Want de klanten van Sixt willen helemaal geen EV!
We moeten allemaal aan de elektrische auto van opa Timmermans en tante Von der Leyen. Maar niet als we op vakantie gaan. Vliegen we, na uiteraard alle uitstoot braaf te hebben gecompenseerd, de hele wereld over dan huren we in het land van bestemming natuurlijk een volledig elektrische huurauto.
Nou nee dus. We huren gewoon het allerliefst een auto op dinosap. Gooide eerder autoverhuurbedrijf Hertz al de Tesla huurvloot in de ramsj, nu wil ook concullega Sixt graag van de EV af. En ze dumpen niet alleen die van Elon Musk.
Te duur in onderhoud
Dat een Tesla te duur is in onderhoud had Sixt eerder al bedacht. Mede door alle prijsverlagingen van het merk is de restwaarde ook nog eens helemaal prut. Hertz liet in april zelfs weten dat de gehele Tesla operatie de winstgevendheid van het hele bedrijf onder druk had gezet.
We moeten ze niet
Daarnaast is de klant koning. En die klant? Die wil helemaal geen elektrische huurauto. (behalve collega @rubenpriest dan). Elk zichzelf respecterend bedrijf past dan natuurlijk zijn aanbod aan op de vraag van de consument.
Gelukkig kan een bedrijf als Sixt snel reageren op de veranderende vraag. Oftewel wij vermoeden dat er binnenkort een hele zwik EV’ s met een verhuurgeschiedenis op de markt komen.
Sixt doet de EV in de ban
Het gaat hier overigens niet alleen om Tesla. Al het elektrische aanbod wordt bij het bedrijf minder. Vorig jaar waren zo’n 10 duizend van de 170 duizend voertuigen van Sixt een EV. Dat worden er nu dus een stuk minder.
We willen allemaal deugen, maar niet op vakantie dus. Of we weten gewoon niet hoe het werkt omdat onze eigen auto ook gewoon nog een auto met een brandstofmotor is. Aan iedere huurder uitleggen hoe het opladen van zo’n EV werkt is dan ook gewoon veel werk voor het verhuurbedrijf natuurlijk.
Wat huren we dan wel?
De autofabrikanten zien deze ontwikkeling waarschijnlijk met veel plezier. Dat betekent namelijk dat de verhuurbedrijven op zoek gaan naar vervangende auto’s met een brandstofmotor en dan kun je dus hele parkeerplaatsen vol aan Opel Corsa‘s, Fiat Panda’s en Kia Ceed’s verkopen.
Er is overigens onderzoek gedaan naar de meest populaire huurauto’s wereldwijd. Bovenaan de lijst staat het merk Fiat. Meer dan twintig procent van alle klanten kiest voor een Fiat als huurauto en van al die gehuurde Fiats is dan de Fiat Panda in 40 procent van de gevallen het gekozen model.
Op nummer 2 staat Volkswagen met tien procent en als populairste model de Volkswagen Polo. Toyota pakt met negen procent de derde positie en daar is de inmiddels uit productie zijnde Toyota Aygo nog altijd het populairste model.
Benieuwd wat jullie als gewaardeerde planeetlievende Autoblog lezers deze zomer zelf hebben aangevinkt bij de verhuurmaatschappijen (allemaal elektrisch uiteraard?). Laat het maar weten hieronder!
werf76 zegt
Heel simpel, Je wilt geen agenda bijhouden wanneer je moet laden. Je wilt geen app bijhouden om te zien waar de dichtbijzijnde oplader is.
Tijdens een vakantie wil je gewoon tanken wanneer je wilt, niet wanneer je moet. Daarbij, de meeste EV hebben niet genoeg laadruimte voor fatsoenlijk vakantie geneuzel. Tenzij je naar een hotel gaat. En dan nog niet.
minimoke1984 zegt
Niet genoeg laadruimte?? Mijn model s heeft veeeel meer dan een vergelijkbare ICE…
THSD zegt
Je mist het woordje “meeste” dus doe maar liever happen naar peijnenburg 😉
werf76 zegt
Ik daag je uit in mijn V70
vbarchetta zegt
Nou dat is niet zo moeilijk hoor. Ik heb zelf ook een V70 gehad. Maar mijn Model S biedt veel meer bagageruimte dan de V70. Alleen al in de kofferbak, inclusief de extra bak onder de reguliere kofferruimte en de frunk, plus het feit dat de Model S veel breder is dan de V70. Echter is de V70 wat hoekiger door de rechte achterkant, dus bij de Ikea of de bouwmarkt is dat de betere van de 2, maar voor de reguliere tassen/koffers etc voor op vakantie is de Model S de absolute winnaar….
werf76 zegt
@Minimoke1984
Nou, soms is goed om ook eerlijk kleur te bekennen.
ANWB: “De totale hoeveelheid kofferruimte in de Model S bedraagt minimaal 745- en maximaal 1.645 liter”
Op sommige websites wordt ook gesproken over een frunk. dus dat komt er bij.
Volvo v70 2005 model: minimaal 485 liter en met tweede zit rij plat 1641 liter
Eerlijk is eerlijk, niet gedacht dat er zoveel ruimte was in dit model.
Kanttekening is wel, het is geen rechthoekige ruimte waardoor je mogelijk in de problemen komt met bepaalde spullen,
Maar hé, ruimte is ruimte.
potver7 zegt
Die 485 liter is de ruimte onder het afdekzeil. Voor vakantie kun je ‘m tot het dak volstoppen, en die ruimte achter de achterbank is bij een V70 aanzienlijk groter dan bij een Model S.
werf76 zegt
Echt waar? Ik kwam dat niet zo snel tegen op internet.
minimoke1984 zegt
Benieuwd wat er in die nieuwe A6 Etron enz past… want rijdt ook liever een “station”. Die bestond echter niet.. maar nu dus wel en ook nog is voor een veel scherpere prijs dan een Model S met nog meer range en sneller laden. Enige dat ik zal missen is t laadnetwerk van Tesla. Want ook met abbonement (als je een ander merk rijdt) kan je dus lang niet bij elke Tesla lader terecht. Alleen in de daarvoor open gestelde.. en dat is dus niet overal in Frankrijk, Spanje of bijvoorbeeld Portugal (laatste land nog uitsluitend Tesla). Nb check ook ff de ruimte van een Y . Die is namelijk nog groter en dan begrijp je waarom veel mensen die kopen. Ik vindt dat echter geen mooi model en vandaar mijn keuze voor een (gebruikte) S. Maar já, keuzes
faalhaas zegt
Kunnen we jouw model S als goedkoopste huurauto gebruiken?
nineelevenheaven zegt
Het is nog simpeler: De Panda, Picanto, Yaris, etc. zijn budget-vriendelijke huurauto ‘s. Een EV zit een (paar) categorie(ën) hoger.
Het is duurder voor de huurder en duurder voor de verhuurder. Dezelfde reden dat die dingen niet massaal particulier worden aangeschaft.
Duur en onzeker.
minimoke1984 zegt
Apart verhaal t 2e deel. Ik kan eigenlijk nooit kiezen voor een specifiek model.. t is meestal een cat A B C oid en daar vallen dan bepaalde modellen onder
William zegt
Merkwaardig onderzoek, want de Panda, Polo en Aygo worden bijvoorbeeld in de USA en Canada niet eens verkocht. Dus dat die 3 de populairste in Europa zouden zijn okay. Maar wereldwijd?
Allison Burgers zegt
Gewoon een tent huren met een oprit, zonnepanelen en een laadpunt.
Ik steek op vakantie trouwens ook liever de bbq aan dan dat ik iets in de magnetron leg.
Otua zegt
En de kolen steek je natuurlijk aan met een beetje peut zodat het niet een half uur duurt om de bbq op gang te krijgen
Allison Burgers zegt
Gas-bbq. Wel een beetje aan het milieu denken.
lekkerlinksrijden zegt
Dat is geen BBQ
Allison Burgers zegt
Het is ook geen snelkookpan.
gekketurbo zegt
Recent de mogelijkheid gehad om te “upgraden” naar een elektrische auto bij een verhuurder. Ik ging snel kijken of ik op verblijf plek kon laden. Nou dat kon en was helemaal ideaal. Elke ochtend volle tank en hoefde de auto ook niet vol in te leveren. Dat gezeik elke keer aan het einde van de verhuurperiode om vol te moeten tanken was er niet en wat een verademing.
Maar ja, laden op locatie is wel een must. Anders had ik het ook niet gedaan…
utregcity zegt
Dit jaar met eigen (BEV, jaja) auto gegaan. Vorig jaar met trein (ja,ja) naar Zweden en Finland. In Zweden een BEV bij Sixt gehuurd. Hoopte op een Volvo, maar kreeg een BYD Atto3. Helemaal geen slechte auto, goed gebouwd, wel met een kermis interieur. Ging goed daar met laden ook bij ‘t huisje (die was voorzien van zonnepanelen).
panam1 zegt
Langzaamaan dondert dat hele electrisch rijden in elkaar , en ik kan er alleen maar
om lachen. Het is gewoon dat doordrammen / dwingen vanuit de politiek, en mensen zijn er wel klaar mee. Na 20 jaar is het nog steeds allemaal niet ideaal met die batterijen – het blijft heel duur – en ze zien nu ook dat die auto’s niets meer waard zijn na 10 jaar, oftewel , puntje bij paaltje is t allemaal niet zo ‘schoon’ . Een ice gaat zo 20 / 25 jaar mee – voor iedere ICE heb je dus twee electrische auto’s nodig (productie) en dan heb ik t nog niet eens over batterij-packs die vervangen moeten worden.
Oftewel de Carbon footprint is een stuk groter als die auto’s daadwerkelijk maar 7/10 jaar mee gaan 😂😂😂😂😂😂😂
Trojan zegt
Er klopt precies geen reet van wat je zegt, maar als het leuk klinkt voor bij de borrel: veel plezier ermee natuurlijk. https://blog.evbox.com/ev-battery-longevity, https://cyberswitching.com/how-many-years-will-an-electric-car-last/ , https://www.forbes.com/sites/mikescott/2020/03/30/yes-electric-cars-are-cleaner-even-when-the-power-comes-from-coal/ .
panam1 zegt
Je begrijpt er zelf niet zoveel van vriend. Omdat de ontwikkeling van electrische wagens nog relatief in de kinderschoenen staat tov ICE , ontwikkelt de techniek zo snel dat een electrische wagen die je nu koopt, over 7/10 jaar hopeloos verouderd is, waardoor niemand deze wil hebben, onverkoopbaar is, en dus geen ander doel heeft dan oud schroot. Je kan het het het beste vergelijken met onze PC’s / Mobieltjes en hun geheugen / opslag capaciteit (en de ontwikkeling daarvan). Oftewel complete wagenparken moeten constant vernieuwd worden – wat vele malen slechter voor t milieu is dan een vernieuwing eens per 20 jaar – maar goed, dat wil de linkse gemeente niet horen natuurlijk……
Allison Burgers zegt
10 jaar geleden reden we massaal in spaardieseltjes. Wat zijn die nu waard?
Trojan zegt
Kijk, de afschrijving gaat momenteel hard op EV’s, maar de conclusie dat nog perfect rijdende auto’s dan voortijdig bij het schroot belanden is natuurlijk kul, of jij moet iets heel bijzonders zien in je kristallen bol. EV’s moesten toch zo nodig betaalbaar worden voor het normale volk? Mooi, dat worden ze nu, gefeliciteerd. Zolang die auto’s nog goed kunnen rijden is er een markt voor en worden ze heus niet platgestampt.
Verder zijn de cijfers en onderbouwing over hoe lang een EV meegaat en of ze nu “cradle to cradle” wel of niet schoner zijn dan ICE’s allang gedaan door mensen die er heel wat meer vanaf weten dan jij en ik, dus het is niet nodig om dat op dit blog opnieuw uit te dokteren. Er zullen hier natuurlijk alsnog altijd mensen zitten die denken die het allemaal beter weten, maar zelf kijk ik liever naar de consensus van de mensen die er verstand van hebben (en nee, dan heb ik het dus niet over de linkse kerk, die ik op veel fronten juist helemaal niet volg).
panam1 zegt
Als de afschrijving dermate hard gaat worden deze auto’s niet meer afgenomen – en is er ook minder aanvoer meer op de tweede hands markt. Electrisch leasen gaat een stuk duurder worden ivm de restwaarde – dus of het wordt te duur voor bedrijven – of ze gaan weer over op ICE…….alle grote Europese bouwers stappen langzaam af van 100% electrische modellen – en langzaamaan wordt duidelijk dat dit hele experiment allemaal weer slecht doordacht is – met onlogische korte en lange termijn visie, en weer door onze strot is geduwd door de EU .
fanboy zegt
@panam1: Wat een onzin allemaal.
Mijn EV is nu 7 jaar oud, 175dkm en zal nog super lang mee gaan.
Dit is bij vele moderne auto’s al tijd voor hele vervelende garage rekeningen als er weer iets kapot is aan de gecompliceerde diesel, buiten garantie.
Elektromotoren voor gewone auto’s (niet sportief) daar zit al vrijwel geen relevante ontwikkeling meer in. Gaat wel door maar zit al super hoog.
Accu’s worden wel beter, maar vooral goedkoper.
Voor courante modellen ontstaan er al retrofit zaken om de auto’s aan de gang te houden na 10 of 12 jaar, met een accu module vervangen bijvoorbeeld. Ik verwacht met mijn EV dat het pas na 15 jaar een keer voor kan komen. En dan valt er genoeg te repareren/vervangen met 2e hands, wat ik bovendien zelf kan doen.
Er loopt ook nog wel eens een diesel motor in de soep, en dan ga je ook niet naar de dealer die je auto total loss verklaart, maar naar een revisie bedrijf.
herve11f zegt
Helemaal juist
crashingduke zegt
Auto’s gaan niet “zo 20 tot 25 jaar mee”. Na 15 jaar en drie ton op de klok gaan er dingen kapot die in de eerste 10 jaar nooit kapot gaan. En na 20 jaar wordt het vinden van onderdelen ook een stuk lastiger. En ja, ik heb er een klein beetje ervaring mee (21, 28 en 35 jaar)
pomoek zegt
Logisch. Aangezien rijbereik angst een veelgehoorde reden is om niet met een ev op vakantie te gaan.
ddr780 zegt
Ik heb ook wel eens een EV gehuurd. Snel weer ingeleverd
Als je dan aankomt in, bijvoorbeeld Finland, zit je gelijk met het probleem hoe je de auto kan laden? De apps die we hier hebben werken niet. Een nieuw account aanmaken op een lokale app werkt niet ivm het niet hebben van een Finse bankrekening. De creditcard biedt ook geen uitkomst.
In NL een auto huren gaat wel, maar dan heb je weer het probleem dat het declareren van de ‘brandstof’ weer heel lastig is. Je levert de auto weer in en dan heb je geen zin om ook nog eens uren te wachten totdat deze opgeladen is.
Dus je krijgt, naast de gebruikte energie, ook nog een extra rekening voor het opladen van de auto.
Nee, dit had ik ook wel kunnen bedenken dat dit niet gaat werken…..
sanderalfa zegt
Ik denk ook dat het temaken heeft met het gebrek aan informatie/handleiding voor het laden. Ik ga zelf binnenkort met een Polestar van Sixt, maar om nou te zeggen dat er veel instructie bij gegeven worden…. Zelf heb ik geen auto en dus ook geen laadpas/app. Nou vind ik het leuk om uit te zoeken, maar daar is de gemiddelde klant niet naar opzoek. Als het duidelijk, simpel en goedkoper is dan zie ik weinig reden om op je vakantie adres geen EV te huren.
raymster zegt
Helemaal mee eens, er is zeer weinig informatie te vinden hoe het laden werkt met een huurauto. Bij een verhuurder in Spanje zie ik regelmatig scherpe tarieven voor een EV t.o.v. de alternatieven. Maar krijg je hem vol mee, krijg je een pas mee, zijn er op het eiland goede laadopties? Geen idee, dus ik sla over.
Toen ik een elektrische leenauto kreeg van de dealer, de auto was vol en er zat een laaddruppel aan de sleutel. Hiermee kon ik bij alle laadpalen waar ik stond laden. Als verhuurmaatschappijen dit ook zo inregelen én duidelijk communiceren, dan is elektrisch huren voor de strandritjes wel een optie.
THSD zegt
Huh alsjemenou een ev te duur in onderhoud???
De ev zeepbel begint nu toch wel uit elkaar te klappen.
Jantje_555 zegt
de overheid houdt die zeepbel wel in leven met ons geld via belastingen.
fanboy zegt
@THSD: ja blijven hopen jonge. Een normale EV is helemaal niet duur in onderhoud.
Wat ze bedoelen is dat ze auto’s zoals Model 3 of Polestar kopen, waar klanten dan kleine schades mee maken die heel duur te repareren zijn bij dat soort auto’s. Goh wat verrassend.
Dat heeft weinig met EV te maken maar meer met het type auto
THSD zegt
Dan is de omschrijving toch verkeerd.Zou het eerder schadeherstel noemen ipv onderhoud.
Jantje_555 zegt
je wil gewoon het goedkoopste. omdat je van de luchthaven naar het huisje moet bijvoorbeeld. En van het huisje wil je de leuke stadjes bezoeken, waar je met een grote sedan of SUV niet veel te zoeken hebt. Dus zo een 500 of een Aygo is dan perfect.
Trojan zegt
Ondanks dat ik in Nederland graag elektrisch rijd (er is geen fijnere aandrijving en laden doen we toch thuis), lijkt het mij bij huren in een vreemd land ook gewoon klote. Dan moet je daar aan de slag met allerlei andere apps/pasjes/betaalmogelijkheden/oplaadlocaties die je niet gewend bent. Geef me dan ter plekke ook maar gewoon een simpele Toyota Aygo of VW Up waarmee ik op elke straathoek kan tanken.
Allison Burgers zegt
Precies. Natuurlijk wordt ook in dit topic weer voor de 100.000ste keer de BEV-ICE discussie gevoerd (AutoBlog voedt, de rest hapt). Echter, een huurauto is zoals je zegt wel een heel specifiek geval. Op vakantie vond ik het prima om in een skere Smart Forfour, Corsa, Getz of Grand Modus door Zuid-Europese gebieden te tuffen en er af en toe een tank peut in te gooien. Hier thuis zou ik er niet aan moeten denken.
mashell zegt
Krijg je er in een land als Italië of Spanje niet gewoon een lokale laadpas bij? Ik weet het niet want ondanks dat ik geprobeerd heb in die landen een EV te huren is me dat niet gelukt want het werd gewoon niet aangeboden.
MarcoM zegt
Net als zonnepanelen en warmtepompen gewoon niet doen en een EV keldert al helemaal in waarde.
……of trap ik iemand tegen het zere been?
fanboy zegt
@marcomanta: Hou vooral jezelf lekker voor de gek.
EVs zijn super onhandig om te verhuren. Al die huurders weten niet hoe het werkt, zijn ook nog eens in een vreemde omgeving en dan nog een taalbarrière. En krijgen niet genoeg informatie mee.
Dat doet niks af aan het feit dat ik lekker in NL een EV rijdt, zoveel mogelijk laadt direct van mijn zonnepanelen, en dat het gewoon super goedkoop rijdt. En het rijdt ook nog veel soepeler/sneller.
Gemiddeld huishouden kan met warmtepomp (geen hybride) wel tot 1000 euro per jaar besparende.
Dus als installatie bijvoorbeeld lager dan 10K uitkomt, prima optie. (Offertes van 20+K is dan weer niet rendabel)
Zonnepanelen zijn ingekakt, maar ik heb er weer wat bijgekocht voor 40 euro per stuk en ik zet ze er zelf op. Het is hilarisch goedkoop, zelfs als salderen vervalt, gewoon zoveel mogelijk
Maar vooral elkaar lekker na blijven praten met borrelpraat.
pier zegt
Zonnepanelen had je er echt zo uit, maar een warmtepomp is een ander verhaal. Heb op kosten van de gemeente een scan kunnen maken om van het gas af te gaan, terugverdientijd 25,8 jaar. Nu dus nog compleet zinloos (financieel). Overigens rijd ik zakelijk elektrisch en dat bevalt uitstekend.
fanboy zegt
@pier: 25,8 jaar is wel heel lang. Dat kan zijn met mega offertes.
Of als je al heel laag gasverbruik hebt in een oud huis met nog oude radiatoren.
Het werkt bijvoorbeeld niet om offertes te krijgen van 25.000 euro (ik noem maar wat) als je maar 1000m3 gas verbruikt.
Maar ik rekende het laatst nog uit voor een woning met 800m3 gasverbruik, 900 euro verschil per jaar.
De installatie zal sowieso onder de 10K eindigen, hopelijk zelfs rond de 5K (na aftrek subsidie)
Maar, je kunt ook een zootje anderen vragen en gigantische offertes krijgen.
MarcoM zegt
@fanboy: veel inwoners van NL kunnen geen panelen betalen, laat staan een warmtepomp en al helemaal geen EV. Nu zijn ook de subsidies weg van 2e hands dus wat is er aan de hand in Nederland,
fanboy zegt
@marcomanta: Ik denk dat je onderscheid kunt maken tussen middenklasse en echt lage inkomens.
Lage inkomensgroep heeft doorgaans helemaal geen geld voor investeringen. Des te belangrijker dat de rest, die het kan betalen, het wel doet, want daarmee houden we energieprijs laag, ook voor de lage inkomens groep.
In de middenmoot is er meer ruimte, en is het vooral een keuze. Ik zie veel mensen die het niet doen omdat ze het niet willen, of onterecht denken dat het een slecht plan is, of gewoon hun geld aan andere (leuke) dingen uitgeven.
Zonnepanelen liggen nu veel goedkoper op je dak. Ja je verdient ze minder snel terug, maar de offertes en daarmee instap drempel ook een stuk lager.
Warmtepomp offertes vallen nog vaak te duur uit, dat komt nu ook naar beneden. Er zijn wel van die SVN fondsen, dat helpt wel.
Subsidies op 2e hands EVs is eigenlijk het nuttigst, die had juist moeten blijven ipv subsidie op nieuwe.
MarcoM zegt
@fanboy: kortom, de transitie is nog ver weg.
fanboy zegt
@marcomanta: Huh? Hij is juist volop aan de gang, heb je onder een steen gelegen?
Het laaghangende fruit bij particulieren is er wel uit ja, dat wel. Komen nu minder zonnepanelen bij. Maar gaat nog steeds verder.
petroldrinker zegt
@fanboy jahoor ik ga mijn geld in dingen als zonne panelen investeren zodat arme lui goedkooper energie kunnen krijgen? we zijn geen “communistisch land” gelukkig…. Ik besteed dat geld lekker aan dingen dat ik zelf wil en nut/plezier uithaal ipv voor anderen…. en als ik wel aan anderen geef is dat direct op dingen die ik belangrijk acht om voor te geven, en dat is absoluut niet iets wat met vergroening te maken heeft. (eerder dingen zoals autismefondsen etc)
fanboy zegt
@petroldrinker: Je moet het ook niet voor anderen doen, het is gewoon voor jezelf en je eigen portemonnee.
Maar ik bedoel, als we die hele energiecrisis (Rusland etc) in waren gegaan op deze manier zonder zonnepanelen en windmolens, dat was het nog veel duurder geworden, nog pijnlijker voor de lage inkomens.
Diesel Rocks zegt
“En het rijdt ook nog veel soepeler/sneller.”
Dan wat? De VW Polo 1.0 liter drie pitter die je hiervoor had? Ja logisch.
fanboy zegt
@Diesel Rocks: Nee hoor ik heb wel wat vergelijkbaars gehad in vermogen. Ik denk beste vergelijking was 175pk benzine zonder turbo of 200pk diesel met turbo en automaat (Mercedes) in vergelijking met de 200 elektrische pk-tjes die ik nu heb.
De elektrische auto is echt zoveel soepeler. Ik hoef niet meer te wachten op die turbo en automaat zoals in die Mercedes diesel, maar ik heb wel het directe reageren van een benzine. Maar dan nog veel directer en sneller.
Ik heb nog een oud middenmotor sportwagentje, rijdt heel leuk, maar is al snel vermoeiend als je lang moet rijden. Mijn EV rijdt heerlijk.
En snel, tja dat spreekt voor zich. Hij rijdt alles weg wat geen Tesla is zo’n beetje. Alleen na een metertje of 50 a 100 kunnen de echt snelle brandstofauto’s nog verschil maken.
Ik heb de diesel met turbolag en automaat altijd verschrikkelijk gevonden. Ik wil niet ineens een duw krijgen als de motor eindelijk turbodruk heeft opgebouwd of de automaat weer wat heeft bedacht. Als ik gas geef moet hij gewoon gaan, of het nou EV is of een benzine (zonder turbo). Werkt ook veel prettiger in de bochten.
Uiteraard is mijn EV een gewone EV, dat wil zeggen, lage topsnelheid want maar 1 versnelling.
herve11f zegt
Dus ja, je bent appelen met peren aan het vergelijken. Koop een EV die even snel/traag optrekt dan je vorige wagen en vergelijk dan je soepelheid en voor/nadelen.
fanboy zegt
@herve11f: Wil je nou echt beweren dat er snellere auto’s zijn die het beter doen?
Want wat wil je nou eigenlijk weten? Koppel, vermogen of snelheid?
Ik kan het wel gaan vergelijken met en 300+ pk auto, maarja, die rammen zo voorbij de 200 richting 250 terwijl mijn EV met 1 versnelling al op houdt bij 160km/u.
Soeplesse is eigenlijk koppel, en dat geleidelijk toe kunnen passen. Dus niet verpest door een schakelende automaat. Of een turbo die nog op moet komen. Met een elektromotor is dat koppel altijd beschikbaar, dus wil je nou beweren dat EVs niet soepel rijden? Tuurlijk kan je vast wel een sterkere auto vinden die nog meer koppel heeft, maar dit rijdt fantastisch voor wat gewoon een kleine gezinswagen is. Dan moet je naar een dure en/of sportieve auto gaan met flink wat koppel en vermogen, maar dat is niet te vergelijken.
Uiteraard begint mijn EV ook minder soepel te rijden als ik hem in de sportstand zet. Maar het altijd beschikbare koppel, heel voorspelbaar, is wat het soepel maakt.
Ik heb ook wel eens in een V12 limo gereden, rijdt hartstikke leuk, maar deed nog het meest denken aan rijden met een EV, ironisch genoeg. Want zo soepel en stil was het.
En voor zowel mijn oude benzine sportwagentje als mijn EV geldt dat ze direct reageren, en dat ze dus lekker voorspelbaar zijn in de bocht. In tegenstelling tot al dat turbo en automaten gebeuren.
Ik zou eigenlijk met beide het circuit op willen, en dat heb ik met een zootje brandstofauto’s echt niet gehad.
V8Vantage zegt
Volgens mij was de vraag “Wat huren jullie?” De paar keer dat ik wat gehuurd had omdat ik met het vliegtuig ging. Een Fiat Panda, echt een leuk autootje en je komt er overal mee in de kleine straatjes van Spaanse dorpjes en steden.
mashell zegt
In Turijn kreeg ik van de collega’s de eerste keer de instructie: huur een Panda. Dat is de auto van hier, dit is z’n natuurlijke habitat, die kun je overal parkeren.
lekkerlinksrijden zegt
Ik heb er nog naar gevraagd, echter geen EV te huur en trouwens ook geen diesel. Ze hadden alleen benzine auto’s in het a,b en c-segment. Er was geen vraag naar bijvoorbeeld een 3-serie of iets dergelijks. Dus het is een Corolla geworden, prima auto overigens, behalve de piepjes. Iedere nieuwe auto moet een favorieten knop hebben waarmee je die meuk met 1 druk op de knop kunt uitzetten. Voor mijn volgende auto wordt dat echt een must.
pier zegt
Voor vakantie snap ik het wel. Ik heb ook de auto geleend van m’n ouders voor de wintersport omdat m’n Nissan Leaf in de winter met geluk 150km haalt. Deze zomer de camper op satansap geleend (loopt gewoon 1:10 overigens, valt me enorm mee). De rest van het jaar rijd ik zakelijk elektrisch. Dus ik vind dit een prima oplossing. Als je 2x per jaar wat anders rijdt en de rest elektrisch maak je al een groot verschil t.o.v. alles op benzine of diesel. Deze discussie wordt groter gemaakt dan nodig is.
petroldrinker zegt
Man man man, lezend door de reacties hier lijkt het haast een Groen links forum te worden op autoblog….. Trieste bedoeling aant worden onder reageerders die zoals altijd weer is teveel zich laat leiden door de overheid in hun keuzes, ronduit triest.