De verkoop van personenauto’s daalde flink afgelopen maand. In de eerste maand van dit jaar werden 14,4 procent minder auto’s verkocht.
Vorig jaar werden er in de maand januari 47.639 nieuwe auto’s geregistreerd. Dit jaar waren dat er slechts 40.776, een daling van 14,4 procent. De dalende verkoop is te wijten aan de aangepaste bijtellingsregels per 1 januari van dit jaar. Veel mensen scoorden met die reden vorige maand nog even snel een nieuwe voiture, zodat ze de komende jaren van de belastingvoordelen kunnen genieten. Stelletje graaiers dat jullie zijn.
Overigens was 2015 ook al geen heel best jaar, als we het totaal bekijken. De bijtellingscapriolen hebben de markt behoorlijk grondig verpest en we moeten nog maar afwachten hoe lang het duurt voordat we weer met een stabiele markt te maken hebben.
Het grootste marktaandeel is nog altijd voor Volkswagen, dat voor 19,1 procent van de verkochte auto’s tekent. Renault volgt op respectvolle afstand met 7,1 procent, Kia is derde met 6,6 procent marktaandeel.
motoragent zegt
Je. verwacht. het. niet.
motoragent zegt
@motoragent: Ongelofelijk trouwens dat nog altijd 1 op de 5 ‘verkochte’ auto’s een VW is, Het zal vast prima rijden (voor zo lang dat mogelijk is), maar ik zou uit principe al geen auto kopen van een fabrikant die willens en wetens auto’s de fabriekshal uit stuurt die zowel mechanisch als elektronisch totaal niet in de haak zijn.
Maar goed. dat zijn maar principes. Zodra principes geld gaan kosten flikkeren we die principes snel weer overboord. Zeker als de buurman ook net zo’n ‘premium’ Duitser op de stoep heeft staan…
timmehh zegt
@motoragent: mag ik je even wijzen op de Mercedes C220 CDI/Opel Zafira waar het ook totaal niet mis was.
Ik rij al zo’n 500.000km in verschillende VAG lease diesels zonder enke probleem.
motoragent zegt
@timmehh: Ik ontken nergens dat andere autofabrikanten ook niet sjoemelen.
deboes zegt
@timmehh: ik rij slechts ruim 80.000 km (vervangend vervoer niet meegerekend) lease VAG met alleen maar problemen….maar inderdaad de buren vinden hem wel mooi, maar die hebben geen smaak.
ronnys zegt
@timmehh: Het kan ook best dat je geen problemen hebt met een VAG.
Ik ken echter meer mensen die wel problemen hebben. Turbo’s benzine en diesel met een serieus olie verbuik. DSG problemen, kettingen die uitrekken, enz.
Verschillende mensen zijn daarom toch over gestapt op een ander merk en dat staat nog volledig los van het hele sjoemel verhaal.
Dutchdriftking zegt
@motoragent: misschien omdat ze door de band genomen gewoon heel goede auto’s maken? Maar de ‘liefhebber’ verguist het merk, en ieder probleem of mankement word zo uitgebreid uitgesmeerd op internet dat de gedachtegang ontstaat dat iedere VW slecht is, en dat het merk niets anders doet dan sjoemelen. En natuurlijk hebben ze fouten gemaakt, en maakten ze 15 a 20 jaar geleden veel betere bolides, beroerd is het absoluut nog niet. En als jij van je baas mag kiezen tussen een Polo, een Clio en een Fiesta zullen de meesten nog altijd voor een Polo gaan. De Clio ziet er beter uit, de Fiesta rijd veel beter, maar de Polo is het meest volwassen, en daar valt men voor.
rufctr01 zegt
@dutchdriftking: dat verhaal over de Polo vind ik onzin. Ik denk eerder dat veel mensen niet echt boeit wat ze rijden. Als je iemand vraagt,die geen verstand van auto’s heeft, vraagt om 10 automerken op te schrijven dan is de kans zeer groot dat ze VW als eerste opschrijven.
De Polo is totaal niet volwassen, na 2-3 jaar worden het bijna altijd petjes auto’s.
e1000bmw zegt
@dutchdriftking: Mweh, geef mij de frivole fransoos maar… Of die “kleine Britse”… Als het dan toch een B-segmenten mot zijn…
motoragent zegt
@dutchdriftking: Ieder zijn smaak, wel zo leuk voor het straatbeeld in ieder geval. Ik zweer bij Frans, al zullen ook veel mensen daar niet al te veel vertrouwen in hebben.
Auto’s blijven mensenwerk, dus fouten zullen er altijd in zitten. Alleen moet je als automerk je verantwoordelijk op je nemen, en problemen oplossen het liefst nog voordat de klant het door heeft. En daarin heeft VW wat mij betreft wat te laks gehandeld. Zoals gezegd, het zullen over het algemeen prima auto’s zijn, maar bepaalde problemen worden niet consequent genoeg aangepakt.
rufctr01 zegt
@dutchdriftking: niet om het een of ander, Franse en Italiaanse merken staan bekend als roestbakken door de Duitse rijder, terwijl deze merken al zeker 30-35 jaar nauwelijks tot geen roestproblemen hebben. Mercedes, Opel en VW hebben nog niet zo heel lang geleden deze problemen gehad, maar daar hoor je niemand over. Hoe komt het dat VAG weggeschreven wordt als betrouwbaar terwijl ze toch echt serieuze kwaliteits issues hebben. Hun motoren zuipen olie, DSG is slecht, kettingen die oprekken met motorschade tot gevolg.
Ik heb vrienden met VAG auto’s, veel van deze auto’s staan vask bij de dealers voor reparaties, maar als je ze vraagt dan hebben ze er nooit iets aan.
Waar ik moeite mee heb is dat er hard wordt geschreeuwd dat ze premium zijn, een kale Golf is nieuw belachelijk duur, maar ondertussen zijn ze niet beter dan de concurent. Ik denk dat veel van hun concurenten beter zijn en hebben ern gunstigere aanschafwaarde.
lekbak zegt
@dutchdriftking: de belangrijkste reden dat vw veel verkocht wordt is nog altijd omdat ze nergens in uitblinken.
Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, immers.
Ze zijn niet bijzonder mooi, zuinig, snel, comfortabel, ruim, betrouwbaar, goedkoop of duur. En zijn ook in geen van die allen erg slecht.
Wel hebben ze een goede marketing afdeling, een goede importeur die zich in de lease markt heeft gewerkt en een hele hoop ‘voelt en klinkt dit wel premium’ ingenieurs.
Daarbij zijn er nog altijd een hoop mensen die denken dat een auto goed is omdat je er zoveel van ziet. Als ik al die mensen een bakje koffie aan wil bieden heb ik ook tien keer de Amsterdam arena vol.
parker zegt
@lekbak: je vergeet: lage afschrijving
87sandyd zegt
@dutchdriftking: eindelijk iemand die het objectief bekijkt, bedankt.
Van de uitgesproken autohaters, gadverdamme.
Kijk, als iets of iemand al jarenlang eenzaam aan de top staat dan begin je automatisch een hekel te krijgen. Dat was met Schumacher al zo, Barcalona is dat en zo kan ik nog wel ff doorgaan met voorbeelden. Als er dan ook maar iets verkeerd gaat duikt het volk er bovenop. De DSG en olie en kettingproblemen worden hier opgeblazen door haters. 90% van de rijders heeft nergens last van gehad. Als diegene dan ook nog een beetje heeft vals gespeelt duiken er nog meer mensen bovenop.
Maar het overgrote deel denkt gelukkig rationeel na. Een Polo heeft nog altijd meer kwaliteit dan een Fiesta. En ik rij een Fiesta. De kwaliteit van het interieur van een a4 is nog altijd beter dan die van de 3-serie. En ik kan het weten, ik rij een 3-serie. Mensen die dat niet willen zien zijn haatblind.
hammerman zegt
@87sandyd: Ik denk dat de aversie tegen VAG bij veel mensen komt door Pon. De manier hoe de importeur omgaat met klachten is betreurenswaardig. Elk automerk heeft wel eens problemen, maar als deze serieus worden genomen en goed worden opgelost, dan hebben veel mensen hier minder moeite mee.
Ik heb recent nieuwe lichtmetalen velgen gekocht en eerst viel mijn keuze op een model van Oxxo. Dit merk bleek door Pon te worden vertegenwoordigd (eigenaar?) en dus heb ik maar gekozen voor een ander merk. Om dezelfde reden kies ik ook nooit voor Continental banden. Zo diep zit het dus, terwijl ik de modellen van VAG helemaal niet lelijk vind…
ronnys zegt
@87sandyd: Ik vind dit wel wat kort door de bocht.
Ja VW staat eenzaam aan de top met verkopen betreft. Er zijn echter een paar dingen waar jij nu te snel overheen stapt.
Dat er problemen zijn met een model kan iedereen gebeuren, dat je zeker in NL door de dealer wordt afgedaan met het verbruik van 1 liter olie per 1000 kilometer is heel normaal voor een auto met 70.000 KM is gewoon een grof schandaal.
Dat is misschien nog wel erger als de problemen die VAG heeft is dat ze er of niets aan doen of de klant er voorlaten opdraaien. Dat vind ik niet kunnen.
Over het interieur van een 3-serie kan ik niet reppen, heb wel ervaring met een A8 uit 2005. Daar was het echt treurig hoeveel knopjes/hendels panelen waren afgesleten of afgebroken. En dat was geen auto waar ruig mee is omgesprongen of baldadige kinderen in hebben gezeten!
Natuurlijk zijn er tevreden klanten, maar dat kunnen ook lease rijders zijn die de rekening toch niet hoeven te betalen.
rufctr01 zegt
@87sandyd: interieur van mijn 2007 Audi A6 was niet erg degelijk, dat sleet als een malle, overal ging er een laagje van af. Zag er werkelijk niet uit. En bij Pon werd er toen lacherig over gedaan. Daarna een 407 coupe gehad en dat interieur bleef wel heel mooi en er verdwenen geen laagjes. Buiten dat heb ik zeer veel ellende gehad, ik loop er nu met een grote boog omheen.
deboes zegt
@dutchdriftking: allemachtig de polo volwassen? als je optrekt ( accelereren kun je het niet noemen) voel je de vibratie door de hele auto brommen met die 3 pitter koffiemolen, wat lekker door galmt in dat hard plastieken interieur. Daar zetten de Italianen en Fransen toch veel volwassener en zuinigere diesels tegenover.
deboes zegt
@dutchdriftking: een polo volwassen? Man, man, als je een poging doet tot optrekken (accelereren mag je het niet noemen) voel je de vibraties door de hele auto met die 3 cilinder koffiemolen en het galmt ook nog lekker door in dat hard plastieken interieur.
Daar zet de Franse en Italiaanse concurrentie veel volwassener auto’s met volwaardige 4 cilinder diesels tegenover, die zuiniger zijn en nog heel blijven ook.
audirs3 zegt
Mooi te zien dat de consument zich niks aantrekt van media of mileuclubjes en gewoon VW blijft kopen. Daarnaast, het is de enige showroom waar waarschijnlijk geen sjoemeldiesel meer te vinden is (*kuch* Mercedes C220D *kuch*)
87sandyd zegt
@audirs3: 220 cdi staat toch ook niet meer in de showroom?
Daarnaast zijn wij Hollanders gelukkig nuchter genoeg. Wat VAG heeft gedaan valt niet goed te praten. Maar laten we niet geoter maken dan het is. Hetzelfde geldt voor de andere merken. Als je een auto koopt wordt je bij voorbaat al in je sterretje genomen…
audirs3 zegt
@87sandyd: oh sorry dat eerste wist ik niet… Maar verder helemaal met je eens hoor.
thefmanl zegt
Ik blijf hopen dat ooit Renault Volkswagen in haalt kwa verkochte auto’s.
Okkii zegt
@thefmanl: dan kan je lang blijven hopen… Zelfs na wereldwijd op de schandpaal te hebben gezeten hebben ze alsnog het meest verkocht, laat staan als ze uit deze crisis zijn..
e1000bmw zegt
@okkii: @thefmanl: zeg nooit nooit.
Het is een kwestie van geduld, veel geduld.
87sandyd zegt
@e1000bmw523i: dat gaan wij niet meer meemaken
ronnys zegt
@Okkii: Eerst zien hoe ze uit de crisis komen.
Ze hebben wel 6 miljard gereserveerd, maar moeten in USA 115.000 auto’s terug kopen en mogelijk alleen in de USA 30-40 miljard aan boete betalen!
Dat gaat echt nog zeer doen.
Gisteren van een dealer gehoord dat de verkopen van onder andere Transporters nu echt aan het terug lopen is na alle problemen.
Design_Driven zegt
Kia op de 3de plaats dat hadden we 15 jaar geleden ook niet gedacht. Netjes en verdiend.
Jansen zegt
Hoe kan de aanpassing van de bijtelling nu de reden zijn? Al jaar op jaar zie je een piek in december om deze reden, dat wad vorig jaar niet anders. Dus dat iedereen in januari al een nieuwe auto heeft is ook elk jaar zo.
Joerek zegt
@jansen: nee, tussen dit jaar en vorig jaar zijn de percentages onwijs veranderd. Daarvoor alleen de gramgrenzen verscherpt.
Er zijn vorig jaar big snel onwijs veel plugin hybrids verkocht om nog 7% te hoeven bijtellen ipv 15
bijtelling zegt
Die lage bijtelling Dealers hebben het anders heel druk hoor met het verkopen van de reeds geregistreerde 31-12-2015 auto’s. Dus die cijfers zijn wel erg vertekend. Het gaat niet over ‘verkoop’ aantallen maar geregistreerde auto’s en ja als je voor Hybride auto’s de bijtelling verdubbeld dan registreer je hem toch gewoon op 31-12 heb je nog een interessante auto staan. Want dezelfde auto met 15% is op dit moment onverkoopbaar…. De vraag is zelfs of de Hybride auto dit jaar nog wel verkocht gaat worden, auto is veel duurder en daar 15% over is bijna niet meer interessant als je voor zo’n 25% minder een vergelijkbare auto kunt kopen met een hoger bijtelling wat dus netto bijna geen verschil meer maakt en zakelijk zijn je kosten (investering & afschrijving) veel lager. Uitzonderingen daargelaten, XC90 T8 en Q7 e-Tron schilt privé nog steeds serieus geld.
E34M5Touring zegt
@bijtelling: Reeds geregistreerde auto’s tellen in de maand dat ze geregistreerd worden. Niet wanneer ze verkocht worden. Al die auto’s die in 2015 op kenteken zijn gezet tellen ook voor 2015. Of ze nou in Jan 2016 afgeleverd worden of in 2023.
lekbak zegt
@E34M5Touring: exact wat hij zegt dus ;-)
parker zegt
Kia derde?? Gadverdegadver, wat zijn we toch een dom kortzichtig volkje.. Pennywise, poundfoulish: je blind staren op de aanschafprijs van een auto die vervolgens drie keer zo hard afschrijft.. Op de tweedehandsmarkt wil niemand een Kieja, en terecht.. En als na een paar jaar de inruilprijs Henk en Ingrid zo ontzettend tegenvalt dan is het de schuld van de verkopert..
hammerman zegt
@parker: Ik heb een paar jaar gereden in een Kia C’eed (2008 – 2011) en dat was de eerste auto waar ik vrijwel nooit problemen mee had. Daarvoor verscheidene europese merken (waaronder VAG) gereden en daarmee had ik altijd extra kosten buiten regulier onderhoud.
Bij inruil een goede prijs gekregen en de auto was één dag later al verkocht. Al met al valt het dus wel mee…
deboes zegt
@parker: restwaarde van de Kia is lager, maar de afschrijving is ook lager, in absoluut geld schrijft de vw harder af
gtwillem zegt
Kia derde? Nice! Van het lachertje van de markt naar een serieuze speler. Bijzonder indrukwekkend wat ze hebben bereikt in slechts 20 jaar tijd.
Wat betreft Volkswagen, de klap moet denk ik nog komen. Ik vermoed dat hier nog veel geleverde auto’s betreft die voor het dieselgate gedoe besteld zijn. Alle niet-bijtelling auto’s die een paar maanden geleden besteld zijn, werden in januari geleverd (want dan heb je een 2016 auto en niet een auto die ineens een jaar ouder is). Daar voorzie ik nog wel een flinke daling.
Januari is de laatste tijd sowieso een rare maand qua verkopen, omdat door de bijtellinghause veel auto’s nog ik december worden geregistreerd om te kunnen genieten van de gunstige fiscale voordelen.
Al die financiële incentives zijn weliswaar marktverstorend geweest, maar in een relatief korte tijd is een groot gedeelte van het wagenpark een stuk schoner geworden, ook wat waard en daarmee heeft het toch min of meer zijn doel bereikt. Daarbij wordt er nu ook veel positiever naar schone en zuinige auto’s gekeken. Dat was 10 jaar geleden wel anders.
lekbak zegt
@gtwillem: ik denk dat de verstorende maatregelen niet zozeer invloed hebben op het totale aantal auto’s wat verkocht wordt, als wel het soort auto’s. Mensen moeten immers nog steeds rijden. Nu zijn het vooral zuinige kleine autootjes waar voor de fabrikant, importeur en dealer weinig marge op zit. Voorheen ging men veel vaker voor wat meer auto.
Daarbij is uiteraard de nationale tweedehands markt volledig verneukt voor iedereen die een leuke auto wil. Je zit nu met allemaal auto’s met vervelende versnellingsbak verhouding, een voor comfort niet optimale loopcultuur van de motor en telkens net niet die mooie uitvoering. Allemaal omdat dat beter was voor de bijtelling.
markjor zegt
Volkswagen blijft terecht heer in meester.
parker zegt
@markjor: heer in meester?? Heer EN meester!! Je heer in de meester doe je thuis maar..
e1000bmw zegt
@parker: Hehe, ik lig dubbel van het lachen hier!
ronnys zegt
@markjor: Inderdaad, dat is een goede zaak.
Top voor de locale werk gelegenheid, Waarom geld brengen naar het buitenland als je er ook in NL bannen meer kan verzorgen!