China een sterke groeimarkt? Eventjes wel maar aan alles komt een eind. Komt door al die kopieën natuurlijk! Dit jaar zullen de verkopen mogelijk hooguit 5% groeien.
Toen de poep een paar jaar geleden echt de ventilator in schoot in Europa hielpen verkopen in China veel merken uit de brand. Veel merken schatte tot nu toe in dat die Chinese verkopen nog wel blijven stijgen. Het tegendeel blijkt waar. Verkopen over de eerste maanden dit jaar liggen allemaal lager dan dezelfde periode vorig jaar. Met een 6% daling in een groot land als China blijf je dan snel met héél veel auto’s zitten.
De Chinezen lijken dus even ‘voorzien‘. Relatief gezien tot vorig jaar tenminste. Want hoewel de verkopen voor luxe merken wat inzakken verwacht Mercedes bijvoorbeeld nog steeds een groei in verkopen van 24% voor China.
Die groei is nu dus wel geholpen door lagere prijzen. Een Mercedes S300 mag op dit moment met 25% korting weg. Een beetje doorvragen en de Chinees krijgt er ook nog een iPhone bij. Op BMW’s 7-serie en de Audi A8 zit op dit moment 20% korting. Omgerekend naar Europese valuta lopen die kortingen op tot zo’n €30.000,-. Dit terwijl er vorig jaar nog dergelijke bedragen bij werden gelegd om auto’s sneller geleverd te krijgen.
Een auto kopen in China dan maar? Waarschijnlijk haal je het tripje Peking-Amsterdam er net niet uit. Mocht je een talenknobbel hebben en van thee en rijst houden dan kan je natuurlijk wel verhuizen. Om daar vervolgens een S600 te rijden voor de nieuwprijs van een S350 in Nederland. (bron: thetruthaboutcars.com, bloomberg.com)
norge zegt
Oei, dat wordt geen bonus volgend jaar….
jzaero zegt
Auto’s in China zijn niet veel goedkoper dan hier hoor, in tegendeel zelfs? Of bedoelen jullie dat na korting?
meneersander zegt
Zouden ze een echt iphone erbij krijgwn, of de Chineze versie?:P
bmwpowerm5 zegt
een S past makkelijk in een zeecontainer de plek die nog over is in de container laten vullen met namaak Marlboro sigaretten en je hebt een leuke container handel (;
mrbones zegt
@bmwpowerm5: betaal je alsnog belasting bij het invoeren en bpm + btw als je hem op kenteken zet. Schiet niet echt op.
priusredbenzine zegt
@mrbones: Duits kenteken ;-)
bigcar zegt
@priusredbenzine: …op een made in China wagen? :’)
dawwg zegt
@bigcar: Nee, op een echte S600 die naar China verscheept is :roll
AudiQuatro zegt
Kost een S350 hier sowieso al niet meer als een S600 daar?? CO2 tax enzo…………
kraakensmaak zegt
@AudiQuatro: auto’s die uit het buitenland komen (lees niet uit China) kosten in China bakken met geld, nog meer dan hier als ik het goed heb. Als je hem hierheen haalt betaal je natuurlijk de netto prijs en in het land waar je hem op kenteken zet de belasting.
jzaero zegt
@kraakensmaak: klopt, een willekeurig buitenlands product is daar duurder dan hier.
AudiQuatro zegt
@kraakensmaak: ok. Nja dan 30.000 euro is op een auto van 2 ton nou ook niet echt een giga korting;)
leftlane zegt
Controleer jullie bronnen voortaan, Europese auto’s in China zijn NIET goedkoop, ze zijn zelfs duurder! En daarnaast klopt de titel ook niet, de verkoop zakt niet in elkaar, de groei is minder dan de voorspelde vraag. Vreselijk om dit soort amateuristische artikels te moeten lezen.
Stopwearingpants zegt
@leftlane: autoblog is nou eenmaal vrij amateuristisch… #feit
fokke85 zegt
@leftlane: Ik zie de auteur nergens beweren dat Europese auto’s in China goedkoper zijn. Ook wordt er gesproken over een verminderde groei. Het artikel is misschien wat excessief, maar dat is geheel in de stijl van Autoblog. Dus volgende keer niet enkel naar de prentjes kijken, maar het artikel ook lezen!
gerbie zegt
en toen de autoverkopen hier inzakten, kreeg je een tweede pepermuntje bij de balie
mbevo zegt
Ik koop wel en s65amg met 50mille op de klok;)
stnectaire zegt
Er zijn veel landen waar auto’s goedkoper zijn. Ik woon bijvoorbeeld in Dubai. Een collega van me heeft net een nieuwe Jeep Grand Cherokee Laredo V6 gekocht voor omgerekend ongeveer 26.000 euro. Dat ding kost in Nederland ongeveer 75.000 euro…
bempi zegt
@stnectaire:
De vraag is wil je wel in Dubai wonen om alleen maar een auto goedkoper te rijden.
In dat soort landen mag je er wonen, maar het grond zal nooit van jouw eigendom zijn ( ivm olie ). De hitte, waardoor je noodgedwongen altijd een witte auto zal moeten rijden of niet absorberende kleur. De taal en tal van andere punten.
stnectaire zegt
@bempi: Het punt is ook niet of je in Dubai wilt wonen voor een auto, maar het was een reactie op het wel/niet goedkoper zijn van auto’s in het buitenland. Ik weet niet wat de prijzen in China zijn, maar zo’n extreem verschil als hier had ik nog niet gezien.
Het wonen in Dubai bevalt trouwens prima. Airconditioning in combinatie met window tinting zorgt er voor dat je absoluut geen witte auto nodig hebt. De meeste warmte komt toch via de ramen binnen. Voertaal is trouwens Engels.
bempi zegt
@stnectaire:
Elk ander land heeft zijn eigen wetgeving en regels. De manier waarop jij je comment plaatst lijkt het net alsof je in het buitenland voordeliger bent, terwijl elk ander land dat gewoon met andere middelen compenseert.
Zie de prijs van water in het land waar jij woont.
Ik ben zelf ook meerdere malen in Dubai op vakantie geweest en zwarte / donkere auto’s kom je daar zelden tegen ( maar goed mijn observatie dateerde ook van 2002 & 2008 ).
Ik neem verder aan dat wanneer jij ergens parkeert je airconditioning ook niet laat aan staan ?
Elk land heeft zn voor en nadelen.
bempi zegt
Ik denk dat de Europese merken dit land flink hebben onderschat. En achteraf zie je dat dit land helemaal niet zo rijk is als ze voordoen.
Het is een beetje het verhaal van Amerika dat voet aan grond wilt zetten in Europa, maar keer op keer faalt. Iets wat de Europese merken onderhand nu al voelen.
The360box zegt
Wilde net zeggen, die Chinezen kopieren de eerste de beste auto en bieden het goedkoper aan..