Waarom de Giulia op de headerfoto zo boos kijkt is ons een raadsel.
Het gaat namelijk uitermate crescendo met Alfa Romeo als we de verkoopcijfers van de eerste vier maanden van 2017 binnen de Europese Unie erbij pakken. Vandaag bracht ACEA de cijfers naar buiten, we hebben de belangrijkste zaken er voor je uitgefilterd. Zo nam het aantal nieuwe registraties in de maanden januari t/m april van dit jaar toe met 4,7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
In de maand april ging het ietsje minder en dat heeft er volgens ACEA vooral mee te maken dat Pasen in april viel in plaats van in maart. In het paasweekend worden traditiegetrouw minder auto’s verkocht omdat de meeste mensen druk zijn met woonboulevards, tuincentra en andere burgerlijke zaken.
Verder opvallend: in het Verenigd Koninkrijk daalde het aantal nieuwe registraties in april met 19,8%. In Duitsland (-8%), Frankrijk (-6%) en Italië (-4,6%) waren de gevolgen van Pasen eveneens voelbaar. Alleen Spanje noteerde een lichte plus van 1,1%. Verder waren het vooral de nieuwere EU-landen die de verkoopcijfers enigszins overeind hielden.
Welke merken gingen goed?
Voor dit overzicht kijken we naar merken die in de eerste vier maanden van 2017 hun verkoopaantallen met meer dan 15% zagen stijgen. Niet omdat dit een internationaal erkende maatstaf is, maar omdat we ergens een grens moeten trekken. Petje af voor de volgende merken!
We moeten bij Alfa trouwens wel een kleine kanttekening plaatsen. Het merk liep de afgelopen jaren natuurlijk slecht omdat er simpelweg te weinig verschillende modellen in de showroom stonden. Nogal wiedes dus dat de Stelvio en Giulia ervoor zorgen dat de Italianen weer wat auto’s aan de man weten te brengen.
- Lada +52,1%
- Jaguar +43,9%
- Alfa Romeo +35,7%
- Suzuki +25,8%
- Seat +17,6%
- Toyota +17,5%
Welke merken gingen mèh?
Helaas kan niet overal de vlag uit, al moet je natuurlijk in het achterhoofd houden dat de EU voor sommige merken een relatief kleine en dus minder belangrijke markt is. Dit zijn de merken die hun aantallen registraties terug zagen lopen. Chevrolet hebben we niet meegenomen. Dat merk is door GM van de Europese markt gehaald, dus de verkoop daalde met 100%.
- DS -35,7%
- Honda -11,9%
- Smart -8,2%
- Mazda -4,6%
- Mitsubishi -4,5%
- Land Rover -2,9%
- Volkswagen -1,2%
- Opel/Vauxhall -1,1%
- Audi -0,5%
- Jeep -0,3%
Foto: dikke Giulia Quadrifoglio door @maurice16, via Autojunk
stationcar zegt
Maar sorry hoor, als een nieuw model als de Giulia wordt geïntroduceerd, het model wat Alfa moet rédden nota bene, en ze verkopen 4,7% meer dan voor de introductie auto’s kun je toch onmogelijk stellen dat Alfa gaat als een speer??
Sterker nog, ik had gehoopt op minimaal 25% meer gezien de grote importantie van het model én het overige (zwaar verouderde en beperkte) modelaanbod van Alfa Romeo. De Stelvio laat ik voor het gemak even buiten beschouwing, die zal nog niet zo zwaar meetellen in de verkopen op dit moment.
Of ik zie het niet helemaal helder, dat kan natuurlijk ook.
roelfinus zegt
@stationcar: Alfa verkocht 35,7% meer. De totale markt groeide 4,7%. Je ziet het inderdaad niet helemaal helder.
stationcar zegt
@roelfinus:
Oh, danku voor de correctie…
Maar nu lees ik het terug en snap ik het niet meer, in de tekst staat namelijk 4,7% meer een in het lijstje staat 35.7% meer. Eerlijk gezegd hoop ik dat het laatste klopt, en dat ligt ook een stuk dichter bij mijn verwachtingspatroon, maar waar komt die 4,7% dan vandaan? Of heeft dat te maken met het verschil tussen registraties en verkopen?
stationcar zegt
@stationcar:
Ja de totale markt nam met 4,7% toe, je hebt gelijk, ja, man, het zit me niet mee vandaag.
roelfinus zegt
@stationcar: De totale verkopen namen met 4,7% toe. Het gaat hier om het totale aantal nieuwe registraties, dus van alle merken tezamen. Alfa Romeo afzonderlijk verkocht 35,7% meer auto’s. Alinea 1 gaat niet over de verkopen van Alfa. De eerste zin van alinea 1 brengt je in verwarring.
Boomer zegt
@roelfinus: 35% zegt niets. Bij 3 naar 4 is die stijging ook 35%. En zo worden cijfers weer gemanipuleerd.
desjonnies zegt
@stationcar:
Toch hou ik van je hoor, schatje, net zoveel als van die figuren die roepen ‘ dat het zo goed gaat’, goed t.o.v. wanneer? 1842? 1966? 1999? 2004? 1231?
lekbak zegt
@desjonnies: maakt dat uit? Goed is goed. Het is belangrijk dat we de lijn naar beneden niet te hard inzetten maar gepaste krimp zou zelfs nog goed kunnen zijn…
roelfinus zegt
Die rode Alfa Giulia van de foto is écht een plaatje! Prachtig!
str8six zegt
Met twee nieuwe modellen mag je dit verwachten.
racerx zegt
@str8six: ik vraag me af of de Stelvio hier al een significante bijdrage aan heeft geleverd. Wellicht dat de cijfers verderop in het jaar nog wat verder gaan plussen.
trustmeiamanengineer zegt
Kijk, goed nieuws! Nu gauw een nieuwe Giulietta lanceren om de stijgende lijn vol te houden.
mashell zegt
Dat front van die Alfa ziet er zo niet uit. Absurd grote luchtinlaten, enorme driehoek/vrouwelijk geslachtsdeel/schild maar geen mooie plek in het midden voor de kentekenplaat. Hoe verpest en een opzich niet onaardig design, les 1.
viezefreddyw zegt
@mashell: De kentekenplaat is altijd al een lastig probleem geweest voor Alfa Romeo, helaas…
c-greg zegt
@viezefreddyw: het is vooral een probleem voor niet alfa rijders, ik als alfa rijders stoor me er helemaal niet aan! is geen foutje maar een bewuste keuze van alfa
Jansen zegt
@c-greg: wat een gezeik inderdaad. Een nummerplaat zit er ook niet om mooi te zijn.
mashell zegt
@c-greg: als niet Alfa rijder is het inderdaad iets wat me er aan zou hinderen een Alfa rijder te worden.
granlusso zegt
@viezefreddyw: Kentekensticker lost alles op. Kijk maar naar de rijtest op AB van de Alfa Romeo Stelvio.
super zegt
@mashell:
italiaanse kentekenplaten zijn ook veel mooier dan die lelijke gele nederlandse. duitse trouwens ook, en franse, en eigenlijk vrijwel alle europese platen behalve belgische misschien.
lekbak zegt
@super: die “lelijke gele Nederlandse” zorgen wel voor vrolijkheid op de weg. Elke keer als ik over de grens ben valt het me weer op hoe droevig saai alle auto’s zijn. Het heeft enkele jaren geduurd voordat ik in de gaten had dat onze mooie gele platen de reden zijn dat het hier wat vrolijker en minder deprimerend is op de weg.
dunhozzie zegt
@lekbak: maar eigenlijk is het triest hè? Andere landen kiezen leuke kleuren voor het wagenpark, wij met onze 50-tinten grijs kiezen voor een kenteken om het op te frissen ;-)
lekbak zegt
@dunhozzie: ik zie in de meeste andere landen toch ook voornamelijk 50 tinten grijs hoor. En zwart. Net als in Nederland.
berlinetta zegt
@lekbak: De woorden ‘vrolijk’, ‘minder deprimerend’ en ‘ons wagenpark’ in één zin stoppen. Ik doe het je niet na.
lekbak zegt
@berlinetta: je hebt het net gedaan…
berlinetta zegt
@lekbak: Tijd om naar huis te gaan ;)
lekbak zegt
@berlinetta: ik ben het helemaal met je eens. Maar mijn werkgever wil me graag nog een uur of 44 op het werk houden.
Het ergste vind ik nog dat ik niet eens een koud biertje heb met dit weer…
berlinetta zegt
@lekbak: Je kan wel een duik in het water nemen toch ;)
lekbak zegt
@berlinetta: als ik stil zou liggen wel.
Maar gelukkig is er zoiets als een dekwaspomp. De stuurman zat lekker te varen en ik was aan het boenen. Met een speelse lichtmatroos is dat gegarandeerd lol.
super zegt
@lekbak:
“vrolijker en minder deprimerend” op de nederlandse weg? ik weet niet precies waar jij woont, maar in nederland zie ik ondanks al die vrolijke ns gele platen, vooral geluidsschermen en lintbebouwing en dan eindeloze files met saai, grijs weer. Hier in zuid frankrijk altijd een genot om een stuk te rijden; vrij uitzicht en dan ook nog eens wat dingen te zien zoals zee, en bergen, blauwe lucht, weinig files. En er rijden hier gemiddeld een stuk dikkere bakken rond dan in nl omdat er geen echte wegenbelasting is.
lekbak zegt
@super: ik woon in het altijd mooie en rustige Friesland. Waar huizen een kleurige tuin hebben, geluidsschermen nog niet uitgevonden zijn omdat er toch geen drukte is en waar door gebrek aan smog de zon geregeld door komt. We hebben niet veel dikke bakken maar wel een op autoblog wereldberoemde Ferrari!
Wat we ook niet hebben is immer benauwde warmte, winkels vol stokbroden en vooral: fransozen!
v60germany zegt
@lekbak: bedoel je niet onze pro-homoseksueel kleurenpalet? Geel, groen, blauw, wit?
In Duitsland doen ze dat beter, zwarte letters, groene letters, rode letters, enz.
karhengst zegt
@lekbak: Zelfs de duurste lak van Ferrari kost per vierkante centimeter nog minder dan dat mooie gele kleurtje wat voor de Nederlandse kentekenplaten wordt gebruikt…
Wat dat betreft ben ik blij dat het rijden van een fatsoenlijke 2.0 ipv een kale instapper 1.6 net wat meer voor mijn gemoed doet dan een kleurtje op m’n kentekenplaat.
stationcar zegt
@super:
Dat ben ik absoluut met je oneens, onze Nederlandse kentekenplaten vind ik een verademing tussen alle rommelige buitenlandse platen!
trustmeiamanengineer zegt
@mashell: Wat is er mis met een vrouwelijk geslachtsdeel? En dat geneuzel over die kentekenplaat uit het midden stoort alleen niet Alfa Romeo rijders. Ik stoor me er zelf geen seconde aan. Liever zo, dan een grote grill, waar dan zoals bij Audi de plaat alsnog middenin zit. En bovendien is dit de meest potente versie waarbij ruim 500pk van lucht en koeling voorzien moet worden. En dat levert inderdaad een aantal openingen op.
danielj zegt
@mashell: Gele platen verpesten elke auto, ongeacht waar deze geplaatst is.
e36thuglife zegt
Aan het kenteken te zien heeft die Alfa een haat-liefdeverhouding met een Peugeot MPV.
poes zegt
Zou wat zijn als Alfa geen sprong had gemaakt! Ze hebben twee nieuwe modellen geïntroduceerd welke geen voorganger (meer) hadden.
Het huidige cijfer zegt helemaal niets. Als ze minder afzetten dan ze financieel gezien zouden moeten doen dan gaat het merk alsnog kopje onder.
baklava zegt
Als ik in Nederland ben, zie ik nauwelijks een Alfa rondrijden. Ik moet zelfs mijn eerste Giulia nog tegenkomen. Verbaast me enigszins dit bericht.
stationcar zegt
@baklava:
Ik tel ze als ik ze tegenkom, ik zit nu op 5, en ja, ik rijd best veel.
Helaas.
derek306 zegt
@baklava: sterker nog.. ik ben regelmatig in Italië te vinden en zelfs daar zie ik ze amper! 1 stelvio gezien in Italië, en dat was ook nog een Oostenrijker!
cloverleaf zegt
Ik verwacht dat aan het einde van het jaar Alfa plus 60% moet hebben minimaal! Die 35% komt vrijwel alleen op het conto van de Giulia. De Stelvio, hopelijk een verkoop topper, is pas net uit en kan dus nog niet echt worden meegeteld. Daarnaast is het zeer veilig om te stellen dat er minder Gulietta’s en Mito’s verkocht zijn tov van vorig jaar dus al met al goed nieuws! Ook knap van Jaguar! Hoe meer concurrentie hoe beter…
dunhozzie zegt
Jaguar is goed bezig. Wel jammer van Mazda, die had ik beter gegund.
cloverleaf zegt
@dunhozzie: Ik ook. Maar komt wel goed nu de nieuwe CX-5 uit is. Ik ben best Mazda fan geworden. Die nieuwe MX-5 is supergeil en de rest ziet er ook gewoon heel goed uit. Dat in combi met die heerlijke skyactiv motoren!!
w0ut zegt
Klassieke verkooptruc. Als je begincijfer laag is het veel makkelijker om hogere groeipercentages te behalen. 100% van 0 is nog steeds 0. Audi die 0.4% groei haalt op 18.000 stuks per maand is vele malen moeilijker.
Trouwens waren vorig jaar de populaire (2 liter) uitvoeringen van de Guilia al beschikbaar? Meen dat die pas in zomer 2016 zijn beginnen met leveren.
c-greg zegt
@w0ut: de 2.0 benzine kwam pas eind 2016 beschikbaar. en de stelvio word volop besteld denk dat die aantal nog niet bekend zijn. ze hebben bij alfa honderden mensen aan moeten nemen en bouwen 300 auto’s p.d . gaat dus best aardig denk ik..vooral omdat ze alleen een sedan leveren
w0ut zegt
@c-greg: Ik hoop dat het hen lukt. Ben wel fan van Alfa. Jou uitleg bevestigd alleen maar mijn twijfels over de groeicijfers. Ze vergelijken de verkoop van Guilia met alleen de (505 PK) QV versie met een periode waarin er ook 2 liter diesel en benzine versies beschikbaar zijn. Zou maar raar zijn als de verkoop dan niet steeg. De 20.000 verkochte Alfa’s is nog steeds klein bier in vergelijking met de >200.000 stuks van Audi, VW, Opel, …
harrie zegt
Lada heeft 3 auto’s verkocht ipv 2?
jeppie zegt
@harrie: je was me voor
lincoln zegt
Alfa doet het rete slecht in vergelijking met Lada ..
jippie zegt
De -35,7% van DS verdient ook wel enige duiding. Kan hier de conclusie worden getrokken dat het marketingtrucje van Citroën hopeloos faalt?
vpowert zegt
@jippie: Ik gok dat ’t meer komt door de oude DS modellen. De 3, 4 en 5 zijn modellen uit 2010 en 2011. Voor DS is het wachten op de nieuwe DS7 Cross dinges die pas 2018 komt en andere nieuwe modellen (weten we daar al iets van?).
Vreemd is vooral dat Citroen zo traag is met nieuwe DS modellen. Bij het neerzetten van DS als los merk had ik ook wel snel nieuwe modellen verwacht.
Dutchdriftking zegt
Kon je April 2016 ook al de Gulia kopen?
c-greg zegt
@dutchdriftking: nee een maand later kwam als eerst de Q versie maand later de diesel en weer later de benzine versies
berlinetta zegt
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Giulia bijzonder weinig tegenkom. Kan het aantal keren nog altijd op twee handen tellen helaas.
mashell zegt
@berlinetta: ik ben vooral in Duitsland en bij mij staat de teller nog altijd op 1.
awesome zegt
Absolute aantallen zegt me in vergelijkingen als deze veel meer dan %.
audirijder zegt
@awesome: Klopt vooral bij fabrikanten die nu een nieuw modelgamma hebben. Als je van 1000 naar 1300 gaat is dat niet echt geweldig terwijl de stijging wel 30% bedraagt.
HzR zegt
De daling in Groot Brittanie komt door een wijziging in de wegenbelasting. De maand ervoor waren de verkopen opvallend hoger. Zelfde als in NL met de nieuwe bijtelling.