Vroeger stelde je je autoaankoop tot januari uit om een ‘nieuw model’ te hebben, tegenwoordig koop je op de valreep in december om belastingvoordeeltjes te scoren.
Omdat we in december allemaal nog net onze schraapmobiel waar we helemaal niet in willen rijden op kenteken moesten zetten zijn we qua nieuwverkopen in 2014 erg rustig begonnen. Waar in de louwmaand doorgaans zo’n 70.000 auto’s op kenteken worden gezet, waren dat er dit jaar 44.548 stuks.
De trend van slechte januariverkopen werd in 2013 ingezet, vanwege de fiscale wetgeving destijds, en ook dit jaar zien we dit beeld terug. Fransie Weekers is weliswaar terug in Limbabwe, maar dat verandert op de korte termijn weinig aan het overheidsbeleid op autogebied.
Volkswagen leverde in januari de meeste nieuwe auto’s af: 6.539 stuks, en pakte hiermee een ongekend hoog marktaandeel van 14,7%. De top 5 wordt aangevuld door 2. Renault (3.469/7,8%), 3. Peugeot (3.438/7,7%), 4. Kia (3.126/7,0%) en 5. Ford (2.863/6,4%), zo blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt AUMACON. Dezelfde toko voorspelt dat we dit jaar op 415.000 nieuwverkopen uitkomen.
Ter vergelijking; de januariverkopen van de laatste jaren:
2014 – 44.548
2013 – 47.957
2012 – 70.418
2011 – 74.784
2010 – 62.750
maranello zegt
Too bad :(
Seroo zegt
Is ook bekend welke modellen het best verkocht zijn? Ik vraag mij namelijk wel af door welk model Peugeot op de derde plek beland is en hoeveel van de Volkswagens upjes zijn.
motoragent zegt
@Seroo: Peugeot doet het volgens mij vrij aardig met de 308 en 2008
sir_smokalot zegt
@Seroo: De vijf best verkochte modellen in januari 2014 zijn: 1. Volkswagen Golf (inclusief Golf Plus), (2.652, marktaandeel 6,0%), 2. Renault Clio (1.816 / 4,1%), 3. Volkswagen Up! (1.714, 3,8%), 4.KIA Picanto (1.632, 3,7%) en 5. Peugeot 208 (1.475 / 3,3%).
bobisnulop zegt
Sneu. T word allemaal verziekt door die malloten in Den Haag die niet weten waar ze allemaal over praten.
Smokey zegt
En dan zijn de dealerregistraties zeker niet meegenomen in deze telling
motoragent zegt
En afgelopen december waren de heren uit Den Haag nog zó blij, want mensen kochten weer auto’s en er waren tekenen van economisch herstel… blijkt maar weer hoe kortzichtig ze daar eigenlijk zijn.
proost zegt
@motoragent: Het gaat enkel over januari, totale cijfers veranderen niet. Kappen op de heren uit Den Haag is niet altijd nodig. Berichten dat het slecht gaat zijn trouwens geen stimulans, positieve berichten daarentegen wel.
launchcontrol zegt
@proost: nou breng jij dit nieuws dan eens positief! Breng het dan maar eens in blije ambtenarentaal, ben nieuwsgierig hoe je dat gaat doen.
lamborgfan zegt
@launchcontrol: Alle mensen zijn lekker in januari aan het skieen, en hebben helaas geen tijd om een nieuwe auto te kopen.
Ze zijn nu massaal geld over de balk aan het gooien en kopen in een van de 11 andere maanden hun nieuwe automobiel.
launchcontrol zegt
@lamborgfan: ben helemaal om, waar gaan we skieen?
kraakensmaak zegt
Was te verwachten, heb zelf nog mijn best gedaan door mijn nieuwe auto op kenteken te laten zetten op 15 januari 2014. Idiote bijtellingsregels hier.
mout zegt
Ik ben benieuwd hoe het zit met de registraties van Outlander PHEV. Het is ze vast niet gelukt alles voor 31-12 op kenteken te krijgen. Zijn er veel zielige klanten die in januari – net te laat – een sleutel mochten ophalen?
mashell zegt
@mout: zelf als de wagen pas in januari uitgereikt kan worden kan deze al sinds december op kenteken staan.