Carmageddon is nog niet over, met dank aan de economie, de bijtellingsregels en onze stuurloze overheid.
In januari werden 48.036 auto’s geregistreerd, in januari 2012 waren dat er nog 70.171. Dat is een daling van 31,5% en januari 2013 komt daarmee met stip op 1 in de slechtste januari maanden ooit. Het is zelfs slechter dan januari 2009, het jaar waarin de autoverkoop dieper wegzakte dan de veertig (!) jaar ervoor. In januari 2009 kregen nog 8000 meer auto’s gele plaatjes. De enige merken die enigszins overeind blijven zijn degene die vaker zakelijk worden ingezet, BMW plust zelfs met 15,1% en vormt daarmee een positieve uitzondering. Ook Mazda scoort een stijging van 26,2%, maar de verkopen van het Japanse merk zijn al sinds de jaren negentig gestaag aan het dalen.
Echt dramatisch zijn de cijfers bij Seat (-57,2%), Chevrolet (-55,5%) en Nissan (-49,0%). Voor de Spanjaarden onder Duits juk is er nog hoop in de vorm van de Leon, bij de andere twee merken is er weinig uitzicht op een makkelijk herstel.
Naar de oorzaken hoeven we niet ver te zoeken. Den Haag (of Brussel) speelt een hele grote rol in het gedaalde consumentenvertrouwen, dalende pensioenen, een huizenmarkt die op slot zit, stijgende kosten voor OZB, kinderopvang en eigenlijk alles waar het woord belasting in voorkomt, zorgt ervoor dat we met zijn allen minder te besteden hebben. Deze cijfers mogen in Den Haag dan ook worden geïnterpreteerd als een stevige wake-up-call: zorg ervoor dat het stemvolk wat te besteden heeft, anders stort de economie echt in.
Harald Bresser van de RAI Vereniging verklaart tegenover BNR dat de bijtellingsregels voor een piek in het eerste half jaar van 2012 zorgden. Dat is op zich waar, alleen lag die piek in juni 2012. Er is dus meer aan de hand en als deze maand een voorbode is van het hele jaar dan kan de autobranche zijn borst nat maken. Het aantal afgeleverde leaseauto’s daalde in januari naar 11.616 stuks, tegenover 24.827 stuks in januari 2012.
vluggejapie zegt
Toch bijzonder dat een Premium merk als BMW dan wel afsluit met een positief resultaat. Als er meer bmw’s zakelijk gereden kunnen worden gaat het nog niet zo slecht met de economie.
alassad zegt
@vluggejapie: ik denk dat het aan het modellengamma ligt. De nieuwe 3 serie is toch een stukje groter dan de vorige, de 5 serie is een regelrecht succesnummer.
Ben ook wel benieuwd naar de karakteristieken van de verkoop, m.a.w. Ten koste van wie gaat de groei van een ander? En zijn er bepaalde trends waarneembaar? (bijv. Ex a4 rijders die nu een 3serie nemen oid?)
Benny_Weisz zegt
@vluggejapie:
ik denk dat ze bij BMW nog heel even wachten met de champagne en de confetti’s. Als ze aan het einde van 1e kwartaal nog steeds op +15% staan, dan hebben ze pas iets te vieren.
Maar het is wel een vermelding waard wanneer je als enige weet te plussen, dat wel.
diehard zegt
@vluggejapie: off topic, ken ik jou toevallig van dsl?
vluggejapie zegt
@diehard: dsl?
Griffin zegt
De verkopen van nieuwe wagens mogen dan dramatisch zijn, de occasion markt lijkt booming. “De autobranche” is in deze beperkt tot de dealers die het moeten hebben van verkoop van nieuwe wagens; met de rest lijkt het juist erg goed te gaan.
eklasse zegt
@Griffin: De Occasionmarkt is op het moment ook een koopmarkt. Veel aanbod. Dus consument staat erg sterk. Weinig marges. Worden dealers niet heel blij van.
alassad zegt
Dit cijfers mogen in Den Haag etc… –> ‘Deze cijfers mogen’ of ‘Dit cijfer mag’
BramBMW zegt
BMW valt te verklaren. Flinke kortingen bij veel dealers!
Net een nieuwe 3 coupe gekocht uit de showroom. Bouwjaar 2012. Maar liefst €16.000 korting!! En BMW Nederland betaalt ook nog eens de 4 maanden dat mijn 1 serie er eerder uit de lease moet. De nood is hoog om van de “oude” voorraden af te komen.
berlinetta zegt
@BramBMW: De 3 coupé is dan ook wel ondertussen een oud model aan het worden. Desondanks is dat mijn lievelingsauto. Veel plezier ermee!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@BramBMW: is maar op 1 manier te verklaren: BMW is als geen ander een lease merk. En in januari worden de meeste leaseauto’s op naan gezet…
sjamp zegt
Getallen van één zeggen ook weer niet zo veel, misschien zijn er juist in december nu wat meer auto’s op kenteken gezet vanwege gewijzigde belastingregels per 1 januari, terwijl klassiek juist veel auto’s net na de jaarwisseling worden geregistreerd omdat ie dan langer ‘jong’ lijkt.
De nieuwe regels rondom bijvoorbeeld salaris merk je ook pas aan het eind van de maand. En de verkoop was over de gehele maand slecht toch?
Verschuivingen zullen er ook wel komen/zijn door muesli auto’s denk ik? Outlander plugin gaat pieken dit jaar, terwijl Mitsubishi normaal nooit een hele grote speler op de markt was. Subaru zal juist bloeden. Goeie auto’s, verkeerd energielabel.
Hubert zegt
@sjamp:
Aan het binnenkomende salaris merk ik niets.
Het gaat er alleen stukken sneller weer uit!
xiran zegt
Waar komt die dikke plus van mazda vandaan?
Hubert zegt
@xiran:
Van 10 naar 12 auto’s is toch een plus van 20%…
themsdosnerd zegt
@xiran: De nieuwe Mazda6, en hun verkooptopper uit 2012, de CX-5, was vorig jaar in januari nog niet verkrijgbaar.
xiran zegt
@themsdosnerd: op die manier. @Hubert …. misschien is het grappig in Limburg.
Hubert zegt
@xiran:
Nee joh, wij gaan internationaal.
Maar even OT : Wat aan klapper maakt Mazda. Je ziet ze echt overal….
midasracer zegt
Ik koop gewoon tweedehands, bij voorkeur uit Duitsland. Fuck you overheid.
bempi zegt
@midasracer:
Inderdaad. Fuck de overheid. Je hebt veel betere en goedkopere occassions daarzo. Alleen mensen die slim zijn kopen daar hun nieuwe auto, want garantie heb je niet nodig met de huidige technologie en auto’s die gaan namelijk lang mee. Dus overheid. Fuck you, Fuck you and Fuck You. :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@bempi: En wat doe je als je die auto importeert? BPM en BTW betalen! Dus doet de overheid thank you, thank you, thank you… Pannenkoek
midasracer zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ja maar is veel minder dan nieuw en BTW betaal je niet, want is al in Duitsland betaald (en is daar ook nog minder). Dus een mooie dubbelfuck voor de NL roverheid.
bempi zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Ja je betaalt dat, maar een flink stuk minder. Dus bij deze: Fuck you, Fuck you and nog veel meer Fuck you :). Haha !
themsdosnerd zegt
Omdat december 10x beter verkocht dan normaal verkoopt januari nu maar half zogoed, dit komt omdat veel auto’s hun 14 of 20%-bijtellingsstatus hebben verloren.
Al met al is dit dus helemaal niet zo gek.
lamborgfan zegt
Wanneer zal Rutte gaan solliciteren voor een krantenwijk?
ropbp zegt
De arrogante autobranche krijgt nu eindelijk de klappen. Toen de sky the limit was, moest je bijna toestemming vragen om de showroom binnen te mogen komen en nu staan ze allemaal te janken dat niemand een auto bij ze koopt en geven nu wel ineens alles weg waarvoor je een paar jaar geleden diep in de buidel moest tasten. Goh, wat gek toch dat iedereen ze nu zoveel mogelijk links laat liggen…
Net als de gemiddelde makelaar behoren autoverkopers tot de grootste (legale) oplichters van NL.
eklasse zegt
@ropbp: haha wat een onzin.
eklasse zegt
@ropbp: wat een onzin!
ropbp zegt
@eklasse: jij gelooft zeker ook dat Sinterklaas echt bestaat?!
eklasse zegt
@ropbp: het ligt in elk geval niet aan de houding van een dealer dat er nu minder gekocht wordt. Dat komt toch echt door toe doen van de economische situatie. Verder zou je dan ook alle aannemers, keukenboeren, meubelzaken, tuinarchitecten, botenbouwers, horecazaken etc etc van hetzelfde betichten. Je moet nu harder werken voor je geld als dealer dat heeft niks met arrogantie in het verleden te maken. Succes met je lagere school denk niveau en veel plezier in de WW.
moveyourmind zegt
@ropbp: Toch zijn ze er nog wel, autobedrijven waar de verkopers nog immer arrogant durven op te stellen. Eind vorig jaar nog een ouderwets onthaal bij een Chrysler dealer in de buurt van Arnhem gehad. Nog steeds zo arrogant en verwaand als tien jaar terug, terwijl ze amper genoeg verdienen om het licht in de showroom te betalen. Van mij mogen ze zijn wie ze denken te zijn, maar ze verkopen mij er geen auto mee.
xiran zegt
@moveyourmind: dat had ik bij de fiat purmerend, ik kwam een onderdeel bestellen. Blijft de persoon in kwestie gewoon 15 min koffiedrinken totdat ie klaar was. Toen pas kwam hij kijken of ik mischien wat wou.
moveyourmind zegt
@xiran: Ongelovelijk dat ze denken dat ze zich dat nog permiteren. Ze mogen blij zijn met iedere euro die binnenkomt. Overigens zijn er ook bedrijven die wel hun best doen. Zoals mijn eigen garage. Ze zitten in een enorm aftands pand, je krijgt een leenfiets ipv een leenauto, maar ze zijn vakkundig, komen beloftes na en doen alle moeite voor je. Met als resultaat dat ze veel trouwe klanten hebben en de zaak goed draait.
xiran zegt
@moveyourmind: klopt gelukkig bestaan ze nog de reparateurs in plaats van de vervangers.
Megakix zegt
@xiran: gewoon dreigen dat je ‘lid’ bent van Autoblog.nl…grrr :)
xiran zegt
@Megakix: hahaha ze waren 50+ dus dat kennen ze niet. Ze zijn nooit verder gekomen dan de papieren autoweek
qashqow zegt
@ropbp: oh boy, you’re just too stupid to insult. Ik weet niet in welke branche jij je geld verdient maar als je denkt dat je bij de slager om de hoek niet geript wordt dan ben je helemaal zielig. Nergens wordt door de gemiddelde klant zo arrogant gedaan als in de dealerships: vind jij het normaal dat je naar de supermarkt of kledingwinkel gaat om de verkoper het bloed vanonder de nagels te pesten met eindeloze vragen om dan doodleuk met die offertes naar een andere winkel te gaan om nog wat te haggelen van de prijs? Waar wordt er nog zo afgedongen als in een showroom? Zo’n reacties zetten mijn stekels op hoor.
ropbp zegt
Volgens dealersupportnet (zie Autoweek) is Fiat de minste daler van de dalers met -8%.
Megakix zegt
@ropbp: kon ook niet echt hard meer dalen…gelet op de dalingen van afgelopen jaren…
xiran zegt
@Megakix: ze verkopen wel van die kleine gebakjes, ze waaien momenteel over de weg heen.