De autoverkoop van maart 2023 is bijzonder interessant. Veel Tesla’s en Lynk & Co’s.
Gisteren was het 1 april. Dat betekent een hele hoop goede, matige en slechte grappen. Maar het betekent nog iets: er is een maand achter de rug. Traditioneel is het maart dat altijd voor april komt en dat is in 2023 niet anders. Dat betekent ook nieuwe verkoopcijfers waarbij we een paar opvallende dingen willen delen.
Ten eerste de stijging qua verkopen. Er werden maar liefst 37.452 auto’s op kenteken gezet Dat is een stijging van meer dan 51%! Wat is er aan de hand? Nou, eigenlijk niet veel behalve dat dealers nu eindelijk kunnen leveren wat ze hadden verkocht. De maandelijkse cijfers betreft namelijk altijd registraties, niet zozeer het tekenen van een order.
Best verkochte merken en modellen
Vanwege de grote chiptekorten konden dealers simpelweg niet voldoende auto’s uitleveren. De productie komt nu goed op gang. Tesla is lekker op weg, hun Model Y is de populairste auto van de maand en het merk scoorde ook de Nr. 1-positie. De Lynk & Co 01 verkocht ook uit de kunst. Het geeft maar aan dat we een goede deal wel kunnen waarderen in Nederland.
Merk Top 5 maart 2023
- Tesla (3.160)
- Volkswagen (2.972)
- Kia (2.672)
- Volvo (2.261)
- Peugeot (2.250)
Model Top 5 maart 2023
- Tesla Model Y (2.362)
- Volvo XC40 (1.298)
- Peugeot 208 (1.035)
- Lynk & Co 01 (1.003)
- Opel Corsa (799)
Wat ons verder opviel
Kijken we verder naar het lijstje van de autoverkoop maart 2023, zijn er nog wel een paar opvallende dingen. We beginnen traditioneel met de Alfa Giulia, daarvan heeft Alfa Romeo er 8 verkocht afgelopen maand. BYD verkocht 134 exemplaren van de Atto 3. Naast de Volvo XC40 is er ook nog de C40 die het niet verkeerd doet, eigenlijk horen die 265 C40’s daar nog bij (het is gewoon een andere koetswerkvariant).
Wat vooral opvalt is hoe snel alles is omgeslagen. Voor lange tijd was de Volkswagen Golf namelijk de bestverkochte auto van Nederland, het is nu niet eens de best verkochte Volkswagen! Bij Pon konden ze 279 Golfjes voorzien van gele platen. De ID3 (504), ID4 (401), Polo (467), Up (379).
Bij Tesla is het niet alleen de Model Y, ook de Model 3 (753) doet goede zaken. De Model S (28) en Model X (17) spelen een bijzonder kleine rol in de marge. Ook opvallend is dat de Cupra Leon aanzienlijk minder geliefd is dan de Born of de Formentor. In Nederland is Seat (452) nog wel veel groter dan Cupra, mede dakzij de Ibiza (178). Bijzonder is dat er maar liefst 106 exemplaren zijn verkocht van de Seat Tarraco, de grote SUV van het merk.
Tot slot de Porsche 911: daar zijn er 50 van verkocht. Bijna 1 op de 4 verkochte Porsche’s in maart 2023 was een 911.
Meer lezen? Dit zijn de verkoopcijfers van februari 2023!
Roskampies zegt
Nog even en de japanse Kei cars zijn de norm in NL. Worden steeds kleinere gebakjes.
mc96 zegt
Die tijd is juist voorbij. Paar jaar geleden waren de C1/Aygo enz veelverkochte auto’s. De verkooptoppers van nu zijn veel groter zwaarder, duurder (en elektrisch).
banderas zegt
Tja, de Tesla’s zijn nu goedkoper dan zo’n beetje alle Duitse en Aziatische aanbieders. Daar kan niemand tegenop.
marcomanta zegt
Ik schreef het al eerder, de gevestigde orde heeft te lang liggen slapen, de nieuwe markt van China en Korea gaat Europa veroveren.
PunicaOase zegt
Ik zie maar 1 Koreaan en 1 Chinees in de lijst.. Koreaans wordt steeds meer geaccepteerd, Chinees wordt nog wel erg pauper gevonden en ik zie ze ook zelden..
Richmond zegt
Maar daar worden wel meer van verkocht dan van een guilia.
marcomanta zegt
Kijk maar eens naar Bright TV op RTL Z.
alfa147ti zegt
Tja 8 Giulia ‘s daar wordt je niet vrolijk van als importeur, maar vreemd vindt ik het niet, ben benieuwd als deze maand de Giulia 2023 in Nederland in de verkoop gaat die al in België Duitsland en Oostenrijk al vanaf 01-2023 verkocht wordt, er hier van verkocht gaan worden.
Ik heb in ieder geval een exclusiefe auto.
ar166 zegt
Ben ook benieuwd hoeveel Tonale’s er al verkocht zijn. Inmiddels een paar zien rijden, ook in de kleur ‘Blu Misano’. Dan is het toch wel een toffe verschijning.
William zegt
De beslissing van Alfa om alleen nog de duurste uitvoeringen van de Giulia en de Stelvio te leveren begrijp ik niet. Een wat basic uitgeruste en scherp geprijsde RWD instapper zou op veel markten toch beter verkopen?
Houthakker zegt
Helemaal mee eens !
rogerzz zegt
Geweldig, nog meer Tesla’s die met 87km/u op de middelste rijbaan met lane assist urenlang op de eco-stand de rechterbaan niet aanraken. Jammer.
Fun fact dat Lane Assist in de jaren 90 is uitgevonden, adaptive cruise control in 1999 beschikbaar was, en Tesla’s bestuurders doen alsof het nieuwe technologie is.. 🤦🏻♂️
ronnys zegt
Daar hebben hollanders helemaal geen Tesla voor nodig!
Er zijn legio ander modellen die vele kilometers dom in het midden blijven sukkelen en dom kijken als je er rechts voor bij gaat en dan nog in het midden blijven plakken!
mashell zegt
De enige reden om een Tesla Model Y te kopen is omdat je een spuughekel hebt aan je buren en hun oogzeer wil bezorgen. Er ligt dus nog volop werk voor de rijdende rechter.
Jantje_555 zegt
Die Lync & Co 01 is puur omwille van dat huursysteem van 500 euro per maand. Ik ken niemand die zo een auto particulier bezit.
1000bochten zegt
Tsja. De aanbiedingen van Tesla waren wel erg goed. Ik stond vrijdag met honderden in de rij om er eentje op te halen in Tilburg…