In meer dan 25 jaar werden er niet zo weinig auto’s verkocht in Europa als nu, je mag de autoverkoop gerust dramatisch noemen.
Hoewel nieuwe auto’s in Nederland verschrikkelijk duur zijn, kunnen particulieren in buurlanden het nog wel ophoesten om een nieuwe auto te kopen. En toch is het dramatisch gesteld met de autoverkoop in Europa. Er is zelfs sprake van een dieptepunt. In meer dan 25 jaar werden er niet zo weinig auto’s verkocht als nu. En dat terwijl er geen sprake is van een economische crisis. Dat blijkt uit cijfers van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA).
Chiptekorten
Het probleem is dan ook niet dat mensen niets te besteden hebben. Het issue zit hem in de chiptekorten. Autofabrikanten kunnen simpelweg niet genoeg auto’s leveren, want de vraag is er wel. Niet alleen chips, maar ook andere materialen die nodig zijn om een voertuig te produceren is minder goed verkrijgbaar. In het geval van de chiptekorten hebben al meerdere autofabrikanten het afgelopen jaar fabriek noodgedwongen tijdelijk moeten sluiten. Vanwege diezelfde tekorten kun je ook niet een winkel inlopen en een PlayStation 5 kopen, ondanks het feit dat de console al bijna een jaar op de markt is. Om maar een voorbeeld te noemen.
Autoverkoop Europa september 2021
In september 2021 werden er in Europa in totaal 718.598 auto’s verkocht. De slechtste september sinds 1995. En 23 procent minder verkochte auto’s in vergelijking met september 2020.
Import occasions
Door deze ontwikkeling doen occasions het juist weer goed. Het is zelfs zo dat merkdealers aan het importeren zijn geslagen om aan de vraag vanuit klanten te kunnen voldoen. Let maar eens op hoe vaak je een J-, K- of L-kenteken voorbij ziet komen op Marktplaats bij een occasion van 2017 of 2018, aangeboden door een officiële dealer.
De verwachting is niet dat het probleem met de chiptekorten volgend jaar is opgelost. Zelfs daarna kan het issue nog spelen. Kortom, de dramatische cijfers van de autoverkoop in Europa is niet zomaar verdwenen.
hanstadema zegt
Qua ontwikkelingen vind ik het ook erg tegenvallen. Auto’s met verbrandingsmotor zijn al heel (en veel te) lang aan het evolueren. Eigenlijk zie je alleen nog maar faceliftjes. Het maakt mij niet meer hebberig om nieuw te kopen. Gelukkig kwam daar de elektrische auto. Een revolutie! Helaas duurt het eindeloos voor er wat (leuke) modellen op de markt verschijnen. Wat duurt het ook lang bij BMW … zucht.
karhengst zegt
Vroeger kon je nog uitkijken naar een nieuw model vanwege een nieuwe motorisering. Tegenwoordig kijk je weemoedig naar oudere generaties, omdat die nog wel een fraaie 6-cilinder hadden.
Leuk dat de nieuwe generatie 20 PK meer biedt binnen hetzelfde labeltje, maar tegen cilinders is het altijd een slechte ruil.
Wat dat betreft snap ik wel dat men uitkijkt naar elektrisch, dat is een stuk spannender. (Nee, niet zo bedoeld)
Richmond zegt
@hanstadema: de i4 M50 vervult al jr wensen! Een van de goedkoopste auto’s per pk en eerste EV dat door M onderhanden genomen is. Ziet er hetzelfde uit als een M440i. Alleen ander dashboard door de os8.
PunicaOase zegt
Computerchips zitten tegenwoordig in zo ontzettend veel producten dat aanbod niet kan matchen met de vraag.. en wat ik heb gehoord/gelezen gaat dat nog laaaaang zo zijn..
remco zegt
@punicaoase: het zijn niet alleen de chips waar de problemen zitten. Ook in het staal, rubbere afdichtingen, banden, etc.
PunicaOase zegt
@remco: maar die tekorten zijn wel met wat extra productie/vervoer in te halen lijkt me.. dat is zeg maar ‘staartje’ van de pandemie.. Chips is een groter/lastiger probleem..
Redrum zegt
Tja, als je in 2020 zegt geen chips nodig te hebben omdat de autoverkoop slecht zou zijn dan sta je achteraan in de rij. Komt daarbij dat de automobielindustrie oude chips gebruikt en door niet te bestellen in 2020 de leveranciers op andere types zijn gesprongen, doet er allemaal geen goed aan.
mashell zegt
Dat er in de automobielindustrie oudere chips gebruikt worden klopt, ze zijn vaak nieuw als het auto model ontwikkeld wordt maar dan gaat er twee jaar overheen voor serieproductie en dan blijft het een jaar of 10 in productie. De fabrikanten eisen van de toeleveranciers (die zetten immers de chips in) dat er chips gebruikt worden die nog x jaren leverbaar zijn. Een bedrijf als NXP biedt dat ook zo aan, deze chip is 10 jaar lang leverbaar.
Stellantis rules the sky zegt
Een vloek en een zegen, want er vindt minder of misschien wel geen overproductie plaats en daardoor wordt er minder korting gegeven waardoor de fabrikanten met lagere volumes evengoed mooie winsten boeken.
mashell zegt
Over de fabrikanten van de chips heb je het dan?
Stellantis rules the sky zegt
Nee, over autofabrikanten.
mashell zegt
Die autofabrikanten kennen geen overproductie (hier in Europa is alle productie op order) en produceren liever meer dan minder omdat er R&D kosten over afgeschreven moeten worden. De chipsfabrikanten aan de andere kant vinden dit allemaal niet zo erg, voor de chips die ze wel kunnen leveren daar kunnen ze nu hogere prijzen voor vragen.
RuVi zegt
@mashell: onzin! Lang niet alles is build to order
saxoke zegt
@Stellantis rules the sky: volgens mij boeken de fabrikanten van auto’s altijd even veel winst. Het is de dealer organisatie en de importeur die mindere marges kent/gaat kennen.
Stellantis rules the sky zegt
Ik meen gelezen te hebben dat de fabrikanten nu juist meer marge maken.
karhengst zegt
Positief nieuws: Minder 1-series van de huidige generatie op de weg.
dijan zegt
Karhengst ‘; Ik vind de 1 serie mooier als menig ev .
mashell zegt
Volgens mij is heel dat chiptekort nep, de vraag naar automotive chips (goedkope microcontrollers geschikt voor grote temperatuur bereiken) is nu niet wezenlijk anders dan in 2019. Tuurlijk is er tijdens de coronacrisis door de fabrikanten wat overgeschakeld naar meer lucratieve marktsegmenten (smartphones) maar ook daar is op een gegeven moment voldoende voorraad zodat er weer teruggeschakeld kan worden op automotive grade controllers. Dit riekt naar markmanipulatie om meer marges te kunnen halen. Maar omdat iedereen in heel generieke termen over chiptekort redeneert en niet eens door heeft dat een SOC in een Playstation iets heel anders is dan een S12Xje komen ze er nog mee weg ook.
Jeroen zegt
En toch leidt dit tot vertraging waarbij je kostenloos de reeds bestelde auto kunt annuleren na 7 maanden wachten, omdat het nog minimaal 7 maanden ging duren terwijl het in totaal maar 4 maanden hadden moeten zijn.
alfagtv6 zegt
@mashell: je neemt de woorden uit m’n mond. Lijkt me sterk dat er in een jaar tijd zoveel nieuwe/andere markten de chips verbruiken waardoor de automotive industrie zo lang in de problemen zit. Misschien een strategie om de ICE versneld uit te faseren?..
Richmond zegt
@alfagtv6: nee want de chips zijn niet nodig voor de ICE motor, maar voor alle systemen die erop zitten. De rijhulp systemen, achteruit rij camera, panorama dak, adaptive cruise control etc.
saxoke zegt
Het kan allemaal ook anders omschreven worden. Zijn er nu wel zo weinig auto’s verkocht? Of hebben we met z’n allen altijd te veel auto’s gekocht? Of hebben fabrikanten er altijd te veel willen en kunnen produceren?
kevertje zegt
Ik denk dat heel wat mensen hun aankoop gewoon uitstellen. Er zijn heel wat onzekerheden in de markt, ook qua bestendigheid van jobs in ’the morning after’. Bovendien doen overheden er alles aan om te laten geloven dat EV’s de toekomst zijn, terwijl het nog steeds een meestal gefortuneerde minderheid is die dit zich kan permitteren en er heel veel verzwegen wordt over de echte, veel minder gunstige eco-balans. Een massa mensen twijfelen, ook rond het ware impact op hun leven. Ik hoor de laatste tijd erg veel – in allerlei middens nb. – het woord waterstof vallen. Het zou wel eens de zoveelste sprong van simplistische politici kunnen worden, naar de volgende mantra waterstof om alles ‘even op te lossen’. Op alle niveaus in de politiek en in de media houdt nog steeds iedereen angstvallig de ogen dichtgeknepen voor één echte oplossing: de zeer efficiënte dieselmotor kan perfect met synthetische XTL rijden en het impact op CO2 VANDAAG laten dalen met tientallen percenten. Maar ja, éénmaal een straatje ingeslagen wordt het heel moeilijk om vergissingen toe te geven. Ik wil nog heel graag de proof of concept zien van de nergens ooit geïmplementeerde hoeveelheid TWatt’s annex netverdeling nodig in de EU voor die ‘gecarboniseerde maatschappij’…