De verkoop van nieuwe auto’s zat eerder dit jaar nog in een dip, maar met een sterke maand juni komt toch nog alles op z’n pootjes terecht.
Afgelopen maand wisten dealers maar liefst 36.999 auto’s aan de man te brengen, waar dat er vorig jaar in dezelfde periode nog 32.699 waren wat een stevige plus van 13,2% betekent. Daarmee is de dip van eerder dit jaar dan ook verleden tijd. Bovendien lijkt de markt weer aan te trekken na een mager 2014.
In totaal werden in H1 201.582 auto’s verkocht, tegenover 198.959 stuks in H1 2014. Zo komen we toch nog uit op een plusje van 1,3%. Aumacon, tevens medeverantwoordelijk voor deze cijfers, verwacht nog steeds dat dit jaar in totaal 390.000 auto’s zullen worden verkocht. In de laatste maanden van 2015 kunnen we bovendien nog een run verwachten op modellen die belastingtechnisch nu nog relatief voordelig zijn.
Wie waren de toppers?
Weinig nieuws onder de zon wat betreft de merken die het best scoorden in juni, we zetten ze voor je onder elkaar.
- 1. Volkswagen, 3.974 auto’s, marktaandeel 10,7%
- 2. Opel, 2.994 auto’s, marktaandeel 8,1%
- 3. Peugeot, 2.876 auto’s, marktaandeel 7,8%
- 4. Renault, 2.716 auto’s, marktaandeel 7,3%
- 5. Ford, 2.338 auto’s, marktaandeel 6,3%
Voor H1 2015 zien de cijfers er als volgt uit:
- 1. Volkswagen, 25.410 auto’s, marktaandeel 12,6%
- 2. Renault, 17.359 auto’s, marktaandeel 8,6%
- 3. Peugeot, 16.077 auto’s, marktaandeel 8%
- 4. Opel, 12.741 auto’s, marktaandeel 6,3%
- 5. Ford, 12.074 auto’s, marktaandeel 6%
Foto: twee hele dikke Duitsers, via Autojunk
audirijder zegt
Enige reden is dat de bijtelling volgend jaar anders en mensen nu nog willen genieten van de 7% en 14% bijtelling. Ik verwacht volgend jaar weer een dip. Echter dat de consumenten van de privé consument stijgen is wel weer een goed teken. Echter heeft dit meer te maken met een grote instroom van pensioengerechtigden die we de komende decennia jaarlijks mogen waarnemen.
reistje zegt
@audirijder: Mwah 3.000 kan ook wel door dat het iets beter gaat met de economie.
Laatste kwartiel van 2015 en eerste kwartiel van 2016 zal wel een bende worden…
trustmeiamanengineer zegt
Toch knap van Volkswagen dat ze zoveel van die hokken verkocht krijgen.
gtwillem zegt
@trustmeiamanengineer: op zich vrij makkelijk. In elke klasse hebben ze een product dat het kopend en leasend publiek aanspreekt. De Up!, Polo, Golf en Passat zijn gewoon uitstekende auto’s in hun klasse.
trustmeiamanengineer zegt
@gtwillem: Zeker waar, prima auto’s. Maar zo dodelijk saai. Deze lijst geeft dan ook meteen de gemiddelde smaak van de Nederlander weer, op autogebied. Ik vind het leven te kort om me elke dag als een grijze muis door het verkeer te bewegen.
gtwillem zegt
@trustmeiamanengineer: ja, maar voor veel mensen is een auto een gebruiksvoorwerp, net als een wasmachine, televisie en buurvrouw.
Het moet gewoon aan een aantal eisen voldoen. Ruimte, verbruik en comfort zijn vaak belangrijker dan prestaties, design en wegligging.
Vergeet niet dat de leuke keuzes vaak ook meteen een stuk duurder zijn. Dat was vroeger wel anders. Je had voor 23k een Impreza met 218pk en een M3 kostte iets meer dan 55k. Nu is een M3 meer dan een ton en een Impreza 80k.
keeper1 zegt
Ben ik toch wel benieuwd hoe dit er volgend naar uit zal zien met dat nieuwe stelsel.
keeper1 zegt
@keeper1: jaar*
Dutchdriftking zegt
Opel op twee, volgensmij was dat al eventjes geleden!
kkhmp zegt
Ik hoop maar niet dat het nieuwe stelsel qua bijtelling de verkopen wederom naar beneden drukt. Karel Paragh
peugeot205 zegt
Dit zijn geen verkopen maar registraties! Er staan genoeg geregistreerde auto’s bij de dealers in de showroom!
exclusieviteitsfreak zegt
Het is te hopen dat rijden toekomstig nog vlot kan blijven, want het wegennet zal bijna volledig gaan vastlopen ergens in de toekomst, als de automobielindustrie zo massaal gaat blijven produceren . . .
mrrallycross zegt
Mooi lekker blijven stijgen