Mogelijk gaan er dingen veranderen op de verkoopmarkt, voor auto’s als de McLaren P1, Porsche 918 Spyder en de V12 modellen van Ferrari.
Op dit moment zijn de drie hypercars meer waard dan de nieuwprijs. Wie geïnteresseerd is in de Brit, Duitser of Italiaan moet nog even geduld hebben. Volgens veilingexperts van Classic Car Auction Results (CCAR) gaat de hypercar-bubbel binnenkort barsten. In elk geval voor vroege exemplaren van deze modellen.
Dit heeft volgens de veilingexperts te maken met het feit dat de garantie gaat aflopen. Als dat punt straks is bereikt dan voorziet CCAR een flinke daling van de waarde. De LaFerrari zal vermoedelijk de hardste klappen ontvangen. De hypercar uit Maranello gaat vandaag de dag op veilingen weg voor enkele miljoenen euro’s. De meeste aangeboden LaFerrari’s hebben slechts enkele kilometers ervaring, waardoor onderhoud nodig is om de auto’s rijklaar te maken.
De McLaren P1 heeft een stabiele koers en gaat gemiddeld weg voor een prijs tussen de 1,3 en de 2 miljoen euro. Bij de 918 is het een ander verhaal. 918’s met een saaie kleur zonder Weissach Package doen het minder goed qua restwaarde dan een 918 Weissach met een felle kleur.
Daarnaast concludeert CCAR dat er minder vraag is naar Ferrari’s met een V12. De recente Villa Erba-veiling van RM Sotheby’s wordt hier aangehaald. Tijdens deze veiling werden een Enzo, LaFerrari en een F12TDF niet verkocht. Niet alleen de moderne V12 Ferrari’s doen het minder. Tijdens de Historics at Ascott-veiling kregen ook een 456M GT en twee Testarossa’s geen nieuwe eigenaar.
Als het gaat om veilingprijzen dan waren het meestal Ferrari’s die weggingen voor absurde prijzen. Volgens CCAR is het dan ook niet onwaarschijnlijk dat dit merk de eerste zal zijn waar de bubbel gaat barsten. (via CCAR en Motor1)
Foto: Een prachtige LaFerrari uit DIT artikel.
dare2think zegt
Beetje suggestieve titel, maar het kán wel. En als het vertrouwen in een ouwe Ferrari dan weg is, dan is dat weer minder goed voor het vertrouwen in andere oude auto’s, mister x verkoopt zijn investering maar vast voor de zekerheid, mister y ziet dat en verkoopt ook wat en voor je het weet zakken de prijzen enorm.
Dutchdriftking zegt
Dus over een jaar of 5 koop ik een 993 Turbo S in het geel met minder dan 50k op de klok weer voor de prijs van een schappelijk tweedehandsje?
tvklarenbosch zegt
@dutchdriftking: een beetje wensdenken kan geen kwaad, ik doe met je mee. Graag een Alfa Romeo 1300 junior voor 10k
cloverleaf zegt
@tvklarenbosch: Dan nodig ik je uit voor een bbq!
jorden zegt
@dutchdriftking: daarvoor heeft zo’n auto te veel fans.
arthurh zegt
@jorden: klopt, maar ik hoop met jullie mee :)
rufctr01 zegt
@dutchdriftking: ook mijn gedachte….
En toen ging de wekker, de 993 zal nu altijd redelijk duur blijven.
mashell zegt
@rufctr01: alles is relatief. En nogal veranderlijk. Ik ontdekte recent dat de 964 inmiddels hoger gewaardeerd wordt dan de 993.
Stefje zegt
@mashell: De 993 daalt dan ook alweer een tijdje in waarde, muv de Turbo S omdat daar weinig van gebouwd zijn. De bubbel is allang lek, de lucht stroomt er al ruim een jaar uit. Echt poppen gaat hij denk ik niet doen, daarvoor zakken de prijzen te rustig nu.
shogun zegt
@dutchdriftking: Ja, en een e46 M3 in het laguna sega blauw voor minder dan een nieuwe UP!
Edge zegt
Is dat erg dan, dat er geen garantie meer op zit? De McLaren F1, Ferrari Enzo en Porsche Carrera GT kosten ook met regelmaat meer dan de nieuwprijs en daar zit al een tijdje geen garantie meer op.
roppp zegt
@Edge: in het artikel wordt dan ook aangegeven dat ze recentelijk met een onverkoopbare Enzo zijn blijven zitten.
futse zegt
@roppp: hij is op deze veiling niet verkocht, maakt hem niet onverkoopbaar. Waarschijnlijk had de eigenaar een te hoge reserve vooropgesteld. Wat kan wijzen op een markt die aan het veranderen is. Of op een eigenaar die te hebberig is…
desjonnies zegt
Gelukkig niets waar ik me druk over hoef te maken.
maferick74 zegt
Hmm hoeveel gaat de waarde dan dalen van mijn Toyota Corolla uit 1999. Let wel het is een G6r ?
rob5nismo zegt
Dus BIEM met de prijs van de klassiekers
VeniVidiVici zegt
@rob5nismo: Nou, geloof me maar dat een bmw e30 m3 bijvoorbeeld echt niet gaat dalen. Daarvoor is de liefhebbers groep te groot.
maotje zegt
@venividivici: sterker nog. De prijzen van de e30 m3’s zijn in de omliggende landen al aan het dalen. Nederland zal vanzelf volgen.
erwh zegt
Investeerders moeten eerst een lucratief alternatief voor klassiekers vinden voordat ze massaal naar dat alternatief wegtrekken en de bubbel inderdaad barst. Met de huidige rentestanden, lage olieprijs en onzekere wereldeconomie zal dat nog wel even duren.
stuko zegt
Garantie.. maakt een miljonair of miljardair zich daar druk om? Apart!
arjontje zegt
@stuko: jazeker. De meeste miljonairs zijn dus zo rijk geworden. Die willen zo min mogelijk uitgeven. Scheelt wel dat bij Ferrari geloof ik 7 jaar onderhoud bij de aanschaf prijs in zit.
shogun zegt
@stuko: Probleem met dit soort auto’s is dat ze gekocht worden als investerings object. worden ook niet altijd met contant geld betaald.
de beste youtuber salomondrin heeft dit in een van z’n filmpjes proberen uit te leggen, maar waar het op neer komt:
opwaardering van het gekochte voertuig – (rente over de lening van aankoopbedrag + kosten van het bezit) = positief, dan heb je een goeie te pakken, in het ergste geval rijd je “gratis” af en toe in een dikke auto.
Zonder garantie wordt het risico echter hoger dat deze formule niet positief eindigt, en dus weg interesse.
cloverleaf zegt
Trump als Prezz. Gelul in het Midden Oosten: Iran (Qatar) vs Saudi (UAE, BAH). Brexit. Achterblijvende groei in China. Denk dat de wereldeconomie wel weer een beetje uitgegroeid is. Zou me niets verbazen als er binnen 2 jaar nog wat bubbeltjes barstjes gaan vertonen…
Benny_Weisz zegt
Dus je hebt 2,5 miljoen om stuk te slaan op een LaFerrari maar die laatste 1,2 ton voor een afleverbeurt kan echt niet meer van af…. lijkt mij sterk!
VeniVidiVici zegt
@bennyweisz: Elke euro is er 1
yipikaye zegt
Deze bubbel gaat een keer barsten, net zoals de huizenbubbel.
Is gewoon een kwestie van tijd.
lekbak zegt
Als het waar is dan is dit geweldig nieuws voor de liefhebber. Net zoals de bubbel bij de hele dure auto’s begon zal die daar waarschijnlijk ook eindigen. En dat betekent waarschijnlijk dat een hele hoop geweldige young en oldtimers op de markt gedumpt worden.
maotje zegt
De bubbel zal inderdaad een keer barsten. Maar ik geloof nooit dat ze dan ineens met enkele tientallen procenten minder waard zullen zijn. Zolang er geen of nauwelijks rentes worden gegeven op de spaarrekeningen en er zelfs over negatieve rente word gesproken zal het meer een correctie zijn omdat ze te hard zijn gestegen. Ook het feit dat er weer banken in europa noodsteun nodig hadden is ten goede aan de waarde van deze auto’s
dennisdd zegt
Hoezo garantie. Die enkelingen die er ooit mee buiten komen maken zich vast niet druk om garantie. En de rest staat in een grote vitrinekast.
jeroenwz zegt
Ik vind de suggestie “de bubbel staat op barsten” wat overdreven. Ik ben er wel vrij zeker van dat de waarden van dat soort exclusieve, maar nieuwe auto’s, zoals hierboven beschreven in waarde gaan dalen, maar de klapper zal lang niet zo hard zijn als eind jaren ’80. Toen donderde de hele markt van klassieke auto’s hard in elkaar. De reden? Er zijn nu veel meer rijken en ook in landen die bijna 30 jaar geleden niet meededen. Denk aan China.
Het blijft op zich een vreemd fenomeen dat je zo’n begeerlijke auto koopt, er dan 2.500 km mee rijdt (vaak zelfs minder!) en ‘m dan al weer verkoopt. Dan ben je voor mij geen liefhebber, maar een speculant. En voor dat soort mensen kan ik weinig medeleven voelen wanneer hun “assets” plots 15 of 25% minder waard zijn…
Rob zegt
Aha, wel, tegen de tijd dat ik een Voisin C28 Aerosport voor een schrootprijsje kan ophalen meld ik me wel weer ;-)
jeroenwz zegt
@rob: Goede smaak heb je!
mashell zegt
Er zijn inderdaad teveel veilingen de laatste tijd. Laat de veiling bubbel maar basrsten.