Het zal niemand verbazen, maar de Nederlandse autodealer gaat magere jaren tegemoet. Organisatie Aumacon heeft vandaag de prognose voor 2013 gepresenteerd, en gaat uit van 445.000 nieuwverkopen. Ter vergelijking: dit jaar komen we rond de 480.000 uit.
2010 was een topjaar, met 555.920 verkopen. Dit had wellicht te maken met een inhaaleffect na rampjaar 2009 (387.183 verkopen), en deze mooie grens van meer dan een half miljoen registraties lijkt voorlopig verder weg dan ooit.
De becijfering komt niet bepaald als een donderslag bij heldere hemel, de hele EU-markt zit in een stevige contractie, maar nu is er een cijfertje opgeplakt, en kunnen de dealers gaan becijferen hoeveel tijdelijke werknemers ze er uit kunnen/moeten knikkeren. Want daar gaat het wel op neerkomen.
Het loont meer dan ooit om als fabrikant in het laagste segment te zitten: de prognose geeft aan dat meer dan de helft van de verwachte verkopen in het A- en B-segment zullen vallen. Lees het volledige rapport HIER. (PDF)
De nieuwe voorspelling valt overigens wel fors lager uit dan een eerdere becijfering door de BOVAG.
Foto: autojunk.nl
Simpson zegt
uiteraard, veel nieuw verkochte wagens zijn leaseauto’s, met een contract van een jaar of 4, 5, dus 2014 en 15 worden weer topjaren. Als we inmiddels niet failliet zijn tenminste.
roberto zegt
Valt mee, 445.000 stuks. En dan te bedenken dat bijna de helft alleen maar kentekenregistraties zijn van VW en niet daadwerkelijk verkocht zijn, om zo hun doelstellingen als “Meest verkochte auto’s in NL” te halen.
solmatje zegt
@roberto: Zo.. de helft? Dat is veel!
garp zegt
Iedereen lekker in de cheapo müsli wagentjes. En dan met het vliegtuig op vakantie omdat het gezin niet in de auto past. Da\’s echt heel goed voor de CO2 footprint van ons landje…
wimbers zegt
@garp: ik heb geen cheapo muesli wagentje, maar in de auto naar mijn vakantiebestemming doe ik ook niet hoor.
ik ga echt geen 1,5 dag in de auto zitten als ik ergens in 3 uur heen kan vliegen..
garp zegt
@wimbers: okay, jij niet, maar wat denk je waar dat kleiner rijden toe leidt? Als je niet eens met z\’n vieren met wat spullen in de auto kan zitten?
rickrick zegt
Een auto verkopen is leuk. Als een dealer al ze marge in moet leveren schiet het nog niet op. De dealers draaien puur op de aftersales. Als je dan de monteurs buiten ziet voetballen weet je dat het einde echt nabij is….
E34M5Touring zegt
Onderhoud wordt ook steeds minder. Ook leasebedrijven geven minder snel accoord voor reparaties. Bovendien worden veel dingen ook al ondergebracht bij fast fitters. Winterbanden (incl de wissel) en bijv. glasreparaties gebeuren nu al vaak bij Kwikfit en carglass. Het enige wat de lease interesseert is prijs. En helaas gaan importeurs er maar wat graag in mee. Dealers die nagenoeg alle marge wegspelen om maar voorkeursdealer te worden (klant is niet meer dealerkeuzevrij en kan vaak zijn/haar auto ergens 150km van huis ophalen). En dan wel bij jou komen zeiken om service en uitleg en proefritten etc. Want jij zit zo lekker in de buurt. Vaak steekt de lokale dealer al het werk in zo’n klant en loopt een ander met de order weg. In het begin zeiden klanten het nog wel is, dan kwamen ze even kijken en gaven ze netjes aan dat ze niet dealerkeuzevrij waren. Dan verwacht men ook niet van jou als dealer dat jij er heel veel tijd in gaat steken. Maar toen men begon te merken dat ze dus ook geen proefrit meer konden maken, begon men het te verzwijgen. Dan doe je dus al die moeite voor jan lul. En op die a-b segementers zit ook nauwelijks marge, daar kan je het ook niet op maken. En nu dan ook nog minder verkopen voor volgend jaar. Denk dat er nog een hoop gaan vallen.
lamborgfan zegt
@E34M5Touring: het meeste onderhoud gebeurd bij een lease auto, nog altijd bij de dealer waar hij vandaan komt. Ze moeten er toch alles aan doen om die auto\’s te verkopen. Binnen of buitenland. En als je naar een land gaat waar je gaat vertellen dat hij niet dealeronderhouden is.. Zou je wel eens potentiële kopers mis kunnen lopen!
Ruitschades of wat dan ook wordt vaak wel uitbesteed aan bedrijven mits die bepaalde kwaliteiten hebben. (Carglass of sjonnie hier op de hoek) (soms worden zelfs navigatieschermen binnen VAG de rns510? Vaak vervangen door een pionier systeem met afneembaar front vanwege diefstal) maar dat zijn puur keuzes van de lease maatschappijen en die willen in sommige aspecten nog wel eens verschillen.. Maar dan gaat het meestal nog over verzekeringen en inruil termijnen. Maar ik ben er vrijwel zeker van overtuigd dat onderhoud bij de dealer gebeurd.
E34M5Touring zegt
@lamborgfan: Maar het zijn uitbestedingen waar een dealer niks aan heeft. Die bedrijven breiden hun service ook steeds verder uit. Dus hoe lang gaat het nog duren voordat zij ook de servicecontracten krijgen. Bedrijven als Gefco doen al enorm veel van de ombouw voor bedrijfswagens. Iets wat veel dealers ook in house kunnen. De verkopen zakken terug dus worden die dingen steeds belangrijker. Net als LPG inbouw. Die worden ook vaak uitbesteed.
desjonnies zegt
@E34M5Touring:
yep.
Mijn beste vriend werd uitgewrongen bij de verkoop van een nieuwe Panda.
Toen hij de particulieren vroeg of hij nog geen € 300 op een nieuwe wagen mocht verdienen zeiden ze nee.
Om de wagen vervolgens bij een dealer verweggie tekopen.
Ze hebben ineens verdomd weinig tijd om garantie cq ‘coulance’ uit te voeren.
Ze mogen als dealert niet weigeren.
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Ja op die modellen is het het ergst. Daar zijn de marges zo klein. En een particulier gunt je niks. Maar loopt wel te janken als ze ineens moeten betalen voor de ruitenwissers. Want dat was toch altijd service??? Of HET nr1 argument voor particulieren: Maar meneer de verkopert, u wilt toch verkopen? Ja meneer/mevrouw, maar als er geld achteraan moet heeft het weinig zin, niet?
lamborgfan zegt
@E34M5Touring: Absoluut. Mij lijkt het ook beter als ze hier in hollandia die bijtelling troep af zouden schaffen zodat mensen voor het geld dat ze maandelijks toch moeten betalen niet gaan zitten mierenneuken op een aantal tientjes per maand en een grotere auto zouden kopen/leasen, waar meer winst in zit voor de dealer en fabrikant. Die winst kunnen ze volgens mij wel goed gebruiken..
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Net als mensen die boeren de schuld geven van hogere prijzen van bijv. melk e.d.
Niet wetende dat er nog 10 partijen tussen zitten, die allemaal ‘een vorkje mee moeten prikken’.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Ja, inderdaad. Soms lijkt al het besef wel weg. Daarom vind ik handel met mensen die zelf ook een beetje in de handel zitten het prettigst. Iedereen wil een goede prijs, dat begrijp ik ook wel, ik ook. Maar mensen in de handel begrijpen vaak ook dat er gegeten moet worden en als je dan met een goede prijs komt gaan ze ook niet lopen zeiken. Goede prijs is een goede prijs, daar hoeft dan niet nog om de laatste 10,- gehandeld te worden.
tvr1974 zegt
@garp -> Ik zou me eerst eens inlezen voordat je een opmerking plaatst;
http://www.rotterdamthehagueairport.nl/nl/generalmenu/Over_Rotterdam_Airport/In_de_samenleving/Feiten_en_cijfers
garp zegt
@tvr1974:
“Een modern vliegtuig als een Boeing 737-700 (transavia.com) gebruikt vaak zelfs niet meer dan 1 liter brandstof per 39 kilometer per passagier.”
Quote uit jouw stukje. Da\’s voor een gezin van 4 dus hetzelfde als 1 op 9,8 rijden met een auto (V10 tdi verbruikscijfers eigenlijk). En mensen vliegen wel naar Turkije of Lissabon, maar met de auto doen ze dat niet.
Ik blijf erbij: kleine zuinige auto\’s verplaatsen CO2 uitstoot van autorijden naar vliegtuiguitstoot. En het saldo is groter.
norge zegt
Zou leuk zijn om de totale waarde van de verkochte auto’s van jaar tot jaar te weten.
lamborgfan zegt
@norge: Dan stijgt het aantal hartaanvallen zeer snel ben ik bang.. Ach goede zaken weer voor de zorg sector!
KEV9 zegt
waarvan 2 van mij :)
Megakix zegt
…wel een fijne foto bij het artikel ! :)