De kakelverse cijfers zijn binnen!
Het was een beter jaar voor de Nederlandse autoverkoop als je de cijfers vergelijkt met 2017. In 2017 werden 414.306 nieuwe auto’s verkocht, in 2018 waren dat 443.812 nieuwe personenauto’s. Een stijging van 7,1 procent, aldus cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door AUMACON. Vooral in de laatste maanden was er nog een run op nieuwe auto’s. Merken als Jaguar en Tesla hadden te maken met roodgloeiende telefoontjes. Zakelijke rijders wilden nog op het laatste moment kunnen profiteren van de zeer aantrekkelijke bijtellingsregels die vanaf vandaag niet meer gelden op de duurdere elektrische auto’s.
Die 443k verkopen zijn nog steeds niet goed te noemen in vergelijking met pak hem beet 10 jaar terug. De vraag is dan ook of we ooit weer zoveel nieuwe auto’s gaan verkopen in Nederland. De occasionmarkt is immers booming en moderne auto’s zijn technisch prima in orde. De gemiddelde consument heeft er geen baat bij om een nieuwe auto te kopen. Bovendien zijn nieuwe auto’s er door de WLTP-maatregel allesbehalve goedkoper op geworden.
Eventjes gouden tijden voor Tesla en Jaguar
Het zal dit jaar interessant worden om de verkoopcijfers van Tesla en Jaguar in de gaten te houden. Door het Nederlandse bijtellingssyteem is het verstoorde evenwicht van de markt goed zichtbaar. Tesla verkocht in 2018 een keurige 8.604 auto’s in Nederland. Een stijging van 161,7 procent(!) in vergelijking met 2017. Jaguar doet er nog een schepje bovenop. Met 4.626 verkopen noteren de Britten een stijging van maar liefst 234,5 procent. I-PACE, I-PACE en nog eens I-PACE, er zijn in 2018 namelijk een slordige 3.500 stuks van dit model op kenteken gezet. Bizar, want in 2017 had het merk een zeer mager marktaandeel met slechts 1.383 verkopen in totaal.
Diesel, thank you next
Diesel blijft verliezen aan terrein. In 2018 was er sprake van een verkoopdaling van vijf procent. Slechts 13 procent van alle nieuwverkopen betrof een diesel. Diverse Duitse merken zijn echter nog lang niet klaar met de brandstof, denk bijvoorbeeld aan Mercedes die nieuwe zes-in-lijn diesels introduceerde. Niet iedereen denkt er zo over. In 2018 zei Porsche vaarwel tegen de brandstof.
Betere tijden in 2019?
AUMACON denkt dat dit jaar een beter jaar gaat worden voor de autoverkoop in vergelijking met 2018. Het kennisbureau mikt op een resultaat van 465.000 verkopen, een stijging van circa vijf procent in vergelijking met 2018. De elektrische auto zal een groot marktaandeel gaan nemen dit jaar. Men denkt dat EV’s 6,5 procent van de totale verkoop gaan vertegenwoordigen in 2019. Diesel gaat meer klappen incasseren, met een verwachte daling van 11 procent.
UPDATE 1: we hebben inmiddels tevens de best verkochte merken van 2018.
UPDATE 2: de 5 best verkochte modellen van 2018 zijn ook bekend.
Fotocredit: Jaguar I-PACE via @hhitalia op Autojunk
undifined1 zegt
Lang leve de Diesel!
We kunnen toch niet zomaar onze trouwe dieselmotor waar de westerse wereld zoveel welvaart aan te danken heeft omwisselen voor iets wat niet meer is dan een rond doosje met wat koperdraad erin?
Misschien moet 2019 maar het jaar zijn dat er een dieselmotor in mijn E12 komt…
aschja zegt
@undifined1: Laat 2019 dan ook het jaar worden dat jij je blauw gaat betalen aan belasting!
undifined1 zegt
@aschja: Dat kon wel eens meevallen ;)
lincoln zegt
@undifined1:
Rutte zei dat we er per huishouden 7 euro per jaar op vooruit gaan ..
undifined1 zegt
@lincoln: met een diesel in een belastingvrije auto konden we er zelfs wel eens meer op vooruit gaan, of op lpg, maar dat stinkt zo
sackbot67 zegt
@undifined1: lpg stinkt, maar als ik rijd zit ik binnen dus dan heb ik er geen last van :)
undifined1 zegt
@sackbot67:
Zeker waar, behalve in de mcdrive :p Het is ook nog steeds een overweging, het is een stuk minder werk dan een dieselmotor namelijk :P
fouadski zegt
@lincoln: dat is toch €7 aan Aldi bier wat je kado krijgt
galgootje zegt
@undifined1: met een e12 kán het meevallen ja, afhankelijk van of je een vroege of late e12 hebt. Wat was het, 1972-1981 als ik me goed herinner?
undifined1 zegt
@galgootje: ja klop zoets idd, en in zuid Afrika nog ietsjes langer, maar de mijne is van 76 :)
viezefreddyw zegt
@aschja: Dat doen we toch al.
lekbak zegt
@viezefreddyw: Moet je (een paar keer) raak schieten en het resultaat 3 dagen in de week in de opvang stoppen.
Omdat mevrouw nog studeert en ik dus alleen verdien krijgen we dusdanig veel opvang toeslag dat samen met die andere potjes (niet zoveel meer) ik bijna net zoveel toeslagen en meuk krijg als wat ik aan inkomstenbelasting betaal. Echt schandalig, ik had het liever niet gehad en meer netto loon gehad. Maar als ik het niet aanvraag heb ik wel de kosten en betaal ik met de belasting ook nog eens voor die ander die het wel accepteert…
galgootje zegt
@aschja: eerste reactie van ’19 gelijk laten gelden bro! Hatsaa! :-P
cloverleaf zegt
@aschja: met mijn 36k per jaar in privé auto is diesel nog steeds het allergoeiekoopst!
aschja zegt
@cloverleaf: Mocht je willen. Ik zit op 40K en heb net een nieuwe hybride gekocht.
lekbak zegt
@aschja: In de (rand)stad is hybride gunstig, buiten de stad diesel. Bij ons heeft een hybride helemaal geen zin omdat je weinig afremt en eigenlijk nooit tot stilstand komt. Zodra je meer dan ±20k per jaar rijdt is diesel goedkoper (afhankelijk van hoe groot je auto uiteraard).
mcshine zegt
@lekbak: Das ook niet waar, grote leasemaatschappijen adviseren het pas vanaf zo’n 40.000km/jr.
lekbak zegt
@mcshine: Grote leasemaatschappijen doen vooral zaken in de randstad en daar heeft een hybride heel veel voordeel. Zoals gezegd, wij doen hier niet aan stilstaan, remmen en optrekken. Spits is als je moet stoppen voor de rotonde, dan is het al erg druk hoor!
aschja zegt
@lekbak: yeah right. Maak dat jezelf wijs joh. 20K en diesel haha. Je betaald jezelf scheel aan wegenbelasting.
lekbak zegt
@aschja: Ooit een amg gehad? 5000 per jaar aan reparatie en onderhoud is helemaal niet gek, en heel reëel als je km’s maakt met zo’n ouwe amg. Wegenbelasting is dan maar een klein deel van het geheel. Van een nieuwe auto kan je de kosten tot op de cent berekenen zolang je nog garantie hebt. Je hebt alleen maar onderhoud, banden en remmen. En je kunt ook gewoon een benzine nemen trouwens.
lekbak zegt
@aschja: In het geval van mijn vrouw is het al vanaf 15k. Zelfde auto in diesel of benzine. Rekenen is niet moeilijk hoor…
aschja zegt
@lekbak: toch benieuwd hoe dan. Verklaar je nader. :)
lekbak zegt
@aschja: Toen we de berekening maakten begin vorig jaar was het brandstof verschil iets anders blijkbaar. Ik heb eventjes opnieuw berekend en het omslagpunt ligt ongeveer rond de 16,5k momenteel. Met actuele prijzen van een goedkope pomp hier in de buurt.
Peugeot 206 1,4 benzine vs 206 1,4hdi. Ik heb belasting, verzekering en brandstofkosten berekend. Onderhoud en reparatie doe ik zelf allemaal, verder zijn de auto’s identiek dus slijtage en mankementen zal vergelijkbaar zijn. Afschrijving heb je niet op een auto van 1200 euro, heeft het apk en rijdt het nog dan gaat het gewoon voor 1000 piek weg na een paar jaar. Verbruiken van 1:15 benzine en 1:20 diesel gepakt, wat zeker niet in het nadeel van de diesel is want die is waarschijnlijk zuiniger op buitenwegen.
Helaas rijdt mijn vrouw maar 8k per jaar en is het sowieso een benzine. De berekening was destijds gemaakt omdat ik misschien in de kleine auto zou gaan rijden en ik dacht zo’n 16k te gaan rijden (is 13k geworden).
cloverleaf zegt
@aschja: “nieuwe” ja. Tweedehands zeker niet!
aschja zegt
@cloverleaf: Jazeker wel. 2015/90K gelopen.
cloverleaf zegt
@aschja: goed joh! Dan wel. Ik rijd vaak lange stukken (400km+) en tank een liter diesel voor 1,05e. Dan is die batterij enkel loze massa.
kempenaer zegt
@undifined1:
I love diesel too!
Ik wil een auto met een vet diesel aggregaat er in!
maxidyne zegt
@undifined1: over 2 maanden word hier een V8 diesel afgeleverd! De TGX V8 gaat met pensioen, na 10 jaar trouwe dienst en 1.5 miljoen kilometer krijgt hij een plekje naast mijn F2000 V10. Hoop nog heel lang te kunnen genieten van diesel power!
lekbak zegt
@maxidyne: De oude gaat niet weg dan? Die zal toch nog wel aardig geld opbrengen in de export kan ik me voorstellen…
maxidyne zegt
@lekbak: nee, hou hem. De F2000 V10 was mijn eerste vrachtwagen, deze een paar jaar geleden gerestaureerd. De TGX was mijn eerste nieuwe vrachtwagen, en krijgt een plekje naast de F2000. Liefhebberij.
lekbak zegt
@maxidyne: Leuk, zulke liefhebberij.
smoked zegt
@maxidyne: Scania V8 ? :) Benieuwd wat voor transportbedrijf je hebt.
henrie zegt
@undifined1: Als alle “ronde doosjes met koperdraad erin” in Nederland allemaal tegelijk tot stilstand komen, staat de complete economie stil. En niet alleen die van Nederland. Dus ik zou die “doosjes” niet onderschatten…
koekwaus zegt
@undifined1: paard en wagen hebben ook bijgedragen aan onze welvaart, allemaal weer te paard dan maar?
Stefje zegt
@undifined1: de enige reden dat er nog zoveel diesels de markt ingepompt worden is omdat alle fabrikanten nog contracten hebben voor de afname van genoemde motoren. Dus nu ff overvloeden, en dan lekker over op hybrid. De merken die al door die contracten heen zijn doen dit al (Porsche, Bentley, etc).
lincoln zegt
80% van de wereldbevolking heeft zijn leven te danken aan diesel ..
(En dat is nog een voorzichtige schatting) ..
Anyway .. hoeveel % is er door leasemaatschappijen gekocht ??
evdw zegt
Is er ook bekend hoeveel van dit aantal lease en/of zakelijk aangeschafte auto’s zijn en hoeveel prive?
henrie zegt
@evdw: Is dat belangrijk?
evdw zegt
@henrie: In ieder geval interessant.
Boomer zegt
Hoe gaat het met auto’s die in 2018 besteld zijn en in 2019 geleverd worden? Tellen die bij ‘18 of ‘19?
Voor de bijtelling telt het moment van kenteken. Maar zou bv Tesla een x reeks van vin nummers op kenteken kunnen zetten zonder ze fysiek gebouwd te hebben?
evdw zegt
@airc: Het mag in ieder geval niet.
tge1 zegt
De allergrootste hypocriete dieselhaters zijn de leasepikkies die tot vorig jaar gewoon een enorme diesel reden en nu, wegens fiscale voordeeltjes, op een accu rijden. Als onze overheid dit jaar ineens een onderzoek fingeert waarin diesel brandschoon is en gesubsidieerd wordt, “haten” ze ineens accu’s. :-)
evdw zegt
@tge1: Die “leasepikkies” rijden gewoon wat het goedkoopst is, heeft niets met haat voor diesel of accu’s te maken maar met haat voor belasting betalen.
galgootje zegt
@evdw: dat dus…
tge1 zegt
@evdw: Je zou ze toch eens moeten horen vanuit hun fiscaal gunstige batterijvehikel hoe SLECHT en SMERIG diesel wel niet is! Voor het gemak vergeten ze even dat ze vorige week hun vorige V6 diesel bij de leasemaatschappij hebben moeten achterlaten. :-)
cloverleaf zegt
@tge1: net als die mensen die op de partij van de dieren stemmen want zielig maar geen biologisch gehakt kopen want duur….
tge1 zegt
@cloverleaf: Wat zouden die mensen aan hun kat voeren? Mensenvlees?
lincoln zegt
@tge1:
Nope ..
98% sojabonen ..
Die ze zo weer ongebruikt uitschijten omdat katachtigen daar geen voedingsstoffen uit kunnen halen ..
tge1 zegt
@lincoln: Sommige katten zijn dan wel weer prima koffiebonenmachines, naar het schijnt.
cloverleaf zegt
@tge1: wat eet een vegetarische kannibaal?
cloverleaf zegt
@tge1: de groenteman
frank2b zegt
@tge1: Ik eet alleen vlees van vegetarische koeien.
Boomer zegt
@evdw: Niet alle. Ik blijf dapper stand houden hoewel iedereen me voor gek verklaard! Maar zoals ik het zie is dit de laatste kans nog een leuke auto te leasen voordat de ICE helemaal in het verdomhoekje komt.
evdw zegt
@airc: Held!
galgootje zegt
@tge1: ze haten dat waar ze uiteindelijk fiscaal en dus financieel het hardst op gepakt blijken te worden achteraf.
viezefreddyw zegt
@tge1: Mensen kopen geen auto’s maar mensen kopen lage bijtelling. Of de auto nou op kolen of op elektriciteit rijdt maakt ze niks uit.
enjoypunani zegt
@viezefreddyw: mee eens, maar die kolen vormen toch ook elektriciteit? Of doel je op bijv. een Defender van vorige eeuw?
crepito zegt
Toch nog zo’n 3000 i-Pace’s verkocht. Best fraai, gezien de beperkte laadmogelijkheden.
vervelend zegt
Evs zijn niet de oplossing
maotje zegt
@vervelend: wat is wel de oplossing dan?
fouadski zegt
@maotje: massale zelfmoord
rubend zegt
@maotje: Diesel lijkt mij een mooie oplossing :)
maotje zegt
@rubend: diesel is totaal geen oplossing en zal dr ook als eerst uitgaan. De kosten voor t rijden op diesel zullen in rap tempo omhoog gaan zodat dit als eerste uitgefaseerd word.
tge1 zegt
@maotje: De zwarte dood
kempenaer zegt
De hysterie van de meute is beangstigend en levensgevaarlijk.
Zo suggestief, zo makkelijk op te hitsen.
BaRa zegt
Het beste autojaar is dat waarin er minder auto’s dan het vorige jaar worden verkocht. Of dat waarin er minder met de auto wordt gereden. Jawel, as much petrolhead as the next one. Maar de autoverkoop heeft geen zier met benzine door je aderen te maken.
vwdriver1978 zegt
Dit jaar blijf ik gewoon genieten van klassieke auto’s en misschien wat meer moois wat er uitkomt.Wat mij betreft geen EVs want dat heeft absoluut niets met autoliefhebberij te maken en bovendien lang niet zo milieu vriendelijk als we denken.Misschien biobrandstof of waterstof wel.
mcshine zegt
Het jaar dat ik aan de E.V. mag. Ben er blij mee want de gemiddelde leasewagen die ik tot nu toe mocht leasen was geen pronkstuk van een plofmotor.
sanderp zegt
@mcshine: Hier gaat de 1.6 sjoemeldiesel er ook dit jaar uit voor een e-niro. Hele vooruitgang qua motorisering!
arias zegt
443.812 nieuwe auto’s verkocht in NL met 17,3 miljoen. Québec (Canada) met 8,44 miljoen inwoners verkocht tot november met 2x minder inwoners dan NL al 427.351 nieuwe auto’s. En in geheel 2017 werden daar 462.087 auto’s verkocht. Voor geheel 2018 zal de cijfer wel boven 455.000 stuks liggen.
RiKe zegt
Ik heb het al zo vaak gezegd, en ik blijf het zeggen. Wanneer worden de cijfers nu eens gescheiden tussen lease en particuliere verkoop? Dan is direct duidelijk dat de particuliere auto-sector (en nog veel meer, maar dit is Autoblog dus dat zal ik niet benoemen) volledigd is door die mafketels op het pluche in Den Haag.