Gisteren rolden de verkoopcijfers van juni (-54%) binnen, waarmee het eerste half jaar compleet (ruk) was. Het aantal nieuwverkopen daalde in de eerste 6 maanden met 36,4% ten opzichte van vorig jaar. Maar wie slaat zich het best door deze verkoopcrisis, en welke fabrikant lijdt nog meer pijn dan de rest? Wij zochten het uit.
Volgens cijfers van de Bovag en Rai Vereniging werden er t/m juni 211.198 nieuwe auto’s op kenteken gezet, tegenover 332.122 stuks vorig jaar. Dat wordt gemerkt bij de dealers, er was slechts één volumefabrikant die er op vooruitging: Dacia. Hierbij moet gezegd worden dat ze in H1 van 2011 nog 3.001 auto’s verkochten, dus zij kregen de grootste klap vorig jaar al.
Hieronder volgt een aantal overzichten, waarbij we elk merk dat dit eerste half jaar minder dan 100 auto’s verkocht er uit hebben gehaald:
TOP 10 BEST PRESTERENDE MERKEN
TOP 10 SLECHTST PRESTERENDE MERKEN
Tot slot kijken we naar welke tien partijen het grootste stuk van de Nederlandse taart opeisen. Met zijn tienen zijn deze fabrikanten goed voor 69,2% van alle nieuwverkopen, en traditioneel is Volkswagen soeverein, op gepaste afstand volgt de rest.
Opvallend is dat negen hiervan hun marktaandeel hebben zien verbeteren (maar in een veel krappere markt betekent dat natuurlijk niet meer absolute verkopen). Slechts eentje, het geplaagde Opel, zakte (behoorlijk) weg. Was het vorig jaar na VW nog tweede, momenteel is Opel zesde in de ranglijst.
BMW en Audi zijn groter dan Fiat, en Kia eist de Aziatische kroon voor zich op. Had Toyota 10 jaar geleden ook nooit gedacht…
TOP 10 GROOTSTE MARKTAANDEEL
Tot slot: de exoten. Hoewel het niet zoveel zegt over wat er maandelijks bij de Kroymans en Cito Cars van ons land de showroom uit rolt (een Nederlandse luxedealer kan ook aan een klant verkopen die zijn auto in België of Duitsland op kenteken zet, en dan zien we hem in deze lijst niet terug), is het toch aardig even te vermelden.
Je kunt debatteren over of Porsche in de lijst thuis hoort of niet, maar we hebben het merk er toch tussen gezet. Merken als Rolls-Royce werden niet gespecificeerd in de cijfers:
Alle zeilen bij in het tweede halfjaar? Of toch niet?
norge zegt
Toch zie ik met goedkeurende ogen dat KIA het lekker doet in Holland.Aangezien dat merk tot Hyundai behoort is mijn dag weer goed.
sir_smokalot zegt
Hyundai daarentegen heeft weinig te juichen. Voor de volledigheid:
HYUNDAI 7.351 14.386 -48,9%
norge zegt
@sir_smokalot: Inderdaad, denk dat de meer Europeese styling de mensen toch meer aanspreekt .Maar goed dat peter nu ook Hyundai gaat tekenen.
pjp911 zegt
@norge: Dus de nummer 1 van koning-vw-basher is Hyundai? Wtf…
norge zegt
@pjp911: Yep, and proud of it, het gaat tenslotte om kwaliteit he?
pjp911 zegt
@norge: Geef me 1 link waar Hyundai in de top 10 staat van kwaliteit? Idd ja…
norge zegt
@pjp911: off topic….
pjp911 zegt
@pjp911: Slechte verliezer?
norge zegt
@pjp911: heb een link in prive bericht gestuurd…
pjp911 zegt
@norge: Hyundai staat op nummer 12 bij jdpower. Is geen top 10 hé? :p
norge zegt
@pjp911: Nieuwe link gestuurd.
pjp911 zegt
@norge: Bedankt voor een press release die Hyundai zelf heeft geschreven…
jrk68 zegt
@norge:
Ach, 1 van mijn merken heeft wel 148 auto’s verkocht, exclusiever dan Porsche dus. De ander gaat dat op jaarbasis niet eens halen….
Gezien de lijst zou dat dus een teken van kwaliteit kunnen zijn….
bigcar zegt
@jrk68: Smart met de Fortwo!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@norge: bizar groot verschil ineens hoor… 2 jaar terug verkocht Hyundai nog meer dan Kia, vorig.jaar ongeveer gelijk, en nu is Kia gewoon 2x zo groot!
norge zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Inderdaad, maar de auto’s zijn zo goed dat ze er nog een paar jaar mee door blijven rijden :) Nee, ik denk dat de styling gewoon meer aanspreekt.
jaapiyo zegt
@norge: Zo goed zijn die auto’s nou ook weer niet, misschien qua motoren wel wat beter dan VAG maar bij testen die wat meer uitgebreid zijn blijkt dat dingen als remweg etc nog altijd duidelijk onder doen voor de Europese concurrentie.
Bovendien nu de auto’s qua beleving wel in de buurt komen van de gevestigde orde, is de prijs inmiddels ook vrijwel gelijk met die gevestigde orde…
eelco74 zegt
@norge: Je zou maar KIA dealer zijn, verdien je 500 Euro op een verkochte auto en dan vervolgens de eerste 7 jaar mag je ook nauwelijks wat verdienen op onderhoud. Maar wel een groot zichtpand moeten hebben van de importeur met bijbehorende kosten…
Er gaan al de nodige dealers failliet door dit soort cijfers, ik denk dat er nu grote klappen gaan vallen…
pjp911 zegt
Winnaars? Niemand dus.
thomcarspotter zegt
@pjp911: Maserati, Bentley en Dacia :)
pjp911 zegt
@thomcarspotter: Dat zijn dan winnaars in jouw ogen? Proficiat, dan ben jij ook een winnaar, ftw…
thomcarspotter zegt
@pjp911: oh, danku!
daniel23ccx zegt
1 nieuwe maserati?! best wel treurig.
fristie zegt
@daniel23ccx: Dat was van vorig jaar ;)
kraakensmaak zegt
@daniel23ccx: nee 19 en een stijging van 1800%
jaapiyo zegt
@daniel23ccx: Vorig jaar had Maserati alleen maar auto’s in het gamma waarbij de CO2-tax evenveel was als de auto + BTW. Dit jaar met de nieuwe QP in Q4 trim is dat ietsje minder het geval. Ook rijke mensen willen value for money.
In België worden er trouwens veel meer verkocht, for obvious reasons.
midasracer zegt
En waar staat VW? In geen enkel lijstje terug te vinden.
norge zegt
@midasracer: Was het maar waar :)
pjp911 zegt
Dat zijn dan winnaars in jouw ogen? Proficiat, dan ben jij ook een winnaar, ftw…
robert110 zegt
Zo zie je maar dat goedkope auto’s populair worden. Dacia is de enige die meer heeft verkocht.
Het verbaast mij dat Land rover zo hoog in de lijst staat. Het zijn toch relatief grote en onzuinige auto’s en dat met de huidige brandstof prijzen. Ik had juist een merk als Nissan veel hoger verwacht mede door de Leaf en de qashqai en ook de nieuwe Micra zie ik nog wel eens.
Carreza zegt
@robert110: ”mede door de Leaf”
Check eens goed hoeveel Leafs er verkocht worden. Marginale bijdrage aan de totale verkopen, lijkt mij.
En de Cashcow wordt nu toch echt wel wat ouder. Zal dus stilaan invloed gaan hebben op de verkopen.
robert110 zegt
@Carreza: Heb eve gekeken en dat valt inderdaad tegen. 195 in de eerste 6 maanden van dit jaar. Dat is 5.87% van de totale verkoop.
In vergelijking met de meest verkochte auto (de VW UP!) die is 8978 keer verkocht in de zelfde periode. Had de qashqai ook nog even opgerzocht maar dat kon ik niet lezen. Als je het echt wil weten kan je hier kijken:
Verkoop aantal Qashqai:
http://www.autozine.nl/overzicht/autoverkopen.php?mok=1404
De rest:
Nissan Leaf:
http://www.autozine.nl/overzicht/autoverkopen.php?mok=1648
VW UP!:
http://www.autozine.nl/overzicht/autoverkopen.php?mok=1727
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robert110: Land Rover komt puur door de Evoque natuurlijk! Dat is een groot succes.
Bizar die groei in marktaandeel van Kia zeg… Als dit zo doorgaat: volgend jaar de Fransen voorbij en top 3?
jrk68 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Mijn glazenbol verteld mij dat ze in 2015 op 1 staan….
jrk68 zegt
@jrk68:
Taalnazi’s………zoek de fout….
robert110 zegt
@jrk68: vertelt moet met een T
jrk68 zegt
@robert110:
Jij gaat door voor de magnetron.
robert110 zegt
@jrk68: Kijk daar doen we het voor.
robert110 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Toch jammer dat Land Rover het moet hebben van een Land Rover die geen land Rover is.
widodh zegt
Eind dit jaar staat Tesla hoog in de stijgers met alle Model S’en die later dit jaar op kenteken komen.
Carreza zegt
@widodh: ja, die stoten ongetwijfeld eind dit jaar nog vw van de troon…
mattraket zegt
@widodh: Zo’n 1000 reserveringen al. Daar zitten wel veel oudere reserveringen tussen, dus laten er nou eens 500 in een daadwerkelijke order worden omgezet (Tesla garandeert de levering in 2013), dan praat je een stijging van 2000% (van 26 stuks – Roadsters – naar 500).
PiK zegt
Bij sommige merken worden de auto’s momenteel weggegeven (noem geen merknamen). Achterlijk hoge dealerondersteuning vannuit de importeur. Vaak ook worden bovenstaande cijfers ‘kunstmatig’ hoog gehouden door importeurs. Maar dat is al jaren zo, dus zo’n vertekend beeld geven deze grafieken al niet meer. Alleen zijn de daadwerkelijk tenaamgestelde auto’s die ook echt gaan rijden wat lager.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@PiK: Klopt, en de koning wat dit soort truukjes betreft is… Opel! Kun je nagaan hoe slecht het daar is zeg!
PiK zegt
En wat jullie schrijven over exoten die door tenaamstelling in het buitenland niet meedingen in de lijsten ben ik niet zeker van. Ik weet dat veel merken netto export niet toestaan. Dit houdt in dat een auto niet netto aan het buitenland verkocht mag worden, enkel bruto = netto+bpm+btw. Wat er na NL-tenaamstelling gebeurd is dat de BPM word terug gevraagd bij de Nederlandse overheid en daarna als grijze import naar het buitenland gaat. Netto export word vaak door het merk niet toegestaan om de buitenlandse dealers te beschermen. Nederland heeft nog steeds bijna (of helemaal) de goedkoopste auto’s van Europa.
sir_smokalot zegt
@PiK: Vraag het me af. Kwam kortgeleden in Monaco een Ferrari FF tegen op lokaal kenteken met Kroymans sticker . Eigenaar gaf aan m op relatie te hebben gekocht.
Denk alleen echt niet dat ie een ton aan BPM heeft afgetikt.
PiK zegt
@sir_smokalot: wanneer hij de auto op buitenlands kenteken heeft hij geen BPM betaald. Maar ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Juist die Kroymans sticker inclusief buitenlands kenteken zou mijn verhaal wat meer kunnen bevestiggen. Het zou kunnen (let op: zou kunnen) dat deze auto eerst een NL-registratie gehad heeft. Daarna export naar Frankrijk (Monaco) heeft gehad. De nieuwe Franse tenaamstelling is opgestuurd naar de NL-belastingsdienst die op hun beurt netjes de betaalde BPM (dit bedrag schrijft wel maandelijks af) op je rekening storten.
Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat het verhaal wat je hierboven schrijft:
‘een Nederlandse luxedealer kan ook aan een klant verkopen die zijn auto in België of Duitsland op kenteken zet, en dan zien we hem in deze lijst niet terug’
bij mijn weten niet helemaal klopt omdat de Nederlandse luxe dealer dit ‘officieel’ niet mag. Dus doen zij het via grijze import. Dus kloppen de cijfers wel ipv dat ze er misschien meer verkocht hebben in het buitenland. Nogmaals weet ik niet hoe dit bij ieder merk geregeld is. En zeg ik ook absoluut niet dat dit bij die FF van toepassing is.
jaapiyo zegt
@PiK: Kan ook een showroom demootje zijn geweest met een paar honderd kilometer op de teller, dan is het sowieso geen probleem lijkt me.
jeanclaude zegt
Oei Bmw doet erg goede zaken met de nieuwe 3-serie.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wacht eens even: Mitsubishi! Deze cijfers zijn nog zónder de Outlander Hybrid, want die word nog niet geleverd… Ook opvallend dus!
560pkferrari zegt
Dat er meer bentleys verkocht worden kan ik nog snappen (v8), maar waarom zoveel meer maseratis? De ghibli is volgens mij nog niet in de verkoop
jrk68 zegt
@560pkferrari:
Maar de nieuwe QP wel….
awesome zegt
Opel…. Ooit het favoriete merk van NL. Hoe k*t moet het zijn om in deze tijd Opel dealer te zijn? Helemaal als je ook Chevrolets verkoopt…
Benjamin1 zegt
@awesome: absoluut gezien ook een enorme terugloop bij Opel.
Gelukkig is de oplossing er al lekker nog even € 6.000.000.000 bezuinigen jongens! Bukken maarrrrr
kungfupanda zegt
3 merken van Fiat bij de 10 slechtst presterende…..
Gaat lekker daar.
alfista zegt
zegt veel over de smaak van de Nederlandse consument dat Dacia hier zo goed verkocht wordt, lelijke gedrochten, antieke techniek…
jaapiyo zegt
@alfista: Mwah, zegt meer over het belasting klimaat denk ik. Daarbij heb je natuurlijk veel mensen die -moeilijk voor te stellen voor ons autoliefhebbers- helemaal niks om auto’s geven maar desondanks toch nieuw willen kopen voor een mooie prijs. In het buitenland eindigen die dan misschien bij een crisis Golf of Aziaat…hier bij een gerecyclede Renault uit Roemenië.