
Zover ik kan zien wordt de 308 officieel verkocht als hybrid en als plug in hybrid. (Ik zie wel dat sommige websites zelf er mild hybrid van maken)
Maar mild hybrids zijn in principe auto’s met hele lichte ondersteuning waarbij ze kunnen uitrollen/coasten zonder de verbranding motor aan. Dus het klopt wat hier boven gezegd wordt.
Dan heb je hybrid waarbij je echt langere stukken elektrisch kan rijden en heel lichtjes kan versnellen. Vaak ook maar tm een gangetje of 60km/h zoals bij een toyota auris.
En dan nog een plug in hybrid waarbij het accu pakket echt bedoelt is om volledige afstanden elektrisch te rijden.
Zeker mee eens dat mild hybrid de lijst te positief beïnvloed. Die moet je gewoon scharen onder de benzine lijst. Dit zijn dan gewoon ietsjes zuinigere benzine auto’s.
scrmeagle zegt
Ik zou Musk helemaal niet sponsoren, wat een idioot! Wel geniaal, maar levensgevaarlijk.
harrie zegt
Goede argumenten, ik ben om!
Richmond zegt
Ja want alle andere CEO’s / autofabrikanten die niet de media opzoeken zijn ideale schoonzonen / dochters
verdebosco zegt
Musk is aantoonbaar gevaarlijk. Zowel voor de samenleving via X en Trump als voor de klanten van Tesla. Wil je Tavares, De Meo of Zipse op één lijn zetten met Musk? Dan moet je nog maar eens beter nadenken.
kappenou zegt
Wel echt gevaarlijk betaalbare elektrische auto’s op de markt brengen. Ruimtevaart goedkoper maken en twitter minder reguleren.
Tot nu toe heeft die man alleen graaiende bedrijven in die desbetreffende markten tot de orde geroepen.
Die verdiende toch allemaal te belachelijk veel over onze rug. Dit is wat je wil van een commerciële partij in een kapitalistische wereld
hotze zegt
Yeah right, weet je wat Tesla verdient per auto? En de “bonus” van 50 miljard voor Musk? En hij heeft recent geregeld dat hij altijd bovenaan komt te staan in de tweet-competitie. En hij kan dat internet ook uitzetten als hij het wil (dat verhaal heeft betrekking op saboteren van Oekraiense drones). Die Musk is een gekke schurk.
lekkerlinksrijden zegt
Heel veel lease loopt in december af, kijken wat iedereen dan doet met nieuwe lease. Kan best dat een groot gedeelte weer EV gaat, gedwongen door de werkgever of vrijwillig laat ik in het midden. En wie stapt weer in een Tesla, ze zijn wel ver geupdate en doorontwikkeld, maar in de basis dezelfde auto. Je wil misschien wel een keer iets anders
rwdftw zegt
De mijne loopt ook af in december. De leasemaatschappij wil de nieuwe auto’s graag in november op kenteken hebben dus ik verwacht mijn volgende deze maand. Van de 6 Teslas (allen Model 3) zijn er 3 nieuwe Ys bijgekomen. Ik heb zelf een nieuwe 3 in bestelling, een collega gaat voor een Chinees en er is sinds kort een i5 in het wagenpark. 1 collega is vertrokken dus die 3 wordt niet vervangen.
lekkerlinksrijden zegt
Welke Chinees gaat hij voor? Xpeng of BYD?
flatoutmarten zegt
En je verwacht dat de vervanging voor de auto’s die in december aflopen pas in december wordt besteld?
lekkerlinksrijden zegt
Nee natuurlijk niet, maar wel uitgeleverd waarschijnlijk of later in november
audirs3 zegt
Ik denk dat veel weer voor een EV zullen gaan, die inmiddels veel beter is dan 5 jaar geleden. De i-pace en e-tron is nu toch wel achterhaald in vergelijking met een Macan of Q6
O plaat zegt
Nu Elmo toont wie hij echt is zou ik ook met een boog rond al zijn producten lopen.
Richmond zegt
Kijk je daar ook naar bij andere CEO’s,s wat ze in hun vrije tijd uitspoken?
flatoutmarten zegt
Precies dat.
rwdftw zegt
En op 1 november meert een boot aan met 5000 Tesla’s aan boord. Over de maand november staat Tesla weer bovenaan….
Krijg je ervan als ze per boot komen in batches van 5000 stuks. Er rolt iedere 14 seconde een Tesla van de band. Ze doen het echt niet verkeerd.
mashell zegt
Het meest verkochte Tesla Model is de Model Y en die wordt gewoon in Duitsland gemaakt, ik denk dus dat die golfbewegingen in de Tesla verkoop (eigenlijk kentekenuitgifte) niet mee zo sterk meer afhankelijk zijn van de scheepsvrachten.
roadster zegt
Auto’s uit Japan, Korea en China komen ook per boot. Daar is Tesla bepaald niet uniek in.
O plaat zegt
zie ginds komt de musk boot uit Trumpland weer aan,
hij brengt ons EVs met een verbrande naam.
Elon staat te springen hij zit vast op coke.
Wie rechts is krijgt een auto wie links is is woke.
ty5500 zegt
Op Twitter is hij de nieuwe God, men preze zijn naam,
met likes en retweets bouwt hij zijn faam.
Zijn volgers aanbidden, blind in zijn spoor,
elk woord dat hij uitspuwt klinkt als een koor.
Hij speelt met de markt en drijft mensen op tilt,
met één enkele tweet, de wereld verstilt.
Een visionair, roepen ze, en rijkdom zijn loon,
maar soms lijkt hij meer op een digitale kloon.
Dus hef je scherm op, breng hulde en eer,
aan de koning van chaos, keer op keer.