Ging het dit jaar beter dan in rampjaar 2016?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ja. Maar wacht even met het openen van die champagneflessen die je gisteren met je zatte harses niet meer kon vinden in de kelder. Zo extreem goed is het nieuws ook weer niet. 2016 was namelijk een ontiegelijk slecht jaar voor wat betreft de verkoop van nieuwe auto’s. Er gingen dat jaar slechts 382.825 units over de toonbank. Voor een jaar waarin er nóg minder nieuwe auto’s verkocht werden in Nederland, moesten we de kalender terugdraaien naar -jawel- 1969.
In 2017 hebben we iets beter geluisterd naar de stem van Mark Rutte. Koop gewoon die nieuwe auto! Toch zijn de 414.812 verkochte exemplaren nog steeds geen reden om de vlag uit te hangen. Wellicht moet de overheid zich eens realiseren dat het percentage belasting dat je heft en de daadwerkelijke (auto)belastinginkomsten géén rechtevenredig verband met elkaar onderhouden. Waarschijnlijk is dit eerder een parabolisch verband en wie weet zitten we wel ergens in dalende helft van die parabool. Ik dacht ik gooi er maar direct even mijn eerste politiek getinte proefballonetje van het jaar uit.
Voor het getal van 414.812 stuks baseren we ons overigens op een Tweet van VWE’s Jasper Verweij. Net als wij van Autoblog is deze noeste arbeider op de eerste dag van het jaar met zijn hoofd alweer bij het werk. Jasper was zelfs zó enthousiast dat hij het getal er direct twee keer uitgooide #tweetrepeat.
Gisteren is het aantal overigens nog bijgesteld met drie stuks omdat drie dappere zielen hun auto op de laatste dag van het jaar op kenteken gezet hebben. Gek eigenlijk dit lage getal, want in voorgaande jaren wilden om een of andere reden juist heel veel mensen hun auto nog net voor het nieuwe jaar op kenteken hebben. Hmm, hoe is dit opvallende verschil toch te verklaren? Werkelijk geen idee (link). Enfin, de auto’s van de drie helden zijn vandaag dus officieel één jaar oud in de ogen van de markt. Gefeliciteerd!
In de komende dagen zullen er ongetwijfeld uitgebreide cijfers volgen met specifieke trends, winnaars en verliezers. Maar die houd je dus nog even van ons tegoed. De verwachting is overigens dat er in 2018 nog wat meer auto’s verkocht gaan worden dan afgelopen jaar, maar helaas zullen vele daarvan wel crossovers zijn.
UPDATE 1: De AUMACON heeft inmiddels officiële cijfers gecommuniceerd. In 2017 zijn er 414.119 nieuwe auto’s verkocht. Een stijging van acht procent in vergelijking met een jaar geleden. Voor het dertiende jaar op rij wist Volkswagen de meeste auto’s (40.966) te verkopen. Renault volgt op nummer twee en komt dit jaar met 40.729 verkopen akelig dichtbij.
UPDATE 2: Bekijk HIER de 5 best verkochte merken en modellen van 2017.
Image-Credit: een (in 2016 op kenteken gezette, maar je snapt het idee) Ferrari GTC4Lusso op Nederlandse platen via autojunk
spykerboy zegt
Wellicht waren alle doelen van de dealers zo ver naar beneden gestelt voor 2017 door de aantallen vorig jaar dat bijna niemand meer registreerde om hun aantallen te behalen… dat is wat normaliter gebeurt met nieuwe autos om zo aantallen te houden en dus niet gekort te worden in hun marge per auto voor het niet behalen vd doelstellingen…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@spykerboy: Check de link… Is maar 1 reden: bijtelling
noosaheads zegt
@spykerboy: De doelstelling gaat al sinds 2000 omhoog terwijl de markt keihard naar beneden gaat..Er wordt simpelweg niet zo veel meer verdiend.
Een oude wijze les die Jasper ook kent;
Registeren kun je leren.
tomas123 zegt
En hoeveel geïmporteerd???
oemplus zegt
@tomas123: Teveel…
simonbv zegt
Gisteren was het zondag. De meeste autodealers zijn dan dicht. Waarschijnlijk zijn er 30 december nog wel wat auto’s geregistreerd.
wjeurs zegt
Zoals ik er nu in sta moet ik wel flink wat geld hebben voor ik nieuw ga kopen. Er is altijd wel een tweedehands te vinden die aan (bijna) alle eisen voldoet en het scheelt zo veel geld.
Graafke zegt
BPM-inkomsten zullen wel sterk gestegen zijn t.ov. 2016
clubvan180 zegt
Ik tuf nog even lekker rond in mijn 12 jaar oude Ibiza. Heb al 180.000km op de teller, hoe lang zal hij het nog volhouden?
misterdrogba zegt
@clubvan180: als je hem niet misbruikt, het dubbele van wat je nu op de teller hebt staan.
italiano zegt
Auto’s zijn veel te duur in Nederland
barry355gtb zegt
@italiano: Dan koop je toch geen auto hiero. Of je gaat verhuizen naar Belgie, daar zijn auto’s lekker goedkoop tov hiero.
sdr918 zegt
Ik denk dat de reden voor de vele nieuwe inschrijvingen aan het eind van de voorgaande jaren vooral voor de bijtelling was.
Veel inschrijvingen waren waarschijnlijk om de auto voor 5 jaar vast te zetten op 7/14/20% bijtelling. Hierdoor kunnen mensen deze auto toch nog voordelig rijden en houden dealers een extra verkooptroef in handen.
Gelukkig dat we daar vanaf zijn!