WLTP, oh, WLTP, wat heb je gedaan?
De markt heeft het gehele jaar de billen samengeknepen in afwachting van de verkopen in september. Zoals we hier deze maand al meerdere malen hebben besproken, heeft de ingang van de WLTP-cyclus groot effect gehad op de verkopen. Niet alleen Nederland of de Volkswagen Group hebben de gevolgen van de nieuwe, betrouwbaardere emissie- en verbruikstest mogen voelen: ook de rest van Europa bemerkt het.
Het gaat natuurlijk totaal niet tegen de verwachtingen in, maar dankzij cijfers die vandaag door ACEA zijn geproduceerd, krijgen we een duidelijk overzicht van de klappen die de Europese autoverkoop vorige maand heeft moeten incasseren. Een we moeten wel zijn, die zijn flink. In totaal daalden de verkopen vorige maand met 23,5 procent in de Europese Unie.
Zoals we weten heeft de Volkswagen Group de grootste verliezen geleden in september. VAG verkocht 48 procent minder auto’s dan een jaar eerder en kwam tot een totaal van 171.963. Bij Volkswagen zelf daalde het aantal met 52,2 procent (73.010 i.p.v. 152.826), terwijl Audi zelfs 60,7 procent (30.138 i.p.v. 76.776) minder bolides verkocht. Skoda en SEAT (‐28.1% en -31,8%) zorgden voor de nodige balans.
Afgezien van de Volkswagen Group werden de Renault Group, FCA en Nissan het hardst geraakt. De verkopen van Nissan daalden met 45,5 procent, van 63.567 naar 34.460 stuks. Fiat Chrysler Autombiles verkocht bijna 30.000 auto’s minder dan vorige september en accepteerde een relatief verlies van 31,9 procent. De grootste dalers waren Alfa Romeo (-60,5%), Fiat (-32,8%) en Lancia/Chrysler (-27,8%). De Renault Group verkocht in totaal 27 procent minder bolides dan vorig jaar. Renault zelf (-31,7%) zorgde hier voor de grootste daling.
Volvo en Jaguar zijn de enige Europese merken die de zaken op orde hadden. De Zweden en Britten zagen de verkopen, samen met Kia (2,9%) en GM (16,4%), netjes stijgen. Volvo verkocht slechts 2,9 procent (nu 26.606) meer auto’s, maar Jaguar noteerde een indrukwekkende stijging van 33,5 procent (nu 11.007). De I-PACE valt klaarblijkelijk goed in de smaak!
Voor wat betreft de landen, vrijwel overal in de Europese Unie hebben we te maken met dalingen van tientallen procenten. De markten met drie cijfers voor de punt – Duitsland, Italië, Groot-Brittannië en Frankrijk – verkochten respectievelijk 30,5%, 25,4%, 20.5% en 12,8% minder auto’s dan een jaar eerder. Andere grote dalers zijn Roemenië (-73,4%), Oostenrijk (-41,8%) en Zweden (-39,7%). Alleen in Kroatië (3,3%) en Bulgarije (8,5%) werden meer auto’s verkocht dan vorig jaar. Zoals eerder besproken daalden in Nederland de verkopen met 16,7 procent.
Ondanks de flinke daling in september, staan we momenteel nog altijd in de plus als we kijken naar de statistieken van het gehele jaar. De autoverkoop steeg in de eerste negen maanden van 2018 met 2,5 procent.
loewie1984 zegt
Ik rij een nieuwe XC40 (ja zo’n SUV gedrocht). Volvo had omdat het een nieuw model was, deze aan het begin van het jaar opgegeven voor de nieuwe meeting. Met als gevolg dat deze auto direct te bestellen was zonder de perikelen die VW en BMW gehad hebben met sommige modellen omdat de WLTP nog niet was uitgevoerd.
Ik kan je zeggen, er klopt nog weinig van het verbruik en daarmee dus ook de uitstoot. Normverbruik is 6,2, werkelijk verbruik op basis van tankcard zegt al 8.0 liter en ik heb moeite om onder de 10 liter te komen en ik zit niet continue met mijn voet op het gaspedaal. Rij beschaafd 50/60 in de bebouwde kom en niet harder dan 130 op de snelweg. Een keer het gas in trappen resulteert in 30 a 50 kilometer minder actieradius.
Die meeting is dus nog steeds niet accuraat. Anyways het spekt de kas weer lekker alleen nog niet zo hard als eerst.
ghost zegt
@loewie1984: mijn verbruik op een gemiddelde meeting is 0.0/100km. Ik sta dan ook meestal gewoon stil op een parkeerplaats. Een meting daarentegen…
Oh wacht..??
piston zegt
@loewie1984: Als ik me niet vergis had BMW grotendeels zijn zaakjes wel op orde. Ze hebben een aantal niche modellen tijdelijk niet meer in Europa ter beschikking gesteld in functie van einde model of naderende facelift. Audi en VW daarentegen zitten in het sukkelstraatje met de nieuwe testen. Vandaar dat VW nog een enorme stock heeft aangelegd van volgens de oude methode gemeten waarden. Concurrentievervalsing omdat die nu nog mogen verkocht worden?
kennone zegt
@loewie1984: wauw, dat is zo’n beetje het zelfde wat mijn Volvo 850R doet als ik normaal rijd. Dus de conclusie is,, dat de techniek ervoor heeft gezorgd dat je met 1 cilinder minder en wat motor inhoud minder net zo veel kan verbruiken. Netjes?
mashell zegt
@loewie1984: maar er bestaat maar één accurate meting die op jouw situatie van toepassing is, de meting die je zelf verricht. Ook WLTP is een tescyclus om auto’s onderling onder dezelfde omstandigheden te kunnen vergelijken. Het is niet bedoeld om ook maar iets over jouw praktijkverbruik te zeggen. Juist dat hele waanidee heeft ons in deze WLTP ellende gebracht.
joejojo2012 zegt
Roemenie, zo een kleine markt en dan nog zo schommelen.
raceface zegt
@joejojo2012: hoe kleiner de aantallen hoe beter de schommelingen zichtbaar zijn…
bmw2coupeeigenaar zegt
@joejojo2012: Laat ze in Roemenie nou maar eerst meer goede wegen bouwen, voordat er meer auto’s op de weg komen.
posthumus zegt
@bmw2coupeeigenaar: de mooiste weg van Europa ligt in Roemenië: de Transfagarasan
loserboi932 zegt
@posthumus: gezondheid.
2wheeler zegt
@loserboi932: ??
joejojo2012 zegt
@bmw2coupeeigenaar: In Roemenie gaat dat dus precies andersom: Eerst een hoop auto’s en dan erachter komen dat we allemaal klem staan op dat ene kleine weggetje naar de grote stad en massaal klagen. Pas dan komt er (heel langzaam) beweging bij moloch overheid.
Precies zo gaat het ook met woningbouw en infrastructuur.
Maw: Wees heel erg blij met hoe het allemaal in NL is geregeld.
classico75 zegt
Volgens mij een totale foutieve analyse van de feiten! Just door de WLTP verhaal zijn er erg veel verkopen geanticipeerd geweest in Augustus en in de maanden voordien. De autobouwers hebben hun stock van oude NEDC voertuigen verkocht met grote kortingen waardoor de mensen die later in 2018 wouden kopen just vroeger gekocht hebben. Men mag dus geen conclusie trekken door een vergelijking te maken met de maand september van het jaar voordien.
loserboi932 zegt
@classico75: Scherp gezien. Er zijn ook 3 Nederlandse Chirons nog snel in september op kenteken gezet. Volgens dit artikel zou september dan de beste maand zijn om een Chiron te kopen.
joejojo2012 zegt
@classico75: Pas in januari 2019 de totale cijfers van 2018 vergelijken met 2017. Volgens mij doet 2018 het dan nog altijd heel erg goed.
wahltiroler zegt
Zou deze tereggang echt volledig aan de omstelling van de meetmethoden liggen of is ee misschien ook een stuk verzadiging schuld aan.
Er niet minder automobilisten, en die hebben dus ook allen om de zoveel tijd auto’s nodig.
Well frappant dat VAG de grootste klap gehad heeft. Dat ligt volgens mij niet daaraan dat VAG de grootste autobouwer is want de cijfers zijn relatief opgesteld.
Eerder een kwestie dat VAG en Renault Nissan hun huis werk minder goed hebben gedaan?
Tevens niet hulprijk is volgens mij de geilheid om de aandeelhouders op korte termijn te bedienen.met kwsrtaalcijfers ipv op jaarbasis te bekijken… (maar goed ik ben geen econoom)
bartsmit zegt
Ach wat is verbruik; ik rij een BMW 440i Cabrio met power en sound package. Feitelijk het M40i blok met 360pk 500Nm en rij op de snelweg bij 140km/u 1 op 14 maar in de stad haal ik ook wel eens 1 op 5. Mijn record staat op 1 op 2,5 na een ochtendje trappen in de bergen. Ik heb ook een keer mijn best gedaan en gewoon meegesukkeld met Henk en Ingrid en toen haalde ik 1op 16,5. Niet slecht voor 1745kg met een 3 liter. Zo kan het ook.
crepito zegt
@bartsmit: Sound package, is dat brom brom geluid via de boxen?
bmw2coupeeigenaar zegt
@bartsmit: Dan rijd jij met 140km/h net zo zuinig als mijn 218i haha. In de stad rijd ik 1 op 10-11. Sportief rijgedrag rond de 1 op 8.
bart1976 zegt
Hoe deden de Premium merken Mercedes-Benz en BMW het?
peug206 zegt
@bart1976: premium??? Koop een rolls, dan mag je pas spreken van premium. De rest is gewoon mercedes/audi/bmw. Bvb dank.
dijan zegt
@peug206: vind dat er wel verschil is met bepaalde merken. Ik vind ook wel dat je dat mag aanmerken met Premium. Een Rolls is meer onbereikbaar voor normale mensen en van de buitencategorie.
peug206 zegt
@dijan: wanneer is iets dan premium? Een audi is bijvoorbeeld premium, maar de basisversie zir geeneens climate control op. En een Renault Talisman is standaard dan gewoon dik uitgevoerd, laat staan de privilege versie. Of een Lexus, Genisis, is dat dan wel of niet premium? Stuk voor stuk standaard goed uitgerust, veel beter dan de duitsers. En toch niet premium.
griffendahl zegt
@peug206: Premium zit hem niet in de opties…
peug206 zegt
@griffendahl: nee, tussen de oren blijkbaar. T is geen 1990 meer.
griffendahl zegt
@peug206: nee hoor, ‘t is gewoon een vrij genuanceerd ding en daarom is er markt voor beide. Ik rijd al een tijdje Premium en heb nu mijn eerste non-premium (Passat) in tijden en voor mij is het verschil heel duidelijk. Overigens heb ik door een schade buiten mijn schuld recent 5 weken in een Talisman gereden en die auto was luxe uitgerust. Maar gaf duidelijk geen premium gevoel. Navigatie voelt heel ouderwets, deuren lijken wel van papier, zelfs vergeleken met de Passat. En veel opties missen een bepaalde nuance tov een zogenaamde premium auto waardoor je het gebruik heel anders ervaart. Bijvoorbeeld de 6 traps EDC tov de 8 traps ZF bak van BMW.
mashell zegt
@griffendahl: maar wel in de lengte van de optielijst en de hoeveelheid opties die je moet aankruisen om een leuk aangeklede wagen te hebben.
wimof zegt
@peug206: Premium heeft volgens mij enkel te maken met de kwaliteit van de gebruikte materialen.
Boutjes om het dashboard ineen te schroeven ipv plaatschroeven, enz .
mashell zegt
@wimof: nee hoor. Het heeft alleen te maken met het prijskaartje in de showroom.
lekbak zegt
@peug206: Mijn schoonmoeder had tot vorig jaar een ford fiesta (bouwjaar 2013). Volgepakt met opties, daardoor een erg fijn autootje. Ook stoelverwarming dus. Nou had dat ding een gloeiend heet zitvlak en niks op de rug. Mijn ’92 mercedes heeft ook stoelverwarming, premium stoelverwarming. Dus heerlijk warme kont en een lekker verwarmde rug. Een klein voorbeeldje van wat nou eigenlijk premium is.
Je merkt het overigens pas echt als je terug gaat van premium naar gewoon. Zelden dat iemand dan nog zeg dat die vorige premium auto niet premium was.
bart1976 zegt
@peug206: excuses, het was niet mijn bedoeling op een ieders tenen te staan.
peug206 zegt
@bart1976: zeker niet, ik doe het ook alleen om nu eens duidelijk te krijgen wat premium is. Ik heb 2 jaar lang in vrij diverse auto’s mogen rijden, van clio tot a6 en van 120 tot s s klasse. En dan van allerlei jaren. En de “premium” automerken die al een paar jaar oud waren en de recente non premium ontliep elkaar niet veel. En de nieuwe “premium” moet je van houden, want een nieuwe lexus was in mijn beleving toch qua afwerking minimaal net zo goed als een bmw 5 serie.
wahltiroler zegt
@bart1976: wat heet het al of niet premium zijn met WLTP en dalende Verkopen te doen
Seat en Volkswagen zijn niet Premium en toch zijn de verkopen ingestort
baklava zegt
Nieuwe auto’s worden onbetaalbaar voor de gewone man, dus ja dat is niet verassend
karhengst zegt
@baklava: dat ligt niet aan de autofabrikanten maar aan de Nederlandse regering, die weigert de BPM te normaliseren aan de hand van de nieuwe cijfers.
griffendahl zegt
@karhengst: Tegen de richtlijn van de EU in die stelde dat het geen negatieve gevolgen mocht hebben voor de verkoopprijs…
karhengst zegt
@griffendahl: richtlijnen worden alleen gevolgd wanneer die negatieve uitwerkingen hebben voor de eigen bevolking, zodat het vingertje naar de EU geheven kan worden.
Wanneer het in het voordeel zou werken, dan is het ineens geen plicht meer.
mashell zegt
@karhengst: dat weigert de regering helemaal niet. Maar als zelfs een commercieel bedrijf als Volkswagen de testen nog niet allemaal gedaan heeft is het ook een beetje onrealistisch om te verwachten dat de ambtenaren een nieuw CO2/BPM tabelletje kunnen opstellen. Dat zal volgend jaar wel een keer komen.
dijan zegt
Denk dat we eens moeten afwachten wat de totaal cijfers zijn op 31-12-2018. Dan heb je pas een vergelijking . De schommelingen van maand tot maand met deze maatregelen zullen we volgend jaar pas zien en merken.
wahltiroler zegt
@dijan: gelijk heb je h3b hierboven ook al die fixering op korte termijnen asn gekaart (kwartaal- ipv jaarcijfers)
mcshine zegt
Wij Nederlanders hebben het geluk dat van een overheid die de belasting bepaalt aan de hand van de onrealistische cyclus, (NEDC) en hem vooralsnog niet aanpast aan de realistische cyclus. Dit maakt auto’s duurder waardoor men weer kleiner gaat rijden, en de minister mooi kan zeggen dat hij “belastingneutraal” is gebleven. Een zwaar vertekend beeld dus.
mcshine zegt
@mcshine: die “dat” in de eerste zin mag wel weg..
mashell zegt
@mcshine: je kunt inderdaad stellen dat de daling (of eigelijk verschuiving in moment van verkoop) het gevolg is van te traag handelen van de overheid. Hier mag je de minister ook zeker op aanspreken.
gorre zegt
Rare cijfers , in België hebben we juist meer Renault verkocht dan verleden jaar , wel enkel nog benzine motoren