De eerste tellingen van de aprilverkopen leveren een verrassing op: niet aartsrivaal Opel maar outsider Ford houdt Volkswagen voorlopig van de troon. Het schijnt een unicum in de recente Nederlandse autogeschiedenis te zijn; de afgelopen 40 jaar ging het in ons land immers steeds tussen Opel en Volkswagen. Een bevestiging dat het merk goed bezig is…
Groot zijn de verschillen tussen echter niet. Na Ford (marktaandeel na 4 maanden: 8,60%) noteert Volkswagen een aandeel van 8,50% gevolgd door Peugeot (8,42%) en Opel (8,06%). Ford heeft haar toppositie met name te danken aan de nieuwe Mondeo; deze goedogende middenklasser ontwikkelt zich tot een regelrechte hit in het leasesegment. Van alle overige Ford-modellen werden – vergeleken met vorig jaar in dezelfde periode – minder verkocht (bron: autokompas.nl).
Wim zegt
Die nieuwe Ford Mondeo is ook erg fijn vind ik, fijn voor ze.
Tomiseentijger zegt
doen ze goed:)
topg zegt
terecht.
Als ze nu nog de Ka en de fiesta vernieuwen (bij de tijd brengen, opfrissen, noem het hoe je wilt) zal het alleen maar beter gaan.
Degelijke wagens, niet duur, goede value for money… Met de Ka hebben ze een contender in het aygo segment (die er ook hip zal uitzien) en met de fiest in het fiat 500 enz. segment.
De nieuwe focus is ook gewoon een plaatje…
JP zegt
Zijn goed bezig daar. De mondeo is idd een mooie en fijne auto. Vind het ook wel mooi dat de ordinaire burgerbakke niet op de eerste plaats staan met hun passatjes en golfjes. Maar ja zo denk ik er over
Ricosuave zegt
Ik vind die nieuwe Mondeo nu al zo Saaiiii…
mja kan het wel begrijpen dat mensen em kopen.
lincoln zegt
gefeliciteerd Ford .. ook fijn dat jullie in amerika het eerste kwartaal met winst hebben afgesloten ..
Luc zegt
Ze hebben dan net de mondeo, maar opel komt dit jaar met zijn insignia. Je moet echt naar jaarcijfers kijken, niet naar kwartaalcijfers
Armada zegt
Dat wordt nog wat als de nieuwe Fiësta net zo’n hit gaat worden als de Mondeo.
Einser zegt
Als dit komt doordat Ford van haar huis-tuin-en-keuken-auto’s zulke fantastisch sturende wagens maakt, hoop ik dat er bij de collega fabrikanten een lichtje gaat branden…
IlCuoreSportivo zegt
Kopen jullie maar ford,
Ik vind het allemaal niks, de focus is de beste wel denk ik.
Maar die mondeo kan me echt niet bekoren.
bozewolf zegt
Ze hebben het verdiend. Ze maken goede auto’s.
ollie zegt
Ze zijn op de goede weg bij Ford. Met de nieuwe Ka en Fiesta zal een plaats in de top 3 gegarandeerd zijn.
Gerrelekker zegt
Heb zelf een tijdje met een Focus gereden. 1.8HDCI, zeer goede motor, zeer goed onderstel! Vind die Mondeo best wel een mooie wagen.
DJD zegt
als ford nou een stuk mooiere auto’s zou bouwen kunnen ze nog zeker blijven zijn van die plek…
auto? zegt
Mondeo… goedogende middenklasser ??
Armada zegt
@ IlCuoreSportivo
Dat blijkt deels al uit je nickname. ;)
Tommy zegt
De nieuwste modellen zien er goed uit, op de sedan-versie van de Mondeo na dan, de verhoudingen van achterkant lijken daar zoek geraakt. Maar ook binnen in en het onderstel is niet mis mee, fijne auto’s. Nu de motoren nog, de diesels zijn crap en altijd stuk. De benzine motoren daarentegen zijn wel weer fijn waarbij de vijfcilinder turbo het hoogtepunt is.
RA999 zegt
@Luc
Waarom zou je alleen naar jaarcijfers moeten kijken en niet naar kwartaalcijfers? Zolang je maar kwartaal- met kwartaalcijfers vergelijkt zijn die cijfers gewoon representatief…
Djivy zegt
Komt ongetwijfeld door deze rijtest! ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/24/rijtest-ford-mondeo-25t
Rick dos zegt
En in mijn ogen totaal niet onterecht. Ik vind de Mondeo’s zeker wel leuke auto’s! Maar zo vind ik wel meer auto’s uit de Ford-stal lekker ogen.
Superkoerier! zegt
Heb zelf ook een Focus in de bestelling lopen. :-)
Echter, het is niet de eerste keer dat Ford op nummer 1 staat. Ik meen mij te kunnen herinneren dat in 1984 Ford ook een hele tijd op nummer 1 heeft gestaan, maar dat toen op het laatste moment Opel alsnog weer nummer 1 werd dankzij de komst van de nieuwe Kadett. Tot die tijd gooide de Ford Escort Laser hoge ogen voor Ford.
Lb zegt
It ain’t over till the fat lady sings!
SeanD zegt
Nu blijkt het dat het best kan werken om wat onderdeeltjes van een concept te gebruiken dat over de hele wereld voorpagina nieuws was in de autojournalistiek…. :-)
http://www.autoblog.nl/archive/2005/08/31/ford_iosis_concept_met_vier_vl
Luc zegt
@ ra, merken doen actief, daarmee verkopen ze meer. Merken introduceren nieuwe modellen, dan verkopen ze weer pas veel. En nog veel meer van die dingen, bij jaarcijfers kun je pas echt de conclusie trekken wie het goed doet. Er bestaat een kans dat de verkopen van ford dadelijk met 25% afnemen
david zegt
Dat de mondeo grotendeels voor dat succes zorgt kan ik wel begrijpen. Als ik van collega’s hoor hoe voordelig de mondeo wordt aangeboden in de lease ga je eigenlijk denken waarom je nog aan wat anders denkt. Ik denk dat de leasemaatschappijen een meer dan fikse korting krijgen om de auto op die manier populair te maken. Een mondeo van 38k is voordeliger met maandbedrag dan een qashqai (ook behoorlijk populair) van 32k. Waarom zou je dan niet voor de hogere klasse gaan met hetzelfde aan accesoires en een dikkere motor
SimonMc zegt
Hoera voor Ford! En terecht !
Emmanuel zegt
@Tommy
Is het met die 2.2 TDCi (175pk) die nu in de S-max, Mondeo en Galaxy ligt niet beter gesteld qua betrouwbaarheid? Die komt namelijk van Peugeot, en zou toch een degelijke motor moeten zijn…
Wat de overige diesels betreft: er rijden inderdaad verdacht veel fords rond, achtervolgd door een roetwolk.
Ganryu zegt
De laatste 40 jaar ging het tussen Opel en VW?
Denk dat het de laatste 5 jaren VW het is geweest op nr. 1
En alle jaaaaren daarvoor Opel….
Sorcerer zegt
Erg mooie wagen is het ook… alleen toch een beetje hoog gehalte eenheidsworst om één of andere reden. Je ziet ze nu al vrij veel en straks heeft iedereen er een, da’s dan weer jammer…
Peter zegt
@Tommy
De diesels crap en altijd stuk? Ik heb 4 jaar lang in een Mondeo TDCI 130pk en die motor was fantastisch. Beetje rumoerig… maar ging als de brandweer. En nog nooit 1 probleem mee gehad.
Nu heb ik een 150pk Toyota, maar die kan niet in de schaduw staan van de Mondeo.. ik mis ‘m nog iedere dag.
mashell zegt
“Van alle overige Ford-modellen werden – vergeleken met vorig jaar in dezelfde periode – minder verkocht”
Ik hoop voor onze lieve Ford dat dat is omdat er in het begin van het jaar iedereen op de Focus 2 update zat te wachten. En als dat zo is zullen de cijfers het volgende kwartaal nog wat beter worden. En de cijfers van VW zullen tot de nieuwe Golf verschijnt steeds verder inzakken.
RenesisHP zegt
Bij ons in de garage staat er ook een Mondeo. Het is een net afgewerkte auto met het formaat van een limo. Met de rx8 is er al weinig manouvreerruimte in de parking, dus ik vind het knap dat de Mondeo er in past.
Nou vraag ik mij af of het volgende model nog groter gaat worden dan deze al is.
BennyB zegt
Die goede verkoop is dan ook weer jammer, zeker hier in Belgisch Limburg, waar de meesten (dankzij Ford Genk) via fabriekskorting goedkoop zo’n Mondeo kunnen kopen. Je ziet er hier minstens 2 in iedere straat.
Ik ben geen Ford-fan, maar deze vond ik echt mooi. Jammer dat ik er op uitgekeken raak.
Ook jammer vind ik dat er op sommige (en vaak ook nog de duurdere) versies, het chroom nogal goedkoop uitziet.
Ivar zegt
Doe mij maar een mooie Citroen C5 of C5 Tourer, prachtig gelijnde auto!!
Bart zegt
Hey,
Wij rijden sinds enkele dagen thuis ook een Mondeo (Titanium met Panther Black lak, touch screen navigatie en de ten tijde van de bestelling zwaarste dieselmotor met 140 PK).
Als referentie heb ik het voorgaande model mondeo, en naar mijn mening oogt het nieuwe model van buiten en binnen een heel stuk mooier dan het oude. Daarnaast vind ik de dieselmotor erg prettig, we hebben voor de keuze ook in een toyota avensis met 177pk D-cat motor gereden, maar op de een of andere manier voelt deze sneller aan.
Over de betrouwbaarheid gesproken, op de een of andere manier heeft ford hier een negatieve naam. Nu kan het zijn dat wij een uitzondering op de regel zijn, maar we hebben nog nooit een probleem gehad. En dat terwijl onze vorige auto toch ruim 200k op de teller had staan.
Ik denk persoonlijk dat het model een erg groot succes gaat worden, wat aan de andere kant ook weer jammer is, zo wordt het inderdaad een eenheidsauto, terwijl ik dat nu zeker niet zo ervaar. Op de een of andere manier zie je mensen toch omkijken als je voorbij rijdt.
Bart zegt
Ter aanvulling: we rijden de modelvariant Wagon, wat in mijn ogen het mooiste modelvariant is. Bij de andere modelvarianten ben ik minder te spreken over de achterkant.
Scuderia zegt
Ook alleen maar omdat hij net iets groter is als een Passat en goedkoper is.
Volkswagen staat straks weer op 1 let maar op.
Vind zelf dat de Mondeo en de Passat wel naar het Luxe middelklasse kan (A6,E, 5 serie)
danny zegt
wie vertelt nu zo een larie dat de mondeo diesels nie betrouwbaar zijn … ze staan er om bekend heel betrouwbaar te zijn, geen lulkoek verkopen hier
9ff GT9 (Citroën C5 Ligne Business) zegt
Ik vind de mondeo een nogal onspeciale auto en het design vind ik erg saai en bij de achterkant en dashboard zelfs lelijk. Mijn vader gaat de C5 nemen omdat deze wel mooi vanuit elke hoek is. Hij is misschien iets minder dynamisch omdat hij 80kg zwaarder is maar hij heeft in ieder geval karakter. Iets wat je van geen enkele ford zou kunnen zeggen.
flappie zegt
jaja, een duits/frans/brits karakter…
Joost zegt
Gefeliciteerd Ford, ik gun het Ford wel. Ik rij nu al 4 jr in het vorige model Mondeo en nu al 180k op de teller met de 2.0 TDCI 130 pk en deze heb me dan ook nimmer in de steek gelaten, dus het verhaal over slechte diesels van Ford is naar mijn mening niet waar, of ik meot toevallig de uitzondering zijn.
Ik wil dit jaar een nieuwe auto kopen maar twijfel nog. De C5 vindt ik een mooie auto, maar ik stoor mij aan de knoppenorgie op het dashboard en stuur. De Passat is degelijk maar vindt ik saai en duur. De Insignia moet ik nog maar zien, twijfel erg bij goedkopere versies hoe exterieur.interieur zijn en de prijzen zijn nog afwachten. De Laguna is geen optie voor mij niet mijn smaak. De 407 is alweer beetje verouderd en ook daarom geen optie voor mij. Mondeo twijfel ik en zal nog een paar keer gaan bekijken ;)
oetluleersteklas zegt
@ Luc
dus volgens jou moeten autofabrikanten gaan zitten wachten tot het einde van het jaar (of zelfs pas in het nieuwe jaar) totdat de jaarcijfers bekend zijn? Ze willen toch onderweg ook cijfers hebben? zo kunnen evt. nadelige ontwikkelingen tijdig worden opgemerkt en kom je er niet aan het einde van de rit achter als het al te laat is.
Jan C. zegt
Onspeciaal is wat mensen veelal willen… De Ford Escort was jarenlang de best verkochtte auto in GB